Dupa Conferinta Guvernanta economica in UE si reforma UEM din luna martie, a fost emis un raport intocmit de Bogdan Dumitrescu, sef serviciu Consiliul fiscal, cu titlul "Guvernanta fiscala la nivel european. Implicatii pentru Romania".
In primul rand, retinem ca guvernanta fiscala este reprezentata de acele reguli, reglementari si proceduri care influenteaza modul in care politica bugetara este planificata, aprobata, condusa si monitorizata, potrivit raportului amintit.
Componentele guvernantei fiscale:
•Reguli fiscale numerice;
•Institutii fiscale independente;
•Cadre bugetare pe termen mediu.
In acelasi raport sunt prezentate si obiectivele guvernantei fiscale:
•Atingerea unor pozitii bugetare solide prin inlaturarea tendintei de a adopta politici fiscale nesustenabile care conduc la deficite mari si la cresterea datoriei (engl. deficit bias);
•Reducerea pro-ciclicitatii politicilor fiscale;
•imbunatatirea eficientei cheltuielilor publice.
Rezultate asteptate prin implementarea noilor tratate la nivel european
SAF-T pentru Contribuabili Mici
Abonament PortalContabilitate ro - abonament 12 luni
Ghidul practic al contabilului din domeniul constructiilor
Cartea verde a contabilitatii
•Alocare bugetara mai responsabila prin reguli mai bune si o mai buna aplicare a acestora;
•Supraveghere graduala (pentru statele din zona euro care au deficite sau datorii mari sau intampina dificultati privind stabilitatea lor financiara) pentru a limita efectele de contagiune prin masuri de preventie si avertizare timpurie;
•Corectare din timp a dezechilibrelor macroeconomice prin extinderea monitorizarii catre politicile economice;
•Coordonare si indrumare in timpul anului, pe baza unui calendar clar.
Iata care sunt implicatiile pentru Romania, asa cum sunt redate in analiza prezentata de Consiliul fiscal:
Romania – cadrul fiscal general
•Pactul de Stabilitate si Crestere
–Deficit fiscal mai mic de 3% din PIB
–Obiectiv pe termen mediu (MTO) – deficit fiscal structural mai mic de 1% din PIB.
•Cadrul fiscal national
–Legea Responsabilitatii Fiscal Bugetare (LRFB) 69/2010, republicata in Monitorul Oficial, Partea I, 330/2015.
–Reguli fiscale nationale.
•Compactul fiscal
–Legea 83/2012 pentru ratificarea TSCG, publicata in Monitorul Oficial 410/2012.
–Prevederile acestuia (regula privind deficitul bugetar structural, constatarea situaţiei de deviere de la aceasta si mecanismul de corecţie automata in cazul unei devieri) au fost introduse in legislatia nationala prin amendarea LRFB in decembrie 2013 (printr-o lege de modificare - Legea nr. 377/2013, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei nr. 826/23.12.2013).
Recomandarile Comisiei Europene pentru Romania in 2015
Stabilitate macroeconomica
•Finalizarea programului de asistenta financiara cu UE si FMI (2013-2015).
Politica bugetara si impozitarea
•Limitarea abaterii MTO in 2015, la maximum 0,25% din PIB si revenirea la MTO in 2016.
•Implementarea strategiei de respectare a obligatilor fiscale si consolidarea sistemelor de control pentru a combate munca nedeclarata.
•Continuarea procesului de egalizare a varstei de pensionare pentru barbati si femei.
Companii de stat
•Adoptarea legii privind reforma guvernantei corporative a companiilor de stat.
Raportul de tara al Comisiei Europene pentru Romania (26 februarie 2016)
•Romania a inregistrat progrese limitate in abordarea recomandarilor specifice de tara (din mai 2015).
•Romania ramane la obiectivul pe termen mediu in 2015, dar se preconizeaza sa devieze semnificativ in 2016 si 2017.
•S-au inregistrat progrese limitate privind conformarea fiscala.
•Se asteapta ca datoria publica sa creasca peste 40% in 2016-2017.
•O politica fiscala expansionista intr-un mediu de crestere economica puternica este o sursa de ingrijorare.
•Se asteapta ca deficitul fiscal ca procent din PIB sa creasca mai mult decat triplu, in doar doi ani.
•Au fost inaintate Parlamentului amendamente la proiectul de lege privind reforma guvernantei corporative a intreprinderilor de stat, dar nu au fost inca discutate.
•Cresterea potentiala este limitata de planificare ineficienta si lipsa de coordonare a investitiilor publice, cea mai mica rata de absorbtie a fondurilor UE, un mediu de afaceri nefavorabil, o intensitate scazuta a cercetarii si dezvoltarii si amanarea reformelor structurale, inclusiv a intreprinderilor de stat.
Sursa: Consiliul Fiscal