Firmele ar putea fi obligate de acum incolo sa isi faca anual o asigurare de raspundere profesionala, potrivit unui proiect de Lege privind registrul comertului, elaborat de Oficiul National al Registrului Comertului si publicat in dezbatere publica pe site-ul Ministerului Justitiei.
Printre principalele modificari aduse de acest proiect se numara obligarea societatilor la incheierea anuala a asigurarii de raspundere profesionala pentru insolventa, dizolvare, lichidare si radiere judiciara si instituirea unor parghii care sa conduca la reducerea evaziunii fiscale, precum si la cresterea gradului de colectare a veniturilor bugetare, prin prezentarea certificatului de atestare fiscala privind datoriile la bugetul de stat sau local, in cazul mentiunilor avand ca obiect transmiterea partilor sociale la societatile cu raspundere limitata.
Intregul proces de reforma legislativa al activitatii ONRC este gandit pentru a veni in sprijinul mediului de afaceri si a raspunde nevoilor acestuia de simplificare a formalitatilor administrative birocratice legate de initierea si derularea unei afaceri in Romania.
Pe termen mediu, proiectul prevede inlocuirea publicitatii prin Monitorul Oficial a actelor profesionistilor inregistrati in registrul comertului cu publicitatea prin Buletinul electronic al Registrului Comertului, o platforma informatizata, usor accesibila publicului larg, fara costuri.
Lista cu principalele aspecte care se preconizeaza a fi reglementate si reformate prin proiectul de lege, in scopul eficientizarii activitatii de inregistrare in registrul comertului:
● Unificarea prevederilor care reglementeaza activitatea de inregistrare in registrul comertului a persoanelor fizice si juridice supuse obligatiei de inregistrare in registrul comertului, a actelor, faptelor si mentiunilor care se inregistreaza in registrul comertului;
Bugete cash flow rentabilitate risc - ghid practic
Planul de conturi general Functiunea si corespondenta conturilor
Ghidul practic al contabilului din domeniul constructiilor
Ghidul practic al contabilitatii in 2024 Legislatie explicata - Exemple detaliate - Monografii contabile complete
● Stabilirea elementelor cererii de inregistrare, a sanctiunilor pentru neindeplinirea obligatiei de inregistrare, a procedurii de inregistrare in registrul comertului;
● Stabilirea unei noi modalitati de efectuare a publicitatii obligatorii, prin infiintarea Buletinului electronic al registrului comertului;
● Reglementarea statutului registratorului de registru, crearea unui compartiment care sa asigure coordonarea si indrumarea metodologica a registratorilor, pentru a se asigura caracterul unitar al practicii si a unei structuri responsabile cu pregatirea profesionala a registratorilor si a celorlalte categorii de personal din cadrul O.N.R.C.;
● Stabilirea regimului juridic al drepturilor si obligatiilor personalului ONRC;
● Simplificarea formalitatilor administrative, prin reducerea numarului de documente solicitate pentru inregistrarea in registrul comertului;
● Asigurarea unei mai bune identificari si stabiliri a sediului social, precum si a identificarii solicitantului;
● Transferul competentei de solutionare a actiunilor de dizolvare judiciara de la instantele judecatoresti la ONRC, precum si a solutionarii mentiunilor avand ca obiect fuziunea si divizarea, ceea ce implica reducerea timpului necesar efectuarii acestor operatiuni;
● Infiintarea Registrului Beneficiarilor Reali.
● Obligarea societatilor la incheierea anuala a asigurarii de raspundere profesionala pentru insolventa, dizolvare, lichidare si radiere judiciara;
● Instituirea unor parghii care sa conduca la reducerea evaziunii fiscale, precum si la cresterea gradului de colectare a veniturilor bugetare, prin prezentarea certificatului de atestare fiscala privind datoriile la bugetul de stat sau local, in cazul mentiunilor avand ca obiect transmiterea partilor sociale la societatile cu raspundere limitata.
● Stabilirea, in sarcina Ministerului Finantelor Publice, a obligatiei de a solicita dizolvarea societatilor mentionate la art. 15324 din Legea societatilor nr. 31/1990, in situatia scaderii activului net la mai putin de jumatate din valoarea capitalului social subscris;
● Posibilitatea depunerii cererii de inregistrare, precum si a documentelor din sustinerea acesteia, la oricare dintre oficiile registrului comertului ori, dupa caz, la ONRC;
● Inregistrarea in registrul comertului a actelor si a faptelor prevazute de lege in termen de 48 ore de la inregistrarea cererii;
● Introducerea, in declaratiile pe proprie raspundere date de fondatori, primii administratori si, dupa caz, primii directori, respectiv primii membri ai directoratului si ai consiliului de supraveghere si, daca este cazul, de imputernicitii sucursalelor a mentiunii ca au absolvit invatamantul general obligatoriu;
● Obligativitatea inregistrarii in registrul comertului a sediului social/profesional/secundar, precum si a oricaror modificari ale acestora in baza extrasului de Carte Funciara;
● Inregistrarea in Cartea Funciara a sediilor profesionistilor conduce la realizarea opozabilitatii fata de terti a existentei inscrierii/notarii sediului social/profesional/secundar, in cazul transferului de proprietate;
● Introducerea posibilitatii depunerii, prin mijloace electronice, a cererilor de inregistrare si a inscrisurilor care o insotesc, de catre notari publici, de catre avocati sau de catre executori judecatoresti.
Consultati documentele atasate mai jos:
Proiectul de lege privind registrul comertului
Expunerea de motive