Atentie, Contabili!

Codul Fiscal s-a modificat!
Va rugam sa cititi «Raportul Special Gratuit» oferit de specialistii nostri

DESCARCA GRATUIT Raportul Special
"Legea 70/2015 si OUG 6/2015 - comentarii si studii de caz"

email
Da, vreau sa primesc newsletterul zilnic cu informatii si oferte contabile

Adauga mai jos adresa de e-mail pentru a primit Raportul Gratuit

email
Legea 70/2015 si OUG 6/2015  - comentarii si studii de caz

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit
"Legea 70/2015 si OUG 6/2015 - comentarii si studii de caz".

Adauga adresa ta de e-mail pentru a primi Raportul Gratuit, oferit de Contabilul.ro.
Proceduri Contabile

Achizitionare casa. Tratament fiscal

Intrebare:

Care e tratamentul fiscal (TVA, cheltuieli cu amortizarea…) pe care o firma il aplica, in cazul in care cumpara o casa pe care doreste sa o foloseasca ca si locuinta de serviciu, inclusiv cheltuielile cu utilarea casei (mobila, obiecte sanitare etc.). Si, in acelasi timp, care e tratamentul fiscal (TVA, cheltuieli deductibile) al cheltuielilor de intretinere si reparatii si utilitati (apa, gaz, curent).

Aceste intrebari sunt valabile pentru doua cazuri: unu - daca locuinta e folosita permanent sau doi - e folosita ocazional de catre persoane care vin si furnizeaza firmei consultanta tehnica, si nu se cazeaza la hotel.

Solutie:

Art. 21 alin. (1) din Legea 571/2003 privind Codul fiscal stabileste ca pentru determinarea profitului impozabil sunt considerate cheltuieli deductibile numai cheltuielile efectuate in scopul realizarii de venituri impozabile, inclusiv cele reglementate prin acte normative in vigoare.

Astfel cum prevede alin. (3) lit. l) al acestui articol, cheltuielile pentru functionarea, intretinerea si repararea locuintelor de serviciu situate in localitatea unde se afla sediul social sau unde societatea are sedii secundare, sunt deductibile in limita corespunzatoare suprafetelor construite prevazute de Legea locuintei nr. 114/1996, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, care se majoreaza din punct de vedere fiscal cu 10%.

In acest sens, punctul 36 din Titlul II al Normelor metodologice de aplicare a Legii nr. 571/2003 privind Codul fiscal stabileste ca, in cazul locuintei de serviciu date in folosinta unui salariat sau administrator, cheltuielile pentru functionarea, intretinerea si repararea acesteia sunt deductibile in limita corespunzatoare raportului dintre suprafata construita prevazuta de Legea locuintei nr. 114/1996, republicata, cu modificarile ulterioare, majorata cu 10%, si totalul suprafetei construite a locuintei de serviciu respective.

Proceduri Contabile pentru Societati Comerciale 2015
Proceduri Contabile pentru Societati Comerciale 2015

Vezi detalii

Cartea Verde a Contabilitatii 2015
Cartea Verde a Contabilitatii 2015

Vezi detalii

Legea 70/2015 - solutiile celor mai controversate probleme
Legea 70/2015 - solutiile celor mai controversate probleme

Vezi detalii




Conform prevederilor art. 29 alin. (1) din Norma metodologica pentru punerea in aplicare a prevederilor Legii locuintei nr. 114/1996, locuintele de serviciu si cele de interventie fac parte din patrimoniul agentilor economici sau al institutiilor publice centrale ori locale si se administreaza in interesul acestora prin inchiriere salariatilor proprii, contractul de inchiriere fiind accesoriu la contractul individual de munca.

Ca atare, in cazul unei locuinte de serviciu, situate in localitatea unde se afla sediul social sau unde societatea are sedii secundare, cheltuielile pentru functionarea, intretinerea si repararea acesteia sunt deductibile la determinarea profitului impozabil in limita corespunzatoare raportului dintre suprafata construita prevazuta de Legea locuintei nr. 114/1996, republicata, cu modificarile ulterioare, majorata cu 10%, si totalul suprafetei construite a locuintei de serviciu respective.

In aceasta limita sunt deductibile si cheltuielile cu amotizarea mijloacelor fixe si cu obiectele de inventar folosite la utilarea locuintei.

In conformitate cu prevederile art. 24 alin. (11) lit. g) din Codul fiscal, pentru locuintele de serviciu, amortizarea este deductibila fiscal pana la nivelul corespunzator suprafetei construite prevazute de legea locuintei.

Contravaloarea folosintei locuintei de serviciu nu se include in veniturile salariale si nu este impozabila in sensul impozitului pe venit in baza art. 55 alin. (4) lit. c) din Codul fiscal.

Din punct de vedere al taxei pe valoare adaugata, potrivit art. 145 din Legea 571/2003 privind Codul fiscal, orice persoana impozabila are dreptul sa deduca taxa pe valoare adaugata aferenta achizitiilor, daca acestea sunt destinate utilizarii in folosul urmatoarelor operatiuni:

„(......)
a) operatiuni taxabile;
b) operatiuni rezultate din activitati economice pentru care locul livrarii/prestarii se considera ca fiind in strainatate, daca taxa ar fi deductibila, in cazul in care aceste operatiuni ar fi fost realizate in Romania;
c) operatiuni scutite de taxa, conform art. 143, 144 si 1441;
d) operatiuni scutite de taxa, conform art. 141 alin. (2) lit. a) pct. 1-5 si lit. b), in cazul in care cumparatorul ori clientul este stabilit in afara Comunitatii sau in cazul in care aceste operatiuni sunt in legatura directa cu bunuri care vor fi exportate intr-un stat din afara Comunitatii, precum si in cazul operatiunilor efectuate de intermediari care actioneaza in numele si in contul altei persoane, atunci cand acestia intervin in derularea unor astfel de operatiuni;
e) operatiunile prevazute la art. 128 alin. (7) si la art. 129 alin. (7), daca taxa s-ar fi aplicat transferului respectiv.

(3) Daca nu contravine prevederilor alin. (2), persoana impozabila are dreptul de deducere a taxei si pentru cazurile prevazute la art. 128 alin. (8) si la art. 129 alin. (5).


Asadar, deductibilitatea TVA aferenta achizitiilor este conditionata de necesitatea acestora pentru nevoile firmei.Taxa pe valoare adaugata aferenta achizitiilor este deductibila daca acestea sunt utilizate pentru realizarea unor operatiuni dintre cele prevazute de art. 145 alin. (2) si (3) din Codul fiscal. Ca atare, taxa pe valoare adaugata aferenta achizitiilor este deductibila daca societatea notifica optiunea de taxare a operatiunii de inchiriere a locuintei catre salariat conform art. 141 alin. (3) din Codul fiscal.

In situatia in care locuinta pusa la dispozitia salariatilor nu indeplineste conditiile legale, mai sus expuse, pentru locuintele de serviciu, in baza art. 55 alin. (3) lit. a) din Codul fiscal, folosinta acesteia este considerata avantaj in natura si impozitata ca atare.

In acest caz, taxa pe valoare adaugata aferenta achizitiilor nu este deductibila, nefiind aferenta realizarii unor operatiuni dintre cele prevazute de art. 145 alin. (2) si (3) din Codul fiscal.

Conform art. 21 alin. (4) lit. g) din Codul fiscal, locuintele de protocol si casele de odihna proprii nu reprezinta active amortizabile.

Astfel, in aceste situatii amortizarea cladirii nu este deductibila la determinarea profitului impozabil. De asemenea, nu sunt deductibile cheltuielile pentru functionarea, intretinerea si repararea acesteia.

In vederea stabilirii dreptului de deducere a TVA se vor avea in vedere prevederile art. 145 din Codul fiscal, mai sus redate, precum si cele ale art. 129 alin. (4), potrivit caruia, sunt asimilate prestarii de servicii efectuate cu plata urmatoarele:

a) utilizarea bunurilor care fac parte din activele folosite in cadrul activitatii economice a persoanei impozabile in folosul propriu sau de catre personalul acesteia ori pentru a fi puse la dispozitie in vederea utilizarii in mod gratuit altor persoane, pentru alte scopuri decat desfasurarea activitatii sale economice, daca taxa pentru bunurile respective a fost dedusa total sau partial;

b) serviciile prestate in mod gratuit de catre o persoana impozabila pentru uzul propriu sau al personalului acesteia ori pentru uzul altor persoane, pentru alte scopuri decat desfasurarea activitatii sale economice.
Ti-a placut acest articol? Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!

Data aparitiei: 10 Iunie 2011


Votati articolul "Achizitionare casa. Tratament fiscal":
Rating:

Nota: 5 din 1 voturi


ClubContabilitate.ro - intrebarea zilei

Buna ziua

Intrebare: Sunt persoana fizica si am doua jobburi, unul cu norma intreaga, iar celalalt cu jumatate de norma; trebuia sa depun vreo declaratie? Si ce risc daca nu am depus? Multumesc!

Raspuns: Pentru ambele contracte se retine impozitul la sursa. In cazul dvs. nu se depune declaratia 200...... » citeste tot raspunsul aici

Alte articole publicate in data de 10 Iunie 2011 ARTICOLE SIMILARE

X

Noi apreciem opinia ta.
Adauga comentariul tau acum


user
user

Intrebare antispam: 2 + 5 =
  Da, doresc să primesc informaţii despre produsele, serviciile, evenimentele etc. oferite de Rentrop & Straton. Termeni si conditii de utilizare a site-ului Nota de informare

Adauga acest articol in site-ul tau
Produse de contabilitate - REDUCERE 25%

Subiectele saptamanii

  • Respectati aceste reguli pentru situatiile financiare pe 2014 care se depun pana la 2 iunie!

    • Ordinul MFP 65/2015 reglementeaza prevederile referitoare la intocmirea si depunerea situatiilor financiare si a raportarilor contabile pentru anul fiscal 2014. Nu uitati ca bilanturile pe 2014 se depun in termen de 150 de zile de la data la care se incheie exercitiul financiar (31 decembrie 2014). Pentru anul in curs, in conditiile in care data de 30 mai nu e zi lucratoare, iar 1 iunie este zi libera, termenul-limita pentru ...» citeste mai departe aici

  • PFA-urile ar putea fi obligate sa incheie contracte de munca. Reincadrarea veniturilor ramane o problema

    • Circa 600 mii de persoane cu activitati independente ar putea fi obligate sa incheie contracte de munca pentru care impozitarea este de trei ori mai mare, in conditiile in care se mentin prevederile din proiectul de Cod fiscal referitoare la reincadrarea veniturilor. Potrivit Capital.ro, Guvernul admite erorile in taxarea PFA și a liber profesioniștilor ca salariati, prin decizia de a le sterge datoriile, insa acest fapt nu repara cauzele problemei. Astfel, liber...» citeste mai departe aici

  • Primul loc de munca, un proiect care asigura angajatorilor salariul pentru fiecare tanar angajat cu norma intreaga

    • Un nou proiect de lege denumit "Primul loc de munca" ofera angajatorilor, pentru fiecare tanar incadrat cu norma intreaga,  valoarea salariului minim brut. In plus, timp de un an si jumatate, acestia sunt scutiti de plata contributiilor. Proiectul a fost depus de mai multi parlamentari PSD si UNPR si se adreseaza tinerilor cu varste intre 16 si 29 de ani, avand ca obiectiv diminuarea somajului in randul tinerilor si s...» citeste mai departe aici

  • Scapam de riscul de a fi executati silit

    • Un nou proiect de lege initiat recent de parlamentari ar putea sa elimine riscul de a fi executati silit atunci cand nu mai putem plati creditul la banca. In concret, atunci cand o persoana fizica nu mai poate plati un credit la banca, i se ofera posibilitatea de a transfera bunul ipotecat in favoarea bancii, odata cu stingerea datoriei. Potrivit Mediafax, Daniel Zamfir, unul dintre initiatori, a explicat ca proiectul introduce principiul echitatii, adaugand: &qu...» citeste mai departe aici

  • Firma neinregistrata in ROI. TVA. Cum procedam cu decontul de TVA?

    • Un SRL neiregistrat in R.O.I, dar platitor de TVA, poate livra marfa unei societati din UE neinregistrata la randul ei in R.O.I.(poate emite factura cu TVA)? In cazul unui raspuns afirmativ,  la ce rand din decontul de TVA se va trece livrarea? Conform Codului Fiscal, art. 158 indice 2, sunteti obligat la inregistrarea in ROI, inaintea efectuarii de Livrari intracomunitare. Dat fiind ca beneficiarul dintr-un stat membru nu este inregistrat in ROI, respectiv nu are un cod valid ...» citeste mai departe aici

  • Cesionare creante debitor in insolventa. Care e procedura?

    • Societatea X are o datorie fata de societatea Z in valoare de 6482 lei si acum este in insolventa, iar societatea Z are o datorie catre societatea Y. Se mentioneza ca societatile X si Y apartin aceleiasi persoane. Se poate cesiona creanta societatii X catre societatea Y? Care sunt inregistrarile contabile? Creanta societatii asupra X aflata in insolventa poate fi cesionata catre Y, daca aceasta din urma accepta sa preia prin cesiune o creanta asupra unui debitor aflat in i...» citeste mai departe aici

MonitorulJuridic.ro - Cel mai bun serviciu de monitorizare a actelor publicate in Monitorul Oficial

Newsletter zilnic GRATUIT

Legea 70/2015 si OUG 6/2015  - comentarii si studii de caz
Aboneaza-te la newsletterul Contabilul.ro si primesti gratuit Raportul special "Legea 70/2015 si OUG 6/2015 - comentarii si studii de caz".
X