Consultant fiscal Mariana Toma
Potrivit prevederilor Legii contabilitatii nr. 82/1991, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, exista obligatia auditarii urmatoarelor categorii de situatii financiare:
* situatiile financiare intocmite de entitatile care au aceasta obligatie.
Persoanele juridice care la data bilantului depasesc limitele a doua dintre urmatoarele trei criterii:
- totalul activelor: 3.650.000 euro;
-
Cartea verde a Contabilitatii varianta online
Consilier Taxe si Impozite pentru Contabili 12 actualizari
Registrul de Evidenta Fiscala PFA
Balanta de verificare de la A la Z Analize corelatii studii de caz
- numarul mediu de salariati in cursul exercitiului financiar: 50 au obligatia auditarii situatiilor financiare anuale.
* situatiile financiare anuale individuale intocmite de entitati in baza reglementarilor contabile conforme cu IFRSpotrivit prevederilor O.M.F.P. nr. 1.286/2012;
* situatiile financiare anuale intocmite in vederea efectuarii operatiunilor de fuziune, divizare sau lichidare, daca persoanele respective au obligatia auditarii situatiilor financiare anuale;
* situatiile financiare anuale ale persoanelor juridice de interes public.
Persoanele juridice de interes public sunt:
- institutiile de credit;
- institutiile financiare nebancare, inscrise in Registrul general;
- institutiile de plata si institutiile emitente de moneda electronica, care acorda credite legate de serviciile de plata si a caror activitate este limitata la prestarea de servicii de plata, respectiv emitere de moneda electronica si prestare de servicii de plata;
- societatile de asigurare, asigurare-reasigurare si de reasigurare;
- entitatile autorizate, reglementate si supravegheate de Comisia de Supraveghere a Sistemului de Pensii Private;
- societatile de servicii de investitii financiare;
- societatile de administrare a investitiilor, organismele de plasament colectiv, depozitari centrali, casele de compensare si operatori de piata/sistem autorizati/avizati de Comisia Nationala a Valorilor Mobiliare;
- societatile comerciale ale caror valori mobiliare sunt admise la tranzactionare pe o piata reglementata;
- societatile/companiile nationale;
- societatile comerciale cu capital integral sau majoritar de stat;
- regiile autonome;
- persoanele juridice care apartin unui grup de societati si intra in perimetrul de consolidare al unei societati-mama cu sediul in Romania, care are obligatia sa aplice Standardele Internationale de Raportare Financiara, conform prevederilor legale in vigoare;
- organizatiile fara scop patrimonial care primesc finantari din fonduri publice.
Situatiile financiare anuale sunt supuse aprobarii adunarii generale a actionarilor sau asociatilor, potrivit legislatiei in vigoare, pe baza raportului administratorilor pentru exercitiul financiar in cauza si a raportului de audit semnat de persoana responsabila.
Situatiile financiare anuale, aprobate in mod corespunzator, impreuna cu raportul administratorilor si raportul de audit semnat de persoana responsabila se publica in conformitate cu legislatia in vigoare.
Daca situatiile financiare anuale nu se publica in intregime, trebuie sa se indice faptul ca versiunea publicata este o forma prescurtata si trebuie sa se faca trimitere la oficiul registrului comertului la care au fost depuse situatiile financiare anuale. In cazul in care situatiile financiare anuale nu au fost inca depuse, acest lucru trebuie prezentat.
Raportul de audit nu se publica, dar se mentioneaza daca a fost exprimata o opinie de audit fara rezerve, cu rezerve sau contrara, sau daca auditorii statutari nu au fost in masura sa exprime o opinie de audit. De asemenea, se mentioneaza daca raportul de audit face referire la aspecte asupra carora auditorii statutari atrag atentia printr-un paragraf distinct, fara ca opinia de audit sa fie cu rezerve.
Auditul se efectueaza de catre auditori statutari, persoane fizice sau juridice autorizate, in conditiile legii, membrii ai Camerei Auditorilor Financiari din Romania. Auditul efectuat potrivit acestor cerinte reprezinta auditul statutar.
Auditorii statutari isi exprima un punct de vedere referitor la gradul de conformitate a raportului administratorilor cu situatiile financiare anuale pentru acelasi exercitiu financiar.
Raportul auditorilor statutari cuprinde:
a) introducerea care identifica cel putin situatiile financiare anuale care fac obiectul auditului statutar, impreuna cu cadrul de raportare financiara care a fost aplicat la intocmirea acestora;
b) o descriere a ariei auditului statutar, care identifica cel putin standardele de audit conform carora a fost efectuat auditul statutar;
c) o opinie de audit care exprima in mod clar opinia auditorilor statutari, potrivit careia situatiile financiare anuale ofera o imagine fidela conform cadrului relevant de raportare financiara si, dupa caz, daca situatiile financiare anuale respecta cerintele legale; opinia de audit este fara rezerve, cu rezerve, o opinie contrara sau, daca auditorii statutari nu au fost in masura sa exprime o opinie de audit, imposibilitatea exprimarii unei opinii;
d) o referire la aspectele asupra carora auditorii statutari atrag atentia, printr-un paragraf distinct, fara ca opinia de audit sa fie cu rezerve;
e) un punct de vedere privind gradul de conformitate a raportului administratorilor cu situatiile financiare anuale pentru acelasi exercitiu financiar.
Raportul se semneaza de catre auditori statutari, persoane fizice, in numele acestora sau al auditorilor persoane juridice autorizate, dupa caz, si se dateaza.
Nerespectarea obligatiei privind auditarea, conform legii, a situatiilor financiare anuale si a situatiilor financiare anuale consolidate constituie contraventie potrivit prevederilor Legii contabilitatii nr. 82/1991, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare si se sanctioneaza cu amenda de la 30.000 lei la 40.000 lei.
Auditorii efectueaza auditul statutar al situatiilor financiare anuale potrivit prevederilor O.U.G. nr. 90/2008 privind auditul statutar, cu modificarile si completarile ulterioare.