Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici

Atentie, Contabili!

Codul Fiscal s-a modificat!
Va rugam sa cititi «Raportul Special Gratuit» oferit de specialistii nostri

DESCARCA GRATUIT Raportul Special
"Codul Fiscal 2016 - 64 de modificari"

email
Da, vreau sa primesc newsletterul zilnic cu informatii si oferte contabile

Adauga mai jos adresa de e-mail pentru a primit Raportul Gratuit

email
Codul Fiscal 2016 - 64 de modificari

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit
"Codul Fiscal 2016 - 64 de modificari".

Adauga adresa ta de e-mail pentru a primi Raportul Gratuit, oferit de Contabilul.ro.
 Cartea Verde a Contabilitatii 2016

Achizitionare casa. Tratament fiscal

Intrebare:

Care e tratamentul fiscal (TVA, cheltuieli cu amortizarea…) pe care o firma il aplica, in cazul in care cumpara o casa pe care doreste sa o foloseasca ca si locuinta de serviciu, inclusiv cheltuielile cu utilarea casei (mobila, obiecte sanitare etc.). Si, in acelasi timp, care e tratamentul fiscal (TVA, cheltuieli deductibile) al cheltuielilor de intretinere si reparatii si utilitati (apa, gaz, curent).

Aceste intrebari sunt valabile pentru doua cazuri: unu - daca locuinta e folosita permanent sau doi - e folosita ocazional de catre persoane care vin si furnizeaza firmei consultanta tehnica, si nu se cazeaza la hotel.

Solutie:

Art. 21 alin. (1) din Legea 571/2003 privind Codul fiscal stabileste ca pentru determinarea profitului impozabil sunt considerate cheltuieli deductibile numai cheltuielile efectuate in scopul realizarii de venituri impozabile, inclusiv cele reglementate prin acte normative in vigoare.

Astfel cum prevede alin. (3) lit. l) al acestui articol, cheltuielile pentru functionarea, intretinerea si repararea locuintelor de serviciu situate in localitatea unde se afla sediul social sau unde societatea are sedii secundare, sunt deductibile in limita corespunzatoare suprafetelor construite prevazute de Legea locuintei nr. 114/1996, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, care se majoreaza din punct de vedere fiscal cu 10%.

In acest sens, punctul 36 din Titlul II al Normelor metodologice de aplicare a Legii nr. 571/2003 privind Codul fiscal stabileste ca, in cazul locuintei de serviciu date in folosinta unui salariat sau administrator, cheltuielile pentru functionarea, intretinerea si repararea acesteia sunt deductibile in limita corespunzatoare raportului dintre suprafata construita prevazuta de Legea locuintei nr. 114/1996, republicata, cu modificarile ulterioare, majorata cu 10%, si totalul suprafetei construite a locuintei de serviciu respective.

Marea Carte Verde a  Monografiilor Contabile 2016
Marea Carte Verde a Monografiilor Contabile 2016

Vezi detalii

Consilier Noul Cod Fiscal 2016
Consilier Noul Cod Fiscal 2016

Vezi detalii

Contabilitatea activitatilor agricole
Contabilitatea activitatilor agricole

Vezi detalii




Conform prevederilor art. 29 alin. (1) din Norma metodologica pentru punerea in aplicare a prevederilor Legii locuintei nr. 114/1996, locuintele de serviciu si cele de interventie fac parte din patrimoniul agentilor economici sau al institutiilor publice centrale ori locale si se administreaza in interesul acestora prin inchiriere salariatilor proprii, contractul de inchiriere fiind accesoriu la contractul individual de munca.

Ca atare, in cazul unei locuinte de serviciu, situate in localitatea unde se afla sediul social sau unde societatea are sedii secundare, cheltuielile pentru functionarea, intretinerea si repararea acesteia sunt deductibile la determinarea profitului impozabil in limita corespunzatoare raportului dintre suprafata construita prevazuta de Legea locuintei nr. 114/1996, republicata, cu modificarile ulterioare, majorata cu 10%, si totalul suprafetei construite a locuintei de serviciu respective.

In aceasta limita sunt deductibile si cheltuielile cu amotizarea mijloacelor fixe si cu obiectele de inventar folosite la utilarea locuintei.

In conformitate cu prevederile art. 24 alin. (11) lit. g) din Codul fiscal, pentru locuintele de serviciu, amortizarea este deductibila fiscal pana la nivelul corespunzator suprafetei construite prevazute de legea locuintei.

Contravaloarea folosintei locuintei de serviciu nu se include in veniturile salariale si nu este impozabila in sensul impozitului pe venit in baza art. 55 alin. (4) lit. c) din Codul fiscal.

Din punct de vedere al taxei pe valoare adaugata, potrivit art. 145 din Legea 571/2003 privind Codul fiscal, orice persoana impozabila are dreptul sa deduca taxa pe valoare adaugata aferenta achizitiilor, daca acestea sunt destinate utilizarii in folosul urmatoarelor operatiuni:

„(......)
a) operatiuni taxabile;
b) operatiuni rezultate din activitati economice pentru care locul livrarii/prestarii se considera ca fiind in strainatate, daca taxa ar fi deductibila, in cazul in care aceste operatiuni ar fi fost realizate in Romania;
c) operatiuni scutite de taxa, conform art. 143, 144 si 1441;
d) operatiuni scutite de taxa, conform art. 141 alin. (2) lit. a) pct. 1-5 si lit. b), in cazul in care cumparatorul ori clientul este stabilit in afara Comunitatii sau in cazul in care aceste operatiuni sunt in legatura directa cu bunuri care vor fi exportate intr-un stat din afara Comunitatii, precum si in cazul operatiunilor efectuate de intermediari care actioneaza in numele si in contul altei persoane, atunci cand acestia intervin in derularea unor astfel de operatiuni;
e) operatiunile prevazute la art. 128 alin. (7) si la art. 129 alin. (7), daca taxa s-ar fi aplicat transferului respectiv.

(3) Daca nu contravine prevederilor alin. (2), persoana impozabila are dreptul de deducere a taxei si pentru cazurile prevazute la art. 128 alin. (8) si la art. 129 alin. (5).


Asadar, deductibilitatea TVA aferenta achizitiilor este conditionata de necesitatea acestora pentru nevoile firmei.Taxa pe valoare adaugata aferenta achizitiilor este deductibila daca acestea sunt utilizate pentru realizarea unor operatiuni dintre cele prevazute de art. 145 alin. (2) si (3) din Codul fiscal. Ca atare, taxa pe valoare adaugata aferenta achizitiilor este deductibila daca societatea notifica optiunea de taxare a operatiunii de inchiriere a locuintei catre salariat conform art. 141 alin. (3) din Codul fiscal.

In situatia in care locuinta pusa la dispozitia salariatilor nu indeplineste conditiile legale, mai sus expuse, pentru locuintele de serviciu, in baza art. 55 alin. (3) lit. a) din Codul fiscal, folosinta acesteia este considerata avantaj in natura si impozitata ca atare.

In acest caz, taxa pe valoare adaugata aferenta achizitiilor nu este deductibila, nefiind aferenta realizarii unor operatiuni dintre cele prevazute de art. 145 alin. (2) si (3) din Codul fiscal.

Conform art. 21 alin. (4) lit. g) din Codul fiscal, locuintele de protocol si casele de odihna proprii nu reprezinta active amortizabile.

Astfel, in aceste situatii amortizarea cladirii nu este deductibila la determinarea profitului impozabil. De asemenea, nu sunt deductibile cheltuielile pentru functionarea, intretinerea si repararea acesteia.

In vederea stabilirii dreptului de deducere a TVA se vor avea in vedere prevederile art. 145 din Codul fiscal, mai sus redate, precum si cele ale art. 129 alin. (4), potrivit caruia, sunt asimilate prestarii de servicii efectuate cu plata urmatoarele:

a) utilizarea bunurilor care fac parte din activele folosite in cadrul activitatii economice a persoanei impozabile in folosul propriu sau de catre personalul acesteia ori pentru a fi puse la dispozitie in vederea utilizarii in mod gratuit altor persoane, pentru alte scopuri decat desfasurarea activitatii sale economice, daca taxa pentru bunurile respective a fost dedusa total sau partial;

b) serviciile prestate in mod gratuit de catre o persoana impozabila pentru uzul propriu sau al personalului acesteia ori pentru uzul altor persoane, pentru alte scopuri decat desfasurarea activitatii sale economice.
Ti-a placut acest articol? Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!

Data aparitiei: 10 Iunie 2011


Votati articolul "Achizitionare casa. Tratament fiscal":
Rating:

Nota: 5 din 5 din 1 voturi


ClubContabilitate.ro - intrebarea zilei

Micsorare cifra de afaceri = TVA la incasare?

Intrebare: Buna ziua. Suntem o societate care nu a aplicat pana in prezent la sistemul de TVA la incasare pentru ca, cifra de afaceri era mare si depasea plafonul de 2.250.000 lei stabilit de lege. Acum insa, cifra de afaceri realizata in perioada 01.11.2012-31.10.2013 este de 2.180.000 lei, sub plafon. Asta presupune ca incepand cu 01.11.2013 ar trebui sa aplicam la sistemul TVA la incasare? Ce trebuie sa facem? Depunem declaratia 097 ,,Notificare privind aplicarea sistemului TVA la incasare"? Mentionez ca spre sfarsitul anului cifra de afaceri creste mereu ceea ce inseamna ca probabil doar in octombrie si noiembrie o sa fie mai mica de 2.250.000 lei.
Multumesc anticipat.

Raspuns: Atentie! Pana la 25.11.2013 se depune formularului 097 "Notificare privind încetarea aplicarii...... » citeste tot raspunsul aici

Alte articole publicate in data de 10 Iunie 2011 ARTICOLE SIMILARE

Opinia ta conteaza! Scrie-ne mai jos ce parere ai despre acest subiect dar si ce alte subiecte din domeniu te intereseaza si ai dori sa scriem despre ele!


Daca ai intrebari care necesita consultanta in contabilitate, le poti adresa pe www.PortalContabilitate.ro sau www.ClubContabilitate.ro. Va multumim!


X
user
user

Intrebare antispam: 3 + 1 =
  Da, doresc să primesc informaţii despre produsele, serviciile, evenimentele etc. oferite de Rentrop & Straton. Termeni si conditii de utilizare a site-ului Nota de informare

Adauga acest articol in site-ul tau

Subiectele saptamanii

  • ANAF a lansat declaratia F300, formularul care stie tot despre tranzactiile, veniturile si conturile romanilor

    • La finalul lunii august, ANAF a publicat formularul F300 utilizat pentru declararea datelor de identificare a contribuabililor, precum si a tranzactiilor operate de acestia si a veniturilor obtinute. Asadar, F300 este formularul folosit de ANAF pentru indeplinirea obligatiei de declarare a categoriilor de informatii privind identificarea contribuabililor, precum si a informatiilor de natura financiara referitoare la conturile deschise si/sau inchise de acestia la institutiile financ...» citeste mai departe aici

  • Ce declaratii fiscale se depun la ANAF in septembrie 2016?

    • Va prezentam mai jos formularele pe care trebuie sa le depuneti la organul fiscal competent, dupa caz, la termenele limita precizate mai jos, in luna septembrie 2016. De asemenea, va informam si in privinta platilor pe care trebuie sa le efectuati, dupa caz, pana la data de 30 septembrie 2016. I. Obligatii declarative      15 zile de la data de cand nu mai realizeaza venituri     ...» citeste mai departe aici

  • Cea mai mare firma de paza din Romania a tinut o contabilitate fictiva. Prejudiciul se ridica la peste 80 milioane lei

    • Un prejudiciu de peste 80 milioane de lei a fost produs de una dintre cele mai mari firme de paza din Romania. In concret, inspectorii DGAMC au constatat ca unul dintre cei mai importanti furnizori de servicii de securitate din Romania s-a sustras de plata unor obligatii fiscale de peste 80 milioane de lei catre bugetul de stat, reprezentand taxa pe valoarea adaugata, impozit pe profit, impozit pe veniturile din salarii si contributiile aferente salariilor, precum si impozit pe divi...» citeste mai departe aici

  • ANAF verifica lunar toate firmele. Declaratia 088 se va depune in 15 zile de la notificare

    • Ordinul 2393/2016 aproba o noua procedura referitoare la anularea codului de TVA. Conform noilor reglementari, anularea, din oficiu, a inregistrarii in scopuri de TVA se efectueaza de la data comunicarii deciziei de anulare a inregistrarii in scopuri de TVA de catre organul fiscal, in situatia in care persoana impozabila inregistrata in scopuri de TVA, societate cu sediul activitatii economice in Romania, infiintata in baza Legii societatilor nr. 31/1990, republicata, cu modificarile si compl...» citeste mai departe aici

  • Analiza zilei cu Irina Dumitrescu: Regimul fiscal al rezervelor la incetarea microintreprinderilor

    • Codul fiscal aprobat prin Legea 227/2015 prevede ca, pentru determinarea impozitului pe veniturile microintreprinderilor, la baza impozabila se adauga urmatoarele: 1. rezervele, cu exceptia celor reprezentand facilitati fiscale, reduse sau anulate, reprezentand rezerva legala, rezerve din reevaluarea mijloacelor fixe, inclusiv a terenurilor, care au fost deduse la calculul profitului impozabil si nu au fost impozitate in perioada in care microintreprinderile au fost si...» citeste mai departe aici

  • Declaratia 394 si operatiuni cu taxare inversa. Unde le incadram?

    • In analiza de mai jos, avem o societate platitoare de TVA care a incasat in 2015 un avans de la un alt platitor de TVA pentru care a emis factura de avans in taxare inversa deoarece avansul era pentru bunuri supuse masurilor de simplificare. In iulie 2016 are loc stornarea facturii de avans in acelasi regim de taxare inversa utilizat initial. Valoarea facturii emise se evidentiaza in decontul de TVA cod 300, dar in D394 se cere cod produs pentru fiecare operatiune cu taxare inversa. Vom vedea...» citeste mai departe aici

MonitorulJuridic.ro - Cel mai bun serviciu de monitorizare a actelor publicate in Monitorul Oficial

Newsletter zilnic GRATUIT

Codul Fiscal 2016 - 64 de modificari
Aboneaza-te la newsletterul Contabilul.ro si primesti gratuit Raportul special "Codul Fiscal 2016 - 64 de modificari".
Stiri si analize economice
SATI
X