Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici

Atentie, Contabili!

Codul Fiscal s-a modificat!
Va rugam sa cititi «Raportul Special Gratuit» oferit de specialistii nostri

DESCARCA GRATUIT Raportul Special
"Codul Fiscal 2016 - 64 de modificari"

email
Da, vreau sa primesc newsletterul zilnic cu informatii si oferte contabile

Adauga mai jos adresa de e-mail pentru a primit Raportul Gratuit

email
Codul Fiscal 2016 - 64 de modificari

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit
"Codul Fiscal 2016 - 64 de modificari".

Adauga adresa ta de e-mail pentru a primi Raportul Gratuit, oferit de Contabilul.ro.
 Cartea Verde a Contabilitatii 2016

Achizitionare casa. Tratament fiscal

Intrebare:

Care e tratamentul fiscal (TVA, cheltuieli cu amortizarea…) pe care o firma il aplica, in cazul in care cumpara o casa pe care doreste sa o foloseasca ca si locuinta de serviciu, inclusiv cheltuielile cu utilarea casei (mobila, obiecte sanitare etc.). Si, in acelasi timp, care e tratamentul fiscal (TVA, cheltuieli deductibile) al cheltuielilor de intretinere si reparatii si utilitati (apa, gaz, curent).

Aceste intrebari sunt valabile pentru doua cazuri: unu - daca locuinta e folosita permanent sau doi - e folosita ocazional de catre persoane care vin si furnizeaza firmei consultanta tehnica, si nu se cazeaza la hotel.

Solutie:

Art. 21 alin. (1) din Legea 571/2003 privind Codul fiscal stabileste ca pentru determinarea profitului impozabil sunt considerate cheltuieli deductibile numai cheltuielile efectuate in scopul realizarii de venituri impozabile, inclusiv cele reglementate prin acte normative in vigoare.

Astfel cum prevede alin. (3) lit. l) al acestui articol, cheltuielile pentru functionarea, intretinerea si repararea locuintelor de serviciu situate in localitatea unde se afla sediul social sau unde societatea are sedii secundare, sunt deductibile in limita corespunzatoare suprafetelor construite prevazute de Legea locuintei nr. 114/1996, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, care se majoreaza din punct de vedere fiscal cu 10%.

In acest sens, punctul 36 din Titlul II al Normelor metodologice de aplicare a Legii nr. 571/2003 privind Codul fiscal stabileste ca, in cazul locuintei de serviciu date in folosinta unui salariat sau administrator, cheltuielile pentru functionarea, intretinerea si repararea acesteia sunt deductibile in limita corespunzatoare raportului dintre suprafata construita prevazuta de Legea locuintei nr. 114/1996, republicata, cu modificarile ulterioare, majorata cu 10%, si totalul suprafetei construite a locuintei de serviciu respective.

Subiecte rezolvate pentru examenul CECCAR 2016
Subiecte rezolvate pentru examenul CECCAR 2016

Vezi detalii

Manual de politici contabile, 100% editabil
Manual de politici contabile, 100% editabil

Vezi detalii

Cartea Verde a Contabilitatii 2016: legislatie fiscal-contabila
Cartea Verde a Contabilitatii 2016: legislatie fiscal-contabila

Vezi detalii




Conform prevederilor art. 29 alin. (1) din Norma metodologica pentru punerea in aplicare a prevederilor Legii locuintei nr. 114/1996, locuintele de serviciu si cele de interventie fac parte din patrimoniul agentilor economici sau al institutiilor publice centrale ori locale si se administreaza in interesul acestora prin inchiriere salariatilor proprii, contractul de inchiriere fiind accesoriu la contractul individual de munca.

Ca atare, in cazul unei locuinte de serviciu, situate in localitatea unde se afla sediul social sau unde societatea are sedii secundare, cheltuielile pentru functionarea, intretinerea si repararea acesteia sunt deductibile la determinarea profitului impozabil in limita corespunzatoare raportului dintre suprafata construita prevazuta de Legea locuintei nr. 114/1996, republicata, cu modificarile ulterioare, majorata cu 10%, si totalul suprafetei construite a locuintei de serviciu respective.

In aceasta limita sunt deductibile si cheltuielile cu amotizarea mijloacelor fixe si cu obiectele de inventar folosite la utilarea locuintei.

In conformitate cu prevederile art. 24 alin. (11) lit. g) din Codul fiscal, pentru locuintele de serviciu, amortizarea este deductibila fiscal pana la nivelul corespunzator suprafetei construite prevazute de legea locuintei.

Contravaloarea folosintei locuintei de serviciu nu se include in veniturile salariale si nu este impozabila in sensul impozitului pe venit in baza art. 55 alin. (4) lit. c) din Codul fiscal.

Din punct de vedere al taxei pe valoare adaugata, potrivit art. 145 din Legea 571/2003 privind Codul fiscal, orice persoana impozabila are dreptul sa deduca taxa pe valoare adaugata aferenta achizitiilor, daca acestea sunt destinate utilizarii in folosul urmatoarelor operatiuni:

„(......)
a) operatiuni taxabile;
b) operatiuni rezultate din activitati economice pentru care locul livrarii/prestarii se considera ca fiind in strainatate, daca taxa ar fi deductibila, in cazul in care aceste operatiuni ar fi fost realizate in Romania;
c) operatiuni scutite de taxa, conform art. 143, 144 si 1441;
d) operatiuni scutite de taxa, conform art. 141 alin. (2) lit. a) pct. 1-5 si lit. b), in cazul in care cumparatorul ori clientul este stabilit in afara Comunitatii sau in cazul in care aceste operatiuni sunt in legatura directa cu bunuri care vor fi exportate intr-un stat din afara Comunitatii, precum si in cazul operatiunilor efectuate de intermediari care actioneaza in numele si in contul altei persoane, atunci cand acestia intervin in derularea unor astfel de operatiuni;
e) operatiunile prevazute la art. 128 alin. (7) si la art. 129 alin. (7), daca taxa s-ar fi aplicat transferului respectiv.

(3) Daca nu contravine prevederilor alin. (2), persoana impozabila are dreptul de deducere a taxei si pentru cazurile prevazute la art. 128 alin. (8) si la art. 129 alin. (5).


Asadar, deductibilitatea TVA aferenta achizitiilor este conditionata de necesitatea acestora pentru nevoile firmei.Taxa pe valoare adaugata aferenta achizitiilor este deductibila daca acestea sunt utilizate pentru realizarea unor operatiuni dintre cele prevazute de art. 145 alin. (2) si (3) din Codul fiscal. Ca atare, taxa pe valoare adaugata aferenta achizitiilor este deductibila daca societatea notifica optiunea de taxare a operatiunii de inchiriere a locuintei catre salariat conform art. 141 alin. (3) din Codul fiscal.

In situatia in care locuinta pusa la dispozitia salariatilor nu indeplineste conditiile legale, mai sus expuse, pentru locuintele de serviciu, in baza art. 55 alin. (3) lit. a) din Codul fiscal, folosinta acesteia este considerata avantaj in natura si impozitata ca atare.

In acest caz, taxa pe valoare adaugata aferenta achizitiilor nu este deductibila, nefiind aferenta realizarii unor operatiuni dintre cele prevazute de art. 145 alin. (2) si (3) din Codul fiscal.

Conform art. 21 alin. (4) lit. g) din Codul fiscal, locuintele de protocol si casele de odihna proprii nu reprezinta active amortizabile.

Astfel, in aceste situatii amortizarea cladirii nu este deductibila la determinarea profitului impozabil. De asemenea, nu sunt deductibile cheltuielile pentru functionarea, intretinerea si repararea acesteia.

In vederea stabilirii dreptului de deducere a TVA se vor avea in vedere prevederile art. 145 din Codul fiscal, mai sus redate, precum si cele ale art. 129 alin. (4), potrivit caruia, sunt asimilate prestarii de servicii efectuate cu plata urmatoarele:

a) utilizarea bunurilor care fac parte din activele folosite in cadrul activitatii economice a persoanei impozabile in folosul propriu sau de catre personalul acesteia ori pentru a fi puse la dispozitie in vederea utilizarii in mod gratuit altor persoane, pentru alte scopuri decat desfasurarea activitatii sale economice, daca taxa pentru bunurile respective a fost dedusa total sau partial;

b) serviciile prestate in mod gratuit de catre o persoana impozabila pentru uzul propriu sau al personalului acesteia ori pentru uzul altor persoane, pentru alte scopuri decat desfasurarea activitatii sale economice.
Ti-a placut acest articol? Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!

Data aparitiei: 10 Iunie 2011


Votati articolul "Achizitionare casa. Tratament fiscal":
Rating:

Nota: 5 din 5 din 1 voturi


ClubContabilitate.ro - intrebarea zilei

PFA facturi

Intrebare: Buna ziua! Am o PFA care din 2009 si pana in prezent a fost pe zero, anul asta a inceput activitate agricola, avea utlaje si obiecte de folosinta in agricultura luate din 2010. Eu acum pot sa le pun pe PFA? E suficient un proces verbal, daca pot sa il inregistrez pe baza procesului verbal si sa le calculez amortizarea?

Raspuns: Buna ziua, Nu am inteles daca utilajele si obiectele de folosinta din 2010 erau achizitionate pe PFA...... » citeste tot raspunsul aici

Alte articole publicate in data de 10 Iunie 2011 ARTICOLE SIMILARE

Opinia ta conteaza! Scrie-ne mai jos ce parere ai despre acest subiect dar si ce alte subiecte din domeniu te intereseaza si ai dori sa scriem despre ele!


Daca ai intrebari care necesita consultanta in contabilitate, le poti adresa pe www.PortalContabilitate.ro sau www.ClubContabilitate.ro. Va multumim!


X
user
user

Intrebare antispam: 3 + 3 =
  Da, doresc să primesc informaţii despre produsele, serviciile, evenimentele etc. oferite de Rentrop & Straton. Termeni si conditii de utilizare a site-ului Nota de informare

Adauga acest articol in site-ul tau

Subiectele saptamanii

  • Procedurile obligatorii pentru societati comerciale: documente editabile

    • Politicile si procedurile contabile reprezinta setul de principii, conventii si practici specifice activitatii unei societati, care se aplica la inregistrarea diferitelor operatiuni contabile. Elaborarea procedurilor contabile este obligatorie pentru societatile comerciale, potrivit Ordinului 1.802/2014. Acestea sunt numeroase si presupun un efort considerabil chiar si din partea unui contabil experimentat. Cea mai buna solutie este sa apelati la ...» citeste mai departe aici

  • Declaratia 201 se depune la 25 mai 2016. In ce conditii se depune?

    • Reamintim contribuabililor faptul ca termenul limita pentru depunerea formularului 201 "Declaratie privind veniturile realizate din strainatate" este data de 25 mai 2016. Aceasta se depune de catre: - persoanele fizice rezidente romane cu domiciliul in Romania; - persoanele fizice nerezidente care indepl...» citeste mai departe aici

  • Noi modificari ale legislatiei privind detasarea salariatilor in cadrul prestarii de servicii transnationale

    • In conformitate cu prevederile articolului 56 din Tratatul privind functionarea Uniunii Europene, sunt interzise restrictiile privind libera prestare a serviciilor in cadrul acesteia, cu privire la resortisantii statelor membre, stabiliti intr-un alt stat membru decat cel al beneficiarului serviciilor. Prin aceasta este garantat dreptul intreprinderilor de a furniza servicii intr-un alt stat membru al Uniunii Europene, dar si de a detasa lucratori pentru o perioada limitata, cu scopul de a fu...» citeste mai departe aici

  • Deschidere card de credit. Cum intocmim monografia contabila?

    • In cazul urmator, societatea a obtinut o limita de credit de 20.000 lei utilizabila prin card de credit pe o perioada de 24 luni. Limita de creditare pe contul de card de credit functioneaza sub forma unei linii de credit cu reintregire la fiecare rambursare integrala a sumei utilizate din valoarea limitei. Se fac plati cu cardul de credit si daca e acoperita suma utilizata pana pe 25 ale lunii urmatoare, banca nu percepe niciun comision si nicio dobanda. Este un card de fidelizare si functio...» citeste mai departe aici

  • Scoaterea din evidenta a unui autoturism avariat total. Cum va arata monografia contabila?

    • In randurile de mai jos, analiza noastra aduce in prim-plan cazul unei microintreprinderi care detine in proprietate un autoturism avariat pentru care exista asigurare. Compania de asigurari, in urma evaluarii situatiei, apreciaza ca este vorba de dauna totala si decide ca va achita contravaloarea despagubirii in cuantum de 75% din valoarea asigurata (apreciind ca restul de 25%  consta in valoarea autoturismului care nu mai poate fi folosit si care ramane la proprietar. Vom ved...» citeste mai departe aici

  • Principalele obligatii declarative cu termene in luna mai 2016, insotite de explicatii

    • Va reamintim, prin cele ce urmeaza, care sunt principalele obligatii declarative pe care va trebui sa le indepliniti in calitate de contribuabil, dupa caz, in luna mai 2016, in functie de termenele stabilite de ANAF. Pana la 9 mai 2016, inclusiv: - Declaratie de mentiuni privind schimbarea perioadei fiscale pentru persoanele impozabile inregistrate in scopuri de TVA, care utilizeaza trimestrul calendaristic ca perioada fiscala si care efectueaza o achiziti...» citeste mai departe aici

MonitorulJuridic.ro - Cel mai bun serviciu de monitorizare a actelor publicate in Monitorul Oficial

Newsletter zilnic GRATUIT

Codul Fiscal 2016 - 64 de modificari
Aboneaza-te la newsletterul Contabilul.ro si primesti gratuit Raportul special "Codul Fiscal 2016 - 64 de modificari".
Stiri si analize economice
SATI
X