De la 1 ianuarie 2017 se aplica noi reguli pentru contribuabilii care au codul de TVA anulat si pentru cei care efectueaza tranzactii cu acestia in perioada in care nu au avut un cod valid de TVA
Incepand cu 1 ianuarie 2012 au fost introduse in legislatie o serie de masuri in vederea constrangerii mediului de afaceri sa nu aiba relatii comerciale cu contribuabilii declarati inactivi ori cu cei pentru care autoritatea fiscala a anulat inregistrarea in scopuri de TVA, al caror risc fiscal este foarte crescut.
Astfel, incepand cu anul 2012 si pana in prezent beneficiarii care cumpara bunuri/servicii de la un contribuabil inactiv sau pentru care autoritatea fiscala a anulat inregistrarea in scopuri de TVA nu au drept de deducere a cheltuielor si a TVA. Aceste masuri pun in sarcina contribuabililor care efectueaza achizitii de bunuri si servicii efectuarea unor verificari in vederea identificarii partenerilor inscrisi in Registrul contribuabililor inactivi/reactivati conform Codului de procedura fiscala, respectiv in Registrul persoanelor impozabile a caror inregistrare in scopuri de TVA conform art. 316 a fost anulata.
De asemenea, contribuabilii, persoane impozabile stabilite in Romania, declarati inactivi conform Codului de procedura fiscala, care desfasoara activitati economice in perioada de inactivitate, sunt supusi obligatiilor privind plata impozitelor, taxelor si contributiilor sociale obligatorii prevazute de Codul fiscal, dar, in perioada respectiva, nu beneficiaza de dreptul de deducere a cheltuielilor si a taxei pe valoarea adaugata aferente achizitiilor efectuate.In ceea ce priveste persoanele impozabile stabilite in Romania, carora li s-a anulat inregistrarea in scopuri de TVA conform prevederilor art. 316 alin. (11) lit. b) -e) si lit. h), acestea nu beneficiaza, in perioada respectiva, de dreptul de deducere a taxei pe valoarea adaugata aferente achizitiilor efectuate, dar sunt supuse obligatiei de plata a TVA colectate, in conformitate cu prevederile titlului VII din Codul fiscal, aferenta operatiunilor taxabile desfasurate in perioada respectiva.
Desi se astepta eliminarea acestor prevederi Codul fiscal aprobat prin Legea 227/2015, in vigoare de la 01 ianuarie 2016, a mentinut tratamentul introdus prin OUG 125/2011. Nici incepand cu 01 ianuarie 2017 nu vor fi eliminate, insa, conform modificarilor aduse Codului fiscal prin OUG 84/2016, se va introduce posibilitatea ca atat contribuabilii care isi redobandesc codul de inregistrare in scopuri de TVA cat si beneficiarii care au efectuat achizitii de bunuri/servicii de la acestia, in perioada in care nu au avut un cod valid de TVA, sa isi poata exercita dreptul de deducere a taxei pe valoare adaugata.
Astfel, incepand cu 1 ianuarie 2017, atat in contribuabilii declarati inactivi cat si cei carora li s-a anulat inregistrarea in scopuri de TVA conform prevederilor art. 316 alin. (11) lit. c)-e) si lit. h), dupa inregistrarea in scopuri de TVA conform art. 316 alin. (12), pentru livrarile de bunuri/prestarile de servicii efectuate in perioada in care au avut codul de inregistrare in scopuri de TVA anulat, vor emite facturi in care inscriu distinct taxa pe valoarea adaugata colectata in perioada respectiva, care nu se inregistreaza in decontul de TVA iar beneficiarii care au achizitionat bunuri si/sau servicii in perioada in care furnizorul/prestatorul a avut codul de inregistrare in scopuri de TVA anulat isi exercita dreptul de deducere a TVA pentru achizitiile respective, pe baza acestor facturi emise de furnizor/prestator, prin inscrierea taxei in primul decont de TVA depus dupa inregistrarea furnizorului/prestatorului sau, dupa caz, intr-un decont ulterior.
Examenul de ACCES la STAGIUL CECCAR 2024
Abonament PortalContabilitate ro - abonament 12 luni
Contractul de mandat Optimizare fiscala Avantaje si dezavantaje
In ceea ce priveste deductibilitatea cheltuielilor, in cazul contribuabililor declarati inactivi, daca inactivitatea si reactivarea, potrivit Codului de procedura fiscala, sunt declarate in acelasi an fiscal, cheltuielile respective vor fi luate in calcul la determinarea rezultatului fiscal, potrivit prevederilor titlului II, incepand cu trimestrul reactivarii. In cazul in care inactivitatea, respectiv reactivarea sunt declarate in ani fiscali diferiti, cheltuielile respective aferente perioadei de inactivitate din anul/anii precedent/precedenti celui in care se inregistreaza sunt luate in calcul la determinarea rezultatului fiscal, potrivit prevederilor titlului II, prin ajustarea rezultatului fiscal al anului la care se refera acestea si depunerea unei declaratii rectificative in conditiile prevazute de Codul de procedura fiscala, iar cheltuielile respective aferente perioadei de inactivitate din anul reactivarii vor fi luate in calcul la determinarea rezultatului fiscal, potrivit prevederilor titlului II, incepand cu trimestrul reactivarii.
Acelasi tratament se aplica si la beneficiar.