Un element de noutate al Legii nr. 207/2015 privind Codul de Procedura Fiscala, prevazut la articolul 92, aliniatul 1, litera g, este acela al declararii in stare de inactivitate a contribuabililor carora le-a expirat valabilitatea sediului social.
Pentru a evita aceasta situatie, este recomandabil ca, in functie de decizia dvs de afaceri:
- fie sa prelungiti la timp valabilitatea sediului social, fie
- sa mutati sediul social inainte de expirarea celui actual.
Pentru a fi opozabile tertilor (si deci si ANAF), operatiunile de mai sus trebuie sa fie inregistrate la Oficiul Registrului Comertului teritorial.
In mod normal, inregistrarea trebuie realizata inainte de momentul expirarii valabilitatii sediului. Totusi, ea se poate realiza si ulterior, Registrul Comertului neaplicand nici o sanctiune pentru depasirea termenului de depunere. Cu toate acestea, prin depasirea acestui termen apare riscul declararii societatii drept inactiva de catre ANAF.
Daca nu cunoasteti perioada de valabilitate a sediul societatii, puteti obtine un certificat constatator de la Oficiul Registrului Comertului, care va va arata starea acestuia (activ sau expirat).
Inactivitatea fiscala
Primul pas in declararea contribuabililor inactivi se face de catre organul fiscal prin notificarea expirarii valabilitatii sediului social, care se comunica contribuabilului potrivit prevederilor Legii nr. 207/2015 privind Codul de Procedura Fiscala.
Atentie: In practica este posibil ca aceasta decizie (scrisoarea respectiva) sa nu ajunga la contribuabil, din cauze obiective sau subiective.
Dupa expirarea termenului de 30 de zile de la notificare, ANAF emite o Decizie de declarare in inactivitate, pentru fiecare contribuabil care nu a facut dovada reglementarii situatiei sediului social expirat, care urmeaza si aceasta sa se comunice contribuabilului. In baza acestei decizii, societatea va fi inscrisa in Registrul contribuabililor inactivi.
Consecintele declararii unei firma ca fiind inactiva fiscal
1. Firmei aflate in aceasta situatie ii este anulat codul de TVA. De asemenea, in cazul in care deruleaza operatiuni intracomunitare, va fi radiata din Registrul Operatorilor Intracomunitari.
2. Cu toate acestea, ea va fi obligata in continuare la declararea si plata catre bugetul de stat a tuturor impozitelor si taxelor. Potrivit articolului 11 alin (6) din Legea nr. 227/2015 privind Codul Fiscal:
Planul de conturi general Functiunea si corespondenta conturilor
Bugete cash flow rentabilitate risc - ghid practic
Examen Consultant Fiscal 2024
Ghidul practic al contabilitatii in 2024 Legislatie explicata - Exemple detaliate - Monografii contabile complete
"(6) Contribuabilii, persoane impozabile stabilite in Romania, declarati inactivi conform Codului de procedura fiscala, care desfasoara activitati economice in perioada de inactivitate, sunt supusi obligatiilor privind plata impozitelor, taxelor si contributiilor sociale obligatorii prevazute de prezentul cod, dar, in perioada respectiva, nu beneficiaza de dreptul de deducere a cheltuielilor si a taxei pe valoarea adaugata aferente achizitiilor efectuate.”
Prin urmare, firma inactiva este obligata la colectarea TVA si plata acesteia la bugetul de stat, si chiar daca face achizitii in scopul desfasurarii activitatii sale, nu are drept de deducere a TVA pe care acesta o plateste furnizorilor de bunuri si servicii.
De asemenea, cheltuielile aferente achizitiilor de bunuri si servicii realizate pe perioada cat timp firma este inactiva nu sunt deductibile la calculul impozitului pe profit.
Mai mult, toti clientii catre care firma factureaza bunuri sau servicii nu vor avea drept de deducere a TVA facturata catre acestia, si nu isi vor putea deduce la calculul impozitului pe profit cheltuielile cu aceste bunuri si servicii.
Deci, o firma in aceasta situatie este condamnata aproape sigur la faliment, deoarece va avea de plata in plus impozit pe profit de 16% iar preturile sale vor fi cu 20% mai mari decat inainte, datorita TVA colectata care este nedeductibila pentru clienti.
3. Inactivitatea fiscala se inscrie atat in cazierul fiscal al firmei, cat si al reprezentantilor legali ai acesteia. La randul sau, inscrierea unor fapte in cazierul fiscal conduce, de exemplu, la interdictia persoanei fizice in cauza sa devina asociat/administrator in cadrul unei societati ori membru al unei asociatii sau fundatii.
Iesirea din starea de inactivitate fiscala
In cazul in care firma va dori sa devina din nou activa, va trebui sa inlature cauzele care au dus la inactivarea acesteia (sa depuna declaratiile, sa isi reglementeze situatia cu sediul expirat etc), urmand sa comunice ANAF asupra acestui aspect.
Obligatii declarative in perioada de inactivitate fiscala
In perioada in care este inactiva fiscal, firma trebuie sa depuna, in continuare, toate declaratiile pentru care are obligatii, respectiv cele inscrise in vectorul fiscal.