UPDATE in 25 martie 2019. In Monitorul Oficial nr. 223 din data de 22.03.2019, a fost publicat Ordinul Presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala nr. 819 din 19 Martie 2019 - pentru aprobarea Procedurii privind organizarea Registrului entitatilor/unitatilor de cult pentru care se acorda deduceri fiscale, precum si a modelului si continutului unor formulare.
Acest registru va fi public si se va afisa pe site-ul ANAF. “Incepand cu data de 01.04.2019 serviciul web va fi actualizat cu noi informatii (s-a adaugat informatia referitoare la Registrul entitatilor/unitatilor de cult)”, potrivit unui anunt al institutiei. AICI puteti sa consultati instructiunile de utilizare pentru serviciul web ce ofera informatii cu privire la consultarea contribuabililor care sunt inregistrati in Registrul entitatilor/unitatilor de cult - publicat in data de 12.03.2019.
************
Articolul initial
ANAF a publicat, in data de 14 martie, proiectul de Ordin pentru aprobarea procedurii privind organizarea Registrului entitãtilor/unitatilor de cult pentru care se acorda deduceri fiscale, precum si modelului si continutului unor formulare.
ONG-urile din Romania au obligatia de a se inscrie in acest registru ANAF pentru a putea beneficia in continuare de finantare incepand cu data de 1 aprilie. "Problema era ca ONG-urile erau puse de statul roman intr-o situatie absurda - cu doar doua saptamani inainte de termenul-limita, registrul nu exista si nu se stia nimic despre procedurile de inscriere", potrivit hotnews.ro.
Potrivit referatului de aprobare, prin Legea nr.30/2018 a fost aprobata Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.25/2018 privind modificarea si completarea unor acte normative, precum si pentru aprobarea unor masuri fiscalbugetare, prin care au fost aduse modificari si conditiilor in care contribuabilii pot efectua sponsorizari din impozitul pe profit sau impozitul pe venitul microintreprinderilor sau pot dispune asupra destinatiei unei sume din impozitul pe venit.
Astfel, in cazul contribuabililor platitori de impozit pe profit, sumele aferente sponsorizarilor efectuate catre entitati persoane juridice fara scop lucrativ, inclusiv unitati de cult, se scad din impozitul pe profit datorat, in limitele prevazute de lege, doar daca beneficiarul sponsorizarii este inscris, la data incheierii contractului, in Registrul entitatilor/unitatilor de cult pentru care se acorda deduceri fiscale.
Planul de conturi general Functiunea si corespondenta conturilor
Cartea verde a Contabilitatii varianta online
Marea Carte Verde a Monografiilor Contabile
In cazul microintreprinderilor, sumele aferente sponsorizarilor, pentru sustinerea entitatilor nonprofit si a unitatilor de cult, se scad din impozitul pe veniturile microintreprinderilor daca, la data incheierii contractului, aceste entitati sunt inscrise in Registrul entitatilor/unitatilor de cult pentru care se acorda deduceri.
De asemenea, persoanele fizice pot dispune asupra destinatiei unei sume reprezentand pana la 3,5% din impozitul stabilit pentru sustinerea entitatilor nonprofit care se infiinteaza si functioneaza in conditiile legii si a unitatilor de cult daca, la momentul platii sumelor, entitatea respectiva figureaza in Registrul entitatilor/unitatilor de cult pentru care se acorda deduceri fiscale.
Potrivit prevederilor art.25 alin.(4^1) din Codul fiscal, Registrul entitatilor/unitatilor de cult pentru care se acorda deduceri fiscale se organizeaza de catre Agentia Nationala de Administrare Fiscala, asa cum se stabileste prin ordin al presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala. Registrul este public si se afiseaza pe site-ul agentiei.
Inscrierea in Registrul entitatilor/unitatilor de cult pentru care se acorda deduceri fiscale se realizeaza pe baza solicitarii entitatii, daca sunt indeplinite cumulativ, la data depunerii cererii, urmatoarele conditii:
a) desfasoara activitate in domeniul pentru care a fost constituita, pe baza declaratiei pe propria raspundere;
b) si-a indeplinit toate obligatiile fiscale declarative prevazute de lege;
c) nu are obligatii fiscale restante la bugetul general consolidat, mai vechi de 90 de zile;
d) a depus situatiile financiare anuale, prevazute de lege;
e) nu a fost declarata inactiva, potrivit art.92 din Codul de procedura fiscala.
Ca urmare, prin prezentul proiect de ordin se propune aprobarea Procedurii privind organizarea Registrului entitatilor/unitatilor de cult, precum si a modelului si continutului urmatoarelor formulare:
- formular 163 “Cerere de inscriere/eliminare in/din Registrul entitatilor/unitatilor de cult”
- formular 164 “Decizie privind aprobarea/respingerea cererii de inscriere in Registrul entitatilor/unitatilor de cult”;
- formular 165 “Decizie privind radierea din Registrul entitatilor/unitatilor de cult pentru care se acorda deduceri fiscale”;
- formular 166 “Decizie privind indreptarea erorii la solutionarea cererii de inscriere in Registrul entitatilor/unitatilor de cult pentru care se acorda deduceri fiscale”;
- formular 167 "Decizie privind indreptarea erorii la radierea din Registrul entitatilor/unitatilor de cult pentru care se acorda deduceri fiscale";
- Referat privind solutionarea cererii de inscriere in Registrul entitatilor/unitatilor de cult;
- Referat privind radierea din Registrul entitatilor/unitatilor de cult pentru care se acorda deduceri fiscale; - Referat privind indreptarea erorilor.
Ce trebuie sa stie ONG-urile despre Procedura privind organizarea Registrului entitatilor/unitatilor de cult pentru care se acorda deduceri fiscale
Registrul este public, potrivit legii, se afiseaza pe site-ul Agentiei Nationale de Administrare Fiscala, la adresa www.anaf.ro/Informatii publice si este gestionat din punct de vedere informatic de catre Centrul National de Informatii Financiare.
Registrul cuprinde urmatoarele informatii:
a) denumirea entitatii/unitatii de cult;
b) codul de identificare fiscala;
c) adresa domiciliului fiscal;
d) data inscrierii in registru;
e) data radierii din registru;
f) informatii privind inscrierile si radierile in/din registru.
Entitatea/unitatea de cult se inscrie in registru daca, la data depunerii cererii, indeplineste cumulativ urmatoarele conditii:
a) desfasoara activitatea in domeniul pentru care a fost constituita;
b) a indeplinit toate obligatiile fiscale declarative prevazute de lege;
c) nu are obligatii fiscale restante la bugetul general consolidat, mai vechi de 90 de zile de la scadenta/termen de plata;
d) a depus situatiile financiare anuale, prevazute de lege;
e) nu a fost declarata inactiva, potrivit art.92 din Codul de procedura fiscala. Conditia de la lit.d) se considera indeplinita in cazul entitatilor/unitatilor de cult care, potrivit legii, nu sunt obligate sa intocmeasca si sa depuna situatii financiare anuale.
Cum decurge procesul de inscriere
5.(1) Inscrierea in registru se solicita de catre entitatea/unitatea de cult, prin depunerea formularului 163 “Cerere de inscriere/radiere in/din Registrul entitatilor/unitatilor de cult pentru care se acorda deduceri fiscale”, prevazut in anexa nr.2 la ordin. In cerere, entitatea/unitatea de cult declara pe propria raspundere ca indeplineste conditia prevazuta la pct.4 lit.a).
(2) Cererea se completeaza cu ajutorul aplicatiei informatice afisata pe site-ul Agentiei Nationale de Administrare Fiscala si se depune prin mijloace electronice de transmitere la distanta.
(3) Impreuna cu cererea, entitatea/unitatea de cult depune si certificatele de atestare fiscala eliberate de organele fiscale locale, in a caror evidenta aceasta este inregistrata ca platitor de impozite si taxe locale.
6. Cererea se solutioneaza in termen de 10 zile de la depunere, de catre compartimentul cu atributii in gestiunea registrului contribuabililor si declaratiilor fiscale din cadrul organului fiscal competent in a carui evidenta fiscala este inregistrata entitatea/unitatea de cult, denumit in continuare compartiment de specialitate.
7. Compartimentul de specialitate verifica daca, la data depunerii cererii, entitatea/unitatea de cult:
a) avea indeplinite toate obligatiile declarative inscrise in vectorul fiscal, pana la ultimul termen legal de depunere al declaratiilor anterior datei depunerii cererii,
b) avea depuse toate situatiile financiare anuale, prevazute de lege, cu termen legal de depunere anterior datei depunerii cererii.
8. Compartimentul de specialitate verifica daca, pana la data depunerii cererii, entitatea/unitatea de cult era inscrisa in Registrul contribuabililor declarati inactivi sau daca i se comunicase o decizie de declarare in inactivitate fiscala/de indreptare eroare materiala/de reactivare.
9.(1) In cel mult 2 zile lucratoare de la data depunerii cererii, compartimentul de specialitate solicita compartimentului cu atributii in domeniul organizarii evidentei pe platitori, informatii privind indeplinirea conditiei de la pct.4 lit.c).
(2) Compartimentul cu atributii in domeniul organizarii evidentei pe platitori transmite compartimentului de specialitate, in maximum 3 zile lucratoare de la solicitare, daca entitatea/unitatea de cult are/nu are obligatii fiscale restante mai vechi de 90 de zile de la scadenta/termen de plata.
10. Compartimentul de specialitate analizeaza informatiile primite de la entitatea/unitatea de cult solicitanta, precum si cele obtinute in urma verificarilor efectuate potrivit pct.7-9 si intocmeste Referatul privind solutionarea cererii de inscriere in Registrul entitatilor/unitatilor de cult pentru care se acorda deduceri fiscale, prevazut in anexa nr.7 la ordin.
11.(1) Daca se constata ca entitatea/unitatea de cult indeplineste cumulativ conditiile prevazute la pct.4, compartimentul de specialitate propune aprobarea cererii de inscriere in registru si intocmeste, in 2 exemplare, formularul 164 "Decizia privind aprobarea/respingerea cererii de inscriere in Registrul entitatilor/unitatilor de cult pentru care se acorda deduceri fiscale", prevazut in anexa nr.3 la ordin.
(2) Daca se constata ca entitatea/unitatea de cult nu indeplineste toate conditiile de la pct.4, compartimentul de specialitate propune respingerea cererii de inscriere in registru si intocmeste, in 2 exemplare, formularul 164 "Decizia privind aprobarea/respingerea cererii de inscriere in Registrul entitatilor/unitatilor de cult pentru care se acorda deduceri fiscale", prevazut in anexa nr.3 la ordin.
(3). Inainte de luarea deciziei de respingere a cererii de inscriere in registru, compartimentul de specialitate asigura exercitarea de catre entitate/unitate de cult a dreptului de a fi ascultat, potrivit prevederilor art. 9 din Codul de procedura fiscala, situatie in care termenul de solutionare a cererii se prelungeste cu perioada cuprinsa intre data transmiterii invitatiei catre entitate/unitate de cult si data prezentarii acesteia la organul fiscal. Organul fiscal instiinteaza entitatea/unitatea de cult cu privire la prelungirea termenului de solutionare a cererii, asupra obligativitatii de a prezenta, la termenul stabilit pentru audiere, documentele si informatiile solicitate, precum si asupra posibilitatii de a furniza alte probe suplimentare relevante pentru luarea deciziei in vederea solutionarii cererii.
(4) La finalizarea audierii se va incheia un proces-verbal, semnat de organul fiscal si de persoana imputernicita sa reprezinte entitatea/unitatea de cult in relatia cu organul fiscal, in care se vor consemna cel putin urmatoarele elemente: numele si prenumele reprezentantului organului fiscal care participa la audiere, numele si prenumele reprezentantului legal al entitatea/unitatea de cult care participa la audiere, data la care are loc audierea, informatii referitoare la cererea entitatii/unitatii de cult (numarul si data cererii, situatia in care se incadreaza), documentele si informatiile prezentate la audiere care au fost solicitate sau probele suplimentare considerate relevante de catre entitate/unitate de cult , constatarile organului fiscal cuprinse in referat, precum si punctul de vedere al contribuabilului. Procesul verbal se arhiveaza la dosarul fiscal al contribuabilului.
12 Referatul privind solutionarea cererii de inscriere in Registrul entitatilor/unitatilor de cult pentru care se acorda deduceri fiscale si Decizia privind aprobarea/respingerea cererii de inscriere in Registrul entitatilor/unitatilor de cult pentru care se acorda deduceri fiscale, se verifica si se avizeaza de conducatorul compartimentului de specialitate si de adjunctul conducatorului organului fiscal competent in situatia in care, in structura unitatii fiscale este aprobat postul de conducator adjunct si se inainteaza, spre aprobare, conducatorului organului fiscal competent.
13. Entitatea/unitatea de cult care indeplineste toate conditiile prevazute la pct.4, se inscrie in Registrul entitatilor/unitatilor de cult pentru care se acorda deduceri fiscale cu data comunicarii Deciziei privind aprobarea cererii de inscriere in Registrul entitatilor/unitatilor de cult pentru care se acorda deduceri fiscale.
14.(1) In cazul in care entitatea/unitatea de cult nu indeplineste oricare dintre conditiile prevazute la pct.4, i se comunica Decizia privind respingerea cererii de inscriere in Registrul entitatilor/unitatilor de cult pentru care se acorda deduceri fiscale, potrivit art.47 din Legea nr.207/2015 privind Codul de procedura fiscala, cu modificarile si completarile ulterioare.
(2) Impotriva Deciziei privind aprobarea/respingerea cererii de inscriere in Registrul entitatilor/unitatilor de cult pentru care se acorda deduceri fiscale, se poate formula contestatie la organul fiscal emitent in conformitate cu prevederile art.272 alin.(6) din Legea nr.207/2015 privind Codul de procedura fiscala, cu modificarile si completarile ulterioare, in termen de 45 de zile de la data comunicarii, potrivit prevederilor art.270 alin.(1) din acelasi act normativ.
15. (1) In situatia in care o entitate/unitate de cult a fost inregistrata in registru din eroare sau cererea de inscriere a fost respinsa din eroare, fara a fi respectate toate conditiile de la pct.4, compartimentul de specialitate intocmeste Referatul privind indreptarea erorilor, prevazut in anexa nr.9 la ordin.
(2) Indreptarea erorilor se poate face fie la cererea entitatii/unitatii de cult, fie din oficiu, de catre compartimentul de specialitate, pe baza informatiilor existente in evidenta fiscala.
(3) Pe baza referatului, compartimentul de specialitate emite formularul 166 “Decizie privind indreptarea erorii la solutionarea cererii de insciere in Registrul entitatilor/unitatilor de cult pentru care se acorda deduceri fiscale”, prevazut in anexa nr.5 la ordin.
(4) In situatia in care entitatea/unitatea de cult a fost inregistrata in registru din eroare, aceasta este radiata din Registrul entitatilor/unitatilor de cult pentru care se acorda deduceri fiscale, cu data inscrierii din eroare.
(5) In situatia in care cererea de inscriere a fost respinsa din eroare, entitatea/unitatea de cult este inscrisa in Registrul entitatilor/unitatilor de cult pentru care se acorda deduceri fiscale, cu data comunicarii Deciziei privind respingerea cererii de inscriere.
(6) In situatia in care, din analiza cererii prevazute la alin.(2) nu rezulta elemente privind inscierea/neinscierea din eroare in Registrul entitatilor/unitatilor de cult, prin decizia prevazuta la alin.(3) se respinge cererea de indreptare a erorii.
(7) Decizia prevazuta la alin.(3) se intocmeste in 2 exemplare si se semneaza de conducatorul unitatii fiscale,
(8) Decizia se comunica contribuabilului, potrivit art.47 din Legea nr.207/2015 privind Codul de procedura fiscala, cu modificarile si completarile ulterioare.
CONTINUAREA in Anexa 1
Consultati documentele atasate mai jos
Ordin
Anexa 1 – procedura de inregistrare
Anexa 2 – Cerere 163
Anexa 3 - Decizie 164
Anexa 4 – Decizie 165
Anexa 5 – Decizie 166
Anexa 6 – Decizie 167
Anexa 7 – Referat privind solutionarea cererii
Anexa 8 – Referat privind radierea din Registru
Anexa 9 – Referat privind indreptarea erorilor din Registru
Anexa 10 – Caracteristici formulare
Referat de aprobare