Atentie, Contabili!

Codul Fiscal s-a modificat!
Va rugam sa cititi «Raportul Special Gratuit» oferit de specialistii nostri

DESCARCA GRATUIT Raportul Special
"Legea 70/2015 si OUG 6/2015 - comentarii si studii de caz"

email
Da, vreau sa primesc newsletterul zilnic cu informatii si oferte contabile

Adauga mai jos adresa de e-mail pentru a primit Raportul Gratuit

email
Legea 70/2015 si OUG 6/2015  - comentarii si studii de caz

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit
"Legea 70/2015 si OUG 6/2015 - comentarii si studii de caz".

Adauga adresa ta de e-mail pentru a primi Raportul Gratuit, oferit de Contabilul.ro.
Proceduri Contabile

Cresterea operativitatii in procedura rambursarii TVA

Prin Ordinul ministrului Finantelor Publice nr. 2.017/2011 pentru aprobarea Procedurii de solutionare a deconturilor cu sume negative de TVA cu optiune de rambursare, care a modificat Ordinul ministrului Finantelor Publice nr. 263/2010, publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 362/24.05.2011, au fost stabilite masuri pentru cresterea operativitatii in procedura rambursarii taxei pe valoarea adaugata (TVA).

In documentarul fiscal de mai jos, prezentam sintetic procedura rambursarii TVA cu noile modificari aduse.


Determinarea sumei negative a TVA si a sumei de plata a taxei

Suma negativa a taxei pe valoarea adaugata (TVA) in perioada de raportare reprezinta excedentul rezultat in situatia in care taxa aferenta achizitiilor efectuate de o persoana impozabila inregistrata in scopuri de TVA, conform art. 153 din Legea nr. 571/2003 privind Codul Fiscal (CF) cu modificarile si completarile ulterioare, deductibila intr-o perioada fiscala, este mai mare decat taxa colectata pentru operatiuni taxabile.

Suma negativa a taxei cumulata, se determina prin adaugarea la suma negativa a taxei rezultata in perioada fiscala de raportare, a soldului sumei negative a taxei, reportat din decontul perioadei fiscale precedente, daca nu s-a solicitat a fi rambursat si a diferentelor negative de TVA stabilite de organele de inspectie fiscala prin decizii comunicate pana la data depunerii decontului.

Taxa de plata cumulata se determina in perioada fiscala de raportare prin adaugarea la taxa de plata din perioada fiscala de raportare a sumelor neachitate la bugetul de stat, pana la data depunerii decontului de taxa, din soldul taxei de plata al perioadei fiscale anterioare si a sumelor neachitate la bugetul de stat pana la data depunerii decontului din diferentele de TVA de plata stabilite de organele de inspectie fiscala prin decizii comunicate pana la data depunerii decontului.

Legea 70/2015 - solutiile celor mai controversate probleme
Legea 70/2015 - solutiile celor mai controversate probleme

Vezi detalii

Cartea Verde a Contabilitatii 2015
Cartea Verde a Contabilitatii 2015

Vezi detalii

Manualul de Politici Contabile 2015
Manualul de Politici Contabile 2015

Vezi detalii




Dupa determinarea TVA de plata sau a sumei negative a taxei pentru operatiunile din perioada fiscala de raportare, persoanele impozabile trebuie sa efectueze regularizarile de taxa, prin decontul de TVA.

Important! Prin decontul de TVA, persoanele impozabile trebuie sa determine diferentele dintre suma negativa a taxei cumulata si cea de plata cumulata, care reprezinta regularizarile de taxa si stabilirea soldului taxei de plata sau a soldului sumei negative a taxei. Daca taxa de plata cumulata este mai mare decat suma negativa a taxei cumulata, rezulta un sold de taxa de plata in perioada fiscala de raportare. Daca suma negativa a taxei cumulata este mai mare decat taxa de plata cumulata, rezulta un sold al sumei negative a taxei in perioada fiscala de raportare.


Solicitarea dreptului de rambursare a TVA

Persoanele impozabile, inregistrate normal in scopuri de TVA, pot solicita rambursarea soldului sumei negative a taxei din perioada fiscala de raportare, prin bifarea casetei corespunzatoare din decontul de taxa din perioada fiscala de raportare, decontul fiind si cerere de rambursare, sau pot reporta soldul sumei negative in decontul perioadei fiscale urmatoare. Daca persoana impozabila solicita rambursarea soldului sumei negative, acesta nu se reporteaza in decontul de taxa al perioadei fiscale urmatoare.

Procedura de rambursare are ca scop final incadrarea fiecarei persoane impozabile intr-o categorie de risc fiscal, in functie de comportamentul sau fiscal precum si in functie de riscul pe care aceasta il prezinta pentru administratia fiscala si de asemenea rezolvarea cu oportunitate a cererilor de rambursare a TVA.

Deconturile de TVA se depun de catre persoanele impozabile, inregistrate in scopuri de TVA conform art. 153 din CF, la unitatea fiscala de care apartine, prin posta sau direct la compartimentul cu atributii in gestionarea declaratiilor fiscale, precum si prin sistemul electronic national, la termenele prevazute de CF.

Persoana impozabila poate solicita compensarea sumei negative de TVA aprobata la rambursare cu anumite tipuri de creante fiscale, cu respectarea prevederilor art. 116 din Codul de Procedura Fiscala (CPF), stingerea efectuandu-se in ordinea prevazuta la art. 115 din acelasi act normativ.

Atentie! Se supun procedurii de solutionare numai deconturile cu sume negative de TVA cu optiune de rambursare depuse in cadrul termenului legal de depunere. Persoanele impozabile care depun astfel de deconturi, dupa expirarea termenului legal de depunere, vor prelua suma negativa in decontul perioadei fiscale urmatoare.

Solicitarile de rambursare se solutioneaza, in ordinea cronologica a inregistrarii lor la unitatea fiscala, in termenul prevazut la art. 70 din CPF, respectiv de 45 de zile de la inregistrare.

Termenul legal de solutionare se prelungeste, in cazul analizei documentare efectuate de unitatea fiscala cu perioada cuprinsa intre data emiterii instiintarii pentru prezentarea documentelor solicitate si data prezentarii documentelor la unitatea fiscala, potrivit art. 70 alin. (2) din CPF.

Observatie: nu poate fi solicitata rambursarea soldului sumei negative a taxei din perioada fiscala de raportare, mai mic de 5.000 lei inclusiv, acesta fiind reportat obligatoriu in decontul perioadei fiscale urmatoare.

Deconturile cu sume negative de TVA cu optiune de rambursare se solutioneaza in functie de gradul de risc fiscal pe care il prezinta fiecare persoana impozabila, astfel:

- in cazul deconturilor de TVA cu risc fiscal mic - prin emiterea Deciziei de rambursare a TVA;

- in cazul deconturilor de TVA cu risc fiscal mediu - cu analiza documentara;

- in cazul deconturilor de TVA cu risc fiscal mare - cu inspectie fiscala anticipata;

Important! Deconturile cu sume negative de TVA cu optiune de rambursare prin care se solicita rambursarea unor sume mai mici sau egale cu 10.000 lei sunt considerate, in mod automat, cu risc fiscal mic si se solutioneaza prin emiterea deciziei de rambursare in termen de maxim 5 zile de la data depunerii decontului.


Alte precizari

Sumele negative de TVA cuprinse in deconturile cu sume negative de TVA depuse de persoanele impozabile care solicita anularea codului de inregistrare in scopuri de TVA sau pentru care unitatile fiscale anuleaza din oficiu codul de inregistrare in scopuri de TVA se restituie, potrivit procedurii generale de restituire, aprobata prin Ordinul ministrului Finantelor Publice nr. 1899/2004 pentru aprobarea Procedurii de restituire si de rambursare a sumelor de la buget, precum si de acordare a dobanzilor cuvenite contribuabililor pentru sumele restituite sau rambursate cu depasirea termenului legal, numai in urma efectuarii inspectiei fiscale.

Pentru cresterea operativitatii in procedura restituirii TVA, prin Ordinul ministrului Finantelor Publice nr. 2.017/2011 a fost instituita posibilitatea emiterii Deciziei de rambursare a TVA pentru deconturi cu sume negative de TVA incadrate la risc fiscal mare fara inspectie fiscala pentru TVA care provine din perioade fiscale pentru care taxa a fost deja supusa inspectiei fiscale si a fost emisa o decizie privind nemodificarea bazei de impunere pentru acest impozit.

Daca intreaga suma negativa de TVA solicitata la rambursare sau doar parte din ea provine din perioade pentru care TVA a fost supusa inspectiei fiscale si a fost emisa o decizie de nemodificare a bazei de impunere, unitatea fiscala emite Decizia de rambursare a TVA prin care se aproba rambursarea de TVA aferenta perioadelor si sumelor respective, urmand ca taxa solicitata la rambursare din perioade neverificate sau verificate dar pentru care nu s-a emis decizie de nemodificare a bazei de impunere, sa faca obiectul inspectiei.

De asemenea prin actul normativ mentionat mai sus s-a prelungit de la 2 la 4 ani perioada in care inspectia fiscala va efectua controlul ulterior in cazul rambursarilor de TVA atat pentru contribuabilii mici cat si pentru cei mijlocii si mari.

*

Baza legala: art. 147 indice 3 din Legea nr. 571/2003 privind Codul Fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare, ordinele ministrului Finantelor Publice nr. 263/2010 si 2.017/2011.


Ti-a placut acest articol? Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!

Data aparitiei: 30 Mai 2011


Votati articolul "Cresterea operativitatii in procedura rambursarii TVA":
Rating:

Nota: 5 din 1 voturi


ClubContabilitate.ro - intrebarea zilei

Evitarea incarcarii in contabilitate a unor facturi

Intrebare: Buna ziua,

Am un SRL si sunt pe cale sa formez un lant de magazine de cartier cu scopul de a achizitiona marfa la preturi mai mici de la furnizori. Ideea e sa fac eu comenzile prin firma mea si marfa sa fie livrata direct la magazine.

Metoda fireasca ar fi sa cumpar eu marfa si sa o revand magazinelor, ceea ce inseamna practic distributie, dar nu asta e scopul. Daca as proceda asa va trebui sa platesc impozit pe venit (firma e microintreprindere) si asta ar creste costurile produselor.

Ideal ar fi sa nu incarc deloc aceasta marfa in contabilitatea mea. Se poate asa ceva? Daca da va rog sa ma indrumati putin.

O alta metoda ar fi ca furnizorii sa faca facturi direct pentru clienti, dar este destul de complicat pentru ca ar fi foarte multe facturi si e greu sa conving furnizorii.

Daca se cunoste alta metoda va rog sa imi spuneti cum as putea proceda.

Raspuns: Prin contractul de mandat va puteti ocupa de comenzi, eliberarea facturii si predarea clientului...... » citeste tot raspunsul aici

Alte articole publicate in data de 30 Mai 2011 ARTICOLE SIMILARE

X

Noi apreciem opinia ta.
Adauga comentariul tau acum


user
user

Intrebare antispam: 5 + 5 =
  Da, doresc să primesc informaţii despre produsele, serviciile, evenimentele etc. oferite de Rentrop & Straton. Termeni si conditii de utilizare a site-ului Nota de informare

Adauga acest articol in site-ul tau
Produse de contabilitate - REDUCERE 25%

Subiectele saptamanii

  • Respectati aceste reguli pentru situatiile financiare pe 2014 care se depun pana la 2 iunie!

    • Ordinul MFP 65/2015 reglementeaza prevederile referitoare la intocmirea si depunerea situatiilor financiare si a raportarilor contabile pentru anul fiscal 2014. Nu uitati ca bilanturile pe 2014 se depun in termen de 150 de zile de la data la care se incheie exercitiul financiar (31 decembrie 2014). Pentru anul in curs, in conditiile in care data de 30 mai nu e zi lucratoare, iar 1 iunie este zi libera, termenul-limita pentru ...» citeste mai departe aici

  • PFA-urile ar putea fi obligate sa incheie contracte de munca. Reincadrarea veniturilor ramane o problema

    • Circa 600 mii de persoane cu activitati independente ar putea fi obligate sa incheie contracte de munca pentru care impozitarea este de trei ori mai mare, in conditiile in care se mentin prevederile din proiectul de Cod fiscal referitoare la reincadrarea veniturilor. Potrivit Capital.ro, Guvernul admite erorile in taxarea PFA și a liber profesioniștilor ca salariati, prin decizia de a le sterge datoriile, insa acest fapt nu repara cauzele problemei. Astfel, liber...» citeste mai departe aici

  • Primul loc de munca, un proiect care asigura angajatorilor salariul pentru fiecare tanar angajat cu norma intreaga

    • Un nou proiect de lege denumit "Primul loc de munca" ofera angajatorilor, pentru fiecare tanar incadrat cu norma intreaga,  valoarea salariului minim brut. In plus, timp de un an si jumatate, acestia sunt scutiti de plata contributiilor. Proiectul a fost depus de mai multi parlamentari PSD si UNPR si se adreseaza tinerilor cu varste intre 16 si 29 de ani, avand ca obiectiv diminuarea somajului in randul tinerilor si s...» citeste mai departe aici

  • Scapam de riscul de a fi executati silit

    • Un nou proiect de lege initiat recent de parlamentari ar putea sa elimine riscul de a fi executati silit atunci cand nu mai putem plati creditul la banca. In concret, atunci cand o persoana fizica nu mai poate plati un credit la banca, i se ofera posibilitatea de a transfera bunul ipotecat in favoarea bancii, odata cu stingerea datoriei. Potrivit Mediafax, Daniel Zamfir, unul dintre initiatori, a explicat ca proiectul introduce principiul echitatii, adaugand: &qu...» citeste mai departe aici

  • Firma neinregistrata in ROI. TVA. Cum procedam cu decontul de TVA?

    • Un SRL neiregistrat in R.O.I, dar platitor de TVA, poate livra marfa unei societati din UE neinregistrata la randul ei in R.O.I.(poate emite factura cu TVA)? In cazul unui raspuns afirmativ,  la ce rand din decontul de TVA se va trece livrarea? Conform Codului Fiscal, art. 158 indice 2, sunteti obligat la inregistrarea in ROI, inaintea efectuarii de Livrari intracomunitare. Dat fiind ca beneficiarul dintr-un stat membru nu este inregistrat in ROI, respectiv nu are un cod valid ...» citeste mai departe aici

  • Cesionare creante debitor in insolventa. Care e procedura?

    • Societatea X are o datorie fata de societatea Z in valoare de 6482 lei si acum este in insolventa, iar societatea Z are o datorie catre societatea Y. Se mentioneza ca societatile X si Y apartin aceleiasi persoane. Se poate cesiona creanta societatii X catre societatea Y? Care sunt inregistrarile contabile? Creanta societatii asupra X aflata in insolventa poate fi cesionata catre Y, daca aceasta din urma accepta sa preia prin cesiune o creanta asupra unui debitor aflat in i...» citeste mai departe aici

MonitorulJuridic.ro - Cel mai bun serviciu de monitorizare a actelor publicate in Monitorul Oficial

Newsletter zilnic GRATUIT

Legea 70/2015 si OUG 6/2015  - comentarii si studii de caz
Aboneaza-te la newsletterul Contabilul.ro si primesti gratuit Raportul special "Legea 70/2015 si OUG 6/2015 - comentarii si studii de caz".
X