Â
Â
Veniturile constituie cresteri ale beneficiilor economice inregistrate pe parcursul perioadei contabile, sub forma de intrari sau cresteri ale activelor ori reduceri ale datoriilor, care se concretizeaza in cresteri ale capitalurilor proprii, altele decat cele rezultate din contributii ale actionarilor.
Cheltuielile constituie diminuari ale beneficiilor economice inregistrate pe parcursul perioadei contabile sub forma de iesiri sau scaderi ale valorii activelor ori cresteri ale datoriilor, care se concretizeaza in reduceri ale capitalurilor proprii, altele decat cele rezultate din distribuirea acestora catre actionari.
Clasificare:
1. venituri si cheltuieli de exploatare
2. venituri si cheltuieli financiare
3. venituri si cheltuieli extraordinare
Pentru a stabili daca un eveniment sau o tranzactie se delimiteaza clar de activitatile curente ale entitatii, se are in vedere, mai degraba, natura elementului sau a tranzactiei aferente activitatii desfasurate in mod curent de entitate, decat frecventa cu care se astepta ca aceste evenimente sa aiba loc.
Prin urmare, un eveniment sau o tranzactie poate fi extraordinara pentru o entitate, dar nu si pentru o alta, datorita diferentelor dintre activitatile curente ale acelor entitati.
Abonament PortalContabilitate ro - abonament 12 luni
Examen Consultant Fiscal 2024
Registrul de Evidenta Fiscala PFA
Marea Carte Verde a Monografiilor Contabile 2024
Â
De exemplu, pierderile rezultate in urma unui cutremur sau unui alt dezastru natural pot fi calificate de catre majoritatea entitatilor ca elemente extraordinare. De asemenea, exproprierea activelor este un eveniment extraordinar.
Cu exceptia cazului in care veniturile si cheltuielile incadrate la „Venituri extraordinare” si „Cheltuieli extraordinare” sunt nesemnificative pentru evaluarea rezultatelor, in notele explicative trebuie prezentate explicatii despre valoarea si natura acestora. Aceeasi prevedere se aplica veniturilor si cheltuielilor legate de un alt exercitiu financiar. De asemenea, entitatile trebuie sa prezinte in notele explicative proportia in care impozitul pe profit afecteaza „Profitul sau pierderea din activitatea curenta” si „Profitul sau pierderea din activitatea extraordinara”.
Conturile sintetice de venituri si de cheltuieli se pot dezvolta pe conturi analitice, in functie de necesitatile impuse de anumite reglementari sau potrivit necesitatilor proprii ale entitatii.
Conturi noi de venituri si cheltuieli
Reducerile comerciale primite ulterior facturarii, respectiv acordate ulterior facturarii, indiferent de perioada la care se refera, se evidentiaza distinct in contabilitate (contul 609 "Reduceri comerciale primite", respectiv contul 709 "Reduceri comerciale acordate"), pe seama conturilor de terti.
Contul 609 "Reduceri comerciale primite" are functie de pasiv spre deosebire de restul conturilor din clasa 6 "Conturi de cheltuieli", care sunt conturi cu functie de activ.
Contul 609 "Reduceri comerciale primite"
La sfarsitul perioadei, soldul acestor conturi se transfera asupra contului de profit si pierdere (121). Cu ajutorul acestui cont se tine evidenta reducerilor comerciale primite ulterior facturarii, indiferent de perioada la care se refera.
In creditul contului 609 "Reduceri comerciale primite" se inregistreaza:
- valoarea reducerilor comerciale primite ulterior facturarii (401).
Contul 709 "Reduceri comerciale acordate" reprezinta o exceptie a conturilor din clasa 7 intrucat are functie de activ spre deosebire de restul conturilor ce apartin acestei clase care sunt conturi de pasiv.
La sfarsitul perioadei, soldul acestor conturi se transfera asupra contului de profit si pierdere (121).
Contul 709 "Reduceri comerciale acordate"
Cu ajutorul acestui cont se tine evidenta reducerilor comerciale acordate ulterior facturarii, indiferent de perioada la care se refera.
In debitul contului 709 "Reduceri comerciale acordate" se inregistreaza:
- valoarea reducerilor comerciale acordate ulterior facturarii (411).
Reducerile comerciale si reducerile financiare
Reducerile comerciale pot fi, de exemplu:
a) rabaturile - se primesc pentru defecte de calitate si se practica asupra pretului de vanzare;
Reducerile financiare sunt sub forma de sconturi de decontare acordate pentru achitarea datoriilor inainte de termenul normal de exigibilitate. Reducerile financiare primite de la furnizor reprezinta venituri ale perioadei indiferent de perioada la care se refera (contul 767 "Venituri din sconturi obtinute"). La furnizor, aceste reduceri acordate reprezinta cheltuieli ale perioadei, indiferent de perioada la care se refera (contul 667 "Cheltuieli privind sconturile acordate").
In categoria veniturilor se includ atat sumele sau valorile incasate sau de incasat in nume propriu din activitati curente, cat si castigurile din orice alte surse. Castigurile reprezinta cresteri ale beneficiilor economice care pot aparea sau nu ca rezultat din activitatea curenta, dar nu difera ca natura de veniturile din aceasta activitate. In contul de profit si pierdere, castigurile sunt prezentate, de regula, la valoarea neta, exclusiv cheltuielile aferente, la elementul "Alte venituri din exploatare".
In Ordinul nr. 3.055 se adauga noi exemple de venituri din activitati curente (redevente, chirii, subventii), largindu-se astfel plaja exemplelor veniturilor din activitati curente.
Veniturile din activitati curente se pot regasi sub diferite denumiri, cum ar fi: vanzari, prestari de servicii, comisioane, redevente, chirii, subventii, dobanzi, dividende.
Ordinul aduce de asemenea si o clarificare cu privire la modul de inregistrare a sumelor colectate de o entitate in numele unor terte parti nu reprezinta venit din activitatea curenta:
„Sumele colectate de o entitate in numele unor terte parti, inclusiv in cazul contractelor de agent, comision sau mandat comercial incheiate potrivit legii, nu reprezinta venit din activitatea curenta, chiar daca din punct de vedere al taxei pe valoarea adaugata persoanele care actioneaza in nume propriu sunt considerate cumparatori revanzatori. In aceasta situatie, veniturile din activitatea curenta sunt reprezentate de comisioanele cuvenite.”
In ceea ce priveste clasificarea veniturilor ca fiind aferente activitatii de exploatare se aduc clarificari cu privire la tipul de venituri incluse in aceasta categorie. Astfel, ordinul stabileste clar ca si veniturile realizate din vanzarea de locuinte se considera a fi venituri din vanzarea de produse si marfuri, executari de lucrari si prestari de servicii, pentru entitatile ce au ca activitate principala obtinerea si vanzarea de locuinte, respectiv, in acest caz este subliniat caracterul de marfa ale acestor bunuri care in restul cazurilor sunt considerate mijloace fixe. Prin aceasta clarificare se elimina si posibilitatea de a incadra venitul din vanzare ca si alt venit din exploatare.
Tot pentru clarificare, in cadrul veniturilor de exploatare se adauga si veniturile aferente costului serviciilor in curs de executie, in plus fata de cel al produselor.
Nu in ultimul rand, este detaliata compunerea altor venituri din exploatare, fara insa a se limita la cele mentionate, prin adaugarea penalitatilor contractuale, datoriilor prescrise, scutite sau anulate potrivit legii, pentru a nu fi incadrate incorect la venituri extraordinare ca urmare a caracterului lor intamplator.
„ 256 - (1) Veniturile din exploatare cuprind:
Veniturile se recunosc la valoarea integrala, inclusiv in cazul in care entitatea practica programe de fidelizare a clientilor. In acest caz, pentru contravaloarea punctelor cadou acordate clientilor ca parte a unei tranzactii de vanzare de bunuri, prestare de servicii sau a altor forme similare de stimulare, si care pot fi folosite in viitor de client pentru a obtine bunuri sau servicii gratuite sau la pret redus, sub rezerva indeplinirii unor eventuale conditii suplimentare, entitatea inregistreaza in contabilitate un provizion;
e) alte venituri din exploatarea curenta, cuprinzand veniturile din creante recuperate, penalitati contractuale, datorii prescrise, scutite sau anulate potrivit legii, precum si alte venituri din exploatare.”
Recunoasterea veniturilor din vanzarea bunurilor:
Veniturile din vanzarea bunurilor se recunosc in momentul in care sunt indeplinite urmatoarele conditii:
c) marimea veniturilor poate fi evaluata in mod credibil;
d) este probabil ca beneficiile economice asociate tranzactiei sa fie generate catre entitate; si
e) costurile tranzactiei pot fi evaluate in mod credibil.
O alta prevedere noua a Ordinului 3.055 este aceea conform careia promisiunea de vanzare nu genereaza contabilizarea de venituri, acestea putand fi inregistrate numai daca sunt indeplinite cele 5 conditii mentionate anterior.
Tot pentru clarificare, in Ordinul 3.055 sunt adaugate cateva lamuriri cu privire la momentul in care se considera a avea loc livrarea de bunuri in cazul:
- consignatiei:
„ Pentru bunurile livrate in baza unui contract de consignatie, se considera ca livrarea bunurilor de la consignant la consignatar are loc la data la care bunurile sunt livrate de consignatar clientilor sai.”
Exemplu
S.C. „CONSIG” S.R.L. primeste de la S.C. „PROD” S.R.L., neplatitoare de T.V.A., un birou, in valoare de 600 lei, si de la un deponent persoana fizica Ionescu o rochie de mireasa in valoare de 1.200 lei. Consignatarul practica un comision unitar de 15%.
Intrarea marfurilor in gestiunea CONSIG se face pe baza avizului de expeditie de la PROD si a bonului de primire de la Ionescu (in loc de contul 8033 se mai poate folosi si contul 8038 – Alte valori in afara bilantului):
Extracontabil 8033 = „Valori materiale primite in pastrare sau custodie” |
|
1.800,00
|
Calculul pretului de vanzare cu amanuntul:
Ø Biroul va fi vandut cu pretul de vanzare de 707,10 lei, obtinut astfel:
= 600 lei + 90 lei + 17,10 lei
Val. produs Comision TVA comision
Ø Rochia de mireasa va fi vanduta cu pretul de vanzare de 1.414, 20 lei, obtinut astfel:
= 1.200 lei + 180 lei + 34,20 lei
Val. produs Comision TVA comision
Vanzarea bunurilor:
5311 „Casa in lei” |
= % 707 „Venituri din vanzari de marfuri” 4427 „T.V.A. colectata” |
2.121,30 2.070,00
51,30 |
In urma notificarii vanzarii, consignantul PROD emite factura. Consignatarul inregistreaza intrarea de marfuri,
371 „Marfuri” |
= % 401 „Furnizori” cu analitic pt. PROD 462 „Creditori diversi” cu analitic pt. Ionescu |
1.800,00 600,00
1.200,00 |
Apoi se inregistreaza adaosul comercial si T.V.A. neexigibila:
371 „Marfuri” |
= % 378 „Diferente de pret la marfuri” 4428 „T.V.A. neexigibila”
|
322,30 270,00
51,30 |
Concomitent, intrucat vanzarea a fost efectuata, se inregistreaza descarcarea de gestiune:
% 607 „Cheltuieli privind marfurile” 378 „Diferente de pret la marfuri” 4428 „T.V.A. neexigibila” |
= 371 „Marfuri”
|
2.121,30 1.800,00
270,00
51,30 |
Precum si descarcarea contului extracontabil:
|
8033 „Valori materiale primite in pastrare sau custodie” |
1.800,00 |
Achitarea pretului cerut de catre consignanti:
% 401 „Furnizori” cu analitic pt. PROD 462 „Creditori diversi” cu analitic pt. Ionescu |
= 5311 „Casa in lei”
|
1.800,00 600,00
1.200,00 |
Notele contabile ce trebuie inregistrate de catre PROD:
Bunurile predate in regim de consignatie se evidentiaza in contul 357 „Marfuri aflate la terti":
357 „Marfuri aflate la terti” |
= 371 „Marfuri” |
600,00 |
La momentul primirii notificarii de vanzare de la CONSIG, acesteia din urma i se emite factura:
411 „Clienti” |
= 707 „Venituri din vanzari de marfuri” |
600,00 |
Si concomitent, se va descarca gestiunea:
371 „Marfuri” 607 „Cheltuieli privind marfurile” |
= 357 „Marfuri aflate la terti” = 371 „Marfuri”
|
600,00
400,00* |
*Am presupus ca in contabilitatea PROD marfurile aveau un cost de 400 lei.
- bunurilor transmise in vederea testarii sau a verificarii conformitatii:
Pentru bunurile transmise in vederea testarii sau a verificarii conformitatii, se considera ca transferul proprietatii bunurilor a avut loc la data acceptarii bunurilor de catre beneficiar. Bunurile transmise in vederea verificarii conformitatii sunt bunurile oferite de furnizor clientilor, acestia avand dreptul fie sa le achizitioneze fie, sa le returneze furnizorului. Contractul aferent bunurilor livrate in vederea testarii este un contract provizoriu prin care vanzarea efectiva a bunurilor este conditionata de obtinerea de rezultate satisfacatoare in urma testarii de catre clientul potential, testare ce are scopul de a stabili ca bunurile au caracteristicile solicitate de clientul respectiv.”
- transferului proprietatii bunurilor in cazul stocurilor la dispozitia clientului.
Recunoasterea veniturilor din prestarea de servicii:
Veniturile din prestari de servicii se inregistreaza in contabilitate pe masura efectuarii acestora.
a) Prestarea de servicii cuprinde inclusiv executarea de lucrari si orice alte operatiuni care nu pot fi considerate livrari de bunuri.
Ordinul 3.055 clarifica modul de inregistrare a veniturilor pe parcursul unui proiect pentru a evita inregistrarea in totalitate a veniturilor la data finalizarii proiectului in timp ce cheltuielile ar fi fost inregistrate pe tot parcursul acestuia.
„Contravaloarea lucrarilor nereceptionate de beneficiar pana la sfarsitul perioadei se evidentiaza la cost, in contul 332 "Servicii in curs de executie", pe seama contului 712 "Venituri aferente costurilor serviciilor in curs de executie".”
De asemenea se stabilesc norme clare cu privire documentatia necesara pentru determinarea stadiului de executie a lucrarii dar si cum sunt recunoscute veniturile in cazul lucrarilor de constructii.
„In cazul lucrarilor de constructii, recunoasterea veniturilor se face pe baza actului de receptie semnat de beneficiar, prin care se certifica faptul ca executantul si-a indeplinit obligatiile in conformitate cu prevederile contractului si ale documentatiei de executie.”
„Stadiul de executie al lucrarii se determina pe baza de situatii de lucrari care insotesc facturile, procese-verbale de receptie sau alte documente care atesta stadiul realizarii si receptia serviciilor prestate.”
Exemplu
SC Constructii SRL presteaza servicii de constructii montaj catre SC Client SRL, incepand cu luna martie 2010. Furnizorul trebuie sa amenajeze sediului clientului pana la data de 30 aprilie 2010. Contravaloare servicii facturate: 50.000 lei + TVA
In vederea indeplinirii contractului furnizorul aloca in totalitate unul dintre salariati, al carui stat lunar este urmatorul:
Salariu |
2100 |
Contributiile salariatului |
|
Somaj salariat |
11 |
CAS salariat |
221 |
CASS salariat |
116 |
Impozit pe salariu |
261 |
Contributiile unitatii |
|
Somaj unitate |
11 |
CAS unitate |
378 |
CASS unitate |
109 |
Fond de risc |
9 |
Fond de garantare |
5 |
Concedii si indemnizatii |
18 |
Comision ITM |
16 |
De asemenea, furnizorul contracteaza un subcontractor caruia ii plateste o suma de 5000 Ron + TVA.
In vederea prestarii serviciului, furnizorul isi achizitioneaza unelte in valoare de 1500 Ron si materiale in valoare de 12.000 Ron.
Inregistrari luna martie 2010:
- inregistrare salariu:
Salariu |
641 = 421 |
2,100 |
Contributiile salariatului |
|
|
Somaj salariat |
421 = 4372 |
11 |
CAS salariat |
421 = 4312 |
221 |
CASS salariat |
421 = 4314 |
116 |
Impozit pe salariu |
421 = 444 |
261 |
Contributiile unitatii |
|
|
Somaj unitate |
6452 = 4371.1 |
11 |
CAS unitate |
6451 = 4311.1 |
378 |
CASS unitate |
6453 = 4313.1 |
109 |
Fond de risc |
6451 = 4311.2 |
9 |
Fond de garantare |
6452 = 4371.2 |
5 |
Concedii si indemnizatii |
6453 = 4313.2 |
18 |
Comision ITM |
635 = 447 |
16 |
Total cheltuieli cu salarii: 2.645 Ron
- inregistrare factura subcontractor
% = 401 5.950
628 5.000
4426 950
- inregistrare materiale consumabile conform bon de consum: 7500 si dare in consum obiecte de inventar
6028 = 3028 7.500
603 = 303 1.500
- inregistrarea lucrarii nereceptionate de catre client:
332 = 712 16.645 (= 2.645 + 5.000 + 7.500 + 1.500)
Inregistrari luna aprilie 2010:
- inregistrare salariu:
Salariu |
641 = 421 |
2,100 |
Contributiile salariatului |
|
|
Somaj salariat |
421 = 4372 |
11 |
CAS salariat |
421 = 4312 |
221 |
CASS salariat |
421 = 4314 |
116 |
Impozit pe salariu |
421 = 444 |
261 |
Contributiile unitatii |
|
|
Somaj unitate |
6452 = 4371.1 |
11 |
CAS unitate |
6451 = 4311.1 |
378 |
CASS unitate |
6453 = 4313.1 |
109 |
Fond de risc |
6451 = 4311.2 |
9 |
Fond de garantare |
6452 = 4371.2 |
5 |
Concedii si indemnizatii |
6453 = 4313.2 |
18 |
Comision ITM |
635 = 447 |
16 |
Total cheltuieli cu salarii: 2.645 Ron
- inregistrare factura subcontractor
% = 401 5.950
628 5.000
4426 950
- inregistrare materiale consumabile conform bon de consum: 4.500
6028 = 3028 7.500
- stornare inregistrarea lucrarii nereceptionate de catre client:
332 = 712 - 16.645 (= -(2.645 + 5.000 + 7.500 + 1.500))
5. la data de 30 aprilie 2010 se preda lucrarea catre client pe baza de proces verbal si se intocmeste factura:
b) Recunoasterea veniturilor din redevente, chirii, dobanzi si dividende
„ Veniturile din redevente, chirii, dobanzi si dividende se recunosc astfel:
b) redeventele si chiriile se recunosc pe baza contabilitatii de angajamente, conform contractului;
c) dividendele se recunosc atunci cand este stabilit dreptul actionarului de a le incasa.”
„ Contabilitatea cheltuielilor se tine pe feluri de cheltuieli, dupa natura lor, astfel:
a) cheltuieli de exploatare, care cuprind:
- cheltuieli cu materiile prime si materialele consumabile; costul de achizitie al obiectelor de inventar consumate; costul de achizitie al materialelor nestocate, trecute direct asupra cheltuielilor; contravaloarea energiei si apei consumate; valoarea animalelor si pasarilor; costul marfurilor vandute si al ambalajelor;
- cheltuieli cu serviciile executate de terti, redevente, locatii de gestiune si chirii; prime de asigurare; studii si cercetari; cheltuieli cu alte servicii executate de terti (colaboratori); comisioane si onorarii; cheltuieli de protocol, reclama si publicitate; transportul de bunuri si personal; deplasari, detasari si transferari; cheltuieli postale si taxe de telecomunicatii, servicii bancare si altele;
- cheltuieli cu personalul (salariile, asigurarile si protectia sociala si alte cheltuieli cu personalul, suportate de entitate);
- alte cheltuieli de exploatare ( cheltuielile legate de protejarea mediului inconjurator, aferente perioadei; pierderi din creante si debitori diversi; despagubiri, amenzi si penalitati; donatii, sponsorizari si alte cheltuieli similare; cheltuieli privind activele cedate si alte operatii de capital; creante prescrise potrivit legii; certificatele de emisii de gaze cu efect de sera achizitionate potrivit legislatiei in vigoare si ale caror costuri pot fi determinate, aferente perioadei curente etc.);
c) cheltuieli extraordinare (calamitati si alte evenimente extraordinare).”
Ordinul aduce clarificari suplimentare cu privire la tipurile de cheltuieli care pot fi incadrate ca si „alte cheltuieli de exploatare” pentru ca nu cumva, ca urmare a caracterului intamplator a acestora sa fie inregistrate eronat ca si cheltuieli extraordinare.
Cheltuielile efectuate de entitati pentru realizarea instalatiilor in vederea asigurarii utilitatilor (apa, energie electrica, gaze) necesare functionarii se inregistreaza in functie de natura acestora, pe cheltuieli ale perioadei, atunci cand in contractele incheiate cu furnizorii de utilitati este prevazut ca acestea urmeaza sa treaca in proprietatea prestatorului serviciului sau lucrarii respective.
In toate cazurile se vor avea in vedere clauzele cuprinse in contractele incheiate intre parti.