Analizam in randurile urmatoare situatia unei cooperative agricole infiintata in anul 2018, care are drept obiect de activitate comertul cu ridicata al cerealelor. De la data de 1 ianuarie 2019 a trecut la platitor de impozit pe profit si este interesata sa afle daca beneficiaza de scutirea de impozit pe profit pe 5 ani.
In plus, mai luam cazul unei cooperative care are codul CAEN "fabricarea produselor lactate si a branzeturilor", infiintata tot in anul 2018, dar care inca nu a realizat venituri decat din cotizatiile membrilor din 2019. Este platitor de impozit pe profit si este scutita de la plata acestui impozit?
Iata raspunsul specialistului!
- Noi 18100 locuri
disponibileVideo Seminarul National de Fiscalitate si Contabilitate - CU intrebari
2024, Platforma www.webinar.rs.roVezi detaliiInscriere - Noi 18100 locuri
disponibileVideo Seminarul National de Fiscalitate si Contabilitate - FARA intrebari
2024, Platforma www.webinar.rs.roVezi detaliiInscriere
Potrivit prevederilor Legii cooperatiei agricole nr. 566/2004, asa cum a fost modificata prin Legea nr. 164/2016 si ulterior de Legea nr. 21/2019, cooperativa agricola reprezinta o asociatie autonoma de persoane fizice si/sau juridice, dupa caz, persoana juridica de drept privat care, conform dispozitiilor art. 4 poate fi de gradul 1, 2 sau 3.
Cooperativa agricola are drept scop obtinerea produselor agricole si/sau alimentare, desfasurand si activitati comerciale sau prestari de servicii (art. 7 din lege).
Pentru realizarea scopului in care a fost infiintata, aceasta poate obtine bunuri agricole de origine vegetala, animala si piscicola, poate procesa aceste bunuri si poate valorifica productia realizata.
Asa cum se prevede in mod expres in lege (prin modificarea introdusa de Legea nr. 21/2019) incepand cu luna februarie 2019, acestea au statut fiscal de persoane juridice platitoare de impozit pe profit.
In ceea ce priveste activitatile pe care cooperativele agricole le pot desfasura, mentionam ca acestea sunt prevazute la art. 6 din lege.
La lit. b) si c) sunt enumerate achizitiile de materiale si de mijloace tehnice, procesarea produselor agricole si vanzarea produselor agricole obtinute.
Totul despre documentele de contabilitate primara Solutii de organizare a gestiunilor
Consilier Taxe si Impozite pentru Contabili 12 actualizari
Operare SAGA Exemple practice si recomandari
Din punct de vedere al reglementarilor contabile, cooperativelor agricole le sunt aplicabile prevederile Legii contabilitatii nr. 82/1991, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare (art. 5) precum si cele ale Omfp nr. 1802/2014, cu modificarile ulterioare (pct. 3 lit. e) din ANEXA la ordin.
In ceea ce priveste intrebarile d-voastra mentionam urmatoarele:
- Legea nr. 566/2004 face trimitere la "cooperativele agricole de achizitii si vanzari, care organizeaza atat cumpararile de materiale si de mijloace tehnice necesare productiei agricole, cat si vanzarile produselor agricole, ceea ce ar exclude comertul cu ridicata al cerealelor, adica al produselor pe care aceasta nu le obtine.
- In cel de al doilea caz este prezentata situatia unei cooperative agricole care proceseaza si vinde produsele de origine animaliera care, consideram ca se incadreaza in prevederile art. 76 din lege.
Chiar daca nu a inceput activitatea va aplica prevederile art. 19 din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal cu privire la determinarea impozitului pe profit avand in vedere veniturile (impozabile si neimpozabile) si cheltuielile inregistrate (deductibile, cu deductibilitate limitata si nedeductibile).
Potrivit dispozitiilor art. 19, alin. (1) din Codul fiscal, profitul impozabil se calculeaza ca diferenta intre veniturile realizate din orice sursa (inclusiv din cotizatiile membrilor) si cheltuielile efectuate in scopul desfasurarii activitatii economice, inclusiv cele prevazute de alte acte normative, din care se scad veniturile neimpozabile (cotizatiile membrilor) si la care se adauga cheltuielile nedeductibile (si cheltuielile aferente veniturilor neimpozabile). Profitul fiscal se stabileste pe baza rezultatului contabil care este ajustat cu prevederile fiscale enuntate mai sus. Asupra bazei impozabile se aplica impozitul pe profit de 16%.
In formularul 101 privind impozitul pe profit suma calculata se inscrie la rd. 41, iar cea scutita se trece la rd. 42.3 si 42.3.1. Scutirea de la plata impozitului pe profit este tratata ca un credit fiscal.
In acest al doilea caz, legea prevede la art. 76, alin. (1), lit. b) ca scutirea de la plata impozitului pe profit se aplica pentru primii 5 ani "de la data intrarii in productie, in cazul celor nou-infiintate si pentru o perioada de 5 ani incepand cu luna urmatoare intrarii in vigoare a prezentei Legii, pentru cele deja infiintate care au realizat la data de 31 decembrie a anului calendaristic precedent o cifra de afaceri anuala neta de pana la 3.000.000 euro" la cursul de schimb comunicat pentru incheierea exercitiului financiar in care s-a realizat cifra de afaceri. Retinem ca este vorba de Legea nr. 21/2019 pentru modificarea si completarea Legii cooperatiei agricole, care a fost publicata in MO in data de 8 ianuarie 2019 si care intra in vigoare la 30 de zile de la publicare.
In termen de 60 de zile de la intrarea in vigoare a legii este prevazut ca se va elabora un Ordin comun al ministrului agriculturii si dezvoltarii rurale,al ministrului finantelor publice si al ministrului dezvoltarii regionale si administratiei publice care probabil va raspunde si la alte intrebari privitoare la aplicarea legii.
Raspuns oferit pe portalcontabilitate.ro de Elena Ionescu - Expert contabil si auditor.