Intrebare: Va rog, sa ma ajutati in urmatoarea problema:
- am un contract si o factura anulata, emise de firma noastra din iunie 2009, implicate intr-un proces
- la primul termen am castigat procesul si am primit contravaloarea facturii
- cum se inregistraza acesti bani primiti pe factura din iunie 2009, care a fost refuzata de client atunci (se emite acum factura sau asteptam hotararea definitiva si irevocabila? In ce cont se inregistreaza primirea banilor, daca nu se face factura?)
Raspuns: In formularea raspunsului trebuie sa tinem cont de prevderile art. 155 alin. (1), art. 138 lit. b) si art. 134 indice 1 din Codul fiscal si de natura serviciului prestat.
Astfel, persoana impozabila care efectueaza o livrare de bunuri sau o prestare de servicii, alta decat o livrare/prestare fara drept de deducere a taxei, trebuie sa emita o factura catre fiecare beneficiar, cel tarziu pana in cea de-a 15-a zi a lunii urmatoare celei in care ia nastere faptul generator al taxei, cu exceptia cazului in care factura a fost deja emisa. De asemenea, persoana impozabila trebuie sa emita o factura catre fiecare beneficiar pentru suma avansurilor incasate in legatura cu o livrare de bunuri sau o prestare de servicii, cel tarziu pana in cea de-a 15-a zi a lunii urmatoare celei in care a incasat avansurile, cu exceptia cazului in care factura a fost deja emisa.
Baza de impozitare se reduce in cazul refuzurilor totale sau partiale privind cantitatea, calitatea ori preturile bunurilor livrate sau ale serviciilor prestate, precum si in cazul anularii totale ori partiale a contractului pentru livrarea sau prestarea in cauza ca urmare a unui acord scris intre parti sau ca urmare a unei hotarari judecatoresti definitive si irevocabile sau in urma unui arbitraj.
Faptul generator intervine la data livrarii bunurilor sau la data prestarii serviciilor.
Registrul de Evidenta Fiscala PFA
Totul despre documentele de contabilitate primara Solutii de organizare a gestiunilor
Dosarul Permanent al Clientului Model Editabil si Recomandari
Or, din punctul de vedere al societatii dvs. operatiunea s-a realizat deoarece s-a actionat in judecata firma partenera. Deci, faptul generator al taxei a avut loc la data livrarii bunurilor sau la data prestarii serviciilor. Nu ne putem prevala de prevederile art. 138 lit. b) din Codul fiscal prin care se permite ajustarea bazei de impozitare in cazul refuzurilor totale sau partiale deoarece s-a actionat in judecata societatea partenera, considerand, in opinia societatii dvs., ca serviciul a fost prestat sau livrarea bunurilor s-a efectuat, opinie sustinuta si de instanta de judecata. In consecinta, factura intocmita initial nu se anuleaza. Remedierea situatiei se poate efectua prin depunerea declaratiilor rectificative pentru perioada respectiva si inscrierea la randul de regularizari din decontul de TVA a sumei aferente.
Insa, situatia este diferita in cazul prestarilor de servicii care determina decontari sau plati succesive, cum sunt serviciile de constructii-montaj, consultanta, cercetare, expertiza si alte servicii similare. Aceste servicii sunt considerate efectuate la data la care sunt emise situatii de lucrari, rapoarte de lucru, alte documente similare pe baza carora se stabilesc serviciile efectuate sau, dupa caz, in functie de prevederile contractuale, la data acceptarii acestora de catre beneficiari.
Asadar, daca potrivit clauzelor contractuale, aceste lucrari sunt considerate efectuate la data acceptarii acestora de catre beneficiari, atunci faptul generator intervine in momentul acceptarii lucrarilor de catre beneficiari, adica la data incasarii sumei de bani de la beneficiari, moment in care intervine obligatia emiterii facturii.