Ordinul ANAF nr. 2117/2018 a fost publicat saptamana trecuta in Monitorul Oficial. Acest ordin aproba formularele aplicabile in inspectiile realizate fata de persoanele fizice, care nu si-au declarat veniturile obtinute din diferite tipuri de activitati.
Procedura realizarii verificarii la nivelul persoanei fizice este reglementata de art. 138 din Codul de procedura fiscala, iar persoanele fizice la care autoritatea fiscala identifica o diferenta de venituri nedeclarata de mai mult de 10%, insa nu mai putin de 50.000 lei, pot face obiectul unei inspectii de specialitate.
Pentru a clarifica situatia, fiscul selecteaza pe baza analizei de risc, contribuabilii care nu si-au indeplinit obligatia declararii si platii impozitului si decide astfel efectuarea verificarilor de specialitate.
Efectuarea inspectiei in cazul unei persoane fizice va incepe prin comunicarea Avizului de verificare cu termen de minim 15 zile inainte de inceperea verificarii.
Astfel, in termen de 60 de zile de la comunicarea Avizului de verificare, persoana fizica are obligatia sa depuna Declaratia de patrimoniu, iar datele din aceasta declaratie sunt elementele cheie in stabilirea sau justificarea impozitului/scutirii de impozit.
"Verificarea situatiei fiscale personale de catre organul fiscal central" din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedura fiscala, cu modificarile si completarile ulterioare, dupa cum urmeaza: Registrul de Evidenta Fiscala PFA Manual de politici contabile - Stick USB Cartea verde a Contabilitatii varianta online
a) Aviz de verificare - anexa nr. 1.a;
b) Ordin de serviciu - anexa nr. 2.a;
c) Minuta intalnirii - anexa nr. 3.a;
d) Nota explicativa - anexa nr. 4.a;
e) Proces-verbal - anexa nr. 5.a;
f) Invitatie - anexa nr. 6.a;
g) Decizie de suspendare a verificarii situatiei fiscale personale - anexa nr. 7.a;
h) Raport de verificare fiscala - anexa nr. 8.a;
i) Decizie de incetare a procedurii de verificare a situatiei fiscale personale - anexa nr. 9.a;
j) Decizie de impunere privind impozitul pe venit stabilit suplimentar in cadrul verificarii situatiei fiscale personale - anexa nr. 10.a;
k) Decizie de reverificare - anexa nr. 11.a;
l) Dispozitie privind masurile stabilite in cadrul procedurii de verificare a situatiei fiscale personale - anexa nr. 12.a;
m) Proces-verbal de ridicare/restituire inscrisuri - anexa nr. 13.a."
“In situatia in care faceti obiectul unei refaceri a verificarii situatiei fiscale personale, in conformitate cu prevederile art. 138 alin. (6) din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedura fiscala, cu modificarile si completarile ulterioare:
- sa prezentati organelor fiscale, sub sanctiunea decaderii, documentele justificative si orice alte inscrisuri sau clarificari relevante pentru stabilirea situatiei fiscale personale, aferente perioadei care face obiectul refacerii, avand in vedere strict considerentele Deciziei de solutionare a contestatiei nr. . . . . . . . . . . din data de . . . . . . . . . ., emisa de . . . . . . . . . . .
Termenul de depunere se poate prelungi cu 30 de zile, o singura data, la solicitarea dumneavoastra, cu acordul organului fiscal.”, se specifica in document.