Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit 

"CONTROALE e-Factura: TOP 9 recomandari pentru a evita sanctiunile"

Adauga adresa ta de e-mail pentru a primi Raportul Gratuit, oferit de Contabilul.ro.
CONTROALE e-Factura: TOP 9 recomandari pentru a evita sanctiunile
mail
Contabilitate Contabilul.ro | Contabilitate

Corectare erori contabile: 3 lucruri importante pe care orice contabil trebuie sa le stie

Ultima actualizare: 05 Septembrie 2023
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X
Corectare erori contabile: 3 lucruri importante pe care orice contabil trebuie sa le stie
corectare erori contabileinspectie fiscalaerori semnificative

Eroarea este incalcarea involuntara a unei norme legale, a unui principiu contabil sau a unei reguli fiscale. Infractiunea este incalcarea voluntara a legislatiei contabile si fiscale. O eroare este urmata de posibilitatea legala de corectare a acesteia, dar o infractiune constatata este intotdeauna urmata de pedepsirea acesteia cu inchisoare si interzicerea unor drepturi.

Corectare erori contabile: 3 lucruri importante pe care orice contabil trebuie sa le stie

1. Corectarea erorilor contabile - baza legala si clasificare

Corectarea erorilor contabile constatate in evidenta contabila este reglementata in mod distinct prin O.M.F.P. nr. 1.802 din 29 decembrie 2014 pentru aprobarea Reglementarilor contabile privind situatiile financiare anuale individuale si situatiile financiare anuale consolidate la sectiunea 2.5 ,,Politici contabile, corectarea erorilor contabile, estimari si evenimente ulterioare datei bilantului”, subpunctul 2.5.2 „Corectarea erorilor contabile”, punctele 65-69.

Prin acest act normativ:
- se recunoaste faptul ca erorile constatate in contabilitate se refera fie la exercitiul financiar curent, fie la exercitiile financiare precedente;
- se impune corectarea erorilor la data constatarii acestora.

Consilierul Verde al Contabilului cuprinde cele mai recente modificari fiscale si contabile, studii de caz, modele de calcul, tabele comparative, formulare si declaratii ce sufera modificari in urma reglementarilor legislative, etc. In fiecare luna, echipa de specialisti R&S actualizeaza lucrarea cu informatii de ultima ora, spete noi si recomandari corespunzatoare pentru aplicarea legii. Click aici pentru detalii >>

De asemenea, se recunoaste faptul ca erorile contabile sunt generate de urmatoarele cauze:
- greseli matematice;
- greseli de aplicare a politicilor contabile;


- ignorarea unor evenimente economice;
- interpretarea eronata a evenimentelor economice si a fraudelor.

Erorile contabile sunt clasificate in doua categorii:

- erori semnificative: o eroare este semnificativa daca ar putea influenta deciziile economice ale utilizatorilor, luate pe baza situatiilor financiare anuale;
- erori nesemnificative: o eroare este nesemnificativa daca este de natura sa nu influenteze informatiile financiar-contabile.

Retineti! Nu exista o regula generala reglementata in mod expres prin lege astfel incat sa se stabileasca anumite criterii de incadrare a unei erori in categoria ,,semnificativa“ sau ,,nesemnificativa“. Analizarea situatiei de a considera o eroare drept semnificativa sau nu se efectueaza la nivelul fiecarei societati, in functie de natura si valoarea individuala sau cumulata a elementelor care se au in vedere pentru utilizarea informatiilor preluate din evidenta contabila.

Pentru incadrarea corecta a unei erori, fiecare entitate trebuie sa stabileasca prin politicile contabile proprii pragul de semnificatie in functie de rationamentul profesio nal. De exemplu, pragul de semnificatie poate fi reprezentat de un procent din cifra de afaceri, din profitul brut/net, din activul entitatii etc.

Important! Depunerea pentru aceeasi perioada de raportare a unui alt set de situatii financiare anuale/raportari contabile anuale se poate efectua numai pentru corectarea erorilor mentionate in procedura de corectare a erorilor cuprinse in situatiile financiare anuale si raportarile contabile anuale depuse de operatorii economici si persoanele juridice fara scop patrimonial, aprobata prin O.M.F.P. nr. 450/2016, nu si pentru corectarea erorilor contabile definite de reglementarile contabile aplicabile.

2. Cum se corecteaza erorile semnificative? Dar cele nesemnificative?

a) Erori semnificative

Corectarea erorilor semnificative este reglementata atat pentru erorile aferente exercitiului financiar curent, cat si pentru erorile aferente exercitiilor financiare precedente.

Astfel, erorile contabile semnificative se corecteaza dupa cum urmeaza:

- erorile semnificative ale exercitiului financiar curent se efectueaza pe seama contului de profit si pierdere cu ajutorul contului 121 „Profit sau pierdere”;
- erorile semnificative ale exercitiilor financiare precedente se efectueaza pe seama rezultatului reportat cu ajutorul contului 1174 „Rezultatul reportat provenit din
corectarea erorilor contabile“.

b) Erori nesemnificative

In functie de decizia conducatorului economic, erorile nesemnificative se corecteaza fie pe seama contului de profit si pierdere al anului curent, fie pe seama rezultatului reportat. Prezentarea in cadrul situatiilor financiare aferente exercitiului financiar curent a erorilor constatate in cursul anului, este obligatorie si presupune prezentarea de informatii suplimentare in Notele explicative, clar si concis pentru ca informatiile prezentate sa fie usor de inteles.

In aceste note sunt prezentate informatiile comparative stabilite in functie de raportul dintre informatia eronata prezentata initial in exercitiile financiare anterioare si informatia corectata in anul curent.

Atentie! Corectarea erorilor aferente exercitiilor financiare precedente nu determina modificarea situatiilor financiare ale acelor exercitii astfel incat informatiile prezentate in acele situatii sa fie ajustate in functie de constatarile efectuate la un moment dat.

3. Modul de constatare a erorilor de catre organul de inspectie fiscala - care sunt etapele?

Pentru efectuarea inspectiei fiscale in cadrul careia pot fi ,,descoperite“ erori contabile si fiscale, echipa de inspectie fiscala desemnata parcurge urmatoarele etape:

1. examineaza documentele care se afla in dosarul fiscal al contribuabilului supus verificarii. Acest dosar fiscal se afla in arhiva organului fiscal;
2. verifica concordanta dintre datele din declaratiile fiscale cu cele din evidenta contabila pusa la dispozitie de catre contribuabil;
3. discuta cu reprezentantul persoanei juridice toate constatarile efectuate;
4. daca este cazul, solicita explicatii scrise reprezentantului legal sau imputernicitului contribuabilului;
5. solicita informatii de la terti, respectiv de la Directiile Finantelor Publice Judetene, Directia Generala de Administrare a Marilor Contribuabili, de la Autoritatea
Nationala a Vamilor, de la Oficiul National al Registrului Comertului etc.;
6. verifica modul de stabilire de catre contribuabil a bazei de impunere;
7. stabileste diferente suplimentare de plata fata de obligatia fiscala declarata;
8. stabileste scadenta diferentelor suplimentare de plata in vederea calcularii accesoriilor
de catre organul fiscal de administrare a impozitelor, taxelor si contributiilor.

Cu exceptia erorilor de declarare a operatiunilor intracomunitare, toate celelalte erori care dobandesc valentele unor deficiente in cadrul unui Raport de inspectie fiscala incheiat de catre echipa de inspectie fiscala desemnata de catre organul fiscal competent, sunt considerate erori materiale care pot fi corectate fara a fi considerate contraventii astfel incat sa fie aplicate sanctiuni de natura amenzilor la momentul constatarii.

Totusi, astfel de erori sunt pedepsite de catre organele de inspectie fiscala atunci cand sunt in defavoarea bugetului general consolidat. Pedeapsa se materializeaza prin stabilirea diferentelor suplimentare de plata si calcularea accesoriilor aferente acestora.

Diferentele suplimentare de plata sunt preluate in actul administrativ fiscal denumit „Decizia de impunere privind obligatiile fiscale suplimentare de plata stabilite de inspectia fiscala”.

Mai multe informatii privind corectarea erorilor contabile gasiti in Consilierul Verde al Contabilului  >>

Foto: pixabay.com






Articole Similare





Atentie, Contabili!

Contabilitatea se schimba!
Cititi «Raportul Special Gratuit» oferit de specialistii nostri

DESCARCATI GRATUIT

Raportul Special
"CONTROALE e-Factura: TOP 9 recomandari pentru a evita sanctiunile"


X