Ultima zi de depunere a Declaratiei unice, 31 iulie – termenul pana la care a fost prelungita, a fost una foarte stresanta pentru romanii, persoane fizice, care realizeaza, individual sau intr-o forma de asociere, venituri din Romania si/sau din strainatate, si pentru cei care datoreaza impozit pe venit si contributii sociale obligatorii.
Spatiul Privat Virtual, serviciul care ar fi trebuit sa permita depunerea online a Declaratiei unice, nu a fost chiar atat de usor de utilizat pe cat promiteau ANAF si MFP. Contribuabilii au intampinat mai multe probleme tehnice de-a lungul timpului. La deschiderea conturilor, mai multe persoane fizice s-au plans ca asteaptau mult pentru primierea confirmarilor. Sesiunile de consultanta online pe care ANAF le-a organizat pe pagina de Facebook in repetate randuri nu au reusit sa rezolve toate dilemele pe care le aveau contribuabilii.
Multe dintre persoanele fizice care trebuiau sa depuna Declaratia unica au preferat varianta clasica – la ghiseu – in speranta ca vor obtine mai multe lamuriri de la functionare. Dar au avut parte de o surpriza neplacuta si aici. Potrivit unui reportaj hotnews.ro, zeci de persoane au fost nevoite sa stea marti, 31 iulie, la coada la Xerox-ul de langa Administratia Fiscala a Sectorului 1 pentru a cumpara cu 4,2 lei formularul Declaratiei Unice, in conditiile in care la ANAF nu puteau obtine acest formular.
Mai mult de atat, dupa ce depuneau declaratia unica si isi plateau datoriile, erau directionati sa isi valideze calitatea de asigurat la Casa de Asigurari de Sanatate a Municipiului Bucuresti, situata alaturi.
Cele mai mari nemultumiri ale celor aflati la coada au avut legatura cu faptul ca intampinau dificultati in SPV, ca trebuia sa plateasca bani la xerox, ca erau plimbati de la ANAF la CNAS fara sa li se ofere prea multe lamuriri. Mai mult de atat, au fost si cazuri in care s-au respectat toti pasii necesari, dar contribuabilii nu apareau ca asigurati in sistem.
Pe scurt, depunerea Declaratiei unice a fost un mix de stres, frustrari, timp si bani pierduti.
Singura veste buna, care ar trebui sa anunte o imbunatatire in sistemul ANAF si CNAS, este proiectul de ordin pentru aprobarea unei proceduri privind structura informatiilor si periodicitatea transmiterii acestora intre ANAF si Casa Nationala de Asigurari de Sanatate. Acesta a fost publicat pe site-ul MFP la rubrica “Transparenta decizionala”, dupa cum va informam aici.
In proiect erau mentionate urmatoarele informatii:
Ghidul practic al contabilului din domeniul constructiilor
Marea Carte Verde a Monografiilor Contabile 2024 - REDUCERE 40
Ghidul practic al contabilitatii in 2024 Legislatie explicata - Exemple detaliate - Monografii contabile complete
Agentia Nationala de Administrare Fiscala transmite centralizat Casei Nationale de Asigurari de Sanatate informatiileprevazute la pct. 1,incepand cu anul 2018, dupa cum urmeaza:
a) zilnic, se transmit informatiile referitoare la persoanelor inregistrate in formularul D112;
b) pentru perioada cuprinsa intre 1 ianuarie 2018– pana la data intrarii in vigoare a prezentului ordin, informatiile referitoare la persoanele fizicecare realizeaza venituri din cele prevazute la art. 155 alin. (1) lit. b) - h) si cele prevazute la art. 180 din Codul fiscal, care au depus declaratiile fiscale (D604/Declaratie unica privind impozitul pe venit si contributiile sociale datorate de persoanele fizice - in continuare denumita Declaratie unica si D 605/ Cerere de incetare a calitatii de persoana fizica fara venituri), se transmit in termen de 10 zile;
c) dupa intrarea in vigoare a prezentului ordin, informatiile referitoare la persoanele care au depus declaratiile fiscale (Declaratie unica), se vor transmite zilnic.