A trecut de Senat proiectul legislativ initiat de Eugen Teodorovici care prevede separarea Directiei Generale a Vamilor de ANAF intr-o structura noua, Autoritatea Vamala Romana, ce se va afla in subordinea Finantelor.
Teodorovici a anuntat acest proiect in luna iunie a acestui an, precizand faptul ca astfel vor creste incasarile la buget, vor fi protejati producatorii interni, iar in Romania nu vor mai intra produse contrafacute.
Autoritatea preia de la ANAF si unitatile subordonate acesteia, care se reorganizeaza prin divizare partiala, activitatea, posturile si personalul structurilor vamale, respectiv Directia Generala a Vamilor din cadrul aparatului propriu al Agentiei, directiile regionale vamale de interior si de frontiera din cadrul directiilor generale regionale ale finantelor publice.
In favoarea proiectului s-au pronuntat 54 de senatori, 27 au votat "impotriva" si doi s-au abtinut.
Pentru autoritatea vamala, procesul de fuziune si preluare a activitatii de catre A.N.A.F. a vizat, in principal, luarea urmatoarelor masuri:
- infiintarea Directiei generale a vamilor (D.G.V.) - directie de specialitate in cadrul aparatului propriu al A.N.A.F., fara structuri vamale teritoriale in subordine, cu rol de coordonare si indrumare, din punct de vedere metodologic, a activitatii cu specific vamal a birourilor vamale de frontiera;
- trecerea directiilor regionale vamale, a birourilor vamale de interior si birourilor de frontiera din subordinea directa a structurii vamale centrale in subordinea structurilor fiscale teritoriale - directiile generale regionale ale finantelor publice;
- desfiinfarea structurilor suport avute in calitate de ordonator tertiar de credite, respectiv managementul resurselor umane si perfectionarea personalului, activitatea juridica si de executari silite, auditul intern gsi verificarile interne, activitatea economico-financiara si de achizitii, relatiile internationale si managementul proiectelor si preluarea acestor activitati de activitatile corespondente din cadrul A.N.A.F. aparat propriu si directiile generale regionale ale finantelor publice;
Desfasurarea activitatii structurilor vamale in cadrul structurilor A.N.A.F. a evidentiat o serie de disfunctionalitati, respectiv:
a) constatarile organelor de control din cadru Curtii de Conturi a Romaniei referitoare la disfunctiile identificate in activitatea structurilor vamale cu impact negativ fin atingerea obiectivelor stabilite, in ceea ce priveste:
- intarzieri semnificative la instituirea profilelor de risc vamal de tip D (debite), cu consecinte la incasarea creantelor la bugetul general consolidat;
- coordonarea defectuoasa a unor structuri teritoriale fn cazul solicitarii efectuarii unor controale vamale ulterioare, cu riscul de depasire a termenului de prescriere a stabilirii datoriei vamale;
- interpretari/aplicari neunitare din partea structurilor teritoriale ale legislatiei specifice in ceea ce priveste documentele care stau la baza actiunilor de control vamal ulterior, ceea ce determina nerealizarea unor actiuni specifice de indrumare metodologica, coordonare operativa si monitorizare a structurilor vamale teritoriale;
- existenta unor necorelari in evidenta contabila a resurselor proprii traditionale.
b) rezultatele misiunilor de audit efectuate de agentii autorizati ai Comisiei Europene cu privire la deficientele constatate in administrarea de catre structurile vamale a resurselor proprii traditionale care reprezinta venituri ale bugetului U.E., care pot afecta in mod negativ interesele financiare ale Uniunii Europene si activitatea operatorilor economici legitimi din Uniunea Europeana si care pot atrage raspunderea financiara a Romaniei pentru pierderea de resurse ale U.E.
c) disfunctionalitatile inregistrate In exercitarea atributiilor de control ale structurilor vamale, respectiv:
- coordonarea ineficienta a structurilor vamale operative teritoriale datorita lipsei relatiei de subordonare a acestora fata de Directia generala a vamilor (D.G.V.) si dispersarii in structurile teritoriale subordonate A.N.A.F. - directiile generale regionale ale finantelor publice;
- functionarea necorespunzatoarea a Sistemul Integrat Vamal de Securizare a Frontierei, compus din: echipamentele emitente de radiatii ionizante, sistemele de supraveghere video a ariei, perimetrului si fluxurilor de calatori si marfa, cu dirijare dinamica a traficului, sistemele de preluare/identificare numere de inmatriculare, softuri integratoare dedicate si aparate complementare procesului de control (video-endoscoape si aparate detectie documente false). In acest sens mentionam ca pentru utilizarea componentelor Sistemul Integrat Vamal de Securizare a Frontierei aflate in dotarea structurilor vamale, nu au fost asigurate in mod corespunzator servicille de reparatii si mentenanta de catre directiile generale regionale ale finantelor publice, ordonatori tertiari de credite, avand in vedere ca acestea nu au in structurile de achizitii personal cu expertiza in domeniul vamal.
- utilizarea redusa a echipamentelor de control nedistructiv in conditiile cresterii constante a valorilor de trafic prin birourile vamale de frontiera, ceea ce determina efectuarea controlului vamal, exclusiv prin control fizic, ingreunandu-se jn acest sens operatiunile vamale;
- mentinerea la un nivel ridicat a timpilor de stationare la trecerea frontierei a mijloacelor de transport marfa si implicit neasigurarea fluidizarii traficului de mijloace de transport si de marfuri prin birourile vamale de frontiera datorita personalului operativ limitat care nu poate suplini neutilizarea echipamentelor de control nedistructiv. Potrivit ultimelor masuratori, timpul mediu de stationarea la trecerea frontierei a mijloacelor de transport marfa, pe sensul de intrare, in birourile de frontiera de la granita cu Ucraina si Moldova este de 140 minute, respectiv, 430 minute.
Urmeaza ca initiativa legislativa sa fie trimisa spre Camera Deputatilor, for decizional in acest caz.
Consulta documentele atasate mai jos: