O societate se confrunta cu situatia falimentului. In urma planului de distribuire pentru aceasta societate, sumele datorate catre administratia financiara nu au fost acoperite. Cum vor arata, asadar, inregistrarile contabile in situatia data? Vor putea fi trecute aceste sume pe venituri si se va retine impozit?
Potrivit art. 47 din Legea nr. 85/2006 privind procedura insolventei, cu modificarile si completarile ulterioare, dreptul de administrare al societatii inceteaza de drept la data la care se dispune inceperea falimentului. In continuare, societatea va putea desfasura numai activitatile care sunt necesare derularii operatiunii de lichidare. Odata cu trecerea la faliment se desemneaza un lichidator. Asa cum prevede Legea societatilor comerciale nr. 31/ 1990, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, lichidatorii au aceeasi raspundere ca si administratorii. Ei sunt obligati sa primeasca si sa pastreze, pe baza de inventar si de bilant, patrimoniul, registrele ce li s-au incredintat de administratori si actele societatii. De asemenea, ei vor tine un registru cu toate operatiunile lichidarii, in ordinea datei lor.
De retinut ca principalele atributii ale lichidatorului includ conducerea activitatii societatii, aplicarea sigiliilor, inventarierea bunurilor si luarea masurilor corespunzatoare pentru conservarea lor, mentinerea sau denuntarea unor contracte incheiate de debitor, verificarea creantelor si urmarirea incasarii acestora, plata datoriilor, vanzarea bunurilor din averea debitorului, in conformitate cu prevederile legii, orice alte atributii stabilite prin incheiere de catre judecatorul-sindic.
In cazul in care lichidarea se prelungeste peste durata unui exercitiu financiar, lichidatorii sunt obligati sa intocmeasca situatiile financiare anuale ale societatilor comerciale care isi inceteaza activitatea, in conformitate cu prevederile art. 27 din Legea contabilitatii nr. 82/1991, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare si ale Legii societatilor comerciale 31/1990, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare.
Pentru efectuarea operatiunilor de lichidare, lichidatorul societatii comerciale aflate in lichidare inventariaza toate elementele de activ si de datorii, reevalueaza imobilizarile corporale, valorifica elementele de activ si achita datoriile si, dupa caz, imparte rezultatul lichidarii intre asociati/actionari. In cazul in care, ca urmare a definitivarii planului de distribuire anumite datorii nu pot fi stinse, in speta cele pentru bugetul statului, conturile respective se inchid prin utilizarea conturilor de venituri.
Daca exista o datorie cu impozitul pe profit care nu poate fi acoperita, inregistrata prin
Agenda Fiscala a Contabilului 2025
Abonament PortalContabilitate ro - abonament 12 luni
Cartea Verde a Contabilitatii
Potrivit dispozitiilor art. 27 din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare si ale pct. 81 din H.G. nr. 44/2004 pentru aprobarea normelor metodologice emise in aplicarea Codului fiscal, profitul impozabil rezultat din lichidare se calculeaza ca diferenta intre veniturile si cheltuielile rezultate din aceasta operatiune. Calculul se face cumulat de la inceputul anului, avandu-se in vedere profitul din lichidarea patrimoniului, sumele din anularea provizioanelor, sumele inregistrate in conturi de capitaluri proprii constituite din profituri neimpozitate, precum si alte elemente similare veniturilor si cheltuielilor. De retinut ca veniturile reprezentand sumele datorate si neachitate sunt venituri impozabile.
Recuperarea sumelor reprezentand datoriile neacoperite ale societatii lichidate se face in functie de tipul societatii, de clauzele prevazute in actul constitutiv, de numarul de asociati etc.