Senatul a adoptat la 11 martie a.c. proiectul de lege pentru modificarea si completarea Legii nr.189/2003 privind asistenta judiciara internationala in materie civila si comerciala.
Legislatia actuala stabileste normele pentru reglementarea principalelor forme ale asistentei judiciare internationale in materie civila si comerciala si delimiteaza in acelasi timp atributiile Ministerului Justitiei, in calitate de autoritate centrala, de atributiile autoritatilor judiciare cu rol in aplicarea legii si in raport de dispozitiile intrsymentelor juridice internationale la care Romania este parte.
Schimbari preconizate prin noul proiect (Click aici pentru a descarca proiectul in format pdf)
Expunerea de motive mentioneaza ca au fost identificate disfunctionalitati si interpretari diferite la nivelul instantelor de judecata cu privire la rolul si atributiile Ministerului Justitiei, in calitate de autoritate centrala, in procedura de solutionare a cererilor de asistenta judiciara internationala avand ca obiect, in special, comunicarea de acte judiciare, dar si obtinerea de probe prin comisie rogatorie.
Se mentioneaza, totodata, ca in situatiile in care procedura de indeplinire a comunicarii actelor in strainatate, precum si a celor de obtinere de probe prin comisii rogatorii din strainatate nu se efectueaza in termenul solicitat de autoritatile romane, aceste impedimente nu pot fi imputate Ministerului Justitiei, in calitate de autoritate centrala transmitatoare si nu pot fi asimilate unor fapte/omisiuni care sa atraga aplicarea unor sanctiuni pecuniare personalului acestuia.
Manual de politici contabile - Stick USB
Consilier Taxe si Impozite pentru Contabili 12 actualizari
Manualul Contabilului Incepator - stick USB
Un element de noutate il reprezinta modificarile aduse pentru a delimita atributiile Ministerului Justitiei de obligatiile autoritatilor romane solicitante, fiind incluse norme care definesc procedura de "deblocare a cererii de asistenta judiciara".
Astfel, conform documentului de expunere a proiectului, se precizeaza ca "pentru uniformizarea practicii judiciare si tinand cont de legislatia similara a altor state in materie, in norma prevazuta la art. 7^1 alin. (3) s-a statuat faptul ca Ministerul Justitiei va intreprinde demersurile de deblocare a cererii, numai la solicitarea expresa a autoritatii romane, instituind pentru Ministerul Justitiei, in calitate de autoritate centrala, atributia de a interveni in solutionarea cererilor de asistenta judiciara care intampina dificultati".
Au fost totodata redefiniti termenii de "autoritate solicitanta/autoritate solicitata" si "act judiciar/act extrajudiciar", avand la baza faptul ca asistenta judiciara internationala se refera la procedurile de cooperare intre autoritatile judiciare, in cadrul sau in vederea solutionarii unui proces.
Pentru a evita dubla reglementare, proiectul propune abrogarea Capitolului V "Accesul strainului la justitie", tinand cont de faptul ca in noul Cod de procedura civila au fost incluse dispozitii la art. 28 referitoare la conditia strainului si avand in vedere faptul ca asistenta juridica internationala face obiectul unei reglementari distincte, respectiv, Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 51/2008 privind ajutorul public judiciar in materie civila, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 193/2008.