Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici

Adauga mai jos adresa de e-mail pentru a primit Raportul Gratuit

email
PLANUL DE CONTURI - toate modificarile aparute in 2017

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit 

"PLANUL DE CONTURI - toate modificarile aparute in 2017"

Adauga adresa ta de e-mail pentru a primi Raportul Gratuit, oferit de Contabilul.ro.
Consilier Noul Cod Fiscal 2017

Achizitionare casa. Tratament fiscal

TVAcodul fiscallocuinta de serviciu
Intrebare:

Care e tratamentul fiscal (TVA, cheltuieli cu amortizarea…) pe care o firma il aplica, in cazul in care cumpara o casa pe care doreste sa o foloseasca ca si locuinta de serviciu, inclusiv cheltuielile cu utilarea casei (mobila, obiecte sanitare etc.). Si, in acelasi timp, care e tratamentul fiscal (TVA, cheltuieli deductibile) al cheltuielilor de intretinere si reparatii si utilitati (apa, gaz, curent).

Aceste intrebari sunt valabile pentru doua cazuri: unu - daca locuinta e folosita permanent sau doi - e folosita ocazional de catre persoane care vin si furnizeaza firmei consultanta tehnica, si nu se cazeaza la hotel.

Solutie:

Art. 21 alin. (1) din Legea 571/2003 privind Codul fiscal stabileste ca pentru determinarea profitului impozabil sunt considerate cheltuieli deductibile numai cheltuielile efectuate in scopul realizarii de venituri impozabile, inclusiv cele reglementate prin acte normative in vigoare.

Astfel cum prevede alin. (3) lit. l) al acestui articol, cheltuielile pentru functionarea, intretinerea si repararea locuintelor de serviciu situate in localitatea unde se afla sediul social sau unde societatea are sedii secundare, sunt deductibile in limita corespunzatoare suprafetelor construite prevazute de Legea locuintei nr. 114/1996, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, care se majoreaza din punct de vedere fiscal cu 10%.

In acest sens, punctul 36 din Titlul II al Normelor metodologice de aplicare a Legii nr. 571/2003 privind Codul fiscal stabileste ca, in cazul locuintei de serviciu date in folosinta unui salariat sau administrator, cheltuielile pentru functionarea, intretinerea si repararea acesteia sunt deductibile in limita corespunzatoare raportului dintre suprafata construita prevazuta de Legea locuintei nr. 114/1996, republicata, cu modificarile ulterioare, majorata cu 10%, si totalul suprafetei construite a locuintei de serviciu respective.

 Legea prevenirii: 105 secrete legale care te scapa de control
Legea prevenirii: 105 secrete legale care te scapa de control

Vezi detalii

Contabilitatea operatiunilor de transport si logistica
Contabilitatea operatiunilor de transport si logistica

Vezi detalii

Imprumuturi, dobanzi si decontari cu asociatii
Imprumuturi, dobanzi si decontari cu asociatii

Vezi detalii




Conform prevederilor art. 29 alin. (1) din Norma metodologica pentru punerea in aplicare a prevederilor Legii locuintei nr. 114/1996, locuintele de serviciu si cele de interventie fac parte din patrimoniul agentilor economici sau al institutiilor publice centrale ori locale si se administreaza in interesul acestora prin inchiriere salariatilor proprii, contractul de inchiriere fiind accesoriu la contractul individual de munca.

Ca atare, in cazul unei locuinte de serviciu, situate in localitatea unde se afla sediul social sau unde societatea are sedii secundare, cheltuielile pentru functionarea, intretinerea si repararea acesteia sunt deductibile la determinarea profitului impozabil in limita corespunzatoare raportului dintre suprafata construita prevazuta de Legea locuintei nr. 114/1996, republicata, cu modificarile ulterioare, majorata cu 10%, si totalul suprafetei construite a locuintei de serviciu respective.

In aceasta limita sunt deductibile si cheltuielile cu amotizarea mijloacelor fixe si cu obiectele de inventar folosite la utilarea locuintei.

In conformitate cu prevederile art. 24 alin. (11) lit. g) din Codul fiscal, pentru locuintele de serviciu, amortizarea este deductibila fiscal pana la nivelul corespunzator suprafetei construite prevazute de legea locuintei.

Contravaloarea folosintei locuintei de serviciu nu se include in veniturile salariale si nu este impozabila in sensul impozitului pe venit in baza art. 55 alin. (4) lit. c) din Codul fiscal.

Din punct de vedere al taxei pe valoare adaugata, potrivit art. 145 din Legea 571/2003 privind Codul fiscal, orice persoana impozabila are dreptul sa deduca taxa pe valoare adaugata aferenta achizitiilor, daca acestea sunt destinate utilizarii in folosul urmatoarelor operatiuni:

„(......)
a) operatiuni taxabile;
b) operatiuni rezultate din activitati economice pentru care locul livrarii/prestarii se considera ca fiind in strainatate, daca taxa ar fi deductibila, in cazul in care aceste operatiuni ar fi fost realizate in Romania;
c) operatiuni scutite de taxa, conform art. 143, 144 si 1441;
d) operatiuni scutite de taxa, conform art. 141 alin. (2) lit. a) pct. 1-5 si lit. b), in cazul in care cumparatorul ori clientul este stabilit in afara Comunitatii sau in cazul in care aceste operatiuni sunt in legatura directa cu bunuri care vor fi exportate intr-un stat din afara Comunitatii, precum si in cazul operatiunilor efectuate de intermediari care actioneaza in numele si in contul altei persoane, atunci cand acestia intervin in derularea unor astfel de operatiuni;
e) operatiunile prevazute la art. 128 alin. (7) si la art. 129 alin. (7), daca taxa s-ar fi aplicat transferului respectiv.

(3) Daca nu contravine prevederilor alin. (2), persoana impozabila are dreptul de deducere a taxei si pentru cazurile prevazute la art. 128 alin. (8) si la art. 129 alin. (5).


Asadar, deductibilitatea TVA aferenta achizitiilor este conditionata de necesitatea acestora pentru nevoile firmei.Taxa pe valoare adaugata aferenta achizitiilor este deductibila daca acestea sunt utilizate pentru realizarea unor operatiuni dintre cele prevazute de art. 145 alin. (2) si (3) din Codul fiscal. Ca atare, taxa pe valoare adaugata aferenta achizitiilor este deductibila daca societatea notifica optiunea de taxare a operatiunii de inchiriere a locuintei catre salariat conform art. 141 alin. (3) din Codul fiscal.

In situatia in care locuinta pusa la dispozitia salariatilor nu indeplineste conditiile legale, mai sus expuse, pentru locuintele de serviciu, in baza art. 55 alin. (3) lit. a) din Codul fiscal, folosinta acesteia este considerata avantaj in natura si impozitata ca atare.

In acest caz, taxa pe valoare adaugata aferenta achizitiilor nu este deductibila, nefiind aferenta realizarii unor operatiuni dintre cele prevazute de art. 145 alin. (2) si (3) din Codul fiscal.

Conform art. 21 alin. (4) lit. g) din Codul fiscal, locuintele de protocol si casele de odihna proprii nu reprezinta active amortizabile.

Astfel, in aceste situatii amortizarea cladirii nu este deductibila la determinarea profitului impozabil. De asemenea, nu sunt deductibile cheltuielile pentru functionarea, intretinerea si repararea acesteia.

In vederea stabilirii dreptului de deducere a TVA se vor avea in vedere prevederile art. 145 din Codul fiscal, mai sus redate, precum si cele ale art. 129 alin. (4), potrivit caruia, sunt asimilate prestarii de servicii efectuate cu plata urmatoarele:

a) utilizarea bunurilor care fac parte din activele folosite in cadrul activitatii economice a persoanei impozabile in folosul propriu sau de catre personalul acesteia ori pentru a fi puse la dispozitie in vederea utilizarii in mod gratuit altor persoane, pentru alte scopuri decat desfasurarea activitatii sale economice, daca taxa pentru bunurile respective a fost dedusa total sau partial;

b) serviciile prestate in mod gratuit de catre o persoana impozabila pentru uzul propriu sau al personalului acesteia ori pentru uzul altor persoane, pentru alte scopuri decat desfasurarea activitatii sale economice.
Ti-a placut acest articol? Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!

Data aparitiei: 10 Iunie 2011


Votati articolul "Achizitionare casa. Tratament fiscal":
Rating:

Nota: 5 din 5 din 1 voturi


ClubContabilitate.ro - intrebarea zilei

Dosar valori casieri intrare-iesire

Intrebare: Buna ziua,

Suntem o companie de retail, vanzare cu amanuntul. Avem cateva magazine de desfacere a marfii si bineinteles avem angajati cativa casieri.
Am inteles ca exista o lege care prezinta obligativitatea de a avea un tabel in care toate persoanele din unitate care lucreaza cu bani trebuie sa inscrie suma de bani cu care intra si ies din unitate.

Imi puteti spune care este aceasta?
Existenta acestei liste se verifica in cazul unui control? Si daca da, care sunt penalitatile?

Multumesc mult,
Diana

Raspuns: Buna seara, Nu stiu exact la ce document va referiti, dar cred ca este vorba de Registrul de casa....... » citeste tot raspunsul aici

Alte articole publicate in data de 10 Iunie 2011 ARTICOLE SIMILARE

Opinia ta conteaza! Scrie-ne mai jos ce parere ai despre acest subiect dar si ce alte subiecte din domeniu te intereseaza si ai dori sa scriem despre ele!


Daca ai intrebari care necesita consultanta in contabilitate, le poti adresa pe www.PortalContabilitate.ro sau www.ClubContabilitate.ro. Va multumim!


X
user
user

Intrebare antispam: 1 + 5 =
  Da, doresc să primesc informaţii despre produsele, serviciile, evenimentele etc. oferite de Rentrop & Straton. Termeni si conditii de utilizare a site-ului Nota de informare

Adauga acest articol in site-ul tau

Subiectele saptamanii

  • MFP aduce noi precizari referitoare la taxa de solidaritate

    • In legatura cu solicitarile aparute in mass media referitoare la contributia de solidaritate sociala, Ministerul Finantelor Publice face urmatoarele precizari: Contributia pentru solidaritate sociala (taxa de solidaritate - n.r.) nu este o taxa noua, ci o contributie sociala corelata cu masura privind reducerea numarului contributiilor sociale si cu necesitatea asigurarii prestatiilor sociale de care beneficiaza salariatii in conformitate cu principiile care st...» citeste mai departe aici

  • Obligatia platii TVA in cazul importului de bunuri. Analiza zilei cu Irina Dumitrescu

    • Pentru importurile de bunuri TVA se datoreaza in statul in care are loc importul. Pentru importurile de bunuri care au locul in Romania obligatia platii TVA este a importatorului.  Importatorul care are obligatia platii taxei pentru un import de bunuri taxabil este: a) cumparatorul catre care se expediaza bunurile la data la care taxa devine exigibila la import sau, in absenta acestui cumparator, proprietarul bunurilor la aceasta...» citeste mai departe aici

  • Florin Jianu: Taxa de solidaritate nu are o destinatie clara si va produce o bulversare a mediului de afaceri

    • Taxa de solidaritate nu are o destinatie clara si va produce o bulversare a mediului de afaceri, in special a IMM-urilor, apreciaza presedintele Consiliul National pentru intreprinderile Mici si Mijlocii din Romania (CNIPMMR), Florin Jianu. Conform comunicatului oficial citat de Agerpres, odata cu introducerea unei taxe de solidaritate de 2% platita de angajator, toti angajatorii sunt trecuti automat in clasa de risc cel mai ridicat, in privinta producerii riscului de accidente de m...» citeste mai departe aici

  • Stocuri lipsa la inventar, neimputabile si asigurate. Ce regim fiscal se aplica?

    • In cazul urmator, subiectul analizei noastre il reprezinta o societate in cadrul careia in urma inventarului s-a constatat minus in gestiune (stocuri-produse finite) pe care managementul il cosidera neimputabil. Compania are incheiate contracte de asigurare pentru toate stocurile la nivelul maxim al stocului.  Prin cele ce urmeaza, vom vedea daca acest minus de inventar este o cheltuiala deductibila asa cum prevede art. 25 pct. 4 lit c) din Codul fiscal. Iata r...» citeste mai departe aici

  • Doua acte normative privind actele fiscale, modificate de ANAF

    • ANAF a anuntat recent ca modifica si completeaza doua acte normative referitoare la documente administrativ-fiscale si procedurale. Mai exact, Agentia Nationala de Administrare Fiscala va modifica, printr-un proiect de ordin supus dezbaterii publice, OPANAF nr. 1155/2016 privind emiterea prin intermediul centrului de imprimerie masiva a unor acte administrativ-fiscale si procedurale. De asemenea, lista actelor administrativ-fiscale emise de ANAF, reglementat...» citeste mai departe aici

MonitorulJuridic.ro - Cel mai bun serviciu de monitorizare a actelor publicate in Monitorul Oficial

Newsletter zilnic GRATUIT

PLANUL DE CONTURI - toate modificarile aparute in 2017
Aboneaza-te la newsletterul Contabilul.ro si primesti gratuit Raportul special "PLANUL DE CONTURI - toate modificarile aparute in 2017".
Stiri si analize economice
SATI

Atentie, Contabili!

PLANUL DE CONTURI s-a modificat!
Cititi «Raportul Special Gratuit» oferit de specialistii nostri

DESCARCA GRATUIT Raportul Special
"PLANUL DE CONTURI - toate modificarile aparute in 2017"


email
Da, vreau sa primesc newsletterul zilnic cu informatii si oferte contabile