Odata cu intrarea in vigoare a Legii nr. 126/2024, peisajul legislativ in ceea ce priveste combaterea evaziunii fiscale in Romania sufera o transformare semnificativa. Aceasta lege reprezinta o replica hotarata si ferma a Guvernului in fata evaziunii si vizeza in special combaterea fraudelor fiscale in zona facturarii electronice.
Prin intermediul noilor masuri, autoritatile doresc sa intensifice eforturile de prevenire si detectare a practicilor ilegale in domeniul fiscal, asigurand astfel o mai mare conformitate si corectitudine in indeplinirea obligatiilor fiscale.
Pentru inceput, avem o noua definitie pentru „documente legale”. Asadar, acestea sunt “documentele emise pe suport hartie sau electronic prevazute de Codul fiscal, Codul de procedura fiscala, Codul vamal, Legea contabilitatii nr. 82/1991, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, si de reglementarile elaborate pentru punerea in aplicare a acestora, precum si factura electronica emisa, transmisa si primita, potrivit legii, utilizand sistemul national privind factura electronica RO e-Factura".
Legea 126/2024 - Noi infractiuni si pedepse majorate
--> Constituie infractiune si se pedepseste cu inchisoare de la un an la 5 ani sau cu amenda neretinerea impozitelor si/sau contributiilor prevazute in anexa legii.
--> Pedepse majorate privind factura electronica si case de marcat
Constituie infractiuni de evaziune fiscala si se pedepsesc cu inchisoare de la 3 la 10 ani si interzicerea unor drepturi sau cu amenda urmatoarele fapte savarsite in scopul sustragerii de la indeplinirea obligatiilor fiscale:
- evidentierea in actele contabile in factura electronica sau in alte documente legale, a cheltuielilor care nu au la baza operatiuni reale ori evidentierea altor operatiuni fictive;
- alterarea, distrugerea sau ascunderea de acte contabile, memorii ale aparatelor de taxat ori de marcat electronice fiscale sau de alte mijloace de stocare a datelor, inclusiv electronice;
- executarea de evidente contabile duble folosindu-se inscrisuri sau alte mijloace de stocare a datelor inclusiv cele electronice;
- ascunderea bunului ori a sursei impozabile sau taxabile;
Registrul de Evidenta Fiscala PFA
Ce NU vrea ANAF sa stii Piruete LEGALE in aspecte fiscale
Balanta de verificare de la A la Z Analize corelatii studii de caz
- omisiunea, in tot sau in parte, a evidentierii, in actele contabile ori in alte documente legale, a operatiunilor comerciale efectuate sau a veniturilor realizate;
- sustragerea de la efectuarea verificarilor financiare, fiscale sau vamale, prin nedeclararea, declararea fictiva ori declararea inexacta cu privire la sediile principale sau secundare ale persoanelor verificate;
- substituirea, degradarea sau instrainarea de catre debitor ori de catre terte persoane a bunurilor sechestrate in conformitate cu prevederile Codului de procedura fiscala si ale Codului de procedura penala;
- folosirea de catre contribuabil, cu rea-credinta, a sistemului national privind factura electronica RO e-Factura, in vederea crearii aparentei de legalitate a unor operatiuni fictive sau disimularii circuitului tranzactional real al bunurilor/serviciilor;
- utilizarea de aparate de marcat electronice fiscale care nu sunt conectate la sistemul informatic national de supraveghere si monitorizare a datelor fiscale, potrivit legii, sau alterarea aparatelor de marcat electronice fiscale pentru netransmiterea unor date fiscale sau transmiterea unor date fiscale nereale.
--> Constituie infractiune si se pedepseste cu inchisoare de la 7 la 15 ani si interzicerea exercitarii unor drepturi orice actiune comisa in cadrul unor scheme frauduloase avand ca efect diminuarea cu cel putin 1.000.000 euro, in echivalentul monedei nationale, a resurselor bugetului de stat, prin:
- utilizarea sau prezentarea de declaratii sau documente false, documente electronice false, incorecte sau incomplete privind TVA;
- nedivulgarea in mod intentionat de informatii privind TVA, atunci cand aceste informatii trebuie divulgate potrivit legii;
- prezentarea de declaratii corecte, declaratii electronice corecte privind TVA pentru a masca in mod fraudulos neplata sau constituirea unor drepturi necuvenite la rambursari de TVA.
Important! Daca prin faptele prevazute mai sus se produce un prejudiciu mai mare de 500.000 EUR, limita minima a pedepsei prevazuta de lege si limita maxima a acesteia se majoreaza cu 3 ani.
Daca prin faptele prevazute mai sus se produce un prejudiciu mai mare de 1.000.000 EUR, limita minima a pedepsei prevazute de lege si limita maxima a acesteia se majoreaza cu 5 ani.
--> Atentie la operatiunea de creditare efectuata de orice persoana fizica!
Constituie infractiune si se pedepseste cu inchisoare de la 3 la 10 ani si interzicerea unor drepturi sau cu amenda operatiunea de creditare efectuata in mod direct sau indirect de catre orice persoana fizica, avand drept scop efectuarea unor plati cu sume de bani care provin din omisiunea evidentierii in actele contabile a operatiunilor comerciale efectuate si/sau a veniturilor realizate a unuia sau mai multor contribuabili.
--> In cazul savarsirii anumitor infractiuni de evaziune fiscala, daca pana la expirarea unui termen de maximum 30 de zile de la finalizarea controlului efectuat de organele competente, in urma caruia se individualizeaza un prejudiciu datorat bugetului general consolidat de pana la 1.000.000 euro, prejudiciul majorat cu 15% din valoarea acestuia, la care se adauga dobanzile si penalitatile, este acoperit integral, prin plata efectiva, fapta NU se pedepseste. In acest caz, organele competente nu sesizeaza organele de urmarire penala.
--> In cazul infractiunilor prevazute de prezenta lege, termenul de prescriptie al raspunderii penale incepe sa curga de la data sesizarii organului fiscal sau de la data sesizarii organului de urmarire penala, dar nu mai tarziu de 10 ani de la data comiterii infractiunii.
Foto: pexels.com