email
E-FACTURA si E-TRANSPORT. Top 10 intrebari si raspunsuri practice

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit 

"E-FACTURA si E-TRANSPORT. Top 10 intrebari si raspunsuri practice"

Adauga adresa ta de e-mail pentru a primi Raportul Gratuit, oferit de Contabilul.ro.
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Calculul si contabilizarea proratei privind taxa pe valoarea adaugata

proratatvataxa pe valoarea adaugata

expert contabil Mariana Dragoi

Calculul si contabilizarea proratei privind taxa pe valoarea adaugata

Taxa pe valoarea adaugata este un impozit indirect care se datoreaza bugetului de stat.

Din punct de vedere fiscal, trebuie avute in vedere prevederile Legii nr. 571/2003 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare, precum si a normelor de aplicare a acestuia.

In sfera de aplicare a taxei pe valoarea adaugata se cuprind operatiunile care indeplinesc cumulativ urmatoarele conditii:

  • constituie o livrare de bunuri sau o prestare de servicii efectuate cu plata;
  • locul de livrare a bunurilor sau de prestare a serviciilor este considerat a fi in Romania;
  • livrarea bunurilor sau prestarea serviciilor este realizata de o persoana impozabila, astfel cum este definita la art. 127 alin. (1) din Codul fiscal;
  • livrarea bunurilor sau prestarea serviciilor sa rezulte din una dintre activitatile economice prevazute la art. 127 alin. (2) din Codul fiscal.

In sfera de aplicare a taxei pe valoarea adaugata se cuprinde si importul de bunuri.

Operatiunile care se cuprind in sfera de aplicare a taxei pe valoarea adaugata sunt denumite operatiuni impozabile.

Operatiunile impozabile pot fi:

  • operatiuni taxabile, pentru care se aplica cotele prevazute la art. 140 din Codul fiscal;
  • operatiuni scutite cu drept de deducere, pentru care nu se datoreaza taxa pe valoarea adaugata, dar este permisa deducerea taxei pe valoarea adaugata datorate sau platite pentru bunurile sau serviciile achizitionate asa cum sunt prevazute la art. 143 si art. 144 din Codul fiscal;
  • operatiuni scutite fara drept de deducere, pentru care nu se datoreaza taxa pe valoarea adaugata si nu este permisa deducerea taxei pe valoarea adaugata datorate sau platite pentru bunurile sau serviciile achizitionate asa cum sunt prevazute la art. 141 din Codul fiscal;
  • operatiuni de import scutite de taxa pe valoarea adaugata, prevazute la art. 142 din Codul fiscal, pentru care nu se datoreaza taxa pe valoarea adaugata in vama.

Entitatile, care sunt inregistrate ca platitoare de T.V.A. si care realizeaza atat operatiuni care dau drept de deducere a T.V.A.-ului, cat si operatiuni care nu dau drept de deducere a T.V.A.-ului, sunt considerate platitoare de T.V.A. cu regim mixt.
In cazul in care entitatea realizeaza si operatiuni mixte, documentele utilizate (jurnalele pentru T.V.A.) vor fi urmatoarele:

  • un jurnal pentru vanzari;
  • un jurnal pentru cumparari destinat operatiunilor taxabile sau scutite cu drept de deducere;
  • un jurnal de cumparari destinat operatiunilor scutite fara drept de deducere;
  • un jurnal pentru cumparari destinat operatiunilor mixte, scutite atat cu, cat si fara drept de deducere, sau pentru cazul in care nu se cunoaste destinatia bunurilor.

ATENTIE!

De retinut este faptul ca prorata pentru T.V.A. se calculeaza numai in cazul in care o societate inregistreaza operatiuni mixte.

Astfel, prorata se calculeaza cand se inregistreaza venituri la care nu se colecteaza T.V.A. si pentru care nu exista drept de deducere la T.V.A., de exemplu, veniturile din chirii la o firma care pe langa activitatea de zi cu zi, inchiriaza si cateva spatii si a optat pentru facturare fara T.V.A.

Prorata se determina ca raport intre numarator si numitor, astfel:

  • la numarator, veniturile obtinute din operatiuni, care dau drept de deducere, inclusiv subventiile legate direct de pretul acestora;
  • la numitor, veniturile de la numarator, plus veniturile obtinute din operatiuni, care nu dau drept de deducere. In calculul proratei, la numitor se adauga alocatiile, subventiile sau alte sume primite de la bugetul de stat sau bugetele locale, in scopul finantarii de activitati fara drept de deducere sau care nu intra in sfera de aplicare a taxei pe valoarea adaugata.

Din calculul proratei se exclud:

  • veniturile financiare daca acestea sunt accesorii activitatii principale;
  • veniturile aferente serviciilor efectuate de prestatorii stabiliti in strainatate, asa cum sunt definiti la art. 127 alin. (2) din Codul fiscal, pentru care beneficiarii au obligatia platii taxei pe valoarea adaugata.

Prorata definitiva se determina anual, conform art. 147 alin. (8) din Codul fiscal, situatie in care elementele prevazute la numitor si numarator sunt cumulate pentru intreg anul fiscal.

Totusi, in conformitate cu art. 147 alin. (14) din Codul fiscal, „In situatii speciale, cand pro-rata calculata potrivit acestui articol nu asigura determinarea corecta a taxei de dedus, Ministerul Economiei si Finantelor, prin directia de specialitate, poate, la solicitarea justificata a persoanelor impozabile:

a) sa aprobe aplicarea unei pro-rata speciale. Daca aprobarea a fost acordata in timpul anului, persoanele impozabile au obligatia sa recalculeze taxa dedusa de la inceputul anului pe baza de pro-rata speciala aprobata.

Persoana impozabila cu regim mixt poate renunta la aplicarea pro-rata speciala numai la inceputul unui an calendaristic si este obligata sa anunte organul fiscal competent pana la 25 ianuarie inclusiv a anului respectiv;

b) sa autorizeze persoana impozabila sa stabileasca o pro-rata speciala pentru fiecare sector al activitatii sale economice, cu conditia tinerii de evidente contabile distincte pentru fiecare sector.”

Taxa pe valoarea adaugata de dedus se determina prin aplicarea proratei provizorii asupra taxei pe valoarea adaugata deductibile, aferente achizitiilor destinate atat realizarilor din operatiuni care dau drept de deducere, cat si celor care nu dau drept de deducere, determinate potrivit prevederilor art. 147 alin. (5) din Codul fiscal.

ATENTIE!

Persoanele impozabile care nu au determinat prorata provizorie la inceputul anului, deoarece nu realizau si nici nu prevedeau realizarea de operatiuni fara drept de deducere in cursul anului si care ulterior realizeaza astfel de operatiuni, nu au obligatia sa calculeze si sa utilizeze prorata provizorie. In cursul anului este permisa deducerea integrala a taxei pe valoarea adaugata.

Pentru aceia care au mers cu deducere integrala tot anul si au efectuat si operatiuni fara drept de deducere in timpul anului, la finele anului vor aplica urmatoarele reguli, pentru fiecare situatie in parte:

1. Daca se poate efectua separarea achizitiilor de bunuri/servicii pe destinatiile prevazute la alin. (3) la alin. (5) ale art. 147, vor regulariza astfel:

Din taxa dedusa in cursul anului se scade:

  • taxa de dedus, rezultata prin aplicarea proratei definitive pentru achizitiile destinate atat realizarii de operatiuni cu drept de deducere, cat si pentru operatiuni fara drept de deducere, determinate conform alin. (5), si/sau
  • taxa aferenta bunurilor/serviciilor destinate exclusiv operatiunilor cu drept de deducere, determinate conform alin. (3),
    iar diferenta rezultata se inscrie pe un rand distinct in decontul din ultima perioada fiscala a anului, ca taxa de plata la bugetul de stat.

2. Daca nu se poate efectua separarea pe destinatii potrivit situatiei de mai sus, se aplica prorata definitiva asupra tuturor achizitiilor de bunuri si servicii efectuate in cursul anului, iar diferenta rezultata se inscrie pe un rand distinct in decontul din ultima perioadaa fiscala a anului.

EXEMPLU

Operatiuni care implica calculul proratei pentru T.V.A. Reflectarea in contabilitate...

Ti se pare interesant subiectul pe care l-ai urmarit?
Este primul pas – acesta in care realizezi ca poti elimina bataile de cap! Fa-l pe urmatorul: alege macar una din Monografiile Contabile propuse pe http://www.monografiicontabile.monografii.ro?cs=138307 va face diferit de toti ceilalti colegi din departamentul Contabilitate. Garantam inlaturarea totala a starii tale de stres si inlocuirea ei cu o stare de spirit de invingator!

Drepturile de proprietate intelectuala asupra continutului acestui articol apartin Editurii Rentrop & Straton. Articolul poate fi preluat in limita a 500 de caractere, cu conditia sa fie insotit de textul: "Sursa: Portalul Contabilul.ro" si link catre www.contabilul.ro. In caz contrar, vom actiona conform legilor privind protectia drepturilor de proprietate intelectuala.

NOUTATI din Legislatie aparute in 2022

Stiati ca intocmirea procedurilor cade in sarcina dvs.?


Puteti scapa acum, fara efort, de aceasta grija!

Va oferim 35 de modele de proceduri gata scrise, in conformitate perfecta cu noua legislatie fiscala la doar 93 lei + 5% TVA, pret redus cu 50%!

Procedurile sunt detaliate si respecta structura ceruta de lege. Aflati dintr-o privire:    

-> Scopul procedurii contabile
-> Domeniul de aplicare
-> Reglementarile aplicabile activitatii respective
-> Descrierea procedurii contabile

...vezi AICI lista completa >>

Citeste mai multe articole pe aceeasi tema:
proratatvataxa pe valoarea adaugata

Ti-a placut acest articol? Da Like, Printeaza sau trimite prin WhatsApp si Email!
Urmareste-ne pe Google News

Data aparitiei: 12 Mai 2009


Votati articolul "Calculul si contabilizarea proratei privind taxa pe valoarea adaugata":
Rating:

Nota: 5 din 5 din 1 voturi


Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



ARTICOLE SIMILARE



Subiectele saptamanii

  • 25 de intrebari si raspunsuri ANAF despre e-Factura. Situatii intalnite in practica

    • ANAF a publicat recent o colectie de intrebari si raspunsuri oferite de reprezentantii institutiei despre e-Factura, care cuprinde mai multe situatii intalnite in practica de contribuabili.  e-Factura este unul dintre instrumentele implementate de Fisc pentru eliminarea evaziunii fiscale. Legea este inca proaspata, iar contabilii si antreprenorii intampina numeroase obstacole in respectarea regimului legislativ.  ...» citeste mai departe aici

  • Trecerea optionala la impozitul pe profit. Care sunt conditiile pentru o microintreprindere din 2023

    • Tinand cont de modificarile recente aduse Codului fiscal, trecerea optionala la impozitul pe profit are conditii noi.  Asadar, in cazul unei microintreprinderi, in ce conditii se poate opta ca de la inceputul anului 2023 sa devina platititoare de impozit pe profit Trecerea optionala la impozitul pe profit: raspunsul specialistului In baza modificarilor aduse art. 48 alin. 1 din Codul fiscal prin OG 16/2022 si care vor intra in vigo...» citeste mai departe aici

  • Guvernul plafoneaza pretul pentru lemnele de foc la 400 lei pe metrul cub

    • Guvernul impune plafonarea pretului pentru lemnele de foc la 400 lei pe metrul cub, la 1.500 de lei pe tona pentru brichetele de lemn si la 2.000 de lei pentru peleti, potrivit OUG 143/2022 (M.O. 970 din 5 octombrie 2022).  Decizia a fost luata in contextul crizei energetice pe care o traverseaza Europa, precum si al perspectivelor pe termen scurt si mediu. Se constata o serie de cresteri artificiale ale preturilor la lemnul de foc si la produsele der...» citeste mai departe aici

  • Ultimele precizari ANAF facute pentru stabilirea rezidentei fiscale

    • Agentia Nationala de Administrare Fiscala informeaza contribuabilii persoane fizice care sosesc /pleaca, in/din Romania pentru o perioada ce depaseste in total 183 de zile ca, in vederea stabilirii rezidentei fiscale, au obligatia depunerii la ANAF a Chestionarului pentru stabilirea rezidentei fiscale a persoanei fizice la sosirea in Romania sau, dupa caz, a Chestionarului pentru stabilirea rezidentei fiscale a persoanei fizice la plecarea din Romania. Chestion...» citeste mai departe aici

  • Ce s-a schimbat in legislatia privind concediile. Ghid practic

    • Au fost introduse noi prevederi in legislatia privind concediile carora trebuie sa le acorzi atentie. Noutatile vizeaza concediul paternal (Legea nr. 117/2022), cuantumul indemnizatiei de concediu de crestere a copilului (Legea nr. 225/2021) si concediul medical pentru ingrijirea pacientilor cu afectiuni oncologice (Legea nr. 24/2022).  Orice modificare legislativa genereaza intotdeauna o sumedenie de neclaritati si favorizeaza, in consecinta, controalele de la...» citeste mai departe aici

Atentie, Contabili!

Atentie, contabili!
Sistemele e-Factura si e-Transport vin cu noi OBLIGATII fiscale!
Cititi «Raportul Special Gratuit» oferit de specialistii nostri

DESCARCATI GRATUIT
Raportul Special
"E-FACTURA si E-TRANSPORT. Top 10 intrebari si raspunsuri practice"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016
X