email
E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit 

"E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice"

Adauga adresa ta de e-mail pentru a primi Raportul Gratuit, oferit de Contabilul.ro.
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Cum deducem cheltuielile cu dobanda pentru un imprumut acordat asociatului?

contractdobandaimprumutcheltuielile cu dobandadeduceredeductibileasociatiasociat

In randurile de mai jos, prin analiza noastra va prezentam modalitatea de gestionare a situatiei in care se doreste deducerea unor cheltuieli cu dobanda aferenta unui imprumut acordat asociatului. Astfel, o societate comerciala a fost creditata in valuta de catre unul dintre asociati. Lunar se reevalueaza suma din contul 4551.

Vom vedea astfel daca in situatia in care gradul de indatorare al firmei este mare si avem inregistrarea 665=4551, diferenta de curs valutar este cheltuiala deductibila sau nedeductibila la calculul profitului impozabil.

De asemenea in cazul in care unul dintre asociati incheie un contract de imprumut cu societatea, vom vedea care este nivelul dobanzii pe care asociatul poate sa-l percepa si in ce conditii cheltuiala cu dobanda este deductibila.

Conform prevederilor Codului Civil partile unui contract, inclusiv ale unui contract de imprumut, trebuie sa respecte principiul bunei-credinte atunci cand negociaza incheierea acestuia. Conform acelorasi prevederi a fost introdusa si clauza de impreviziune (art. 1271) pentru cazurile in care s-ar constata impovararea deosebita a debitorului pentru respectarea obligatiei, caz in care si contractul poate fi adaptat noilor imprejurari sau poate inceta. De asemenea in contract trebuie prevazuta si dobanda care se va percepe in cazul in care obligatiile din contract nu sunt respectate sau sunt aduse la indeplinire cu intarziere.

Actul normativ care reglementeaza obligativitatea stabilirii de catre partile unui contract a nivelului dobanzii este Legea nr. 72/2013 privind masurile pentru combaterea intarzierii in executarea obligatiilor de plata a unor sume de bani rezultand din contracte incheiate intre profesionisti si intre acestia si autoritati contractante, act normativ care a intrat in vigoare incepand cu data de 5 aprilie 2013.

Potrivit dispozitiilor art. 4 din Legea nr. 72/2013 daca partile unui contract nu stabilesc nivelul dobanzii pentru plata cu intarziere, se va aplica dobanda legala penalizatoare, calculata potrivit prevederilor art. 3 din OG 13/2011 privind dobanda legala remuneratorie si penalizatoare pentru obligatii banesti, precum si pentru reglementarea unor masuri financiar-fiscale in domeniul bancar, aprobata prin Legea 43/2012. Conform acestui act normativ dobanda legala in raporturile dintre profesionisti este la nivelul dobanzii de referinta a BNR majorata cu 4 puncte procentuale.

          Din punct de vedere fiscal, potrivit dispozitiilor art. 23 din Codul fiscal, cheltuielile cu dobanzile aferente imprumuturilor obtinute de la alte entitati (in speta imprumut asociat) sunt integral deductibile in cazul in care gradul de indatorare a capitalului este mai mic sau egal cu trei.

Gradul de indatorare a capitalului se determina ca raport intre capitalul imprumutat cu termen de rambursare peste un an si capitalul propriu, ca medie a valorilor existente la inceputul anului si sfarsitul perioadei pentru care se determina impozitul pe profit.

In conditiile in care gradul de indatorare a capitalului este peste trei, cheltuielile cu dobanzile (cont 666-Cheltuieli cu dobanzile) si cu pierderea neta din diferentele de curs valutar (cont 665 - cont 765) aferente imprumuturilor luate in calcul la determinarea gradului de indatorare sunt nedeductibile. Acestea se reporteaza in perioada urmatoare, pana la deductibilitatea integrala a acestora (fara a exista un termen maxim de recuperare).

In formularul 101 - "Declaratie privind impozitul pe profit" care se intocmeste la sfarsitul fiecarui an fiscal, veniturile din diferente de curs precum si cheltuielile cu dobanzile si diferentele de curs valutar  se evidentiaza, asa cum se prevede in Opanaf nr.878/2013, astfel:

    -   rand 4 se trec sumele evidentiate in balanta de verificare drept venituri financiare (inclusiv cont 765),
    -    rand 5 se trec sumele evidentiate in balanta de verificare drept cheltuieli financiare, respectiv cont 665,666,668,
-        rand 15 se trec sumele reprezentand cheltuielile cu dobanzile si diferentele de curs reportate din perioada precedenta si care sunt deductibile la determinarea profitului impozabil in perioada de raportare, sume preluate din randul 32 al declaratiei depusa anterior,
-        rand 32 se trec sumele cheltuielilor cu dobanzile si diferentele de curs aferente anului fiscal de raportare, nedeductibile fiscal pentru anul fiscal curent, dar care pot fi reportate in perioadele urmatoare.

Exemplu calcul grad indatorare trim. I 2014, pentru o societate cu capital propriu negativ:         
 
1)    Capital propriu la 01.01.2014                      = - 200.000 lei
2)    Capital propriu la  31.03.2014                     = - 350.000 lei
3)    Profit contabil la 31.03.2014    = 1.500.000 lei        -         800.000 lei = 700.000 lei
4)    Imprumut de la un asociat la 01.01.2014 =  5.000 euro/20.000 lei
5)    Impumut de la un asociat la  31.03.2014 =  7.000 euro/31.500 lei
6)    Cheltuieli cu diferente de curs aferente imprumutului, la 31.03.2014 (cont 665) = 3.000 lei
7)    Cheltuieli cu dobanzile aferente imprumutului, la 31.03.2014 (cont 666) = 20.000 lei
8)    Venituri din diferente de curs aferente imprumutului, la 31.03.2014 (cont 765) =  0
9)    Cheltuieli din diferente de curs si pierdere neta din diferente de curs   de la 31.03.2014  = 23.000 lei (cont 665+cont 666).

Luand in considerare prevederile Codului fiscal si datele prezentate mai sus, se calculeaza impozitul pe profit pentru trimestrul I 2014, astfel:

Profit contabil =700.000 lei (in care s-au inclus ct.765,cont 665 si 666, aferente imprumutului)
Cheltuieli nedeductibile fiscal pentru 2014 = 23.000 lei

Profit impozabil = 700.000 + 23.000 = 723.000 lei
Impozit profit 16 %, pentru trimestrul I 2014 = 115.680 lei
 
Suma reprezentand cheltuielile cu dobanda si cu pierderea neta din diferente de curs valutar, aferente imprumutului inregistrat in primul trimestru 2014 (rd. 32 din formularul 101), poate fi reluata in urmatoarele perioade la rd. 15 din formular, numai daca sunt indeplinite conditiile art. 23, alin. (1) privitoare la marimea gradului de indatorare.

Pentru determinarea cheltuielilor deductibile dobanzile sunt deductibile:

-        pentru imprumuturile in lei, nivelul ratei dobanzii recunoscut ca deductibil este rata de referinta (de politica monetara) publicata de BNR pentru ultima luna din trimestru (pentru trim. I 2014 dobanda deductibila este 3,5%/an, conform Circularei BNR nr. 7/2014).
-        pentru imprumuturile in valuta nivelul ratei dobanzii anuale este 6%/an.

          Pentru stabilirea cheltuielilor cu dobanzile deductibile, se analizeaza marimea dobanzii si ceea ce depaseste nivelul deductibil este considerata cheltuiala nedeductibila care nu se mai reporteaza (pct. 65 din normele metodologice de aplicare a Codului fiscal, aprobate prin HG nr. 44/2004).
 
Raspuns oferit de specialistii www.portalcontabilitate.ro



de Redactia Contabilul

NOUTATI Contabile 2024

Atentie! S-a modificat legislatia privind impozitul minim pe cifra de afaceri


Important!
Incepand cu 1 ianuarie 2024, firmele cu o cifra de afaceri de peste 50.000.000 euro in anul precedent si care in anul de calcul determina un impozit pe profit mai mic decat impozitul minim pe cifra de afaceri (IMCA) sunt obligate sa plateasca un impozit minim pe cifra de afaceri de 1%.

Problema e ca aceasta modificare, introdusa prin Legea nr. 296/2023, lasa loc de interpretari.

Explicatii complete si solutiile optime, in lucrarea Impozitul minim pe cifra de afaceri. Fiscalitate aplicata. 

...Vezi AICI detaliile complete <<

Citeste mai multe articole pe aceeasi tema:
contractdobandaimprumutcheltuielile cu dobandadeduceredeductibileasociatiasociat


Data aparitiei: 09 Iulie 2014

Votati articolul "Cum deducem cheltuielile cu dobanda pentru un imprumut acordat asociatului?":
Rating:

Nota: 3.5 din 5 din 2 voturi

Urmareste-ne pe Google News

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



ARTICOLE SIMILARE



Subiectele saptamanii

  • Avansuri de trezorerie: documente justificative pentru avansuri spre decontare si functiunea contului 542

    • Entitatile pot acorda sume in numerar sau prin banca, denumite avansuri spre decontare, puse la dispozitia angajatilor, in vederea efectuarii unor plati in numele societatii sau in vederea efectuarii unor deplasari in interes de serviciu. Avansurile spre decontare sunt sume puse la dispozitia administratorilor sau a salariatilor din entitate, in vederea efectuarii unor plati in numele acesteia. De regula, justificarea avansului si transformarea sa in cheltuiala efec...» citeste mai departe aici

  • Ordinea stingerii obligatiilor fiscale in fisa sintetica pe platitor

    • Daca un debitor datoreaza mai multe tipuri de obligatii fiscale, iar suma platita nu este suficienta pentru a stinge toate obligatiile, atunci se stinge obligatia fiscala pe care o indica debitorul, potrivit legii, sau care este distribuita potrivit prevederilor art. 163 din Codul de procedura fiscala, dupa caz, stingerea efectuandu-se, de drept, in urmatoarea ordine: a) toate obligatiile fiscale principale, in ordinea vechimii, si apoi obligatiile fiscale accesorii...» citeste mai departe aici

  • De ce este esential sa aveti Dosare Permanente ale Clientilor: 7 avantaje majore

    • Atunci cand sunt solicitate lucrari de audit interne/externe sau firma-client are inspectii fiscale, dosarul permanent furnizeaza toate documentele necesare pentru a sustine tranzactiile si operatiunile contabile ale clientului. Acest lucru reduce timpul si efortul necesar pentru pregatirea si gestionarea auditului si creste nivelul de incredere in fata auditorilor/inspectorilor.   Dosarul permanent este un instrument vital in procesul de tinere a contabili...» citeste mai departe aici

  • Impozitul minim pe cifra de afaceri (IMCA): formula de calcul si exemplu practic

    • Incepand cu anul 2024, contribuabilii care inregistreaza in anul precedent o cifra de afaceri de peste 50.000.000 euro si care, in anul de calcul, determina un impozit pe profit cumulat de la inceputul anului fiscal/anului fiscal modificat pana la sfarsitul trimestrului/anului de calcul mai mic decat impozitul minim pe cifra de afaceri stabilit potrivit unei formule prevazute la art. 181 alin. (3) din Codul fiscal, sunt obligati la plata impozitului pe pr...» citeste mai departe aici

Atentie, Contabili!

Contabilitatea se schimba!
Cititi «Raportul Special Gratuit» oferit de specialistii nostri

DESCARCATI GRATUIT
Raportul Special
"E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016
X