expert contabil Mariana Dragoi
Calculul si contabilizarea proratei privind taxa pe valoarea adaugata
Taxa pe valoarea adaugata este un impozit indirect care se datoreaza bugetului de stat.
Din punct de vedere fiscal, trebuie avute in vedere prevederile Legii nr. 571/2003 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare, precum si a normelor de aplicare a acestuia.
In sfera de aplicare a taxei pe valoarea adaugata se cuprind operatiunile care indeplinesc cumulativ urmatoarele conditii:
- constituie o livrare de bunuri sau o prestare de servicii efectuate cu plata;
- locul de livrare a bunurilor sau de prestare a serviciilor este considerat a fi in Romania;
- livrarea bunurilor sau prestarea serviciilor este realizata de o persoana impozabila, astfel cum este definita la art. 127 alin. (1) din Codul fiscal;
- livrarea bunurilor sau prestarea serviciilor sa rezulte din una dintre activitatile economice prevazute la art. 127 alin. (2) din Codul fiscal.
In sfera de aplicare a taxei pe valoarea adaugata se cuprinde si importul de bunuri.
Operatiunile care se cuprind in sfera de aplicare a taxei pe valoarea adaugata sunt denumite operatiuni impozabile.
Operatiunile impozabile pot fi:
- operatiuni taxabile, pentru care se aplica cotele prevazute la art. 140 din Codul fiscal;
- operatiuni scutite cu drept de deducere, pentru care nu se datoreaza taxa pe valoarea adaugata, dar este permisa deducerea taxei pe valoarea adaugata datorate sau platite pentru bunurile sau serviciile achizitionate asa cum sunt prevazute la art. 143 si art. 144 din Codul fiscal;
- operatiuni scutite fara drept de deducere, pentru care nu se datoreaza taxa pe valoarea adaugata si nu este permisa deducerea taxei pe valoarea adaugata datorate sau platite pentru bunurile sau serviciile achizitionate asa cum sunt prevazute la art. 141 din Codul fiscal;
- operatiuni de import scutite de taxa pe valoarea adaugata, prevazute la art. 142 din Codul fiscal, pentru care nu se datoreaza taxa pe valoarea adaugata in vama.
Entitatile, care sunt inregistrate ca platitoare de T.V.A. si care realizeaza atat operatiuni care dau drept de deducere a T.V.A.-ului, cat si operatiuni care nu dau drept de deducere a T.V.A.-ului, sunt considerate platitoare de T.V.A. cu regim mixt.
In cazul in care entitatea realizeaza si operatiuni mixte, documentele utilizate (jurnalele pentru T.V.A.) vor fi urmatoarele:
- un jurnal pentru vanzari;
- un jurnal pentru cumparari destinat operatiunilor taxabile sau scutite cu drept de deducere;
- un jurnal de cumparari destinat operatiunilor scutite fara drept de deducere;
- un jurnal pentru cumparari destinat operatiunilor mixte, scutite atat cu, cat si fara drept de deducere, sau pentru cazul in care nu se cunoaste destinatia bunurilor.
ATENTIE!
De retinut este faptul ca prorata pentru T.V.A. se calculeaza numai in cazul in care o societate inregistreaza operatiuni mixte.
SAF-T pentru Contribuabili Mici
Balanta de verificare de la A la Z Analize corelatii studii de caz
Ghidul Practic al Monografiilor Contabile 2024
Astfel, prorata se calculeaza cand se inregistreaza venituri la care nu se colecteaza T.V.A. si pentru care nu exista drept de deducere la T.V.A., de exemplu, veniturile din chirii la o firma care pe langa activitatea de zi cu zi, inchiriaza si cateva spatii si a optat pentru facturare fara T.V.A.
Prorata se determina ca raport intre numarator si numitor, astfel:
- la numarator, veniturile obtinute din operatiuni, care dau drept de deducere, inclusiv subventiile legate direct de pretul acestora;
- la numitor, veniturile de la numarator, plus veniturile obtinute din operatiuni, care nu dau drept de deducere. In calculul proratei, la numitor se adauga alocatiile, subventiile sau alte sume primite de la bugetul de stat sau bugetele locale, in scopul finantarii de activitati fara drept de deducere sau care nu intra in sfera de aplicare a taxei pe valoarea adaugata.
Din calculul proratei se exclud:
- veniturile financiare daca acestea sunt accesorii activitatii principale;
- veniturile aferente serviciilor efectuate de prestatorii stabiliti in strainatate, asa cum sunt definiti la art. 127 alin. (2) din Codul fiscal, pentru care beneficiarii au obligatia platii taxei pe valoarea adaugata.
Prorata definitiva se determina anual, conform art. 147 alin. (8) din Codul fiscal, situatie in care elementele prevazute la numitor si numarator sunt cumulate pentru intreg anul fiscal.
Totusi, in conformitate cu art. 147 alin. (14) din Codul fiscal, „In situatii speciale, cand pro-rata calculata potrivit acestui articol nu asigura determinarea corecta a taxei de dedus, Ministerul Economiei si Finantelor, prin directia de specialitate, poate, la solicitarea justificata a persoanelor impozabile:
a) sa aprobe aplicarea unei pro-rata speciale. Daca aprobarea a fost acordata in timpul anului, persoanele impozabile au obligatia sa recalculeze taxa dedusa de la inceputul anului pe baza de pro-rata speciala aprobata.
Persoana impozabila cu regim mixt poate renunta la aplicarea pro-rata speciala numai la inceputul unui an calendaristic si este obligata sa anunte organul fiscal competent pana la 25 ianuarie inclusiv a anului respectiv;
b) sa autorizeze persoana impozabila sa stabileasca o pro-rata speciala pentru fiecare sector al activitatii sale economice, cu conditia tinerii de evidente contabile distincte pentru fiecare sector.”
Taxa pe valoarea adaugata de dedus se determina prin aplicarea proratei provizorii asupra taxei pe valoarea adaugata deductibile, aferente achizitiilor destinate atat realizarilor din operatiuni care dau drept de deducere, cat si celor care nu dau drept de deducere, determinate potrivit prevederilor art. 147 alin. (5) din Codul fiscal.
ATENTIE!
Persoanele impozabile care nu au determinat prorata provizorie la inceputul anului, deoarece nu realizau si nici nu prevedeau realizarea de operatiuni fara drept de deducere in cursul anului si care ulterior realizeaza astfel de operatiuni, nu au obligatia sa calculeze si sa utilizeze prorata provizorie. In cursul anului este permisa deducerea integrala a taxei pe valoarea adaugata.
Pentru aceia care au mers cu deducere integrala tot anul si au efectuat si operatiuni fara drept de deducere in timpul anului, la finele anului vor aplica urmatoarele reguli, pentru fiecare situatie in parte:
1. Daca se poate efectua separarea achizitiilor de bunuri/servicii pe destinatiile prevazute la alin. (3) la alin. (5) ale art. 147, vor regulariza astfel:
Din taxa dedusa in cursul anului se scade:
- taxa de dedus, rezultata prin aplicarea proratei definitive pentru achizitiile destinate atat realizarii de operatiuni cu drept de deducere, cat si pentru operatiuni fara drept de deducere, determinate conform alin. (5), si/sau
-
taxa aferenta bunurilor/serviciilor destinate exclusiv operatiunilor cu drept de deducere, determinate conform alin. (3),
iar diferenta rezultata se inscrie pe un rand distinct in decontul din ultima perioada fiscala a anului, ca taxa de plata la bugetul de stat.
2. Daca nu se poate efectua separarea pe destinatii potrivit situatiei de mai sus, se aplica prorata definitiva asupra tuturor achizitiilor de bunuri si servicii efectuate in cursul anului, iar diferenta rezultata se inscrie pe un rand distinct in decontul din ultima perioadaa fiscala a anului.
EXEMPLU
Operatiuni care implica calculul proratei pentru T.V.A. Reflectarea in contabilitate...
Ti se pare interesant subiectul pe care l-ai urmarit?
Este primul pas – acesta in care realizezi ca poti elimina bataile de cap! Fa-l pe urmatorul: alege macar una din Monografiile Contabile propuse pe
http://www.monografiicontabile.monografii.ro?cs=138307 va face diferit de toti ceilalti colegi din departamentul Contabilitate. Garantam inlaturarea totala a starii tale de stres si inlocuirea ei cu o stare de spirit de invingator!
Drepturile de proprietate intelectuala asupra continutului acestui articol apartin Editurii Rentrop & Straton. Articolul poate fi preluat in limita a 500 de caractere, cu conditia sa fie insotit de textul: "Sursa: Portalul Contabilul.ro" si link catre www.contabilul.ro. In caz contrar, vom actiona conform legilor privind protectia drepturilor de proprietate intelectuala.