email
E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit 

"E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice"

Adauga adresa ta de e-mail pentru a primi Raportul Gratuit, oferit de Contabilul.ro.
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Lichidare societate. Leasing si ajustarea TVA la dizolvarea societatii

ProceduriInregistrari si Politici Contabilelichidare societateinregistrari contabileOMFP 1376/2004
Analizam astazi cazul unei societati care are ca asociat unic o persoana juridica. Asociatul hotarareste dizolvarea si lichidarea simultana a SRL conform art. 235 din Legea 31/1990. In patrimoniul societatii exista un teren si un autoturism, nu exista datorii catre furnizori si bugete, dar exista un imprumut al asociatului. Achizitia terenului a fost facuta de la o persoana juridica neplatitoare de TVA, iar autoturismul a facut obiectul unui contract de leasing achitat anticipat.

Vom raspunde astfel urmatoarelor intrebari:

1) Cum se aplica art. 128 alin. 5) din Codul fiscal?

2) Se va proceda la ajustarea TVA?

3) Care sunt inregistrarile contabile aferente operatiunilor de mai sus care trebuie reflectate in bilantul de lichidare care se va depune la ANAF?

4) Ce alte recomandari sunt utile pentru aceasta situatie?

Solutia consultantului:

Cadrul normativ ce reglementeaza reflectarea in contabilitate a principalelor operatiuni de lichidare a societatilor comerciale este OMFP 1376/2004 privind reflectarea in contabilitate a principalelor operatiuni de fuziune, divizare, dizolvare si lichidare a societatilor comerciale, precum si retragerea sau excluderea unor asociati din cadrul societatilor comerciale.
 
Conform prevederilor acestui act normativ, operatiunile care se fac cu ocazia lichidarii societatii comerciale sunt:

a) inventarierea si evaluarea elementelor de activ si de pasiv ale societatilor comerciale care urmeaza sa se lichideze, potrivit Legii contabilitatii 82/1991, republicata, normelor si reglementarilor contabile, inregistrarea rezultatelor inventarierii si ale evaluarii, efectuate cu aceasta ocazie;
b) intocmirea situatiilor financiare de catre societatile comerciale care urmeaza sa se lichideze.
c) stabilirea de catre adunarea generala a actionarilor sau a asociatilor a operatiunilor care urmeaza sa fie efectuate de catre lichidator in numele societatii comerciale;
d) valorificarea elementelor de activ (vanzarea imobilizarilor si a stocurilor, incasarea creantelor, a investitiilor financiare pe termen scurt etc.);
e) achitarea datoriilor societatii comerciale catre bugetul de stat, bugetul asigurarilor sociale de stat, precum si a celorlalte obligatii sociale catre alte fonduri, salariati si alti terti;

f) stabilirea rezultatului lichidarii (profit sau pierdere);
g) calcularea, retinerea si virarea impozitului pe profit/venit si a impozitului pe dividende in urma actiunii de dizolvare/lichidare;
h) intocmirea bilantului de partaj;
i) efectuarea partajului capitalului propriu (activului net) al societatii comerciale, rezultat din lichidarea societatii comerciale, in functie de:

-    prevederile statutului si/sau ale contractului de societate;
-    hotararea adunarii generale a actionarilor/asociatilor, consemnata in registrul sedintelor adunarii generale;
-    cota de participare la capitalul social.

In esenta, prevederea de la art.128 alin. (5) din Codul fiscal stabileste ca va fi considerata o livrare de bunuri si se colecteaza TVA pentru distributia de bunuri catre asociati ca urmare a lichidarii persoanei juridice, daca taxa a fost dedusa initial.
 
Avand in vedere ca valoarea terenului si a autoturismului vor inchide intai datoria catre asociati, prin procedura recunoscuta si reglementata de Codul civil ca "dare in plata", daca terenul pe care dvs il veti distribui/compensa cu imprumutul catre asociati, este unul construibil, aveti obligatia de a colecta TVA, conform art. 141 alin. (2) lit. f) din Codul fiscal .
 
Ca si propunere de optimizare fiscala, va recomandam in masura in care este posibil, sa solicitati anularea inregistrarii in scopuri de TVA a societatii, inainte de a efectua lichidarea, urmand procedura de la art. 153 din Codul fiscal .
 
In acest caz, veti avea obligatia ajustarii TVA numai pentru autoturismele achizitionate in leasing, fie conform norme pentru art. 148 din Codul fiscal , fie conform norme pentru art. 149 din Codul fiscal .
 
Inregistrari contabile, considerand ca distribuiti terenul construibil, contra stingerii imprumutului asociat:
4551 "Asociati -  conturi curente" = 2111 "Terenuri"
4551 "Asociati -  conturi curente" = 4427 "TVA colectata"
 
Inregistrare contabila ajustare TVA in cazul in care solicitati anularea inregistrarii in scopuri de TVA inaintea lichidarii:

635 "Cheltuieli cu alte impozite si taxe" = 4427 "TVA colectata".

NOUTATI Contabile 2024

A aparut: Ghidul Practic al Monografiilor Contabile 2024


Nu rata ghidul practic care te scoate acum din impasul generat de orice inregistrare contabila!

76 monografii, de maxima actualitate, intocmite impecabil, dezvoltate dupa o structura completa:

Prezentarea cadrului legal
• Noutatile legislative legate de subiectul dezbatut
• Tratamentul contabil exemplificat prin cazuri practice si exemple
• Inregistrarile contabile aferente fiecarui caz practic prezentat
• Tratamentul din punct de vedere fiscal, al TVA si al impozitului pe profit
• Atentionari, recomandari, sfaturi referitoare la subiect

...Vezi AICI detaliile complete <<

Citeste mai multe articole pe aceeasi tema:
ProceduriInregistrari si Politici Contabilelichidare societateinregistrari contabileOMFP 1376/2004


Data aparitiei: 15 Aprilie 2013

Votati articolul "Lichidare societate. Leasing si ajustarea TVA la dizolvarea societatii":
Rating:

Nota: 3.75 din 5 din 2 voturi

Urmareste-ne pe Google News

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



ARTICOLE SIMILARE



Subiectele saptamanii

  • Avansuri de trezorerie: documente justificative pentru avansuri spre decontare si functiunea contului 542

    • Entitatile pot acorda sume in numerar sau prin banca, denumite avansuri spre decontare, puse la dispozitia angajatilor, in vederea efectuarii unor plati in numele societatii sau in vederea efectuarii unor deplasari in interes de serviciu. Avansurile spre decontare sunt sume puse la dispozitia administratorilor sau a salariatilor din entitate, in vederea efectuarii unor plati in numele acesteia. De regula, justificarea avansului si transformarea sa in cheltuiala efec...» citeste mai departe aici

  • Ordinea stingerii obligatiilor fiscale in fisa sintetica pe platitor

    • Daca un debitor datoreaza mai multe tipuri de obligatii fiscale, iar suma platita nu este suficienta pentru a stinge toate obligatiile, atunci se stinge obligatia fiscala pe care o indica debitorul, potrivit legii, sau care este distribuita potrivit prevederilor art. 163 din Codul de procedura fiscala, dupa caz, stingerea efectuandu-se, de drept, in urmatoarea ordine: a) toate obligatiile fiscale principale, in ordinea vechimii, si apoi obligatiile fiscale accesorii...» citeste mai departe aici

  • De ce este esential sa aveti Dosare Permanente ale Clientilor: 7 avantaje majore

    • Atunci cand sunt solicitate lucrari de audit interne/externe sau firma-client are inspectii fiscale, dosarul permanent furnizeaza toate documentele necesare pentru a sustine tranzactiile si operatiunile contabile ale clientului. Acest lucru reduce timpul si efortul necesar pentru pregatirea si gestionarea auditului si creste nivelul de incredere in fata auditorilor/inspectorilor.   Dosarul permanent este un instrument vital in procesul de tinere a contabili...» citeste mai departe aici

  • Impozitul minim pe cifra de afaceri (IMCA): formula de calcul si exemplu practic

    • Incepand cu anul 2024, contribuabilii care inregistreaza in anul precedent o cifra de afaceri de peste 50.000.000 euro si care, in anul de calcul, determina un impozit pe profit cumulat de la inceputul anului fiscal/anului fiscal modificat pana la sfarsitul trimestrului/anului de calcul mai mic decat impozitul minim pe cifra de afaceri stabilit potrivit unei formule prevazute la art. 181 alin. (3) din Codul fiscal, sunt obligati la plata impozitului pe pr...» citeste mai departe aici

Atentie, Contabili!

Contabilitatea se schimba!
Cititi «Raportul Special Gratuit» oferit de specialistii nostri

DESCARCATI GRATUIT
Raportul Special
"E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016
X