email
MONOGRAFIILE CONTABILE 2022: Noutati legislative + TOP 6 Cazuri Practice

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit 

"MONOGRAFIILE CONTABILE 2022: Noutati legislative + TOP 6 Cazuri Practice"

Adauga adresa ta de e-mail pentru a primi Raportul Gratuit, oferit de Contabilul.ro.
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Scoaterea din evidenta a creantelor anulate. Care e tratamentul fiscal?

insolventareorganizaretvacreanteanulateplanul de reorganizare

Vom vedea, in analiza urmatoare, cum vor proceda mai multi creditori inscrisi la masa credala la o societate in insolventa, cu mentiunea ca la data de 26.01.2017 societatii in insolventa i s-a confirmat planul de reorganizare.

Conform acestui plan, atat in scenariul reorganizarii, cat si al falimentului, creanta creditorilor nu va fi incasata – asadar valoarea acesteia este 0 lei.Conform articolului 287 din Codul fiscal lit. d) acestia pot ajusta TVA-ul la acest moment.

Vom vedea ce documente trebuie atasate pentru efectuarea ajustarii de TVA si daca e suficienta hotararea cu confimarea planului de organizare. In caz afirmativ, vom vedea daca aceasta trebuie legalizata sau daca e suficienta copia primita pe mail.

Din hotararea cu confirmarea planului de reorganizare nu rezulta ca nu se vor mai incasa sume (nu e mentionat numele societatii), ci din planul de reorganizare. De asemenea, stabilim daca factura va fi intocmita cu semnul minus avand la beneficiar numele societatii in insolventa si daca se va transmite acestei societati.


Raspuns: Potrivit art. 287 alin. d) din Codul fiscal, baza de impozitare a tva se reduce in cazul in care contravaloarea bunurilor livrate sau a serviciilor prestate nu se poate incasa ca urmare a falimentului beneficiarului sau ca urmare a punerii in aplicare a unui plan de reorganizare admis si confirmat printr-o sentinta judecatoreasca, prin care creanta creditorului este modificata sau eliminata.

Ajustarea este permisa incepand cu data pronuntarii hotararii judecatoresti de confirmare a planului de reorganizare, iar, in cazul falimentului beneficiarului, incepand cu data pronuntarii hotararii judecatoresti de inchidere a procedurii prevazute de legislatia insolventei, hotarare ramasa definitiva/definitiva si irevocabila, dupa caz.

In cazul in care ulterior pronuntarii hotararii judecatoresti de confirmare a planului de reorganizare sunt incasate sume aferente creantelor modificate sau eliminate prin planul de reorganizare, se anuleaza ajustarea efectuata, corespunzator sumelor respective prin decontul perioadei fiscale in care acestea sunt incasate;

Potrivit punctului 32 alin. (1) din Normele metodologice de aplicare a Codului fiscal, in situatiile prevazute la art. 287 din Codul fiscal, furnizorii de bunuri si/sau prestatorii de servicii isi ajusteaza baza impozabila a taxei dupa efectuarea livrarii/prestarii sau dupa facturarea livrarii/prestarii, chiar daca livrarea/prestarea nu a fost efectuata, dar evenimentele prevazute la art. 287 din Codul fiscal intervin ulterior facturarii si inregistrarii taxei in evidentele persoanei impozabile.

In acest scop furnizorii/prestatorii trebuie sa emita facturi cu valorile inscrise cu semnul minus cand baza de impozitare se reduce sau, dupa caz, fara semnul minus, daca baza de impozitare se majoreaza, care vor fi transmise si beneficiarului.

Potrivit punctului 32 alin. (6) din Normele metodologice, ajustarea prevazuta la art. 287 lit. d) din Codul fiscal se efectueaza in termen de 5 ani de la data de 1 ianuarie a anului urmator celui in care s-a pronuntat hotararea judecatoreasca de confirmare a planului de reorganizare, respectiv hotararea judecatoreasca de inchidere a procedurii prevazute de legislatia insolventei, sub sanctiunea decaderii. Ajustarea este permisa chiar daca s-a ridicat rezerva verificarii ulterioare, conform Codului de procedura fiscala.

Conform art. 330 alin. (2) din Codul fiscal, in situatiile prevazute la art. 287 furnizorii de bunuri si/sau prestatorii de servicii trebuie sa emita facturi, cu valorile inscrise cu semnul minus sau, dupa caz, o mentiune din care sa rezulte ca valorile respective sunt negative cand baza de impozitare se reduce sau, dupa caz, fara semnul minus sau fara mentiunea din care sa rezulte ca valorile respective sunt negative, daca baza de impozitare se majoreaza, care se transmit si beneficiarului, cu exceptia situatiei prevazute la art. 287 lit. d).

Asa cum rezulta din prevederile art. 330 alin. (2) din Codul fiscal, factura  emisa pentru ajustarea in minus a bazei de impozitare nu se transmite si firmei declarate in stare de faliment/insolventa („cu exceptia situatiei prevazute la art. 287 lit. d").

Recomand scoaterea din evidenta a creantei pe baza hotararii judecatoresti obtinuta de la O.N.R.C.

In concluzie, veti ajusta tva in baza unei hotarari judecatoresti obtinuta de la O.N.R.C., in termen de 5 ani de la data de 1 ianuarie a anului urmator celui in care s-a pronuntat hotararea judecatoreasca de confirmare a planului de reorganizare, prin emiterea unei facturi conform art. 330 alin. (2) din Codul fiscal, factura ce nu se va transmite beneficiarului. In cazul in care ulterior pronuntarii hotararii judecatoresti de confirmare a planului de reorganizare sunt incasate sume aferente creantelor modificate sau eliminate prin planul de reorganizare, se anuleaza ajustarea efectuata.
 

Raspuns oferit pentru www.portalcontabilitate.ro de Olga Crevelescu - Expert contabil, Membru CECCAR, Formator autorizat A.N.C.

 


de Redactia Contabilul

NOUTATI din Legislatie aparute in 2022

Contabilitate 2022


Va amintiti de prima Carte Verde a Contabilitatii, editata in urma cu peste 25 de ani de Ministerul Finantelor?

Ei bine, Cartea Verde a Contabilitatii 2022 este acum din nou prezenta, in varianta actualizata la zi, oferindu-va solutii impecabile pentru momentele de criza – cum este si acesta – cu modificari legislative majore.

Avantajul esential pe care vi-l ofera Cartea Verde a Contabilitatii 2022: ZERO erori in inregistrarile contabile!

...Vezi AICI detalii complete <<

Citeste mai multe articole pe aceeasi tema:
insolventareorganizaretvacreanteanulateplanul de reorganizare

Ti-a placut acest articol? Da Like, Printeaza sau trimite prin WhatsApp si Email!
Urmareste-ne pe Google News

Data aparitiei: 07 Iulie 2017


Votati articolul "Scoaterea din evidenta a creantelor anulate. Care e tratamentul fiscal?":
Rating:

Nota: 5 din 5 din 2 voturi


Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Alte articole publicate in data de 07 Iulie 2017 ARTICOLE SIMILARE



Subiectele saptamanii

Atentie, Contabili!

Noutati in Codul Fiscal 2022 - Monografii contabile actualizate
Cititi «Raportul Special Gratuit» oferit de specialistii nostri

DESCARCATI GRATUIT Raportul Special
"MONOGRAFIILE CONTABILE 2022: Noutati legislative + TOP 6 Cazuri Practice"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016
X