UPDATE in 8 mai 2020 Hotararea nr. 340/2020 pentru modificarea si completarea titlului VII "Taxa pe valoarea adaugata" din Normele metodologice de aplicare ale Codului Fiscal a fost publicata in Monitorul Oficial nr. 364 din 06 mai 2020.
Prin Hotararea nr. 340/2020 se doreste implementarea a doua schimbari importante:
1. Perlele si pietrele semipretioase pot intra in regimul special de TVA aplicat in cazul bunurilor second-hand.
2. Criteriile in functie de care se evalueaza riscul fiscal, cu ocazia inregistrarii in scopuri de TVA sau a recapatarii codului de TVA anulat din cauza riscului fiscal ridicat.
Hotararea nr. 340/2020: Perlele si pietrele semipretioase pot intra in regimul special de TVA aplicat in cazul bunurilor second-hand
Art. I. -
Titlul VII "Taxa pe valoarea adaugata" din Normele metodologice de aplicare a Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal, aprobate prin Hotararea Guvernului nr. 1/2016, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 22 din 13 ianuarie 2016, cu modificarile si completarile ulterioare, se modifica si se completeaza dupa cum urmeaza:
Registrul de Evidenta Fiscala PFA
Consilier Taxe si Impozite pentru Contabili 12 actualizari
Manual de politici contabile - Stick USB
1. La punctul 86 alineatul (2), literele e) si h) se modifica si vor avea urmatorul cuprins:
"
e) pietrele pretioase, indiferent daca sunt sau nu taiate, sparte in lungul fibrei, gradate sau slefuite, insa nu montate sau fixate, ce pot fi utilizate pentru producerea de bijuterii clasice si fantezie, obiecte de aurarie si argintarie si similare;
. . . . . . . . . .
h) obiectele vechi care sunt executate din metale pretioase sau si cu pietre pretioase, cum ar fi bijuteriile (clasice si fantezie), obiectele de aurarie si argintarie si toate celelalte obiecte vechi, inclusiv uneltele, integral sau partial formate din aur, argint, platina, pietre pretioase, indiferent de gradul de puritate a metalelor si pietrelor pretioase, daca aceste obiecte nu mai sunt apte sa indeplineasca functionalitatea lor initiala si nu au pastrat decat functionalitatile inerente acestor metale si pietre."
2. La punctul 86, dupa alineatul (2) se introduce un nou alineat, alineatul (21), cu urmatorul cuprins:
"
(21) In aplicarea prevederilor alin. (2) lit. h), pentru a determina daca un obiect care contine metale pretioase sau pietre pretioase a avut o alta functionalitate decat cea inerenta materialelor din care este compus, daca a pastrat aceasta functionalitate si daca poate fi reutilizat, in aceeasi stare sau dupa reparatii, trebuie avute in vedere toate circumstantele obiective in care a avut loc revanzarea. In acest sens, pot fi luate in considerare elemente precum: prezentarea obiectelor, metoda de evaluare a valorii respectivelor obiecte si metoda de facturare, respectiv in vrac (brut/greutate) sau per unitate."
Informatii despre criteriile pentru evaluarea riscului fiscal am prezentat AICI.
********
Articolul initial
- 1. In vederea compatibilizarii legislatiei nationale cu dispozitiile Directivei TVA si cu jurisprudenta relevanta a Curtii de Justitie a Uniunii Europene, pentru evitarea continuarii procedurii de infringement, se propun modificarea si completarea prevederilor pct. 86 din Normele metodologice, in sensul:
• eliminarii referirilor la pietrele semipretioase, astfel incat acestea vor intra sub incidenta regimului special in conditiile prevazute de Codul fiscal si de normele metodologice;
• armonizarii dispozitiilor Normelor metodologice care vizeaza obiectele care contin metale pretioase sau pietre pretioase, cu prevederile art. 311 alin. (1) din Directiva TVA, astfel cum au fost interpretate prin decizia Curtii de Justitie a Uniunii Europene (C – 154/17).
2. Avand in vedere modificarile aduse art. 316 alin. (9) si (11) din Codul fiscal prin Legea nr. 172/2019, se impune completarea pct. 88 din norme cu prevederi referitoare la criteriile pentru evaluarea riscului fiscal in vederea inregistrarii/anularii inregistrarii in scopuri de TVA, precum si adaugarea unor anexe la normele date in aplicarea Titlului VII, anexele 5 si 6, in care sa se prevada aceste criterii.
Totodata, se introduc prevederi tranzitorii pentru solutionarea cererilor de inregistrare in scopuri de TVA depuse si nesolutionate pana la data intrarii in vigoare a noilor prevederi, respectiv ca acestea vor fi solutionate pe baza criteriilor stabilite prin acest act normativ.
In ceea ce priveste regimul special TVA pentru obiectele SH care contin metale pretioase sau pietre pretioase, in documet se arata ca, in prezent, sunt excluse de la aplicarea regimului special pentru bunurile second-hand pietrele semipretioase precum si obiectele vechi care contin pietre semipretioase, in conditiile in care art. 311 alin. (1) din Directiva TVA se refera numai la metale pretioase sau pietre pretioase.
„In plus, potrivit Normelor metodologice, nu sunt considerate bunuri second-hand in sensul Codului fiscal si, in consecinta, nu intra sub incidenta regimului special de TVA, toate obiectele vechi, inclusiv bijuteriile, executate din metale pretioase si/sau cu pietre pretioase sau pietre semipretioase.
Aceasta excludere este automata, in sensul ca nu este efectuata nicio evaluare pentru a se determina daca un anumit obiect care contine metale pretioase sau pietre pretioase a avut o alta functionalitate decat cea inerenta materialelor din care este compus, daca a pastrat aceasta functionalitate si daca poate fi reutilizat, in aceeasi stare sau dupa reparatii.”, se arata in nota de fundamentare a proiectului.
La motivul emiterii actului normativ se mai precizeaza urmatoarele informatii:
“In domeniul TVA, normele metodologice cuprind anumite dispozitii referitoare la aplicarea regimului special de TVA pentru bunurile second-hand, opere de arta, obiecte de colectie si antichitati, reglementat de Codul fiscal, in cazul obiectelor second-hand care contin metale pretioase, pietre pretioase sau pietre semipretioase.
Regimul TVA pentru bunurile second-hand constituie o exceptie de la regimul general al TVA. Categoriile de bunuri care intra sub incidenta acestui regim trebuie deci interpretate in mod restrictiv si nu trebuie sa se depaseasca ceea ce este necesar pentru atingerea obiectivului urmarit.
Pentru compatibilizarea legislatiei nationale cu dispozitiile Directivei 2006/112/CE privind sistemul comun al TVA (Directiva TVA) si cu jurisprudenta Curtii de Justitie a Uniunii Europene, in vederea evitarii continuarii procedurii de infringement, se impun modificarea si completarea prevederilor pct. 86 din Titlul VII al Normelor metodologice de aplicare a Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare, aprobate prin Hotararea Guvernului nr. 1/2016, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 22 din 13 ianuarie 2016."
1. La punctul 86 alineatul (2), literele e) si h) se modifica si vor avea urmatorul cuprins:
„e) pietrele pretioase, indiferent daca sunt sau nu taiate, sparte in lungul fibrei, gradate sau slefuite, insa nu montate sau fixate, ce pot fi utilizate pentru producerea de bijuterii clasice si fantezie, obiecte de aurarie si argintarie si similare;
…………………………………………………………………………………………………………
h) obiectele vechi care sunt executate din metale pretioase sau si cu pietre pretioase, cum ar fi bijuteriile (clasice si fantezie), obiectele de aurarie si argintarie si toate celelalte obiecte vechi, inclusiv uneltele, integral sau partial formate din aur, argint, platina, pietre pretioase, indiferent de gradul de puritate a metalelor si pietrelor pretioase, daca aceste obiecte nu mai sunt apte sa indeplineasca functionalitatea lor initiala si nu au pastrat decat functionalitatile inerente acestor metale si pietre.”
2. La punctul 86, dupa alineatul (2) se introduce un nou alineat, alineatul (21), cu urmatorul cuprins:
„(21) In aplicarea prevederilor alin. (2)lit. h), pentru a detemina daca un obiect care contine metale pretioase sau pietre pretioase a avut o alta functionalitate decat cea inerenta materialelor din care este compus, daca a pastrat aceasta functionalitate si daca poate fi reutilizat, in aceeasi stare sau dupa reparatii trebuie avute in vedere toate circumstantele obiective in care a avut loc revanzarea. In acest sens, pot fi luate in considerare elemente precum: prezentarea obiectelor, metoda de evaluare a valorii respectivelor obiecte si metoda de facturare, respectiv in vrac (brut/greutate) sau per unitate.
Consulta documentele atasate mai jos:
Proiectul de Hotarare privind modificarea Codului Fiscal
Nota de fundamentare