Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit 

"POLITICI CONTABILE - modificari importante in Codul Fiscal"

Adauga adresa ta de e-mail pentru a primi Raportul Gratuit, oferit de Contabilul.ro.
POLITICI CONTABILE - modificari importante in Codul Fiscal
mail
ANAF si MFP Contabilul.ro | ANAF si MFP

Interviu drd. ec. Adrian Benta, consultant fiscal: Masuri de dorit, scheme de evaziune si de ce PFA-urile pot plati de trei ori contributii

Data aparitiei: 17 August 2015
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X
Interviu contabilulinterviu adrian bentacodul fiscalactivitati independenteANAFcontributiiPFAangajat

Am discutat in cadrul unui interviu complex despre toate aspectele pe care le promite Codul fiscal. Am avut astfel ocazia sa luam pe rand cele mai importante prevederi cuprinse in proiectul noului Cod si am incercat sa ne dam seama in ce masura Codul fiscal inclina sau nu spre o schimbare benefica. De la PFA-uri, IMM-uri, reduceri de impozite, pana la relatia contribuabilului cu ANAF, contextul actual al mediului de afaceri si modificarile pe care ar trebui sa ni le dorim pentru un viitor "fiscal" mai bun,  drd. ec. Adrian Benta, cunoscut consultant fiscal cu experienta semnificativa in domeniu, ne-a oferit raspunsuri la toate aceste intrebari. In randurile de mai jos, continuam cu partea finala a acestui interviu acordat in exclusivitate pentru Contabilul.ro.

Partea I a interviului poate fi citita AICI.

 

Partea a II-a a interviului poate fi citita AICI.


Contabilul.ro: Codul de procedura fiscala a fost publicat. Asteptam "noua fata" a Codului fiscal si prevederi care sa potoleasca avantul diminuarii taxelor si impozitelor. Ce masuri considerati ca ar trebui cuprinse in Cod, in urma discutiilor care vor avea loc luna aceasta?

Consultant fiscal, drd. ec. Adrian Benta: Din perspectiva Codului de procedura fiscala, adoptat prin Legea nr. 207/2015, lucrurile sunt transate. Nu vedem modificari substantiale. Ar putea sa apara unele cazuri cand anumite articole din Cod sa fie transate la Curtea Constitutionala, cum ar fi prevederea ce a introdus penalitatea pentru nedeclarare, un procent ruinator, iar din punctul de vedere al sanctiunii este deja a treia pedeapsa pentru aceeasi fapta - neplata impozitelor, dupa calculul de dobanzi si penalitati de intarziere.

Din perspectiva Codului fiscal, ce va intra in Parlament in dezbatere pentru o noua analiza, asteptarile mele sunt destul de mari. In primul rand, vreau ca aceasta lege organica a statului roman sa nu mai fie un mijloc de campanie electorala a politicienilor. Codul fiscal este principalul instrument de lucru pentru o foarte mare parte de persoane ce lucreaza in domeniul financiar contabil si este un instrument de decizie cand incepi o noua afacere pentru care se datoreaza taxe.

In ciuda faptului ca este o lege si trebuie dezbatuta in Parlament, prezenta parlamentarilor este inutila, pentru ca marea majoritate a celor de acolo nu are habar despre ce voteaza si va prezint doua legi ce au continut identic, cum ar fi pct. 7 din Legea nr. 166/2015 ce se regaseste si in pct. 6  din Legea nr. 186/2015, privind amenzile la casa de marcat fiscala, iar cei care sunt interesati de continutul real al Codului fiscal uneori sunt depasiti de specializarea acestui temei normativ.

Prin urmare, asa-zisa intoarcere in Parlament a Codului fiscal va fi doar un moment de aparitii televizate si de a arunca vina pe celalalt, fiecare dintre parti va sustine ca are dreptate si nu va pierde niciun moment sa critice lipsa de competenta profesionala a adversarului.

Desigur, intreaga instrumentare a Codului fiscal sub forma de lege a fost gandita de la inceput ca mijloc de campanie electorala, pentru ca in niciuna dintre modificarile din ultimii 7 ani de cand am intrat in Comunitatea Europeana, modificarile importante nu s-au adus prin lege, ci prin ordonanta de urgenta sau ordonanta simpla. Prin ordonanta a Guvernului s-a majorat cota TVA la 24%, prin ordonanta s-a redus cota TVA la 9% pentru produsele alimentare si tot prin ordonanta s-a introdus supraacciza la carburanti. In acest context, fata de multiplele modificari ale Codului fiscal, apreciez ca rolul Parlamentului este unul figurativ, de aprobare a Ordonantelor sau de usoara corectare a unor aberatii legislative ce pot aparea cand ordonantele sunt scrise pe genunchi.

Indraznesc totusi sa sper ca vom avea o mai buna analiza a fundamentului economic la care se vor aplica taxele si poate vom reusi sa extrapolam mai corect rezultatele aplicarii Codului fiscal.

Problema fundamentala a disputei este reducerea TVA la cota de 19%, fata de cota actuala. Desigur, aceasta reducere genereaza impreuna cu alte reduceri de taxe un deficit prezumat si calculat de experti la circa 17 miliarde lei, deficit ce se va acoperi fie din alte imprumuturi, fie din taxe introduse pe sub usa.

Si eu, ca si alti operatori economici, sunt platitor de TVA, cabinetul meu este inregistrat in scopuri de TVA, iar aceasta taxa mare reprezinta o greutate mai ales cand printre clienti se regasesc persoane fizice pentru care atat onorariul meu, cat si taxa pe valoarea adaugata reprezinta o cheltuiala.

Imi doresc sa scada aceasta taxa, dar trebuie facuta cu un discernamant, deoarece acest Cod fiscal nu este doar pentru un an, ci ar trebui sa fie pentru o perioada indelungata de timp.

Prin urmare, principalul lucru pe care as dori sa il vad in analiza facuta de Parlament este studiul de impact alaturii de masuri de reducere graduala a TVA, fara a afecta deficitul bugetar si fara a se introduce noi taxe.

In alta ordine de idei, ar trebui sa amintim ca nu e nici pe departe o atat de mare reducere de fiscalitate, ci mai mult o mutare a taxarii de la societate catre persoanele fizice ce desfasoara activitati economice.

Daca tot este atat de mare relaxarea fiscala, de ce se introduc noi taxe uriase platite de persoanele fizice care desfasoara activitati independente? Profesiile libere si celelalte activitati independente sunt supraimpozitate prin noile masuri de asigurari sociale. Daca sunt un consultant fiscal, cum este cazul meu, sunt salariat la doua societati, si realizez venituri din activitati independente, platesc trei randuri de contributii la sanatate, mai nou trei contributii la pensii. Ce primesc in schimb? In spital nu voi primi trei paturi, nu voi primi trei randuri de medicamente, iar din perspectiva pensiei, dupa cat stres si agitatie este in aceasta profesie, sunt slabe sansele sa primesc trei pensii.

Acestea sunt masurile pe care le astept de la noul Cod fiscal. O reducere graduala a TVA fara a periclita stabilitatea tarii. Anularea cresterilor de taxe introduse de noul Cod fiscal mai ales noile cresteri de asigurari sociale. Chiar daca noul Cod fiscal contine o imbunatatire a calitatii textului normativ, sunt sute de pagini pentru care iti trebuie o supraspecializare in a intelege temeiul normativ. Regasim in continuare zeci de trimiteri de la un articol la altul. Si aici astept o imbunatatire, din pacate nu are cine sa o aduca.


Contabilul.ro: ANAF si-a marit considerabil numarul de controale fiscale. Intr-un context cu legi volatile si modificari-surpriza, consultantii fiscali si contabilii au de dus o lupta aproape continua. Care e relatia dintre un consultant fiscal angajat al unei companii si o institutie de control precum ANAF? In ce masura se poate colabora eficient in prezent?

Consultant fiscal, drd. ec. Adrian Benta: Obligatia de plata a impozitelor este una legitima si necesara, pentru fiecare dintre noi. Din impozite se construiesc scoli, din taxele platite se modernizeaza spitalele si din contributiile noastre sunt platiti medicii, profesorii, niste oameni minunati care merita mai mult. Demersul ANAF de a verifica din ce in ce mai multe societati este unul corect.

Problemele apar insa cand echipele de inspectie fiscala au o maniera de abordare de sus a contribuabilului, din pozitie de forta, plecand de la prezumtia ca inspectorii cunosc mai bine cadrul normativ decat contribuabilii sau consultantii fiscali. In realitate, in aprecierea mea, si subliniez ca nu detin adevarul absolut, de foarte multe ori, cunostintele fiscale ale echipelor de inspectie lasa de dorit. In plus, vedem foarte des reincadrarea unor situatii corecte economic, din sume deductibile in tranzactii fara substanta economica prin simpla apreciere a inspectorilor fiscali.

Cunoasterea si interpretarea legii de catre unele echipe de inspectie fiscala lasa de dorit si produc dispute. Daca punem aceeasi intrebare la sapte administratii financiare, o sa vedem ca probabilitatea majora este sa primim sapte raspunsuri cu continut contradictoriu si cu siguranta multe dintre aceste raspunsuri sunt total eronate.

Am facut o analiza la nivel de tara, cu rezultatele disputelor dintre contribuabil si autoritatea fiscala, analize ce au in spate raspunsurile scrise ale presedintilor de Curti de Apel din tara, ce consemneaza modul in care instantele au dat dreptate vreunei parti. In fond, daca interpretam diferit, atunci corectitudinea aprecierii - cine a avut dreptate - o stabileste instanta. Poate intr-un alt material vom discuta concret aceste rezultate. Intrebarile si raspunsurile sunt simple: cate procese castiga ANAF si cate procese castiga contribuabilul pe marginea rezultatelor inspectiilor fiscale? Statistica aduce un rezultat zdrobitor in favoarea contribuabilului. Din pacate, dureaza trei ani ca sa imi demonstrez in fata instantei ca am achitat corect impozitele.

Dar sa nu va imaginati ca autoritatile fiscale nu au si ele dreptate. Exista o masa foarte mare de contribuabili care sunt infractori, fara sa ne fie frica de cuvinte. Exista foarte multe persoane ce apeleaza sau au apelat de-a lungul timpului la diverse proceduri de a nu isi plati impozitele, concurand intr-un mod barbar de neloial adevaratii contribuabili. Vezi multitudinea de situatii cand televiziunile si alte surse de mass-media prezinta arestari masive, cazuri concrete de lanturi de firme fantoma si multiple alte scheme de a eluda legea.

Pe aceste scheme de evaziune trebuie sa lucreze ANAF-ul, aici trebuie sa se perfectioneze si aici trebuie sa aiba masuri ferme. Nemultumirea mea apare cand aceste lanturi infractionale nu sunt gasite, iar autoritatile supraimpoziteaza tot oamenii de buna credinta.

In mod evident, atata timp cat tu ai aplicat o schema corecta de plata a impozitelor, nu ar trebui sa ai nicio neplacere. Optimizarea fiscala exista, este legala si aplicata in absolut toate statele moderne. Cu ajutorul unui consultant fiscal, poti sa iti implementezi solutii de reducere corecta a taxelor. Chiar in declaratia de impunere din Statele Unite, se precizeaza dreptul contribuabilului de a-si optimiza taxele, atata timp cat aceste metode sunt in interioriul legii.

Prin urmare, contribuabilii asta trebuie sa solicite de la consultantii fiscali, metode de optimizare a taxelor si, din pacate, din ce in ce mai des in anii de fata, asistenta de specialitate pentru tot ce inseamna desfasurarea unei inspectii fiscale, de la avizul de incepere a inspectiei pana  la decizia definitiva si irevocabila a instantei de judecata, indiferent ce stabileste aceasta, daca ai ajuns aici.

 




Interviu realizat de Mihaela Pascu, manager proiect Manager.ro si MarketingPortal.ro
Redactor Contabilul.ro, Fiscalitatea.ro, InfoTVA.ro

 






Articole Similare




Atentie, Contabili!

Contabilitatea se schimba!
Cititi «Raportul Special Gratuit» oferit de specialistii nostri

DESCARCATI GRATUIT

Raportul Special
"POLITICI CONTABILE - modificari importante in Codul Fiscal"


X