Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici

Adauga mai jos adresa de e-mail pentru a primit Raportul Gratuit

email
Codul Fiscal 2018 - 11 modificari majore analizate si explicate

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit 

"Codul Fiscal 2018 - 11 modificari majore analizate si explicate"

Adauga adresa ta de e-mail pentru a primi Raportul Gratuit, oferit de Contabilul.ro.
 Cartea Verde a Contabilitatii 2018

Cand e posibila creditarea unei societati de catre o alta societate? Conditii si reguli

creditareimprumutinregistrari contabileconstructie

Va oferim mai jos informatii utile privind posibilitatea unei societati de a credita o alta societate. Luam ca exemplu concret situatia unei firme nou-infiintate care doreste sa construiasca un imobil pe care ulterior sa il vanda.

Un alt partener (persoana juridica) doreste sa ajute firma cu o suma de 100.000 lei sub forma unui imprumut purtator de dobanda pentru o perioada de 2 ani. De asemenea, pe langa acest imprumut, vrea sa participe cu 450.000 lei la constructia blocului pentru ca ulterior, la vanzare sa-i fie returnata suma prin apartamente pentru care s-a stabilit un cost de 500 euro/mp. Vom vedea care este modalitatea legala si care sunt inregistrarile contabile aferente.

Iata raspunsul specialistului:

Temeiul legal al acordarii de imprumuturi in afara creditului bancar il reprezinta art. 2.158 alin. 2 din Codul civil care prevede ca atunci cand o persoana acorda un imprumut fara a o face cu titlu profesional, nu ii sunt aplicabile dispozitiile legale privind institutiile de credit si institutiile financiare nebancare.

In privinta legislatiei specifice, potrivit art. 5 alin. 1 din OUG 99/2006 privind institutiile de credit si adecvarea capitalului este interzis oricarei persoane fizice, juridice sau entitati fara personalitate juridica, ce nu este institutie de credit, sa se angajeze intr-o activitate de atragere de depozite sau de alte fonduri rambursabile de la public ori intr-o activitate de atragere si/sau gestionare de sume de bani provenite din contributiile membrilor unor grupuri de persoane constituite in vederea acumularii de fonduri colective si acordarii de credite/imprumuturi din fondurile astfel acumulate pentru achizitionarea de bunuri si/sau servicii de catre membrii acestora.

De asemenea, conform art. 3 alin. 1-2 din Legea 93/2009 privind institutiile financiare nebancare BNR-ul este singura autoritate in masura sa decida daca activitatea desfasurata de o entitate este de natura activitatii de creditare cu titlu profesional, caz in care va avea in vedere aspecte precum: desfasurarea acestora ca activitati economice de sine statatoare, orientate spre obtinerea de venituri cu caracter regulat; existenta unor structuri interne specializate in domeniul creditarii care gestioneaza si analizeaza aceste activitati in mod distinct, pe baza unor reguli prestabilite si cu luarea in considerare a activitatilor de creditare la proiectarea bugetului societatii ori la efectuarea de previziuni referitoare la activitatea de ansamblu a societatii.

In acelasi sens este si punctul de vedere al BNR conform caruia operatiunea de imprumut cu caracter ocazional si care nu are ca sursa fonduri rambursabile atrase de la public poate fi realizata in mod liber, nefiind supusa reglementarilor speciale in materie de TVA.

Cu alte cuvinte, o societate poate acorda un imprumut unei alte societati, cata vreme activitatea are caracter ocazional, iar imprumutul nu este acordat din depozite atrase/fonduri rambursabile de la populatie/grupuri (deci imprumutul nu este dat cu caracter profesional), chiar si in situatia in care cele doua societati nu sunt societati afiliate.


Impozitarea dividendelor in 2018
Impozitarea dividendelor in 2018

Vezi detalii

Proceduri contabile pentru societati comerciale
Proceduri contabile pentru societati comerciale

Vezi detalii

Operare SAGA. Exemple practice si recomandari
Operare SAGA. Exemple practice si recomandari

Vezi detalii




Din punct de vedere al impozitului pe profit, in cazul societatii care primeste imprumutul de 100.000 lei si achita dobanda, dobanzile deductibile sunt limitate la nivelul ratei dobanzii de politica monetara a BNR, corespunzatoare ultimei luni din trimestru, pentru imprumuturile in lei (rata anuala a dobanzii anuale de 4%, pentru imprumuturile in valuta), dupa cum se prevede la art. 27 alin. 7 din Codul fiscal.

In ceea ce priveste suma de 450.000 lei ea poate fi acordata tot sub forma de imprumut, dar fara dobanda, urmand ca la finalizarea constructiei imprumutul sa fie returnat prin darea in plata a apartamentelor.

Exista si posibilitatea ca cele doua societati sa constituie o asociere in participatiune, in care societatea care construieste imobilul sa fie asociatul prim (asociatul administrator) si in care sa se stabileasca de la bun inceput aportul partilor la asociere (spre exemplu, asociatul prim - terenul etc., asociatul secund/partenerul - sumele de bani precizate) si modalitatea de impartire a rezultatelor asocierii.

Din punct de vedere contabil sumele primite cu titlu de imprumut se inregistreaza prin formula 5121 "Conturi la banci in lei" = 167 "Alte imprumuturi si datorii asimilate".

Daca se opteaza pentru asociere, evidenta asocierii se tine din punct de vedere fiscal conform art. 321 alin. 5 din Codul fiscal si pct. 102 din Normele metodologice de aplicare, iar din punct de vedere contabil se tine cu ajutorul contului 458 "Decontari din operatiuni in participatie" si conform precizarilor de la pct. 424-425 din Reglementarile contabile aprobate prin OMFP 1802/2014.

Raspuns oferit pentru www.portalcontabilitate.ro de Constanta Popa - Economist

Ti-a placut acest articol? Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!

Data aparitiei: 22 August 2017


Votati articolul "Cand e posibila creditarea unei societati de catre o alta societate? Conditii si reguli":
Rating:

Nota: 4.38 din 5 din 4 voturi


ClubContabilitate.ro - intrebarea zilei

Probleme - examen de promovare in grad si plata, data platii salariului marit

Intrebare: Probleme - examen de promovare in grad si plata, data platii salariului marit
- institutie publica
- o colega - economist urmeaza sa promoveze in grad I.

- In Regulamentul privind promovarea in grade profesionale imediat superioare
se spune ca:
1.- pentru a participa la examenul de promovare in grad
trebuie sa fi obtinut calificativul foarte bine
la evaluarea performantelor profesionale individuale
cel putin de 2 ori
in ultimii 3 ani, in care te-ai aflat in activitate
Intrebari:
1.1. - daca, colega mea implineste cei 3 ani la data de 01.02.2015,
poate face Cerere pentru a sustine examenul de promovare
si inainte de implinirea celor 3 ani ?
, de ex., poate face cererea si la data de 14.01.2015 ?
1.2. - promovarea trebuie sa se faca
incepand cu data de 01.02.2015 ?
1.3. - poate sustine Examenul de promovare si inainte de
implinirea celor 3 ani ? ( pt. ca se cere ca angajatul sa fie evaluat de cel putin 2 ori ) ?

2. - referatul de evaluare se depune pana in ultima zi lucratoare a fiecarui trimestru
la Compartimentul Resurse umane sau la persoana desemnata in acest sens.
Intrebare:
- odata ce la data de 01.02.2015 va trebui sa se faca promovarea,
cand va trebui sa se depuna acel referatul de evaluare ?
( in luna dec.2014 ? sau
in luna ian.2015 sau dupa 01.02.2015 = dupa implinirea celor 3 ani ? )

3. - examenul de promovare in grad se poate organiza
trimestrial, semestrial sau anual,
in functie de decizia conducatorului institutiei publice.
Intrebari:
3.1. - odata ce la data de 01.02.2015 sunt intrunite toate conditiile de promovare,
examenul se va tine in acel trimestru
cand colega implineste conditiile ?
3.2. - dar daca, conducerea stabileste ca
examenul de promovare pentru un grup de salariati
se va organiza trimestrial,
de ex., in luna martie 2015,
iar colega mea deja avea dreptul sa sustina examenul
si sa promoveze de la data de 01.02.2015,
- va primi gradul si salariul marit
de la data cand colega are dreptul ?
- sau de la data promovarii examenului ?
Care va fi data platii salariului majorat ca urmare
a promovarii examenului pentru grad superior ?
3.3. - daca i se va acorda gradul abia din luna martie 2015
si salariul marit abia cu o luna mai tarziu, in aprilie 2015,
nu ar insemna ca ar fi lipsita de drepturile ce i se cuvin
de la data de 01.02.2015 ?
3.4. - cum se poate evita situatia
prezentata la pct.3.3. ?
3.5. Daca ar da in judecata institutia, colega mea ar ave castig de cauza ?

4. - comisia de examinare si comisia de solutionare a contestatiilor
sunt formate din 3 membri cu experienta
si cunostintele necesare in domeniul postului in care se face promovarea
si un secretar, cu respectarea prevederilor art.26 alin.5 din Legea-cadru nr.284 /2010, modificata si completata.
- art.26 alin.(5) din Legea-cadru nr.284 /2010 : Promovarea n grade sau trepte profesionale imediat superioare se face din 3 n 3 ani,
n funcţie de performanţele profesionale individuale,
apreciate cu calificativul "foarte bine",
cel puţin de două ori n ultimii 3 ani,
de către comisia desemnată prin dispoziţie a ordonatorului de credite bugetare,
din care fac parte sindicatele sau, după caz, reprezentanţii salariaţilor.
Intrebare:
4.1. - daca un economist urmeaza sa promoveze la gradul I,
din comisie poate sa faca parte un economist cu gradul II ?
( pt. ca nu exista altcineva care sa aibe o experienta si calificare
in domeniul postului in care se face promovarea )

5. - in comisiile de mai sus vor fi numiti si membri supleanti
care vor inlocui de drept, in ordinea stabilita de conducere, pe acei membri ai comisiei care, din motive intemeiate, nu isi pot exercita atributiile.
Intrebare:
5.1. - vor fi numiti membri supleanti:
- pt. fiecare comisie in parte ?
sau
- membrii supleanti pot sa fie comuni pt. cele 2 comisii ? = acestia vor putea inlocui membrii care lipsesc in cele 2 comisii ?
5.2. - ca membri supleanti se vor numi:
- un presedinte, un membru simplu al comisiilor si un secretar ? - pt. fiecare comisie in parte ?



Raspuns: Pentru sustinerea exemenului angajata trebuie sa fi avut vechime minima de 3 ani, cu cel putin doua...... » citeste tot raspunsul aici

Alte articole publicate in data de 22 August 2017 ARTICOLE SIMILARE

Opinia ta conteaza! Scrie-ne mai jos ce parere ai despre acest subiect dar si ce alte subiecte din domeniu te intereseaza si ai dori sa scriem despre ele!


Daca ai intrebari care necesita consultanta in contabilitate, le poti adresa pe www.PortalContabilitate.ro sau www.ClubContabilitate.ro. Va multumim!


X
user
user

Intrebare antispam: 3 + 3 =
  Da, doresc să primesc informaţii despre produsele, serviciile, evenimentele etc. oferite de Rentrop & Straton. Termeni si conditii de utilizare a site-ului Nota de informare

Adauga acest articol in site-ul tau

Subiectele saptamanii

  • Modificari la declaratia 600: A fost amanat termenul de depunere si avem un nou plafon de venituri!

    • Dupa ce a oferit atatea batai de cap romanilor, declaratia 600 ar putea suferi modificari in continuare, pentru a elimina unele dificultati din prezent. A fost amanat termenul de depunere a declaratiei 600, care ar putea fi prelungit pana la 31 martie 2018. In plus, printre modificarile referitoare la acest formular se mai afla si cresterea plafonului de venituri. Acestea sunt variantele discutate astazi de ministrul Finantelor, Ionut Misa, cu liderul PSD, Liviu Dragnea. Prin urmare...» citeste mai departe aici

  • Cum se depune declaratia 600 PAS cu PAS? Asa iti poti deschide cont in SPV!

    • Dupa cum a anuntat ANAF printr-o notificare publicata pe site-ul oficial al institutiei, declaratia 600 se poate transmite in format electronic prin serviciul SPV (Spatiul Privat Virtual), dar si pe portalul e-guvernare.ro. Prin Spatiul Privat Virtual, persoanele fizice pot depune formularul 600 (nume propriu) - fara sa aiba nevoie de un c...» citeste mai departe aici

  • PFA 2018: afla cum poti supravietui cosmarului contributiilor in acest an!

    • Esti PFA sau contabil care lucreaza cu PFA-uri? Atunci cu siguranta ai multe intrebari legate de cosmarul legislativ alimentat de OUG 79/2017. In primul rand, ai grija din ce surse te informezi de acum incolo! Si in al doilea rand, nu renunta la ideea de a functiona ca PFA pentru ca te poti bucura de multe beneficii in continuare, daca esti informat corect. Afla in continuare cum poti sa supravietuiesti cosmarului contributiilor in acest an! Una d...» citeste mai departe aici

  • 4 carti de contabilitate in care merita sa investiti in 2018

    • Fie ca va numarati printre studentii de la Facultatea de Contabilitate, fie ca sunteti deja contabil si va doriti sa aprofundati informatiile din acest domeniu complex, trebuie sa aveti in biblioteca urmatoarele carti de contabilitate. Am realizat o lista scurta, dar extrem de utila pentru orice contabil in 2018. Carti de contabilitate pe care orice contabil trebuie sa le citeasca   1. Cartea Verde a Contabilitatii 2018...» citeste mai departe aici

  • Vanzare obiecte de inventar. Care este impozitul pe veniturile microintreprinderilor?

    • Subiectul analizei de astazi il reprezinta o societate comerciala neplatitoare de TVA, microintreprindere, care doreste sa vanda obiecte de inventar (birouri, scaune, etc.) pe care nu le mai utilizeaza. Acestea au fost date in functiune. Dupa vanzarea acestor tipuri de produse, trebuie sa se plateasca impozitul pentru microintreprindere? Aflati in randurile urmatoare daca venitul obtinut din vanzarea obiectelor de inventar trebuie supus impozitarii!   Iata ras...» citeste mai departe aici

  • Iata cat plateste statul roman pentru ajutorul social! Ce judet este pe primul loc

    • Potrivit unor datelor centralizate de Agentia Nationala pentru Plati si Inspectie Sociala (ANPIS), suma totala platita in decembrie de statul roman pentru ajutorul social (venit minim garantat) depaseste 60,88 milioane de lei, valoarea medie fiind de 276,49 lei de persoana. In luna decembrie 2017, au beneficiat de acest ajutor social 220.207 de persoane. Cei mai multi beneficiari erau inregistrati in judetele Dolj - 13.694 persoane, Buzau - 11.062 persoane, Bacau - 10.780, Galati - ...» citeste mai departe aici

MonitorulJuridic.ro - Cel mai bun serviciu de monitorizare a actelor publicate in Monitorul Oficial

Newsletter zilnic GRATUIT

Codul Fiscal 2018 - 11 modificari majore analizate si explicate
Aboneaza-te la newsletterul Contabilul.ro si primesti gratuit Raportul special "Codul Fiscal 2018 - 11 modificari majore analizate si explicate".
Stiri si analize economice
SATI

Atentie, Contabili!

Codul Fiscal 2018 - modificarile legii
Cititi «Raportul Special Gratuit» oferit de specialistii nostri

DESCARCA GRATUIT Raportul Special
"Codul Fiscal 2018 - 11 modificari majore analizate si explicate"


email
Da, vreau sa primesc newsletterul zilnic cu informatii si oferte contabile
X