Atentie, Contabili!

Codul Fiscal s-a modificat!
Va rugam sa cititi «Raportul Special Gratuit» oferit de specialistii nostri

DESCARCA GRATUIT Raportul Special
"Legea 70/2015 si OUG 6/2015 - comentarii si studii de caz"

email
Da, vreau sa primesc newsletterul zilnic cu informatii si oferte contabile

Adauga mai jos adresa de e-mail pentru a primit Raportul Gratuit

email
Legea 70/2015 si OUG 6/2015  - comentarii si studii de caz

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit
"Legea 70/2015 si OUG 6/2015 - comentarii si studii de caz".

Adauga adresa ta de e-mail pentru a primi Raportul Gratuit, oferit de Contabilul.ro.
Teste ceccar

Cresterea operativitatii in procedura rambursarii TVA

Prin Ordinul ministrului Finantelor Publice nr. 2.017/2011 pentru aprobarea Procedurii de solutionare a deconturilor cu sume negative de TVA cu optiune de rambursare, care a modificat Ordinul ministrului Finantelor Publice nr. 263/2010, publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 362/24.05.2011, au fost stabilite masuri pentru cresterea operativitatii in procedura rambursarii taxei pe valoarea adaugata (TVA).

In documentarul fiscal de mai jos, prezentam sintetic procedura rambursarii TVA cu noile modificari aduse.


Determinarea sumei negative a TVA si a sumei de plata a taxei

Suma negativa a taxei pe valoarea adaugata (TVA) in perioada de raportare reprezinta excedentul rezultat in situatia in care taxa aferenta achizitiilor efectuate de o persoana impozabila inregistrata in scopuri de TVA, conform art. 153 din Legea nr. 571/2003 privind Codul Fiscal (CF) cu modificarile si completarile ulterioare, deductibila intr-o perioada fiscala, este mai mare decat taxa colectata pentru operatiuni taxabile.

Suma negativa a taxei cumulata, se determina prin adaugarea la suma negativa a taxei rezultata in perioada fiscala de raportare, a soldului sumei negative a taxei, reportat din decontul perioadei fiscale precedente, daca nu s-a solicitat a fi rambursat si a diferentelor negative de TVA stabilite de organele de inspectie fiscala prin decizii comunicate pana la data depunerii decontului.

Taxa de plata cumulata se determina in perioada fiscala de raportare prin adaugarea la taxa de plata din perioada fiscala de raportare a sumelor neachitate la bugetul de stat, pana la data depunerii decontului de taxa, din soldul taxei de plata al perioadei fiscale anterioare si a sumelor neachitate la bugetul de stat pana la data depunerii decontului din diferentele de TVA de plata stabilite de organele de inspectie fiscala prin decizii comunicate pana la data depunerii decontului.

Cartea Verde a Contabilitatii Institutiilor Publice, editia noua 2015
Cartea Verde a Contabilitatii Institutiilor Publice, editia noua 2015

Vezi detalii

Cartea rosie a fiscalitatii 2015. Aflati ce greseli fiscal-contabile puteti comite
Cartea rosie a fiscalitatii 2015. Aflati ce greseli fiscal-contabile puteti comite

Vezi detalii

Pe Gaura Cheii: Ministerul de Finante. Informatii si sfaturi legislative
Pe Gaura Cheii: Ministerul de Finante. Informatii si sfaturi legislative

Vezi detalii




Dupa determinarea TVA de plata sau a sumei negative a taxei pentru operatiunile din perioada fiscala de raportare, persoanele impozabile trebuie sa efectueze regularizarile de taxa, prin decontul de TVA.

Important! Prin decontul de TVA, persoanele impozabile trebuie sa determine diferentele dintre suma negativa a taxei cumulata si cea de plata cumulata, care reprezinta regularizarile de taxa si stabilirea soldului taxei de plata sau a soldului sumei negative a taxei. Daca taxa de plata cumulata este mai mare decat suma negativa a taxei cumulata, rezulta un sold de taxa de plata in perioada fiscala de raportare. Daca suma negativa a taxei cumulata este mai mare decat taxa de plata cumulata, rezulta un sold al sumei negative a taxei in perioada fiscala de raportare.


Solicitarea dreptului de rambursare a TVA

Persoanele impozabile, inregistrate normal in scopuri de TVA, pot solicita rambursarea soldului sumei negative a taxei din perioada fiscala de raportare, prin bifarea casetei corespunzatoare din decontul de taxa din perioada fiscala de raportare, decontul fiind si cerere de rambursare, sau pot reporta soldul sumei negative in decontul perioadei fiscale urmatoare. Daca persoana impozabila solicita rambursarea soldului sumei negative, acesta nu se reporteaza in decontul de taxa al perioadei fiscale urmatoare.

Procedura de rambursare are ca scop final incadrarea fiecarei persoane impozabile intr-o categorie de risc fiscal, in functie de comportamentul sau fiscal precum si in functie de riscul pe care aceasta il prezinta pentru administratia fiscala si de asemenea rezolvarea cu oportunitate a cererilor de rambursare a TVA.

Deconturile de TVA se depun de catre persoanele impozabile, inregistrate in scopuri de TVA conform art. 153 din CF, la unitatea fiscala de care apartine, prin posta sau direct la compartimentul cu atributii in gestionarea declaratiilor fiscale, precum si prin sistemul electronic national, la termenele prevazute de CF.

Persoana impozabila poate solicita compensarea sumei negative de TVA aprobata la rambursare cu anumite tipuri de creante fiscale, cu respectarea prevederilor art. 116 din Codul de Procedura Fiscala (CPF), stingerea efectuandu-se in ordinea prevazuta la art. 115 din acelasi act normativ.

Atentie! Se supun procedurii de solutionare numai deconturile cu sume negative de TVA cu optiune de rambursare depuse in cadrul termenului legal de depunere. Persoanele impozabile care depun astfel de deconturi, dupa expirarea termenului legal de depunere, vor prelua suma negativa in decontul perioadei fiscale urmatoare.

Solicitarile de rambursare se solutioneaza, in ordinea cronologica a inregistrarii lor la unitatea fiscala, in termenul prevazut la art. 70 din CPF, respectiv de 45 de zile de la inregistrare.

Termenul legal de solutionare se prelungeste, in cazul analizei documentare efectuate de unitatea fiscala cu perioada cuprinsa intre data emiterii instiintarii pentru prezentarea documentelor solicitate si data prezentarii documentelor la unitatea fiscala, potrivit art. 70 alin. (2) din CPF.

Observatie: nu poate fi solicitata rambursarea soldului sumei negative a taxei din perioada fiscala de raportare, mai mic de 5.000 lei inclusiv, acesta fiind reportat obligatoriu in decontul perioadei fiscale urmatoare.

Deconturile cu sume negative de TVA cu optiune de rambursare se solutioneaza in functie de gradul de risc fiscal pe care il prezinta fiecare persoana impozabila, astfel:

- in cazul deconturilor de TVA cu risc fiscal mic - prin emiterea Deciziei de rambursare a TVA;

- in cazul deconturilor de TVA cu risc fiscal mediu - cu analiza documentara;

- in cazul deconturilor de TVA cu risc fiscal mare - cu inspectie fiscala anticipata;

Important! Deconturile cu sume negative de TVA cu optiune de rambursare prin care se solicita rambursarea unor sume mai mici sau egale cu 10.000 lei sunt considerate, in mod automat, cu risc fiscal mic si se solutioneaza prin emiterea deciziei de rambursare in termen de maxim 5 zile de la data depunerii decontului.


Alte precizari

Sumele negative de TVA cuprinse in deconturile cu sume negative de TVA depuse de persoanele impozabile care solicita anularea codului de inregistrare in scopuri de TVA sau pentru care unitatile fiscale anuleaza din oficiu codul de inregistrare in scopuri de TVA se restituie, potrivit procedurii generale de restituire, aprobata prin Ordinul ministrului Finantelor Publice nr. 1899/2004 pentru aprobarea Procedurii de restituire si de rambursare a sumelor de la buget, precum si de acordare a dobanzilor cuvenite contribuabililor pentru sumele restituite sau rambursate cu depasirea termenului legal, numai in urma efectuarii inspectiei fiscale.

Pentru cresterea operativitatii in procedura restituirii TVA, prin Ordinul ministrului Finantelor Publice nr. 2.017/2011 a fost instituita posibilitatea emiterii Deciziei de rambursare a TVA pentru deconturi cu sume negative de TVA incadrate la risc fiscal mare fara inspectie fiscala pentru TVA care provine din perioade fiscale pentru care taxa a fost deja supusa inspectiei fiscale si a fost emisa o decizie privind nemodificarea bazei de impunere pentru acest impozit.

Daca intreaga suma negativa de TVA solicitata la rambursare sau doar parte din ea provine din perioade pentru care TVA a fost supusa inspectiei fiscale si a fost emisa o decizie de nemodificare a bazei de impunere, unitatea fiscala emite Decizia de rambursare a TVA prin care se aproba rambursarea de TVA aferenta perioadelor si sumelor respective, urmand ca taxa solicitata la rambursare din perioade neverificate sau verificate dar pentru care nu s-a emis decizie de nemodificare a bazei de impunere, sa faca obiectul inspectiei.

De asemenea prin actul normativ mentionat mai sus s-a prelungit de la 2 la 4 ani perioada in care inspectia fiscala va efectua controlul ulterior in cazul rambursarilor de TVA atat pentru contribuabilii mici cat si pentru cei mijlocii si mari.

*

Baza legala: art. 147 indice 3 din Legea nr. 571/2003 privind Codul Fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare, ordinele ministrului Finantelor Publice nr. 263/2010 si 2.017/2011.


Ti-a placut acest articol? Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!

Data aparitiei:


Votati articolul "Cresterea operativitatii in procedura rambursarii TVA":
Rating:

Nota: 5 din 5 din 1 voturi


ClubContabilitate.ro - intrebarea zilei

Inregistrari contabile mijloc fix reevaluat

Intrebare: Am reevaluat un mijloc fix (platforma). Acesta a fost amortizat integral.
Valoarea de inregistrare 15.000 lei si valoarea reevaluata 105.000 lei.
Noua perioada de amortizareeste de 15 ani.
Va rog sa-mi spuneti care sunt inregistrarile contabile?
Multumesc.


Raspuns: Inregistrarea reevaluarii in plus se face prin nota contabila 212=105... » citeste tot raspunsul aici

Alte articole publicate in data de 30 Mai 2011 ARTICOLE SIMILARE

Opinia ta conteaza! Scrie-ne mai jos ce parere ai despre acest subiect dar si ce alte subiecte din domeniu te intereseaza si ai dori sa scriem despre ele!


Daca ai intrebari care necesita consultanta in contabilitate, le poti adresa pe www.PortalContabilitate.ro sau www.ClubContabilitate.ro. Va multumim!


X
user
user

Intrebare antispam: 4 + 2 =
  Da, doresc să primesc informaţii despre produsele, serviciile, evenimentele etc. oferite de Rentrop & Straton. Termeni si conditii de utilizare a site-ului Nota de informare

Adauga acest articol in site-ul tau
Produse de contabilitate - REDUCERE 25%

Subiectele saptamanii

  • Cele 6 modificari din Codul fiscal de care depinde economia Romaniei

    • Mai multe modificari sunt aduse pe ultima suta de metri in structura Codului fiscal, in forma adoptata de Senat, dupa ce analistii si liderii partidelor politice au precizat, in repetate randuri, ca tensiunile din contextul global actual, economic si politic, obliga la o prudenta mult mai mare in luarea deciziilor. La 1 septembrie a fost adoptat in Senat proiectul noului Cod Fiscal, cu amendamentele convenite de liderii partidelor politice parlamentare. Vo...» citeste mai departe aici

  • Declaratii fiscale cu termen in septembrie 2015

    • In lista de mai jos regasiti declaratiile fiscale pe care trebuie sa le depunem la Fisc in luna septembrie 2015 pana la termenele-limita stabilite de institutie. Iata termenele pana la care se depun declaratiile, alaturi de obligatiile declarative pe care trebuie sa le indeplinim in intervalul anuntat 7 septembrie Declaratia de mentiuni privind schimbarea perioadei fiscale pentru persoanele impozabile inregistrate in scopuri de TVA care utilizeaza trimest...» citeste mai departe aici

  • Proiect Ordin de modificare si completare a unor reglementari contabile

    • MINISTERUL FINANtELOR PUBLICE Ordin de modificare si completare a unor reglementari contabile In baza art. 10 alin. (4) din Hotararea Guvernului nr. 34/2009 privind organizarea si functionarea Ministerului Finantelor Publice, cu modificarile si completarile ulterioare, in temeiul prevederilor art. 4 alin. (1) si ale art. 44 din Legea contabilitatii nr. 82/1991, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, ministrul finantelor publice emite urmator...» citeste mai departe aici

  • Codul fiscal a fost aprobat de Parlament. Principalele amendamente

    • Forma finala a Codului fiscal a fost aprobata de Parlament, for decizional, cu  279 voturi "pentru", 8 "impotriva" si 5 abtineri. Codul fiscal a fost aprobat pe articole, iar principalele modificari se refera la reducerea cotei de TVA, impozitul pe constructii si supraaciza la carburanti. Astfel, ministrul Finantelor, Eugen Teodorovici, a redat principalele prevederi ale Codului Fiscal. Dintre acestea retinem reducerea cotei TVA...» citeste mai departe aici

  • Achizitie licenta. Cum procedam cand factura emisa e gresita si care sunt inregistrarile contabile?

    • Analiza noastra de azi are ca punct de pornire o societate S.R.L., platitoare de TVA, inregistrata in ROI, care achizitioneza de la o firma din Canada o licenta software pentru uz intern (licenta se obtine prin downloadare pe internet). Firma din Canada este inregistrata in scopuri de TVA in Europa, avand numar de TVA cu EU XXXXXXX. Factura emisa de firma din Canada contine ca rubrica separata - TVA de 24%. S-a procedat corect? Care sunt implicatiile fiscale si inregistrarile...» citeste mai departe aici

  • Noi reguli pentru intreprinderile debutante. Prevederile aduse de 679/2015

    • Va aducem la cunostinta ca in Monitorul Oficial nr. 0654 din 28 august 2015 s-a publicat HG 679 din 19 August 2015. In concret, HG nr. 679 din 19 August 2015 reprezinta hotararea privind modificarea i completarea Normelor metodologice de aplicare a Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 6/2011 pentru stimularea infiintarii i dezvoltarii microintreprinderilor de catre intreprinzatorii debutanti in afaceri, aprobate prin Hotararea Guvernului nr. 96/2011 ...» citeste mai departe aici

MonitorulJuridic.ro - Cel mai bun serviciu de monitorizare a actelor publicate in Monitorul Oficial

Newsletter zilnic GRATUIT

Legea 70/2015 si OUG 6/2015  - comentarii si studii de caz
Aboneaza-te la newsletterul Contabilul.ro si primesti gratuit Raportul special "Legea 70/2015 si OUG 6/2015 - comentarii si studii de caz".
X