Actul normativ analizat astazi (OUG 6/2015 pentru modificarea si completarea Legii nr. 571/2003 privind Codul fiscal) introduce o masura fiscala foarte indrazneata, respectiv reduce cota de TVA la procentul de 9% pentru livrarea de alimente destinate consumului uman si consumului animal, pentru livrarea de bauturi cu exceptia celor alcoolice si pentru serviciile de restaurant si catering, cu exceptia bunurilor alcoolice comercializate de acestea.
Aceasta este din punctul nostru de vedere principala noutate adusa de ordonanta, elementul forte al actului normativ, insa legiuitorul mai modifica aspecte de impozitare cu privire la impozitarea tranzactiilor cu bunuri imobile din patrimoniul persoanei fizice (terenuri, constructii), impozitarea cedarii folosintei bunurilor, impozitarea veniturilor realizate de nerezidenti din dobanzi si din profesii independente.
Consultati actul normativ aici!
Sa detaliem aceste aspecte.
incepand cu 01 iunie 2015, cota de TVA de 9% se aplica pentru:
alimente destinate consumului uman si animal;
bauturi, cu exceptia bauturilor alcoolice, destinate consumului uman si animal;
livrarea de animale si pasari vii din speciile domestice;
seminte si plante;
Totul despre documentele de contabilitate primara Solutii de organizare a gestiunilor
Marea Carte Verde a Monografiilor Contabile 2024
Ghidul practic al contabilului din domeniul constructiilor
Operare SAGA Exemple practice si recomandari
ingrediente utilizate in prepararea alimentelor;
produse utilizate pentru a completa sau pentru a inlocui alimentele;
servicii de restaurant si catering, cu exceptia bauturilor alcoolice.
Prin normele metodologice vor fi adoptate codurile tarifare pentru care se aplica reducerea taxei.
Pe ansamblu, masura de reducere a taxei este sustenabila pe termen scurt, deoarece bugetul inregistreaza excedent, insa acesta nu este generat de o crestere spectaculoasa a cresterii economice, ci de o reducere semnificativa a investitiilor publice.
Masura poate fi sustenabila in perioada urmatoare, daca se vor fiscaliza mai bine aceste domenii de activitate, dublate de o crestere a consumului intern.
Ordonanta nu obliga operatorii economici sa reduca preturile de desfacere catre populatie, insa ar trebui ca aceste reduceri de preturi sa se regaseasca la vanzarea catre consumatorul final.
Alte prevederi ale ordonantei:
a) Din punctul de vedere al impozitului datorat pentru transferul dreptului de proprietate asupra bunurilor imobile din patrimoniul persoanei fizice (vanzari terenuri si cladiri), se modifica usor procedura prin care se calculeaza, declara si plateste impozitul.
In principiu, impozitul se retine de catre notar, la autentificarea actului privind transferul de proprietate. Noutatea consta in punerea in aplicare a unei decizii a Curtii Constitutionale data pentru impozitarea transferului dreptului de proprietate in urma unei proceduri de executare silita. in acest caz, impozitul se calculeaza de ANAF pe seama contribuabilului, iar termenul de plata este de 60 de zile de la comunicarea deciziei.
b) Pentru veniturile din cedarea folosintei bunurilor, se introduce o procedura de ajustare a impozitului in sensul recalcularii platilor anticipate, daca contractul de inchiriere a fost reziliat inainte de scadenta.
Sunt aduse cateva modificari privind impozitarea dobanzilor incasate de nerezidenti din Romania, in sensul aplicarii Conventiei de evitare a dublei impuneri, cand se prezinta certificat de rezidenta fiscala, iar aceeasi situatie se aplica si cand pe teritoriul Romaniei sunt desfasurate activitati independente efectuate de persoane fizice din alte state UE.