Organizarea unui team building este un concept pe care firmele romanesti il pun din ce in ce mai des in practica. Toate bune si frumoase pana cand contabilul trebuie sa realizeze regimul fiscal al cheltuielilor efectuate cu aceasta ocazie.
Vom afla in continuare de la expertul nostru care este regimul al unui team building.
- Ian 2040 locuri
disponibileSeminarul National de Fiscalitate si Contabilitate, editia 150
2025, Hotel Crowne Plaza****, BucurestiVezi detaliiInscriere - Ian 2099 locuri
disponibileVideo Seminarul National de Fiscalitate si Contabilitate - CU intrebari
2025, Platforma www.webinar.rs.roVezi detaliiInscriere
Regimul fiscal al unui team building: raspunsul specialistului
"Team building" reprezinta o evadare din rutina cotidiana a activitatilor si reprezinta un proces prin care se urmareste sa se imbunatateasca relatiile si raporturile dintre membrii unui grup pentru depasirea barierelor in atingerea obiectivelor comune. Aceste relatii dintre membrii grupului pot viza imbunatatirea abilitatilor de rezolvare a problemelor, de luare a deciziilor, de prevenire/gestionare a conflictelor etc.
Potrivit art. 25 alin (1) pentru determinarea rezultatului fiscal sunt considerate cheltuieli deductibile cheltuielile efectuate in scopul desfasurarii activitatii economice, inclusiv cele reglementate prin acte normative in vigoare, precum si taxele de inscriere, cotizatiile si contributiile datorate catre camerele de comert si industrie, organizatiile patronale si organizatiile sindicale.Astfel nu exista o legatura imediata intre cheltuielile efectuate pentru aceasta activitate si veniturile obtinute.
De asemenea, conform prevederilor de la art. 25 alin. (2) din Codul fiscal, sunt considerate cheltuieli deductibile, cheltuielile cu salariile si cele asimilate salariilor astfel cum sunt definite potrivit titlului IV sunt cheltuieli deductibile pentru determinarea rezultatului fiscal, cu exceptia celor reglementate la alin. (3) si (4).
Conform prevederilor de la art. 76 alin. (4) lit. p) urmatoarele venituri nu sunt impozabile, in intelesul impozitului pe venit:
(...)
p) cheltuielile efectuate de angajatori/platitori pentru pregatirea profesionala si perfectionarea angajatilor, administratorilor stabiliti potrivit actului constitutiv, contractului de administrare/mandat si directorilor care isi desfasoara activitatea in baza contractului de mandat potrivit legii, astfel cum este prevazut in raporturile juridice respective, pregatire legata de activitatea desfasurata de persoanele respective pentru angajator/platitor;.
Operare SAGA Exemple practice si recomandari
Bugete cash flow rentabilitate risc - ghid practic
Cartea verde a Contabilitatii varianta online
Formarea profesionala este reglementata de Legea 53/2003 privind Codul muncii, cu modificarile si completarile ulterioare.
Formarea profesionala a salariatilor are urmatoarele obiective principale- potrivit art 188:
a) adaptarea salariatului la cerintele postului sau ale locului de munca;
b) obtinerea unei calificari profesionale;
c) actualizarea cunostintelor si deprinderilor specifice postului si locului de munca si perfectionarea pregatirii profesionale pentru ocupatia de baza;
d) reconversia profesionala determinata de restructurari socioeconomice;
e) dobandirea unor cunostinte avansate, a unor metode si procedee moderne, necesare pentru realizarea activitatilor profesionale;
f) prevenirea riscului somajului;
g) promovarea in munca si dezvoltarea carierei profesionale.
Formarea profesionala a salariatilor se poate realiza prin urmatoarele forme- potrivit art 189:
a) participarea la cursuri organizate de catre angajator sau de catre furnizorii de servicii de formare profesionala din tara sau din strainatate;
b) stagii de adaptare profesionala la cerintele postului si ale locului de munca;
c) stagii de practica si specializare in tara si in strainatate;
d) ucenicie organizata la locul de munca;
e) formare individualizata;
f) alte forme de pregatire convenite intre angajator si salariat.
In cazul in care organizarea evenimentului se face de catre o societate specializata in team building documentele necesare inregistrarii acestor cheltuieli sunt facturile primite si bineinteles contractul incheiat cu aceasta.
Avand in vedere aceste prevederi, pentru a va putea deduce cheltuielile cu team buildingul ar fi bine ca administratia societatii sa ia decizia organizarii unei actiuni de perfectionare a salariatilor, combinata cu team building, actiune la care sa participe in functii de lectori fie persoane din conducerea societatii fie alte persoane cu pregatire de specialitate.
Daca sunt si traineri de specialitate, care analizeaza nevoile echipei si particularitatile membrilor, care urmaresc atingerea anumitor rezultate prin exercitiile propuse, cu urmari in activitatea profesionala, este in regula.
De asemenea, pachetul de servicii acordat de firma de organizare a team buildingului poate cuprinde pe langa cazarea la hotel, masa, jocurile sportive etc si aceste cursuri tinute de formatori specializati conform contractelor incheiate cu acestia.
Se poate face referire si la prevederile art. 76 alin. (4) lit. p) din Codul fiscal cu privire la pregatirea profesionala si perfectionarea angajatilor, administratorilor, a sistemelor informatice, stimularea vanzarilor, etc
Tematica aleasa este in functie de obiectul de activitate al societatii, de programele de dezvoltare pentru viitor, de diversificarea activitatilor, de obictive privind cresterea vanzarilor, introducerea unor programe informatice noi etc.
In ceea ce priveste TVA, atat timp cat se considera deductibile cheltuielile, si TVA va fi deductibila.
In cazul in care organizarea evenimentului se face de catre o societate specializata in team building documentele necesare inregistrarii acestor cheltuieli sunt facturile primite.
Aceste facturi se vor inregistra in contabilitate, prin formula contabila:
% 401 "Furnizori"
628 "„Alte cheltuieli cu serviciile executate de terti"
4426/4428 "Tva deductibila"/ "Tva neexigibila" dupa caz
Daca evenimentul este organizat de societatea dvs, iar pregatirea profesionala se realizeaza de persoane din conducere sau persoane de specialitate (inginer IT, de ex.), documentele justificative sunt facturile primite de la unitatea de cazare. Inregistrarea in contabilitate se efectueaza in functie de natura cheltuielilor (628 „Alte cheltuieli cu serviciile executate de terti", 624 „Cheltuieli cu transportul de bunuri si personal", 625 „Cheltuieli cu deplasari, detasari si transferari" etc.
Raspuns oferit pe portalcontabilitate.ro de Dana Hristu - Consultant fiscal si expert contabil si auditor financiar.