Vom raspunde astfel urmatoarelor intrebari:
1) Cum se aplica art. 128 alin. 5) din Codul fiscal?
2) Se va proceda la ajustarea TVA?
3) Care sunt inregistrarile contabile aferente operatiunilor de mai sus care trebuie reflectate in bilantul de lichidare care se va depune la ANAF?
4) Ce alte recomandari sunt utile pentru aceasta situatie?
Solutia consultantului:
Examenul de ACCES la STAGIUL CECCAR 2024
Manual de politici contabile - Stick USB
Cartea Verde a Contabilitatii
Cadrul normativ ce reglementeaza reflectarea in contabilitate a principalelor operatiuni de lichidare a societatilor comerciale este OMFP 1376/2004 privind reflectarea in contabilitate a principalelor operatiuni de fuziune, divizare, dizolvare si lichidare a societatilor comerciale, precum si retragerea sau excluderea unor asociati din cadrul societatilor comerciale.
Conform prevederilor acestui act normativ, operatiunile care se fac cu ocazia lichidarii societatii comerciale sunt:
a) inventarierea si evaluarea elementelor de activ si de pasiv ale societatilor comerciale care urmeaza sa se lichideze, potrivit Legii contabilitatii 82/1991, republicata, normelor si reglementarilor contabile, inregistrarea rezultatelor inventarierii si ale evaluarii, efectuate cu aceasta ocazie;
b) intocmirea situatiilor financiare de catre societatile comerciale care urmeaza sa se lichideze.
c) stabilirea de catre adunarea generala a actionarilor sau a asociatilor a operatiunilor care urmeaza sa fie efectuate de catre lichidator in numele societatii comerciale;
d) valorificarea elementelor de activ (vanzarea imobilizarilor si a stocurilor, incasarea creantelor, a investitiilor financiare pe termen scurt etc.);
e) achitarea datoriilor societatii comerciale catre bugetul de stat, bugetul asigurarilor sociale de stat, precum si a celorlalte obligatii sociale catre alte fonduri, salariati si alti terti;
f) stabilirea rezultatului lichidarii (profit sau pierdere);
g) calcularea, retinerea si virarea impozitului pe profit/venit si a impozitului pe dividende in urma actiunii de dizolvare/lichidare;
h) intocmirea bilantului de partaj;
i) efectuarea partajului capitalului propriu (activului net) al societatii comerciale, rezultat din lichidarea societatii comerciale, in functie de:
- prevederile statutului si/sau ale contractului de societate;
- hotararea adunarii generale a actionarilor/asociatilor, consemnata in registrul sedintelor adunarii generale;
- cota de participare la capitalul social.
In esenta, prevederea de la art.128 alin. (5) din Codul fiscal stabileste ca va fi considerata o livrare de bunuri si se colecteaza TVA pentru distributia de bunuri catre asociati ca urmare a lichidarii persoanei juridice, daca taxa a fost dedusa initial.
Avand in vedere ca valoarea terenului si a autoturismului vor inchide intai datoria catre asociati, prin procedura recunoscuta si reglementata de Codul civil ca "dare in plata", daca terenul pe care dvs il veti distribui/compensa cu imprumutul catre asociati, este unul construibil, aveti obligatia de a colecta TVA, conform art. 141 alin. (2) lit. f) din Codul fiscal .
Ca si propunere de optimizare fiscala, va recomandam in masura in care este posibil, sa solicitati anularea inregistrarii in scopuri de TVA a societatii, inainte de a efectua lichidarea, urmand procedura de la art. 153 din Codul fiscal .
In acest caz, veti avea obligatia ajustarii TVA numai pentru autoturismele achizitionate in leasing, fie conform norme pentru art. 148 din Codul fiscal , fie conform norme pentru art. 149 din Codul fiscal .
Inregistrari contabile, considerand ca distribuiti terenul construibil, contra stingerii imprumutului asociat:
4551 "Asociati - conturi curente" = 2111 "Terenuri"
4551 "Asociati - conturi curente" = 4427 "TVA colectata"
Inregistrare contabila ajustare TVA in cazul in care solicitati anularea inregistrarii in scopuri de TVA inaintea lichidarii:
635 "Cheltuieli cu alte impozite si taxe" = 4427 "TVA colectata".