Evaluarea se face la valoarea actuala denumita si valoarea de inventar. Valoarea actuala se stabileste in functie de utilitatea bunului, starea acestuia si pretul pietei. La inchiderea exercitiului financiar, cu ocazia inventarierii se stabilesc diferentele cantitative dintre situatia faptica si cea scriptica din contabilitate, reprezentand diferenta in plus sau in minus intre valoarea contabila (de intrare) si valoarea de inventar (actuala).
In situatiile financiare anuale, stocurile se inregistreaza la valoarea cea m ai mica dintre valoarea contabila (VC) si valoarea de inventar (VI). Astfel daca se constata ca:
1) Valoarea de inventar > valoarea contabila, in listele de inventariere se va inscrie valoarea contabila.
2) Valoarea de inventar < valoarea contabila, in listele de inventariere se va inscrie valoarea de inventar.
Pentru diferenta dintre valoarea contabila (>) si valoarea de inventar (<) se calculeaza ajustari pentru deprecierea stocurilor.
Documentele utilizate pentru evidenta operativa a stocurilor
Registrul de Evidenta Fiscala PFA
Balanta de verificare de la A la Z Analize corelatii studii de caz
SAF-T pentru Contribuabili Mici
Operatiunile ocazionate de existenta si miscarea stocurilor se consemneaza in urmatoarele documente de evidenta operativa:
- Pentru operatiunile de aprovizionare de la furnizori: comenzi, contracte economice, confirmare de contracte;
- Pentru bunurile livrate de furnizori: aviz de insotire a marfii sau factura fiscala;
- Pentru lipsurile constate la receptia transportului: proces verbal de constatare;
- Pentru receptia cantitativa efectuata de gestionar: nota de receptie si constatare de diferenta;
- Pentru evidenta operativa la magazie sau depozit: fisa de magazie (se intocmeste separat pentru fel, calitate sau sortiment de stocuri;
- Pentru eliberarea materialelor din magazie: bon de consum, fisa limita de consum;
- Pentru predarea la magazie a produselor obtinute din producti a proprie si pentru transferul materialelor de la un loc de depozitare la altul: bonuri de predare -transfer, restituire;
- Pentru bunurile trimise spre prelucrare la terti: aviz de insotire a marfii pe care se face mentiunea "pentru prelucrare la terti";
- Pentru livrarea de produse si marfa: dispozitia de livrare, aviz de insotire, factura fiscala;
In cadrul unor decalaje intre vanzare si livrare a bunurilor acestea se inregistreaza ca iesiri din unitate, nemaifiind in proprietatea acestora, astfel:
- Bunuri vandute, facturate si nelivrate se evidentiaza distinct in gestiune, iar in contabilitate, in conturi in afara bilantului;
- Bunuri livrate, dar nefacturate se inregistreaza ca iesire din gestiune, atat la locurile de depozitare, cat si in contabilitate, pe baza documentelor care confirma iesirea acestora din gestiune.