Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit 

"POLITICI CONTABILE - modificari importante in Codul Fiscal"

Adauga adresa ta de e-mail pentru a primi Raportul Gratuit, oferit de Contabilul.ro.
POLITICI CONTABILE - modificari importante in Codul Fiscal
mail
Contabilitate Contabilul.ro | Contabilitate | Studii de caz

Leasing operational. Amortizare, tratament fiscal si contabil

Data actualizarii: 31 Ianuarie 2012
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X
leasing operationalamortizareOMFP 3055/2009





Intrebare:

O societate incheie contracte de inchiriere (leasing operational) pe echipamente-multifunctionale.
Cand se retrage un echipament dintr-un contract, acesta nu este complet amortizat si in momentul retragerii nu se stie daca echipamentul va intra in alt contract sau va fi casat. Deci o perioada echipamentul nu va produce venituri. Pe perioada in care nu produce venituri, trebuie sa se stopeze inregistrarea amortizarii pe acel echipament?

Care sunt inregistrarile contabile pentru retragerea acestui echipament, care nu este complet amortizat? Ce documente trebuie sa se intocmeasca pentru retragerea echipamentului? Cum se trateaza din punct de vedere fiscal valoarea ramasa de amortizat a echipamentului retras?

Raspuns:

Conform pct 70^2 din Normele metodologice de aplicare a art 24 alin (11) din Legea 571/2003 privind Codul fiscal:

"Pentru perioada in care mijloacele fixe amortizabile nu sunt utilizate cel putin pe o perioada de o luna, recuperarea valorii fiscale ramase neamortizate se efectueaza pe durata normala de utilizare ramasa, incepand cu luna urmatoare repunerii in functiune a acestora, prin recalcularea cotei de amortizare fiscala".
    
Avand in vedere aceasta prevedere legala, rezulta faptul ca pe perioada de neutilizare, daca aceasta depaseste o luna de zile, echipamentele respective nu se amortizeaza fiscal.
    
Din punct de vedere contabil, se poate calcula si inregistra amortizare si pe perioada de neutilizare a echipamentelor respective in conformitate cu prevederile art 110 din OMFP 3055/2009 privind reglementarile contabile conforme cu directivele europene:
" (1) Amortizarea se stabileste prin aplicarea cotelor de amortizare asupra valorii de intrare a imobilizarilor.
    (2) Amortizarea imobilizarilor corporale se calculeaza incepand cu luna urmatoare punerii in functiune si pana la recuperarea integrala a valorii lor de intrare. La stabilirea amortizarii imobilizarilor corporale sunt avute in vedere duratele de utilizare economica si conditiile de utilizare a acestora.
    (3) In cazul in care imobilizarile corporale sunt trecute in conservare, in functie de politica contabila adoptata, entitatea inregistreaza in contabilitate o cheltuiala cu amortizarea sau o cheltuiala corespunzatoare ajustarii pentru deprecierea constatata.
   (4) O modificare semnificativa a conditiilor de utilizare sau invechirea unei imobilizari corporale poate justifica revizuirea duratei de amortizare. De asemenea, in cazul in care imobilizarile corporale sunt trecute in conservare, folosirea lor fiind intrerupta pe o perioada indelungata, poate fi justificata revizuirea duratei de amortizare".

Referitor la contabilizarea operatiunilor de leasing operational, aceasta este reglementata la art 100-101 din OMFP 3055/2009:
   "(1) La contabilizarea operatiunilor de leasing operational, locatorul trebuie sa prezinte bunurile date in regim de leasing operational in conturile de imobilizari necorporale si imobilizari corporale, in conformitate cu natura acestora.
    (2) Sumele incasate sau de incasat se inregistreaza in contabilitatea locatorului ca un venit in contul de profit si pierdere, conform contabilitatii de angajamente.
    101. - (1) In contabilitatea locatarului, bunurile luate in leasing operational sunt evidentiate in conturi de evidenta din afara bilantului".
     
In contabilitatea locatorului nu se efectueaza nicio inregistrare contabila cu ocazia predarii sau retragerii echipamentelor multifunctionale.
     
Cu ocazia retragerii echipamentelor se incheie un Proces verbal de predare-primire, iar locatorul va stopa amortizarea din punct de vedere fiscal a echipamentelor retrase pana cand firma va gasi din nou utilizatori.





Articole Similare




Atentie, Contabili!

Contabilitatea se schimba!
Cititi «Raportul Special Gratuit» oferit de specialistii nostri

DESCARCATI GRATUIT

Raportul Special
"POLITICI CONTABILE - modificari importante in Codul Fiscal"


X