Digitalizarea ANAF este unul dintre principalele subiecte care au stat pe buzele tuturor in ultimii ani. Daca pana acum unele proiecte au fost mai greu de implementat, in curand vor incepe sa se creioneze in realitate, fiindca multe dintre acestea sunt finantate prin PNRR si au termene clare de respectat.
Prezent marti la conferinta CursDeGuvernare ”Monitorul digitalizarii si ecosistemul IT din Romania”, organizata la Palatul Parlamentului, seful Fiscului, Lucian Heius, a oferit informatii importante despre cum decurge digitalizarea la nivelul institutiei.
Prezentam in continuare cateva dintre principalele noutati privind digitalizarea Fiscului anuntate de Lucian Heius.
Citeste si: De cand va fi implementata e-Factura pentru toti contribuabilii? Raspunsul sefului ANAF
1. APIC Big Dat - pilonul analizelor de risc
Proiectul „APIC” (Administratie Performanta prin Informatie Consolidata) presupune implementarea unei platforme de tip Big Data, care va permite gestionarea unui volum masiv de date structurate si nestructurate, analiza acestora, modelarea predictiva si implementarea unui instrument informatic integrat care sa asigure realizarea in mod automat a analizei de risc acontribuabililor. Volumele masive de date provenind din surse diferite au un efect pozitiv in procesul deluare a deciziilor in timp real. Informatiile provenite din diferite surse pot fi folosite si analizate astfel incat sa fie obtinute raspunsuri in ceea ce priveste reducerea costurilor, reducerea timpului necesar procesarii sau luarea unor decizii inteligente. Proiectul reprezinta principala forta motrice a implementarii si functionarii sistemului de analiza de risc al ANAF.
Astfel inspectorii fiscali vor sti cu precizie exact unde are loc evaziune fiscala si vor putea interveni din timp. Termenul acestui proiect este 2025.
Manualul Contabilului Incepator - stick USB
Ghidul Practic al Monografiilor Contabile 2024
Registrul de Evidenta Fiscala PFA
"Facem si acum analize de risc, insa cu un grad mai mare de improbabilitate. Incercam sa directionam resursa pe care o avem, care este limitata, acolo unde se produce evaziunea fiscala.
Pentru asta trebuie sa ai acces la toate in formatiile, sa poti sa faci o analiza de risc corecta si sa te duci intr-adevar exact acolo unde se produc lucrurile care nu au legatura cu legea. Un pas deja l-am facut, am modificat Codul de procedura fiscala. De trei saptamani emitem acea notificare de conformare prin care ii spunem unui contribuabil ce riscuri am identificat. Daca el vine si le rezvolva, nu mai incepem inspectia fiscala.”, a declarat Lucian Heius in cadrul conferintei.
2. SFERA - extins si la persoanele fizice
Programul de gestionare a creantelor fiscale ale persoanelor juridice ar putea fi extins si la persoanele fizice, avand termen de finalizare tot in decembrie 2025.
"Eu imi doresc sa extind acest program si sa fie prinse si persoanele fizice in el. Acolo avem o mare problema, existand un program informatic foarte vechi care nu a functionat niciodata cum trebuie", a specificat seful ANAF.
3. SPV-ul este pe lista de modernizari
Fiscul are in vedere si imbunatatirea relatiei cu contribuabilul in mediul online, punand accent pe modernizarea SPV-ului.
"Am repus pe PNRR un proiect prin care poti sa intri de pe telefon in SPV. SPV-ul sa aiba o interfata mult mai atractiva, mai moderna, mai dinamica, sa poti foarte usor sa iti obtii orice informatie la orice ora din zi si din noapte", a precizat seful Fiscului.
4. Inteligenta artificiala ar putea ajunge si la ANAF
Inca un proiect pe care il ia in calcul Fiscul este AI (Inteligenta Artificiala).
"Suntem pionieri in Europa pentru implementarea unui chatbot. Sper ca in a doua jumatate a anului viitor sa devina functional. Va invata din multitudinea de intrebari, cele mai frecvente care ne-au fost puse noua, din baza de date. Mai trebuie sa ne vina doar aparatura necesara care este stabilita pentru finantare. Astazi avem in jur de 1000 de operatori care stau la call-center, apoi vom trece la un asemenea sistem", a mai spus Heius.