Codul UIT trebuie obtinut atunci cand un vehicul transporta bunuri cu risc fiscal ridicat si indeplineste criteriile de greutate sau valoare totala specificate (peste 500 kg sau 10.000 lei), conform art. 1 alin. (4) din Ordinul nr. 2.545/6.316/2022.
Obligatia declararii in sistemul RO e-Transport si obtinerea codului UIT revine pentru toate achizitiile si vanzarile interne de bunuri cu risc fiscal ridicat, precum si achizitiile si livrarile intracomunitare, importurile si exporturile (de bunuri de orice natura) care se efectueaza cu autovehicule cu o masa totala admisa de peste 2.5 tone. Aceasta regula se aplica conform prevederilor Ordonantei de Urgenta nr. 41/2022 si Ordinului nr. 2.545/6.316/2022, care reglementeaza sistemul national privind monitorizarea transporturilor de bunuri cu risc fiscal ridicat RO e-Transport, informeaza specialistii PortalCodulFiscal.ro.
Articolul 1, alin. (4) din Ordinul nr. 2.545/6.316/2022 descrie clar care sunt conditiile pentru vehiculele ce trebuie sa fie monitorizate in cadrul sistemului RO e-Transport: Vehiculele cu o masa maxima tehnic admisibila (MTA) de minimum 2,5 tone.
Mai departe, aceste vehicule trebuie sa fie incarcate cu bunuri cu risc fiscal ridicat cu o masa bruta totala mai mare de 500 kg sau o valoare totala mai mare de 10.000 de lei .
Prin urmare, daca un vehicul are o MTA de minimum 2,5 tone si transporta bunuri cu risc fiscal ridicat care fie depasesc 500 kg in greutate, fie depasesc 10.000 lei in valoare, atunci este necesar sa se declare in Sistemul RO e-Transport si sa se obtina un cod UIT.
In legatura cu obligatia operatorului de transport rutier de a echipa vehiculele de transport cu dispozitive de tip terminal de telecomunicatii
In baza Ordonantei de Urgenta nr. 41/2022, in contextul instituirii Sistemului national privind monitorizarea transporturilor rutiere de bunuri RO e-Transport (in vigoare de la 11 aprilie 2022), autovehiculele de transport marfa sunt obligate sa fie echipate cu sisteme de pozitionare care sa transmita la ANAF datele de pozitionare. Aceasta obligatie este clar prevazuta in articolul 8 2 din ordonanta, care prevede ca operatorii de transport rutier sunt responsabili pentru asigurarea transferului datelor curente de pozitionare a vehiculului pe durata intregului traseu de transport al bunurilor monitorizate.
Mai exact, conform art. 8 2 alin. (1) si (2), operatorii trebuie sa echipeze vehiculele de transport cu dispozitive de tip terminal de telecomunicatii care folosesc tehnologii de pozitionare si transmisie de date prin satelit.
SAF-T pentru Contribuabili Mici
Operare SAGA Exemple practice si recomandari
Marea Carte Verde a Monografiilor Contabile 2024
Examenul de ACCES la STAGIUL CECCAR 2024
De retinut! Prin urmare, autovehiculele de transport marfa sunt obligate sa aiba sisteme/dispozitive proprii de pozitionare cu soft instalat care sa transmita la ANAF datele de pozitionare, conform prevederilor legale din Romania.
Obtinerea codului UIT: 2 intrebari si raspunsurile specialistului
In legatura cu obtinerea codului UIT si obligativitatea dispozitivelor de pozitionare in cazul transferului de marfuri cu risc fiscal ridicat intre puncte de lucru ale aceleiasi societati, clarificam urmatoarele aspecte:
1. Este necesara obtinerea codului UIT pentru transporturi interne intre puncte de lucru ale aceleiasi societati?
Da, conform art. 8 alin. (1) lit. e) din OUG 41/2022, este necesara obtinerea codului UIT pentru orice transport de bunuri cu risc fiscal ridicat intre locurile de incarcare si descarcare situate pe teritoriul national, daca acesta depaseste limitele de 500 kg sau 10.000 lei. Obtinerea codului UIT include si transportul intern intre diferite puncte de lucru ale aceleiasi societati. Prin urmare, chiar daca transportul nu implica o tranzactie comerciala, obligatia de a obtine codul UIT se aplica pentru a asigura monitorizarea si controlul adecvat al acestor bunuri.
Aceasta obligatie rezulta si din art. 2 pct. 9 lit. f) din OUG nr. 41/2022: pentru transportul BRFR apartinand aceluiasi operator economic intre doua locatii situate pe teritoriul national de la locul de incarcare pana la locul de descarcare, este obligatorie obtinerea codului UIT.
2. Autovehiculele societatii care fac acest transfer sunt obligate sa aiba dispozitive de pozitionare?
Da. Conform art. 8 2 din aceeasi ordonanta, vehiculele implicate in transportul de bunuri cu risc fiscal ridicat trebuie sa fie echipate cu dispozitive de pozitionare care permit transferul datelor de pozitionare, astfel incat sa fie asigurata trasabilitatea completa si conformitatea cu cerintele sistemului RO e-Transport.
Interpretarea de mai sus este in concordanta cu intentia legislatiei de a controla si monitoriza transportul de bunuri cu risc fiscal ridicat, pentru a preveni evaziunea fiscala si alte riscuri asociate. Trebuie sa va asigurati ca toate transporturile care indeplinesc criteriile de risc fiscal sunt inregistrate corespunzator in sistemul RO e-Transport, cu toate detaliile necesare, inclusiv obtinerea si gestionarea codurilor UIT.
Concluzii
Conditia referitoare la masa (500 kg) si valoare (10.000 lei) se aplica strict bunurilor transportate (pentru rute interne celor cu risc fiscal ridicat, conform Ordinului 802/2022, pentru rute externe, oricaror fel de bunuri - deplasate rutier) si nu include masa vehiculului in sine. Vehiculul trebuie sa aiba o MTA de cel putin 2,5 tone, iar bunurile incarcate in acest vehicul trebuie sa depaseasca separat fie pragul de greutate de 500 kg, fie pragul de valoare de 10.000 de lei pentru a necesita inregistrarea in sistem si obtinerea unui cod UIT.
Important: In cazul in care bunurile cu risc fiscal ridicat sunt transportate la nivel national cu mijloace de transport apartinand mai multor categorii de transport: naval, feroviar, aerian, rutier, in Sistemul RO e-Transport se va declara numai componenta de transport rutier, situatie in care locul de incarcare, respectiv descarcare, va fi considerat locul in care mijlocul de transport rutier va prelua sau preda, dupa caz, bunurile transportate.
Foto: pixabay.com