Legea prevenirii a functionat pana acum ca o umbrela pentru comerciantii care nu isi luasera noile case de marcat cu jurnal electronic. Finantele au anuntat de la inceput ca aceasta masura va fi intrata in vigoare doar temporar si ca va asigura o abordare de tip preventiv, stimulativ si nu de sanctionare a operatorului economic de la prima abatere. Dar perioada prevenirii se va incheia in curand si ANAF va putea sa aplice direct amenzi contribuabililor care nu respecta legea.
Case de marcat 2020. Ghid practic pentru contabili. >>>
Ministerul Finantelor Publice (MPF) a pregatit un proiect de Hotarare pentru modificarea pct. 42 din anexa nr. 1 la Hotararea Guvernului nr.33/2018 privind stabilirea contraventiilor care intra sub incidenta Legii prevenirii nr.270/2017, precum si a modelului planului de remediere.
Dupa ce va intra in vigoare noua hotarare, comerciantii care nu s-au dotat cu noile case de marcat vor fi sanctionati cu pana la 10.000 de lei, suspendarea activitatii si confiscarea banilor nejustificati.
Casele de marcat vor iesi de sub legea prevenirii: motivul invocat de Finante
Finantele au luat aceasta masura dura fiindca multe firme inca nu sunt dotate cu noile case de marcat electronice, circa 400.000. MFP-ul considera ca operatorii economici nu au motive obiective pentru neconformare, in conditiile in care au fost emise autorizatii de distributie pentru aparatele de marcat care acopera toate tipurile de activitati economice, iar distribuitorii autorizati au stocuri de aparate de marcat noi. De asemenea, o mare parte dintre operatorii economici au achizitionat si instalat aparate de marcat cu jurnal electronic, iar perpetuarea acestei situatii ar duce la discriminarea operatorilor economici corecti.
Ghidul Practic al Monografiilor Contabile 2024
Bugete cash flow rentabilitate risc - ghid practic
Cartea verde a Contabilitatii varianta online
Inspectorii Directiei Generale Antifrauda Fiscala din cadrul ANAF vor dispune de la prima abatere amenda de la 8.000 lei la 10.000 lei, suspendarea activitatii operatorului economic la unitatea de vanzare a bunurilor sau de prestare a serviciilor, precum si confiscarea sumelor nejustificate, respectiv sanctiunile prevazute la art.11 alin. (1) lit. f) din OUG nr.28/1999.
MFP subliniaza faptul ca toate firmele care comercializeaza produse sau presteaza servicii direct catre populatie au obligatia de a fiscaliza toate incasarile prin intermediul casei de marcat electronice fiscale si de a se dota cu noile aparate de marcat prevazute de cadrul normativ.
In acest context in care MFP a epuizat masurile legislative de sprijinire a contribuabililor pe care le-a avut la dispozitie, se impune modificarea pct. 42 din anexa nr. 1 la Hotararea Guvernului nr.33/2018 privind stabilirea contraventiilor care intra sub incidenta Legii prevenirii nr.270/2017, precum si a modelului planului de remediere.
Initial, termenele de gratie stabilite printr-un act normativ au fost 1 septembrie 2018 (contribuabili mari si mijlocii), respectiv 1 noiembrie 2018 (contribuabili mici). La data de 17 august 2018, principalele procese de implementare a aparatelor de marcat cu jurnal electronic (producere, avizare tehnica, autorizare, atribuire numar unic de identificare, fiscalizare) inregistrau intarzieri, ceea ce crea premisele ca cel putin anumite categorii de operatori economici sa nu poata, din motive obiective, neimputabile acestora, sa se doteze cu noile aparate de marcat, pana la expirarea termenului de gratie stabilit pentru data de 1 septembrie.
Finantele au anuntat o astfel de masura inca din primavara acestui an, dar inca nu realizasera un proiect care sa stabileasca clar situatia fiscala a caselor de marcat.
Consultati documentele atasate mai jos: