email
MODIFICARILE din Contabilitate in 2020 - 9 Proceduri Contabile actualizate la zi

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit 

"MODIFICARILE din Contabilitate in 2020 - 9 Proceduri Contabile actualizate la zi"

Adauga adresa ta de e-mail pentru a primi Raportul Gratuit, oferit de Contabilul.ro.

PROIECT in Camera Deputatilor privind modificarea Codului de procedura fiscala. Cum se vor aplica prevederile neclare

PROIECT in Camera Deputatilor privind modificarea Codului de procedura fiscala. Cum se vor aplica prevederile neclare
camera deputatilorcodul de procedura fiscala

La Camera Deputatilor se afla o propunere legislativa pentru modificarea Legii nr.207/2015 privind Codul de procedura fiscala. Principalele schimbari au legatura cu interpretarea reglementarilor fiscale, in special a celor care sunt neclare. Contribuabilul ori platitorul ar trebui sa aiba de castigat in acest caz, potrivit proiectului.


 Forma actuala a Codului de procedura fiscala prevede ca in interpretarea reglementarilor fiscale, de foarte multe ori complexe si neclare in exprimare sau sens, contribuabilii sunt nevoiti sa cerceteze documentele publice ce insotesc actele normative pentru a intelege vointa legiuitorului. Mai mult decat atat, prevederile legislatiei fiscale se interpreteaza unele prin altele, insasi legea recunoscand ca prevederile sunt susceptibile la mai multe intelesuri.

Ultimul punct al articolului 13 mentioneaza explicit ca in situatia in care prevederile legislatiei fiscale raman neclare, acestea se interpreteaza in favoarea contribuabilului / platitorului. Acest principiu este cunoscut in literatura si dreptul fiscal sub forma de „in dubio contra fiscum” — atunci cand prevederile legale sunt incerte, cand exista un dubiu de interpretare asupra naturii sau asupra normei aplicabile, aceste prevederi legale se interpreteaza in favoarea contribuabilului, potrivit expunerii de motive.
 

In practica, Inalta Curte de Casatie si Justitie din Romania a recunoscut, prin Decizia nr. 1829/2012, aplicabilitatea in dreptul fiscal a principiului de interpretare „in dubio contra fiscum”. Ulterior, jurisprudenta ICCJ a mai dat castig de cauza acelor contribuabili ce au demonstrat ca se gaseau intr-o situatie ce necesita invocarea acestui principiu.


Va prezentam mai jos forma initiatorului.

"Lege  pentru modificarea Legii nr. 207/2015 privind Codul de procedura fiscala

Parlamentul Romaniei adopta prezenta lege:

Articol unic — Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedura fiscala, cu modificarile si completarile ulterioare, se modifica si se completeaza dupa cum urmeaza:
Articolul 13 se modifica si va avea urmatorul cuprins:

„(1) Interpretarea reglementarilor fiscale trebuie sa respecte vointa legiuitorului asa cum este exprimata in lege.

(2) Daca prevederile legislatiei fiscale sunt neclare, acestea se interpreteaza in favoarea contribuabilului/platitorului.”|
 

Aceasta lege a fost adoptata de parlamentul Romaniei, cu respectarea prevederilor art. 75 si ale
art. 76 alin. 1 din Constitutia Romaniei, republicata."


Potrivit Punctului de vedere al Guvernului, "atunci cand trebuie sa aplice norma fiscala la o situatie individuala si exista o incertitudine cu privire la aplicarea legii la situatia fiscala respectiva, organul fiscal trebuie mai intai sa clarifice respectivul text apeland la vointa legiuitorului si scopul legii, asa cum acestea sunt exprimate in diversele documente publice (Note de fundamentare, Expuneri de motive, dezbateri parlamentare, rapoartele si avizele comisiilor de specialitate ale
Parlamentului etc. - documente care se regasesc publicate pe site-ul Guvernului, ministerelor, Parlamentului etc.), la interpretarea sistematica (prin prisma intregului ansamblu al legii), iar daca prin aceste reguli sensul normei nu a fost clarificat, urmeaza a se aplica regula de interpretare in favoarea contribuabilului.

Mentionam ca acest principiu este consecinta directa a interpretarii legii fiscale atunci cand legea nu este clara SI are ca ratiune protejarea contribuabilului contra unei aplicari abuzive a legii de catre organul fiscal si este de natura a reduce conflictele intre administratia fiscala si contribuabil.

Totodata, precizam ca principiile de interpretare a legii fiscale, asa cum sunt reglementate de art. 13 al Legii nr. 207/2015, sunt in deplina concordanta cu principiile prevazute de Codul Civil, respectiv stabilirea continutului exact al normei juridice, prin clarificarea si lamurirea sensului normei legale, succesiunea logica a normelor, lamurirea intelesului unei norme Juridice tinandu-se cont de legaturile sale cu alte norme juridice fie din acelasi act normativ, fie dintr-un alt act normativ etc." Guvernul nu sustine adoptarea acestei initiative legislative.

 

Consulta documentele atasate mai jos:

Expunerea de motive
Forma initiatorului
Avizul Consiliului Economic si Social
Avizul Consiliului Legislativ
Punctul de vedere al Guvernului

 

 

de Ghinea Viorica

Citeste mai multe articole pe aceeasi tema:
camera deputatilorcodul de procedura fiscala

Ti-a placut acest articol? Da Like, Printeaza sau trimite prin WhatsApp si Email!

Data aparitiei: 26 Februarie 2019


Votati articolul "PROIECT in Camera Deputatilor privind modificarea Codului de procedura fiscala. Cum se vor aplica prevederile neclare":
Rating:

Nota: 5 din 5 din 1 voturi


ClubContabilitate.ro - intrebarea zilei

Dovada distributiei de reviste

Intrebare: Buna ziua !

Institutia noastra publica a incheiat un Acord de parteneriat cu o Fundatie culturala care se ocupa de editarea unei reviste de cultura, precum si un Contract de prestari servicii de tipografie
cu o societate care tipareste acea revista, şi un Contract de prestari servicii pentru distribuire cu o alta firma.
Revistele urmau sa se distribuie la profesorii din scoli si licee.
Slariatul institutiei noastre care a fost numit responsabil pentru aceasta actiune si care se ocupa de tot, a predat revistele la directorii de scoli si licee, pentru profesorii de limba romana,
in baza unui Proces verbal de predare primire.

Colega de la Achizitii mi-a spus ca nu trebuie platit distribuitorul
decat dupa ce se face dovada distribuirii revistelor,
iar pentru acest lucru colegul responsabil
ar fi trebuit sa prezinte institutiei noastre un PV
care sa indice nominal persoanele beneficiare
precum si semnatura acestora.

Va rog frumos sa ma ajutati cu un sfat
si sa imi spuneti:
- cum se poate face dovada distribuirii revistei ?
- odata ce s-a predat, de ex., toate numerele de 40 de reviste
la scoli, iar beneficiarii erau in mod clar profesorii de limba romana,
trebuia sa se faca neaparat tabelul nominal cu semnaturi
ale beneficiarilor ? Sau este suficient ca s-a precizat ca
directorii de scoli sa predea revistele la aceasta categorie de profesori ?



Raspuns: La distribuirea revistei se face un proces verbal cu un tabel nominal in care semneaya de primire...... » citeste tot raspunsul aici

Alte articole publicate in data de 26 Februarie 2019 ARTICOLE SIMILARE

Opinia ta conteaza! Scrie-ne mai jos ce parere ai despre acest subiect dar si ce alte subiecte din domeniu te intereseaza si ai dori sa scriem despre ele!


Daca ai intrebari care necesita consultanta in contabilitate, le poti adresa pe www.PortalContabilitate.ro sau www.ClubContabilitate.ro. Va multumim!


X
user
user
Intrebare antispam: 8 + 5 =
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016



Subiectele saptamanii

Stiri si analize economice
SATI

Atentie, Contabili!

Modificari in Codul Fiscal 2020 - ATENTIE la noile Proceduri Contabile!
Cititi «Raportul Special Gratuit» oferit de specialistii nostri

DESCARCA GRATUIT Raportul Special
"MODIFICARILE din Contabilitate in 2020 - 9 Proceduri Contabile actualizate la zi"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016
X