Â
In baza contractului incheiat in data de 25 februarie 20010, firma „X”, in calitate de importator aparate tip „espressor de cafea”, urmeaza sa livreze in termen de 60 de zile de la data incheierii contractului cantitatea de 200 de aparate firmei „Y”, specializata in comercializarea produselor electrocasnice.
Pretul negociat in valuta este de 55 euro/bucata, exclusiv TVA, cu obligatia decontarii contravalorii acestora in lei. Valoarea totala a contractului este de 13.090 euro, inclusiv TVA, din care 11.000 euro baza de impozitare si 2.090 euro TVA aferenta bazei de impozitare.
Prin contract, se prevede plata in termen de 30 de zile de la incheierea contractului a unui avans de 15% din valoarea totala a contractului, inclusiv TVA. Termenul de livrare a bunurilor este data de 25 aprilie 2008. Diferenta de plata urmeaza a fi achitata de catre cumparator in termen de 30 de zile de la livrarea efectiva a bunurilor contractate, respectiv in data de 25 mai 2008.
Firma „X”, in calitate de furnizor, si firma „Y”, in calitate de cumparator, sunt persoane impozabile stabilite pe teritoriul Romaniei si inregistrate in scopuri de TVA. Pentru determinarea in lei a bazei de impozitare, ambele parti stabilesc prin contract utilizarea cursului de schimb valutar comunicat de B.N.R., valabil in ziua efectuarii tranzactiei.
In conditiile in care conditiile negociate prin contract sunt respectate integral de catre ambele parti contractante, firma „X” procedeaza astfel:
â– incaseaza in data de 25 martie 2010 contravaloarea in lei a avansului negociat in suma de 1.963,50 euro (13.090 euro x 15% = 1.963,50 euro, din care 1.650 euro baza de impozitare a TVA si 313,50 euro – TVA);
â– emite factura de avans la cursul valutar din data incasarii avansului, respectiv 3,7200 lei/euro. Valoarea totala a facturii de avans este in suma de 7.304,22 lei, determinata
Marea Carte Verde a Monografiilor Contabile
Ghidul practic al contabilitatii in 2024 Legislatie explicata - Exemple detaliate - Monografii contabile complete
Taxare 2025 Noutatile Codului fiscal
astfel:
â— baza de impozitare: 1.650 euro x 3,7200 lei/euro = 6.138 lei:
â— calcul TVA: 313,50 euro x 3,7200 lei/euro = 1.166,22 lei;
Pentru operatiunile realizate, efectueaza urmatoarele inregistrari contabile:
– emitere factura pentru avans
4111 = % 7.304,22 lei
„Clienti” 419 6.138 lei
„Clienti – creditori”
4427 1.166,22lei
„TVA colectata”
– incasarea avansului (are la baza ca document justificativ „extras de cont bancar”):
5121 = 4111 7.304,22 lei
„Conturi curente „Clienti”
la banci”
â– livreaza bunurile pe data de 25 aprilie 2010, moment in care cursul valutar comunicat de B.N.R. este de 3,6800 lei/euro;
â– determina baza de impozitare a TVA pentru bunurile livrate astfel:
â— porneste de la contravaloarea avansului incasat in lei: 1.963,50 euro x 3,7200 lei/euro = 7.304,22 lei;
â— stabileste diferenta de achitat pentru bunurile livrate, inclusiv TVA: 13.090 euro – 1.963,50 euro = 11.126,50 euro.
Pentru suma de 11.126,50 euro, se utilizeaza cursul valutar din data livrarii, respectiv 3,6800 lei/euro;
â— calculeaza valoarea bunurilor la livrare, in lei, avand ca baza urmatoarele elemente de calcul, exclusiv TVA:
15% avans achitat = 1.650 euro, exclusiv T.V.A
85% diferenta de plata = (11.000 euro – 1.650 euro) = 9.350 euro.
Modul de calculTVAeste urmatorul:
[(1.650 euro x 3,7200 lei/euro) + (9.350 euro x 3,6800lei/euro)] x 19% = [(6.138 lei + 34.408 lei)] x 19% = 7.703,74 lei
40.546 lei + 7.703,74 lei = 48.249,74 lei
Suma de 48.249,74 lei reprezinta valoarea totala a facturii de livrare a bunurilor, inclusiv TVA, din care:
40.546 lei – baza de impozitare a TVA si 7.703,74 lei – TVA colectata;
â– la data de 25 aprilie 2010, storneaza integral factura emisa initial la data incasarii avansului prin emiterea unei facturi in rosu si efectueaza in rosu urmatoarea inregistrare contabila:
4111 = % 7.304,22 lei
„Clienti” 419 6.138 lei
„Clienti – creditori”
4427 1.66,22 lei
„TVA colectata”
 Nota: Conform O.M.F.P 3055/2009 contul 419 nu se mai debiteaza si nu se mai crediteaza cu 512 si 531.
â– la data de 25 aprilie 2010, emite factura pentru intreaga contravaloare a bunurilor livrate in suma totala de 48.249,74 lei si efectueaza urmatoarea inregistrare contabila:
4111 = %
48.249,74
„Clienti” 707 40.546,00
„Venituri din vanzarea
marfurilor”
4427 7.703,74
„TVA colectata”
â– stabileste diferenta de plata pornind de la urmatoarele elemente de calcul TVA:
– valoarea totala a facturii emise: 48.249,74 lei
– valoarea avansului incasat: 7.304,22 leidiferenta de plata: 40.945,52 lei
â– incaseaza in data de 25 mai 2010 diferenta de plata in suma de 40.945,52 lei, pentru care efectueaza inregistrarea contabila:
5121 = 4111 40.945,52 lei
„Conturi curente „Clienti”
la banci”
Conform contractului, clientul acorda furnizorului un avans in numerar de 2.380 lei. Ulterior, furnizorul livreaza clientului semifabricate, respectiv materii prime in valoare de 15.000 lei, TVA 19%. Pretul de inregistrare la furnizor al semifabricatelor este de 10.000 lei. Decontarea facturii se face prin banca, tinandu-se seama de avansul acordat anterior.
Sa se inregistreze operatiile in contabilitatea furnizorului.
- incasarea avansului:
 4111 = % 2.832,20 lei
„Clienti”
419 2.380 lei
„Clienti creditori”
4427 452,20 lei
„TVA colectata”
Â
5121 = 4111 2.832,20 lei
„Conturi curente la banci” „Clienti”
- vanzarea semifabricatelor:
411 = % 17.850 lei
„Clienti” 701 15.000 lei
„Venituri din vanzarea
produselor”
4427 2.850 lei
„TVA colectata”
- stornarea avansului:
4111 = % 2.832,20 lei
„Clienti”
419 2.380 lei
„Clienti creditori”
4427 452,20 lei
„TVA colectata”
- descarcarea gestiunii:
„Venituri din productia „Semifabricate”
stocata”
- incasarea creantei clienti tinand cont de avansul primit:
5121 = 4111 15.470 lei
„Conturi curente la banci” „Clienti” DETALII CLICK AICI