email
E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit 

"E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice"

Adauga adresa ta de e-mail pentru a primi Raportul Gratuit, oferit de Contabilul.ro.
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Facturi penalitati. Cum vom calcula penalitatile si cum colectam TVA?

facturi penalitatifacturacodul fiscaltvaconsignatarcheltuieli deductibile

In analiza de mai jos avem situatia in care stabilim daca la incheierea perioadei inscrise in contract ar fi trebuit emisa o factura care s-a trimis cu intarziere.

ART.155 alin. (1): Persoana impozabila care efectueaza o livrare de bunuri sau o prestare de servicii, alta decat o livrare/prestare fara drept de deducere a taxei, conform art. 141 alin. (1) si (2) trebuie sa emita o factura catre fiecare beneficiar, cel tarziu pana in cea de-a 15-a zi a lunii urmatoare celei in care ia nastere faptul generator al taxei, cu exceptia cazului in care factura a fost deja emisa.

Vom vedea cum se pot calcula penalitati dupa trei luni de la aviz - penalitati aplicate la un debit compus din valoare aviz + TVA care ar fi trebuit sa fie adaugat daca se emitea factura. La o valoare a avizului de 824 s-a adaugat TVA si au fost calculate penalitati. Vom vedea daca ar trebui emisa factura pentru a colecta TVA, daca se colecteaza TVA la aviz si daca penalitatile ar trebui inregistrate in contabilitate.

 

Ar trebui studiat cu atentie contractul. Din intrebarea precedenta eu am inteles ca, potrivit contractului, daca marfa nu era achitata sau returnata in termen de 3 luni, se calculau penalitati. Daca firma dumneavoastra achita marfa dupa cele 3 luni, ar fi primit factura.

Valoarea penalitatilor si baza lor de calcul ar trebui sa fie prevazute in contract, conform negocierilor intre parti. Cel mai probabil penalitatile refera la totalul de plata si nu doar la valoarea marfurilor fara TVA.

Pentru inregistrarea penalitatilor in contabilitate este necesar sa detineti un document justificativ care sa respecte conditiile de forma prevazute de ordinul 3512/2008 privind documentele financiar contabile:
- denumirea documentului;
- denumirea/numele si prenumele si, dupa caz, sediul/adresa persoanei juridice/fizice care intocmeste documentul;
- numarul documentului si data intocmirii acestuia;
- mentionarea partilor care participa la efectuarea operatiunii economico-financiare (cand este cazul);
- continutul operatiunii economico-financiare si, atunci cand este necesar, temeiul legal al efectuarii acesteia;


- datele cantitative si valorice aferente operatiunii economico-financiare efectuate, dupa caz;
- numele si prenumele, precum si semnaturile persoanelor care raspund de efectuarea operatiunii economico-financiare, ale persoanelor cu atributii de control financiar preventiv si ale persoanelor in drept sa aprobe operatiunile respective, dupa caz;
- alte elemente menite sa asigure consemnarea completa a operatiunilor efectuate.

Penalitatile nu intra in baza de calcul a TVA, deci nu trebuie sa fie emisa neaparat o factura. In baza contractului negociat intre parti, se pot emite documente pentru inregistrarea penalitatilor in contabilitate, cu conditia respectarii elementelor obligatorii mentionate mai sus. Daca ati avut un document justificativ pentru penalitatile respective, trebuia sa le inregistrati in contabilitate, ca fiind cheltuieli deductibile, potrivit art. 21 alin (1) cu normele metodologice punctul 23 din Legea 571/2003.

"Legea 571/2003  Norme metodologice

23. In sensul art. 21 alin. (1) din Codul fiscal, sunt cheltuieli efectuate in scopul realizarii de venituri impozabile si urmatoarele:

d) dobanzile, penalitatile si daunele-interese, stabilite in cadrul contractelor economice incheiate cu persoane rezidente/nerezidente sunt cheltuieli deductibile pe masura inregistrarii lor;"
"Legea 571/2003 Art. 137 (3) Baza de impozitare nu cuprinde urmatoarele:
b) sumele reprezentand daune-interese, stabilite prin hotarare judecatoreasca definitiva si irevocabila, penalizarile si orice alte sume solicitate pentru neindeplinirea totala sau partiala a obligatiilor contractuale, daca sunt percepute peste preturile si/sau tarifele negociate;"

Este corecta prevederea cu termen de 15 zile prevazut la art. 155, insa faptul generator in cazul contractelor de consignatie este data la care bunurile sunt livrate de consignatar clientilor sai. Deci factura se emite de furnizor numai atunci cand marfa este vanduta. Prin urmare, nu avem un fapt generator la data avizului.

"Legea 571/2003 ART. 134^1 Faptul generator pentru livrari de bunuri si prestari de servicii

(2) Pentru bunurile livrate in baza unui contract de consignatie, se considera ca livrarea bunurilor de la consignant la consignatar are loc la data la care bunurile sunt livrate de consignatar clientilor sai."

 

Raspuns oferit pentru www.portalcontabilitate.ro de Olguta Crevelescu - Expert Contabil

 


de Redactia Contabilul

NOUTATI Contabile 2024

A aparut: Ghidul Practic al Monografiilor Contabile 2024


Nu rata ghidul practic care te scoate acum din impasul generat de orice inregistrare contabila!

76 monografii, de maxima actualitate, intocmite impecabil, dezvoltate dupa o structura completa:

Prezentarea cadrului legal
• Noutatile legislative legate de subiectul dezbatut
• Tratamentul contabil exemplificat prin cazuri practice si exemple
• Inregistrarile contabile aferente fiecarui caz practic prezentat
• Tratamentul din punct de vedere fiscal, al TVA si al impozitului pe profit
• Atentionari, recomandari, sfaturi referitoare la subiect

...Vezi AICI detaliile complete <<

Citeste mai multe articole pe aceeasi tema:
facturi penalitatifacturacodul fiscaltvaconsignatarcheltuieli deductibile


Data aparitiei: 06 Aprilie 2016

Votati articolul "Facturi penalitati. Cum vom calcula penalitatile si cum colectam TVA?":
Rating:

Nota: 4.38 din 5 din 8 voturi

Urmareste-ne pe Google News

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



ARTICOLE SIMILARE



Subiectele saptamanii

  • Societate care primeste imprumut de la asociat. Care sunt inregistrarile contabile?

    • In lumea afacerilor, accesul la capital este esential pentru functionarea si dezvoltarea unei societati, mai ales in fazele incipiente ale activitatii sale. In acest context, imprumuturile de la asociati devin o modalitate frecventa prin care firmele nou infiintate isi asigura lichiditatile necesare pentru a-si desfasura activitatea. Insa, inainte de a proceda la acordarea unui astfel de imprumut, partile implicate trebuie sa fie constiente de implicatiile legale si contabile ale...» citeste mai departe aici

  • Dividende interimare distribuite in cursul anului: monografia contabila si opinia specialistului

    • Putem distribui dividende interimare in cursul anului, in baza unor situatii financiare trimestriale, insa, daca nu le platim asociatilor pana la sfarsitul anului, trebuie sa declaram si sa platim impozit pe venit pana la data de 25 a anului urmator. Monografia contabila este simpla, insa intervin cateva conturi cu care nu suntem prea obisnuiti (463 si 456), astfel ca dupa regularizarea dividendelor (cu ocazia intocmirii situatiilor financiare anuale) este im...» citeste mai departe aici

  • Ordinea stingerii obligatiilor fiscale in fisa sintetica pe platitor

    • Daca un debitor datoreaza mai multe tipuri de obligatii fiscale, iar suma platita nu este suficienta pentru a stinge toate obligatiile, atunci se stinge obligatia fiscala pe care o indica debitorul, potrivit legii, sau care este distribuita potrivit prevederilor art. 163 din Codul de procedura fiscala, dupa caz, stingerea efectuandu-se, de drept, in urmatoarea ordine: a) toate obligatiile fiscale principale, in ordinea vechimii, si apoi obligatiile fiscale accesorii...» citeste mai departe aici

  • Mijloacele fixe de la A la Z: legislatie explicata si studii de caz

    • Toate operatiunile privind mijloacele fixe - achizitie, amortizare, reevaluare, casare, vanzare – pot genera erori de aplicarea a legii, amendate drastic. Stiati ca: - in conformitate cu art. 42 alin. (1) din Legea contabilitatii nr. 82/1991 – neaplicarea corecta a reglementarilor contabile produce o amenda de la 300 lei la 4.000 lei? Ei bine, inregistrarea incorecta a unui obiect/mijloc fix poate genera o astfel de amenda! ...» citeste mai departe aici

Atentie, Contabili!

Contabilitatea se schimba!
Cititi «Raportul Special Gratuit» oferit de specialistii nostri

DESCARCATI GRATUIT
Raportul Special
"E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016
X