email
E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit 

"E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice"

Adauga adresa ta de e-mail pentru a primi Raportul Gratuit, oferit de Contabilul.ro.
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Deductibilitatea cheltuielilor 2018. Raspunsuri pentru fiecare dilema

Deductibilitatea cheltuielilor 2018. Raspunsuri pentru fiecare dilema
deductibilitateimpozit pe profittva de plata

Studiul de caz de astazi prezinta o societate platitoare de impozit pe profit si TVA.

Mentionam ca urmatoarele cheltuieli sunt deductibile:

1. cheltuieli cu bunuri si servicii achizitionate cu bon fiscal care nu are CIF-ul beneficiarului inregistrat pe bon sau CIF-ul este gresit?
2. cheltuiala cu TVA aferenta achizitiilor de bunuri si servicii cu bon fiscal care nu are CIF-ul beneficiarului sau CIF-ul este gresit. Valoarea TVA se inregistreaza pe cheltuiala 6XX = 401 sau 6XX = 4426?
3. cheltuieli inregistrate pe baza chitantei, nu avem factura?
4. suma retinute de banca pe extrasul bancar, acesta fiind singurul document pe care il avem?
5. cheltuiala cu amortizarea nedeductibila inregistrata pentru un mijloc fix in perioada de conservare (anii 2015-2017) la momentul casarii acestuia urmata de valorificare? In luna noiembrie 201717 mijlocul fix a fost scos din functiune, casat si valorificat obtinandu-se piese care au fost vandute in 2017 si 2018. Valoarea ramasa a mijlocului fix la data casarii este mai mica decat valoarea pieselor obtinute din valorificarea acestuia.
 

Iata raspunsul specialistului pentru fiecare caz in parte!


1. Potrivit OMFP 2634/2015 documentele justificative trebuie sa cuprinda urmatoarele elemente principale:


    - denumirea documentului;
    - denumirea/numele si prenumele si, dupa caz, sediul persoanei juridice/adresa persoanei fizice care intocmeste documentul;
    - numarul documentului si data intocmirii acestuia;
    - mentionarea partilor care participa la efectuarea operatiunii economico-financiare (cand este cazul);
    - continutul operatiunii economico-financiare si, atunci cand este necesar, temeiul legal al efectuarii acesteia;
    - datele cantitative si valorice aferente operatiunii economico-financiare efectuate, dupa caz;
    - numele si prenumele, precum si semnaturile persoanelor care raspund de efectuarea operatiunii economico-financiare.

 In cuprinsul oricarui document emis de catre o entitate trebuie sa se mentioneze si elementele prevazute de legislatia in domeniu, respectiv forma juridica, codul de identificare fiscala si capitalul social, dupa caz.
 
Documentele care stau la baza inregistrarilor in contabilitate pot dobandi calitatea de document justificativ numai in conditiile in care furnizeaza toate informatiile prevazute de normele legale in vigoare.

Avand in vedere ca bonul fiscal care nu are mentionat CUI-ul beneficiarului, acest document nu indeplineste conditiile de a fi document justificativ, iar in acest fel nu se poate dovedi ca operatiunea este realizata de catre societate este necesara intocmirea de catre societate a NIR-ului pentru bunurile achizitionate, precum si  decontul de cheltuieli, la care se anexeaza bonul fiscal.

Art. 25 din Codul Fiscal prevede ca pentru determinarea rezultatului fiscal sunt considerate cheltuieli deductibile cheltuielile efectuate in scopul desfasurarii activitatii economice, inclusiv cele reglementate prin acte normative in vigoare, precum si taxele de inscriere, cotizatiile si contributiile datorate catre camerele de comert si industrie, organizatiile patronale si organizatiile sindicale.

Consider ca se pot deduce cheltuielile efectuate pe baza bonului fiscal in conditiile in care se intocmesc documente justificative mentionate ce dovedesc achizitia bunurilor, efectuarea cheltuielilor pentru activitatea societatii.

2. Pct. 69 alin (6) din Normele de aplicare a Codului Fiscal prevede ca pentru achizitiile de bunuri si servicii pe baza de bonuri fiscale emise in conformitate cu prevederile Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 28/1999 privind obligatia operatorilor economici de a utiliza aparate de marcat electronice fiscale, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, deducerea taxei poate fi justificata cu bonurile fiscale care indeplinesc conditiile unei facturi simplificate, in conformitate cu prevederile art. 319 alin. (12), (13) si (21) din Codul fiscal, daca furnizorul/prestatorul a mentionat pe bonul fiscal cu ajutorul aparatului de marcat electronic fiscal codul de inregistrare in scopuri de TVA al beneficiarului.

Potrivit art. 299 din Codul Fiscal pentru exercitarea dreptului de deducere a taxei, persoana impozabila trebuie sa indeplineasca urmatoarele conditii:

- pentru taxa datorata sau achitata, aferenta bunurilor care i-au fost ori urmeaza sa ii fie livrate ori serviciilor care i-au fost ori urmeaza sa ii fie prestate in beneficiul sau de catre o persoana impozabila, sa detina o factura emisa in conformitate cu prevederile art. 319, precum si dovada platii in cazul achizitiilor efectuate de catre persoanele impozabile care aplica sistemul TVA la incasare, respectiv de catre persoanele impozabile care achizitioneaza bunuri/servicii de la persoane impozabile in perioada in care aplica sistemul TVA la incasare.

Persoana impozabila care are obligatia de a emite facturi precum si persoana impozabila care opteaza pentru emiterea facturii pot emite facturi simplificate atunci cand valoarea facturilor, inclusiv TVA, nu este mai mare de 100 euro.
  
Potrivit alin. (21) al  art. 319,  facturile emise in sistem simplificat in conditiile prevazute la alin. (12) si (13) trebuie sa contina cel putin urmatoarele informatii:

a) data emiterii;
b) identificarea persoanei impozabile care a livrat bunurile sau a prestat serviciile;
c) identificarea tipului de bunuri sau servicii furnizate;
d) suma taxei colectate sau informatiile necesare pentru calcularea acesteia.

Avand in vedere ca beneficiarul nu detine un document care potrivit legii sa ii dea drept de deducere a TVA, consider ca TVA nu se va inregistra in contul 4426.

Acesta se va inregistra in valoarea serviciului achizitonat sau in valoarea bunurilor.

371        =            401 (inclusiv TVA)
604, 628    =            401 (inclusiv TVA)

3. Chitanta este document justificativ potrivit OMFP 2634/2015.
Pe baza acestui document se pot inregistra in contabilitate cheltuielile aferente.
Chitanta trebuie sa aiba completate toate elementele aferente unui document justificativ.
In masura in care aceste cheltuieli sunt aferente desfasurarii activitatii societatii, cheltuielile sunt deductibile.

4. Pct 25 din OMFP 2634/2015 prevede ca pentru operatiunile economice pentru care, conform prevederilor Codului fiscal, nu exista obligatia intocmirii facturii, inregistrarea in contabilitate a acestora se efectueaza pe baza contractelor incheiate intre parti si a documentelor financiar-contabile sau bancare care sa ateste acele operatiuni, cum sunt: aviz de insotire a marfii, chitanta, dispozitie de plata/incasare, extras de cont bancar, nota de contabilitate etc., dupa caz.
 
Prin urmare, in contabilitate pot fi inregistrate cheltuielile evidentiate pe baza de extras de cont.
Pentru deducerea acestora se va intocmi nota de contabilitate conform modelului prevazut in OMFO 2634/2015.

5. Art. 28  alin (12) lit. k) prevede ca in cazul in care mijloacele fixe amortizabile sunt trecute in regim de conservare, in functie de politica contabila adoptata, valoarea fiscala ramasa neamortizata la momentul trecerii in conservare se recupereaza pe durata normala de utilizare ramasa, incepand cu luna urmatoare iesirii din conservare a acestora, prin recalcularea cotei de amortizare fiscala.
    
Prin urmare, valoarea fiscala a imobilizarii dupa expirarea perioadei de conservare este cea la intrarea in regimul de conservare. Amortizarea contabila este amortizare nedeductibila.

Pentru mijloacele fixe amortizabile, deducerile de amortizare se determina fara a lua in calcul amortizarea contabila. Castigurile sau pierderile rezultate din vanzarea ori din scoaterea din functiune a acestor mijloace fixe se calculeaza pe baza valorii fiscale a acestora, diminuata cu amortizarea fiscala.
 

La scoaterea din functiune a imobilizarii casate se inregistreaza
        %        =            213
     2813
     6583

Se va deduce cheltuiala aferenta valorii fiscale, respectiv valoarea bunului minus amortizarea fiscala, pana la intrarea in conservare, nu cheltuiala inregistrata in contul 6583, cheltuiala contabila.
 


Raspuns oferit pe portalcontabilitate.ro de Gabi Popescu - Auditor financiar.


de Redactia Contabilul

NOUTATI din Legislatia Contabila

PFA 2024. Ce SOLUTII si AVANTAJE mai sunt?


Important: PFA-urile au fost grav lovite de modificarile Codului Fiscal Mai e ceva de facut pentru a fi rentabile?
Legislatia pentru PFA s-a schimbat!

CUM se aplica, CAT ne afecteaza si (mai ales)
CE SOLUTII exista pentru a ne salva?

Afla acum care sunt solutiile ingenioase oferite de expertul Horatiu Sasu parcurgand lucrarea PFA/II/IF: Taxe, impozite, deduceri, contributii!
Vei gasi aici explicatii si exemple 100% practice, cu aplicabilitate certa si imediata!

...Vezi AICI detaliile complete <<

Citeste mai multe articole pe aceeasi tema:
deductibilitateimpozit pe profittva de plata


Data aparitiei: 22 Martie 2018
Ultima actualizare: 23 Martie 2018

Votati articolul "Deductibilitatea cheltuielilor 2018. Raspunsuri pentru fiecare dilema":
Rating:

Nota: 3.6 din 5 din 20 voturi

Urmareste-ne pe Google News

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



ARTICOLE SIMILARE



Subiectele saptamanii

  • Societate care primeste imprumut de la asociat. Care sunt inregistrarile contabile?

    • In lumea afacerilor, accesul la capital este esential pentru functionarea si dezvoltarea unei societati, mai ales in fazele incipiente ale activitatii sale. In acest context, imprumuturile de la asociati devin o modalitate frecventa prin care firmele nou infiintate isi asigura lichiditatile necesare pentru a-si desfasura activitatea. Insa, inainte de a proceda la acordarea unui astfel de imprumut, partile implicate trebuie sa fie constiente de implicatiile legale si contabile ale...» citeste mai departe aici

  • Dividende interimare distribuite in cursul anului: monografia contabila si opinia specialistului

    • Putem distribui dividende interimare in cursul anului, in baza unor situatii financiare trimestriale, insa, daca nu le platim asociatilor pana la sfarsitul anului, trebuie sa declaram si sa platim impozit pe venit pana la data de 25 a anului urmator. Monografia contabila este simpla, insa intervin cateva conturi cu care nu suntem prea obisnuiti (463 si 456), astfel ca dupa regularizarea dividendelor (cu ocazia intocmirii situatiilor financiare anuale) este im...» citeste mai departe aici

  • Ordinea stingerii obligatiilor fiscale in fisa sintetica pe platitor

    • Daca un debitor datoreaza mai multe tipuri de obligatii fiscale, iar suma platita nu este suficienta pentru a stinge toate obligatiile, atunci se stinge obligatia fiscala pe care o indica debitorul, potrivit legii, sau care este distribuita potrivit prevederilor art. 163 din Codul de procedura fiscala, dupa caz, stingerea efectuandu-se, de drept, in urmatoarea ordine: a) toate obligatiile fiscale principale, in ordinea vechimii, si apoi obligatiile fiscale accesorii...» citeste mai departe aici

  • Mijloacele fixe de la A la Z: legislatie explicata si studii de caz

    • Toate operatiunile privind mijloacele fixe - achizitie, amortizare, reevaluare, casare, vanzare – pot genera erori de aplicarea a legii, amendate drastic. Stiati ca: - in conformitate cu art. 42 alin. (1) din Legea contabilitatii nr. 82/1991 – neaplicarea corecta a reglementarilor contabile produce o amenda de la 300 lei la 4.000 lei? Ei bine, inregistrarea incorecta a unui obiect/mijloc fix poate genera o astfel de amenda! ...» citeste mai departe aici

Atentie, Contabili!

Contabilitatea se schimba!
Cititi «Raportul Special Gratuit» oferit de specialistii nostri

DESCARCATI GRATUIT
Raportul Special
"E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016
X