Expertul nostru explica in continuare care sunt obligatiile fiscale si contabile privind avantajele in natura.
Subiectul studiului de caz este o SRL microintreprindere platitoare de tva care incheie un contract de inchiriere a unui apartament (proprietarul este persoana fizica) pe care il pune la dispozitia unui salariat (cu norma de 8 ore/zi) ca si locuinta de serviciu. Lunar, in baza contractului de inchiriere, societatea achita chiria lunara prin transfer bancar.
1. Este necesara declararea acestui apartament ca punct de lucru?
2. Fiind considerat un avantaj in natura, care sunt inregistrarile contabile (inclusiv cu sume daca se poate) tinand cont ca: salariul brut este de 6.000 lei si cuantumul chiriei suportate de catre societate este de 2.000 lei/luna?
Obligatii fiscale si contabile privind avantajele in natura: raspunsul specialistului
1. Desfasurarea de activitati in alt spatiu decat cel inregistrat ca sediu social face obiectul declararii in conformitate cu prevederile art. 85 alin. (1) din Codul de procedura fiscala, in termen de 30 de zile de la infiintarea sediului secundar. Alin. (3) al acestui articol stabileste in mod expres faptul ca prin sediu secundar se intelege un loc prin care se desfasoara integral sau partial activitatea contribuabilului, cum ar fi: birou, magazin, atelier, depozit si altele asemenea.
Dupa inregistrarea sediului secundar conform dispozitiilor Legii societatilor nr. 31/1990 si a Registrului comertului nr. 26/1990 urmeaza a fi efectuata analiza din perspectiva inregistrarii speciale determinate de calitatea de angajator. Astfel, in conformitate cu prevederile art. 32 alin. (7) din Legea nr. 273/2006 privind finantele publice locale orice persoana subiect al unui raport juridic fiscal care are organizata o entitate, cu sau fara personalitate juridica, la alta adresa decat sediul social al subiectului respectiv, cu minimum 5 persoane care realizeaza venituri din salarii, are obligatia sa solicite inregistrarea fiscala a entitatii respective, ca platitoare de salarii si de venituri asimilate salariilor, la organul fiscal din subordinea ANAF in a carui raza teritoriala se afla adresa unde se desfasoara efectiv activitatea acelei entitati, prin depunerea formularului 060 aprobat prin OPANAF 1699/2021 in termen de 15 zile de la indeplinirea conditiei privind numarul minim de salariati
In conformitate cu prevederile art. 32 alin. (1) din Codul de procedura fiscala in cazul sediilor secundare inregistrate fiscal, potrivit legii, competenta pentru administrarea impozitului pe venitul din salarii datorat de acestea revine organului fiscal competent pentru administrarea obligatiilor datorate de contribuabilul/platitorul care le-a infiintat.
In acelasi timp alin. (2) al aceluiasi articol precizeaza ca pentru inregistrarea fiscala a sediilor secundare ca platitoare de salarii si venituri asimilate salariilor, competenta revine organului fiscal central in a carui raza teritoriala se afla situate acestea.
Din perspectiva indeplinirii obligatiilor declarative platitorul care are sedii secundare inregistrate fiscal ca platitoare de salarii si venituri asimilate salariilor are obligatia de a declara in Sectiunea F din
Balanta de verificare de la A la Z Analize corelatii studii de caz
Bugete cash flow rentabilitate risc - ghid practic
Examenul de ACCES la STAGIUL CECCAR 2024
Abonament PortalContabilitate ro - abonament 12 luni
Asadar, declaratia se depune la Administratia Finantelor Publice la care este inregistrata societatea. In ceea ce priveste plata impozitului pe venitul din salarii datorat de sediile secundare care au minimum 5 angajati aceasta se efectueaza de catre contribuabilul care le-a infiintat in contul unic deschis pe codul de identificare fiscala al sediilor secundare la unitatea Trezoreriei Statului la care este arondat contribuabilul care le-a infiintat.
Prin urmare, daca nu este indeplinita conditia privind numarul minim de salariati nu vor exista obligatii de inregistrare a acestei subunitati ca platitoare de impozit pe salarii si deci nici nu va avea un cod de identificare distinct, achitarea acestuia si declararea efectuandu-se de catre societatea care a infiintat sucursala pe baza codului de inregistrare al societatii.
In cazul prezentat in intrebarea dumneavoastra, din coroborarea prevederilor art. 85 alin. (4) din Codul de procedura fiscala cu cele ale art. 8 alin. (2) din Codul fiscal nu rezulta ca in sfera sediului secundar se situeaza si locuintele de serviciu puse la dispozitia salariatilor, neexistand obligatii precum cele detaliate anterior.
2. Cu referire la cazul prezentat, din punct de vedere contabil va propunem urmatoarele inregistrari contabile:
- inregistrarea decontarii chiriei:
612 Cheltuieli cu redeventele, locatiile de gestiune si chiriile = 401 Furnizori
- inregistrarea avantajului achitat:
4282 Alte creante in legatura cu personalul = 7588 Alte venituri de exploatare
- inregistrarea cheltuielilor cu salariile cuvenite salariatului:
641 Cheltuieli cu salariile personalului = 421 Personal - salarii datorate – 6.000 lei
- recunoasterea cheltuielii reprezentand avantajul in natura acordat:
6421 Cheltuieli cu avantajele in natura acordate salariatilor = 421 Personal - salarii datorate – 2.000 lei
- Retinerea impozitului pe salarii si a contributiilor datorate de angajat:
421 Personal - salarii datorate = % – 3.320 lei
444. Impozitul pe venituri de natura salariilor – 520 lei
4315 Contributia de asigurari sociale – 2.000 lei
4316 Contributia de asigurari sociale de sanatate – 800 lei
- inregistrarea decontarii avantajului acordat si suportat de angajator:
421 Personal - salarii datorate = 4282 Alte creante in legatura cu personalul – 2.000 lei
- inregistrarea contributiei asiguratorii pentru munca:
646 Cheltuieli privind contributia asiguratorie pentru munca = 436 Contributia asiguratorie pentru munca – 180 lei
- plata salariului:
421 Personal - salarii datorate = 5311 Casa in lei – 2.680 lei
Raspuns oferit pe portalcontabilitate.ro de Dani Cucu, consultant fiscal.