Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit 

"CONTROALE e-Factura: TOP 9 recomandari pentru a evita sanctiunile"

Adauga adresa ta de e-mail pentru a primi Raportul Gratuit, oferit de Contabilul.ro.
CONTROALE e-Factura: TOP 9 recomandari pentru a evita sanctiunile
mail
Legislatie Contabilul.ro | Legislatie | Legislatie fiscala

Nedotarea firmelor cu noile case de marcat ar putea fi eliminata din Legea prevenirii

Data aparitiei: 20 Ianuarie 2020
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X
Nedotarea firmelor cu noile case de marcat ar putea fi eliminata din Legea prevenirii
legea preveniriicase de marcatmonitorul oficial

Ministerul Finantelor Publice revine asupra unui proiect mai vechi care priveste nedotarea firmelor cu noile case de marcat cu jurnal electronic. In prezent, operatorii economici care nu respecta aceasta masura legislativa nu sunt direct santionati in urma unui control, ci li se prezinta un plan de conformare. Amenda fiind primita doar daca nu se respecta pasii indicati de ANAF.


In vara anului 2019, cand Teodorovici era ministru de Finante s-a mai prezentat un proiect care prevedea scoaterea nedotarii firmelor cu noile case de marcat din Legea prevenirii, insa nu a fost luata nicio decizie clara in acest sens, fiindca lipseau avize interministeriale.

Acum, ministerul Finantelor Publice revine cu proiectul care prevede ca operatorii economici ce nu s-au dotat cu noile aparate de marcat electronice fiscale primesc amenda intre 8.000-10.000 lei.

Mai exact, este vorba despre un document pentru modificarea pct.42 din anexa nr.1 la Hotararea Guvernului nr.33/2018 privind stabilirea contraventiilor care intra sub incidenta Legii prevenirii nr. 270/2017, precum si a modelului planului de remediere.

 

“Guvernul Romaniei adopta prezenta hotarare.


    Art.I
        La anexa nr. 1 la Hotararea Guvernului nr. 33/2018 privind stabilirea contraventiilor care intra sub incidenta Legii prevenirii nr. 270/2017, precum si a modelului planului de remediere, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 107 din 5 februarie 2018, cu modificarile ulterioare, punctul 42 se modifica si va avea urmatorul cuprins:


    „42. Art. 10 lit. f) - h), j) si u) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 28/1999 privind obligatia operatorilor economici de a utiliza aparate de marcat electronice fiscale, republicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 75 din 21 ianuarie 2005, cu modificarile si completarile ulterioare;”.

    Art.II
    Prezenta hotarare intra in vigoare la 30 de zile de la data publicarii in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.”, se precizeaza in proiect.

Prin Ordonanta de urgenta  a Guvernului nr. 44/2018 privind unele masuri referitoare la aplicarea unor dispozitii si prelungirea unui termen prevazute de Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 28/1999 privind obligatia operatorilor economici de a utiliza aparate de marcat electronice fiscale, precum si pentru completarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 64/2007 privind datoria publica, a fost acordat un termen de gratie de 3 luni in care nu se aplica sanctiunile prevazute de lege pentru nedotarea operatorilor economici cu aparate de marcat cu jurnal electronic,  termenele de gratie stabilite prin acest act normativ fiind 1 septembrie 2018 (contribuabili mari si mijlocii), respectiv 1 noiembrie 2018 (contribuabili mici).

Avand in vedere faptul ca, operatorii economici care aveau obligatia sa se doteze cu noile aparate de marcat pana la data de 1 septembrie 2018, riscau sanctiuni drastice (amenda, suspendarea activitatii la punctul de lucru si confiscarea sumelor nejustificate), fara ca vinovatia sa fie directa si exclusiva a acestora, a fost adoptata Hotararea Guvernului nr. 701/2018 prin care a fost introdusa sub incidenta Legii prevenirii, contraventia prevazuta la art. 10 lit. cc) din OUG nr. 28/1999, pentru nedotarea la termen cu noile aparate de marcat, astfel incat sa se asigure o abordare de tip preventiv, stimulativ si nu de sanctionare imediata de la prima abatere a operatorilor economici.


In prezent, printre contraventiile care intra sub incidenta Legii prevenirii nr. 270/2017, se numara si cea referitoare la nerespectarea de catre operatorii economici, a termenelor de dotare cu aparate de marcat cu jurnal electronic (art. 10 lit. cc) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 28/1999) pentru care legea prevede ca sanctiune contraventionala principala amenda de la 8.000 lei la 10.000 lei, precum si urmatoarele sanctiuni complementare:

- confiscarea sumelor nejustificate;
 - suspendarea activitatii operatorului economic la unitatea de vanzare a bunurilor sau de prestare a serviciilor, pana la dotarea cu aparat de marcat electronic fiscal si prezentarea dovezii de plata a amenzii sau a jumatate din cuantumul acesteia, dupa caz, organului constatator.


Referitor la schimbarile preconizate, Ministerul Finantelor Publice prezinta urmatoarele date:

    • Ministerul Finantelor Publice a emis autorizatii de distributie pentru toate tipurile de aparate de marcat, inclusiv pentru cele destinate activitatilor economice in care sunt utilizate modele dedicate, respectiv taximetrie, mari retaileri, schimb valutar, comert cu carburanti,  

    • din informatiile furnizate de distribuitorii autorizati, atat acestia, cat si unitatile acreditate pentru comercializare detin, in cele mai multe cazuri, stocuri de aparate de marcat noi si nu mai sunt semnalate dificultati legate de lipsa capacitatii de instalare a unitatilor de service,

    • in conditiile in care au fost emise autorizatii de distributie pentru aparatele de marcat care acopera toate tipurile de activitati economice, iar distribuitorii autorizati au stocuri de aparate de marcat noi, solicitarile de instalare si punere in functiune a acestor dispozitive au scazut drastic, aceasta situatie fiind intalnita chiar si in cazul aparatelor achizitionate deja, sau pentru care au fost achitate avansuri (au fost semnalate numeroase cazuri in care aparatele au fost lasate de utilizatori in custodie in depozitele distribuitorilor), fapt care denota ca, operatorii economici care nu si-au indeplinit obligatia de dotare cu noile dispozitive, nu au motive obiective pentru neconformare,

    • Ministerul Finantelor Publice a comunicat public faptul ca, masura introducerii sanctiunii pentru nedotarea cu aparate de marcat cu jurnal electronic sub incidenta Legii prevenirii, va fi in vigoare temporar si este ultimul sprijin care poate fi acordat contribuabililor in perioada de implementare a noilor aparate de marcat,

    • perpetuarea acestei situatii in care o mare parte dintre operatorii economici au achizitionat si instalat aparate de marcat cu jurnal electronic, iar o alta parte, a ramas in expectativa, discrimineaza operatorii economici corecti si genereaza nemultumiri in randul acestora,

   pentru
    • finalizarea procesului de dotare cu noile aparare de marcat intr-un interval de timp cat mai scurt,
    • asigurarea unui tratament echitabil la nivelul tuturor operatorilor economici care au obligatia de a utiliza aparate de marcat cu jurnal electronic,
    • se impune eliminarea contraventiei referitoare la nerespectarea de catre utilizatorii aparatelor de marcat electronice fiscale a termenelor prevazute de lege, de a utiliza aparate de marcat cu jurnal electronic (art. 10 lit. cc) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 28/1999) de sub prevederile Legii prevenirii nr. 270/2017.

Astfel, prin proiectul de hotarare se propune modificarea pct. 42 din Anexa 1 la H.G. nr. 33/2018, in sensul eliminarii contraventiei referitoare la nerespectarea de catre utilizatorii aparatelor de marcat electronice fiscale a termenelor prevazute de lege, de a utiliza aparate de marcat cu jurnal electronic (art. 10 lit. cc) din OUG nr. 28/1999), organele de control urmand sa aplice de la prima abatere sanctiunile prevazute la art.11 alin. (1) lit. f) din OUG nr. 28/1999, respectiv amenda de la 8.000 lei la 10.000 lei, precum si suspendarea activitatii operatorului economic la unitatea de vanzare a bunurilor sau de prestare a serviciilor si confiscarea sumelor nejustificate.  

Totodata, avand in vedere prevederile art.4 alin.(1) din OG nr.2/2001 privind regimul juridic al contraventiilor, precum si faptul ca adoptarea prezentului proiect are ca efect aplicarea de la prima abatere a sanctiunilor prevazute la art.11 alin.(1) lit.f) din OUG nr.28/1999, in locul sanctiunii avertismentului prevazuta de Legea nr.270/2017, se reglementeaza intrarea in vigoare a acestuia in termen de 30 de zile de la data publicarii in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.


Consulta documentele atasate mai jos:

Proiectul de Hotarare

Nota de fundamentare






Articole Similare





Atentie, Contabili!

Contabilitatea se schimba!
Cititi «Raportul Special Gratuit» oferit de specialistii nostri

DESCARCATI GRATUIT

Raportul Special
"CONTROALE e-Factura: TOP 9 recomandari pentru a evita sanctiunile"


X