Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit 

"POLITICI CONTABILE - modificari importante in Codul Fiscal"

Adauga adresa ta de e-mail pentru a primi Raportul Gratuit, oferit de Contabilul.ro.
POLITICI CONTABILE - modificari importante in Codul Fiscal
mail
Legislatie Contabilul.ro | Legislatie | Legislatie fiscala

OUG nr.29/2020 – actul privind masurile anticriza pentru mediul de afaceri este in MONITOR

Data aparitiei: 21 Martie 2020
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X
OUG nr.29/2020 – actul privind masurile anticriza pentru mediul de afaceri este in MONITOR
OUG nr.29/2020somaj tehnicdeclaratii fiscaleexecutari silite

OUG nr.29/2020 privind unele masuri economice si fiscal-bugetare luate in contextul coronavirusului de Guvernul Orban a fost publicata in Monitorul Oficial al Romaniei nr.230 din 21 martie 2020. 
 

Citeste si: OUG nr. 30/2020. Masura privind somajul tehnic a fost OFICIALIZATA. Cine beneficiaza de ajutor de la stat
 

MFP (Ministerul Finantelor Publice) a luat un set de masuri pentru a sustine mediul de afaceri in contextul COVID-19, stabiliand ca prioritare urmatoarele:

- nu se calculeaza si nu se datoreaza dobanzi si penalitati de intarziere pentru obligatiile fiscale scadente incepand cu data intrarii in vigoare a ordonante de urgenta si neachitate pana la 30 de zile dupa incetarea starii de urgenta;

- aceste obligatii fiscale nu sunt considerate obligatii fiscale restante;

- se suspenda sau nu incep masurile de executare silita prin poprire a creantelor bugetare, cu exceptia executarilor silite care se aplica pentru recuperarea creantelor bugetare stabilite prin hotarari judecatoresti pronuntate in materie penala. Masurile de suspendare a executarii silite prin poprire asupra sumelor urmaribile reprezentand venituri si disponibilitati banesti se aplica, prin efectul legii, de catre institutiile de credit sau tertii popriti, fara alte formalitati din partea organelor fiscale. 


Aceste masuri fiscale inceteaza in termen de 30 de zile de la incetarea starii de urgenta. Finantele au anuntat ca renunta la amanarea termenului de depunere a declaratiilor de la 25 martie, dar permit intarzierile.
 

OUG nr.29/2020 privind unele masuri economice si fiscal-bugetare

In contextul actual, raspandirea virusului COVID-19 este o urgenta severa de sanatate publica pentru cetateni si entitatile economice, cu infectii in toate statele membre ale Uniunii. Este, de asemenea, un soc major atat pentru economiile globale, cat si pentru economia nationala. Cresterea reala a PIB in 2020 ar putea inregistra o evolutie negativa, ca urmare a izbucnirii COVID-19, iar adoptarea unor masuri de natura economica de catre statele membre ale Uniunii Europene reprezinta actiuni esentiale pentru a atenua aceste repercusiuni negative asupra economiei.

In circumstantele exceptionale create de focarul COVID-19, intreprinderile de toate tipurile se pot confrunta cu o lipsa severa de lichiditate. De asemenea, intreprinderile solvabile sau mai putin solvabile se pot confrunta cu o lipsa brusca sau chiar indisponibilitate de lichiditate. Acest lucru este valabil, in special, pentru IMM-uri, ceea ce pe termen scurt si mediu poate afecta grav situatia economica a multor intreprinderi sanatoase si situatia angajatilor acestora, cu posibile consecinte chiar si pe termen lung, periclitand supravietuirea acestora.

Luand in considerare cele mentionate anterior se impune o actiune decisiva si cu un impact ridicat pentru asigurarea lichiditatii IMM-urilor pe perioada in care se manifesta efectele COVID-19.

Avand in vedere impactul major asupra mediului economic generat deja si care se preconizeaza a fi generat de masurile exceptionale de prima urgenta, cu caracter temporar - pe durata starii de urgenta, ce se vor impune, gradual, de autoritatile publice, pentru prevenirea raspandirii COVID-19 si realizarea managementului consecintelor, raportat la evolutia situatiei epidemiologice,

in considerarea faptului ca masurile instituite de autoritatile publice in contextul pandemiei COVID-19 sunt de natura a restrange, pe perioada pentru care a fost instituita starea de urgenta, unele drepturi si libertati fundamentale, intre care se regasesc si dreptul la libera circulatie si libertatea economica,

avand in atentie necesitatea adoptarii unor instrumente care sa protejeze mediul de afaceri si sistemul economic si prin care sa se injecteze in economie nu doar bani, ci si incredere si spirit mobilizator, loialitate contractuala si disponibilitate de adaptare a raporturilor de afaceri la provocarile si dificultatile severe pe care intreaga natiune le traverseaza,

in contextul in care prin masurile impuse de autoritati pentru prevenirea raspandirii COVID-19 si realizarea managementului consecintelor unele dintre categoriile afectate vor fi intreprinderile mici si mijlocii - persoane fizice intreprinzatori si societati de dimensiuni reduse -, care reprezinta coloana vertebrala nu doar a economiei romanesti, ci si a pietei unice europene, in conditiile in care este imperios necesar ca micile afaceri sa beneficieze de sprijin suplimentar, de o perioada de moratoriu (legal), in special in privinta serviciilor esentiale care le conditioneaza continuarea activitatii,

avand in vedere ca prin Decretul nr. 195/2020 privind instituirea starii de urgenta au fost luate unele masuri inclusiv in domeniul justitiei, care vizeaza reducerea, cu caracter temporar - pe perioada instituirii starii de urgenta, a activitatii desfasurate de organele judiciare, fapt de natura a afecta, pentru aceeasi perioada, si activitatea desfasurata de profesiile din domeniul justitiei,
luand in considerare, pe de alta parte, ca activitatea acestor profesii reprezinta servicii publice esentiale, fiind necesara stabilirea unor masuri pentru asigurarea continuitatii indeplinirii acestor activitati,

avand in vedere ca masuri similare de sprijin se regasesc si in programele care se preconizeaza a fi luate, au fost dezvoltate deja si la nivelul altor alte state membre ale Uniunii Europene programe incurajate si asistate, in buna masura, si de institutiile europene,

intrucat protectia cea mai buna pentru intregul sistem economic este, totusi, continuarea productiei si a consumului in noile conditii determinate de situatia grava generata de pandemia COVID-19, fiind absolut necesar ca, in acest context modificat substantial si sever, masurile exceptionale pentru situatiile, firesti in contextul dat, in care obligatiile contractuale nu mai pot fi executate sa vizeze nu abandonarea raporturilor contractuale, ci renegocierea si adaptarea la aceste conditii vitrege,

dat fiind ca, in considerarea acestei situatii extraordinare, se impune o actiune decisiva cu un impact ridicat pentru asigurarea lichiditatii IMM-urilor pe perioada in care se manifesta efectele COVID-19 si sunt imperios necesare masuri care sa protejeze afacerile si sistemul economic, care sa incurajeze solidaritatea mediului de afaceri, loialitatea contractuala si disponibilitatea de adaptare a raporturilor de afaceri la provocarile ridicate de aceasta criza sanitara fara precedent in istoria moderna, fiind vitala continuarea serviciilor de interes public, in conditii de siguranta pentru cetateni,

necesitatea adoptarii masurilor stabilite prin hotararile Comitetului National pentru Situatii Speciale de Urgenta, inclusiv prevederile Hotararii Comitetului National pentru Situatii Speciale de Urgenta nr. 7/11.03.2020 privind aprobarea Hotararii nr. 9 a Grupului de suport tehnico-stiintific privind gestionarea bolilor inalt contagioase pe teritoriul Romaniei, care instituie masuri privind decalarea programului de lucru al institutiilor publice si private in vederea evitarii aglomeratiei, precum si alte masuri menite sa restrictioneze activitatile care presupun participarea unui numar mare de persoane,

avand in vedere caracterul inalt contagios al COVID-19, numeroasele cazuri de infectare in state din Uniunea Europeana, inclusiv in Romania, precum si necesitatea prevenirii raspandirii infectiilor respiratorii cauzate de acest virus,

mijloacele de transport pana la data de 31 martie a fiecarui an, pentru a evita aglomerarile de la sediile organelor fiscale locale care pot genera raspandirea COVID-19, este necesara prorogarea termenului de plata pana la data de 30 iunie 2020.

Avand in vedere masurile stabilite in sarcina autoritatilor administratiei publice centrale prin Decretul nr. 195/2020 privind instituirea starii de urgenta pe teritoriul Romaniei, emis in contextul evolutiei situatiei epidemiologice internationale determinate de raspandirea infectiei COVID-19, se impune realizarea posibilitatii promovarii de rectificari bugetare pentru alocarea sumelor necesare combaterii efectelor negative ale acestui virus in primul semestru al anului si adoptarea unor masuri de flexibilizare a executiei bugetare care sa vina in sprijinul ordonatorilor principali de credite care se confrunta cu o serie de cheltuieli neprevazute a caror finantare comporta urgenta.

Intrucat statul este obligat sa ia masuri pentru asigurarea igienei si a sanatatii publice a cetatenilor si intrucat elementele mai sus prezentate vizeaza interesul general public si constituie situatii de urgenta si extraordinare, a caror reglementare nu poate fi amanata,

in temeiul art. 115 alin. (4) din Constitutia Romaniei, republicata,

Guvernul Romaniei adopta prezenta ordonanta de urgenta.


Art. I. -
Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 110/2017 privind Programul de sustinere a intreprinderilor mici si mijlocii - IMM INVEST ROMANIA, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 1.029 din 27 decembrie 2017, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 209/2018, se modifica si se completeaza dupa cum urmeaza:

1. La articolul 1, alineatele (3) si (31) se modifica si vor avea urmatorul cuprins: 

“(3) Programul consta in acordarea de garantii de stat in favoarea fiecarui beneficiar participant in program pentru una dintre urmatoarele categorii de credite, dupa cum urmeaza:

a) unul sau mai multe credite pentru realizarea de investitii si/sau unul sau mai multe credite/linii de credit pentru capital de lucru, garantate de catre stat, prin Ministerul Finantelor Publice, in procent de maximum 80% din valoarea finantarii, exclusiv dobanzile, comisioanele si spezele bancare aferente creditului garantat. Valoarea maxima cumulata a finantarilor garantate de stat care pot fi acordate unui beneficiar in cadrul acestei facilitati este de 10.000.000 lei. Valoarea maxima a creditelor/liniilor de credit pentru finantarea capitalului de lucru acordate unui beneficiar nu poate depasi media cheltuielilor aferente capitalului de lucru din ultimii 2 ani fiscali, in limita a 5.000.000 lei. Pentru creditele de investitii, valoarea maxima a finantarii este de 10.000.000 lei. Pentru IMM-urile care nu au depus situatii financiare la data solicitarii creditului garantat, valoarea maxima a finantarii pentru creditele/liniile de credit pentru capital de lucru va fi calculata ca dublul mediei cheltuielilor aferente capitalului de lucru din balantele lunare,
sau

b) una sau mai multe garantii pentru credite/linii de credit pentru finantarea capitalului de lucru, exclusiv dobanzile, comisioanele si speze bancare aferente creditului garantat de stat in procent de maximum 90% acordat unei microintreprinderi sau intreprindere mica, in valoare maxima de 500.000 lei pentru microintreprinderi, respectiv maximum 1.000.000 lei pentru intreprinderile mici. Valoarea maxima a fiecarei finantari acordate unui beneficiar nu poate depasi media cheltuielilor aferente capitalului de lucru din ultimii 2 ani fiscali, in limita pragurilor prevazute anterior. Pentru microintreprinderi sau intreprinderile mici care nu au depus situatii financiare la data solicitarii creditului garantat, valoarea maxima a finantarii pentru creditele/liniile de credit pentru capital de lucru va fi calculata ca dublul mediei cheltuielilor aferente capitalului de lucru din balantele lunare.

(31) Pentru creditele prevazute la art. 1 alin. (3) lit. a), Ministerul Finantelor Publice subventioneaza dobanzile aferente creditelor/liniilor de credit pentru finantarea capitalului de lucru si a creditelor pentru investitii in procent de 100% din bugetul Ministerul Finantelor Publice - Actiuni Generale, de la titlul 55 «Alte transferuri», alineatul 55.01.46 «Transferuri catre intreprinderi in cadrul schemelor de ajutor de stat», in cadrul unei scheme de ajutor de stat/de minimis asociate acestui program."

2. La articolul 1, dupa alineatul (31) se introduc doua noi alineate, alineatele (32) si (33), cu urmatorul cuprins:
"
(32) Pentru creditele prevazute la art. 1 alin. (3) lit. b), Ministerul Finantelor Publice subventioneaza dobanzile aferente creditelor/liniilor de credit pentru finantarea capitalului de lucru si a creditelor pentru investitii in procent de 100% din bugetul Ministerul Finantelor Publice - Actiuni Generale, de la titlul 55 «Alte transferuri», alineatul 55.01.46 «Transferuri catre intreprinderi in cadrul schemelor de ajutor de stat», in cadrul unei scheme de ajutor de stat/de minimis asociate acestui program.

(33) Perioada de subventionare a dobanzii este de la momentul acordarii creditelor/liniilor de credit contractate dupa intrarea in vigoare a prezente ordonante de urgenta si poate dura pana la 31 martie 2021. Subventionarea dobanzii se aproba anual printr-un act normativ cu putere de lege pentru primul an si pentru urmatorii 2 ani doar in conditiile in care cresterea economica estimata de Comisia Nationala de Strategie si Prognoza pentru aceasta perioada se situeaza sub nivelul celei inregistrate in anul 2020. Subventionarea dobanzii se realizeaza in conditiile respectarii prevederilor legislatiei din domeniul ajutorului de stat in vigoare."

3. La articolul 2, litera b) se abroga.

4. La articolul 2, literele k) si l) se modifica si vor avea urmatorul cuprins:
"
k) comisionul de administrare - suma cuvenita FNGCIMM pentru remunerarea activitatii de analiza, acordare, monitorizare si administrare a garantiilor, al carei nivel se stabileste anual prin actul normativ cu putere de lege de aprobare a schemei de ajutor de stat/de minimis pentru intreaga perioada de derulare a schemelor de ajutor de stat/de minimis si se suporta din bugetul de stat, prin bugetul Ministerul Finantelor Publice - Actiuni Generale in cadrul schemei de ajutor de stat/de minimis asociate acestui program. Dupa incetarea schemei de ajutor de stat/de minimis, comisionul de administrare se datoreaza FNGCIMM de catre beneficiarul programului;"

l) procentul de garantare - partea din credit care este acoperita de garantia de stat din valoarea creditului acordat beneficiarilor eligibili, exprimata in valoare procentuala; procentul de garantare este de maximum 80%, cu exceptia creditelor acordate microintreprinderilor si intreprinderilor mici in valoare de pana la 500.000 lei, respectiv 1.000.000 lei, pentru care procentul de garantare este de maximum 90%;".

5. La articolul 3 alineatul (1), litera h) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"
h) nu inregistreaza obligatii fiscale restante si alte creante bugetare administrate de organul fiscal central, definit potrivit art. 1 pct. 31 din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedura fiscala, cu modificarile si completarile ulterioare. In cazul in care inregistreaza astfel de obligatii restante, beneficiarul se obliga sa le achite din creditul/linia de credit pentru capitalul de lucru acordata in cadrul programului."

6. Articolul 5 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"
Art. 5. -
(1) Mecanismul de acordare a garantiilor prevazute la art. 1 alin. (3) lit. a) se deruleaza cu respectarea pct. 3.5 din Comunicarea Comisiei cu privire la aplicarea articolelor 87 si 88 din Tratatul CE privind ajutoarele de stat sub forma de garantii 2008/C 155/02, publicata in Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, seria C, nr. 155 din 20 iunie 2008.

(2) Garantiile pentru creditele prevazute la art. 1 alin. (3) lit. b) se acorda cu respectarea legislatiei in domeniul ajutorului de stat.

(3) Schema de ajutor de stat/de minimis prevazuta la art. 1 alin. (31) si (32) se implementeaza de catre Ministerul Finantelor Publice in calitate de furnizor si administrator al acestei scheme, prin intermediul FNGCIMM, in conformitate cu atributiile ce ii revin prin Hotararea Guvernului nr. 34/2009 privind organizarea si functionarea Ministerului Finantelor Publice, cu modificarile si completarile ulterioare, si in conformitate cu legislatia in materie de ajutor de stat."

7. La articolul 6, alineatul (2) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"
(2) Durata maxima a finantarilor este de 120 de luni in cazul creditelor pentru investitii si de 36 de luni in cazul creditelor/liniilor de credit pentru capital de lucru. Creditele/liniile de credit pentru capitalul de lucru pot fi prelungite cu maximum 36 de luni, urmand ca, in ultimul an de prelungire, sa fie rambursate in conditiile stabilite prin normele metodologice de aplicare a prezentei ordonante de urgenta."

8. Articolul 7 se abroga.


Art. II. -

(1) Plata ratelor si dobanzilor aferente imprumuturilor acordate de Ministerul Finantelor Publice din venituri rezultate din privatizare unitatilor/subdiviziunilor administrativ teritoriale se poate amana, la cererea acestora, pe o perioada de trei luni de la data intrarii in vigoare a prezentei ordonante de urgenta. Pentru aceasta perioada Ministerul Finantelor Publice nu calculeaza dobanzi si dobanzi de intarziere. Aceasta facilitate nu este acordata imprumuturilor care la data intrarii in vigoare a prezentei ordonante de urgenta inregistreaza restante la plata.

(2) Pentru imprumuturile prevazute la alin.

(1) Ministerul Finantelor Publice prelungeste perioada creditului cu trei luni, prin mutarea corespunzatoare a datelor de scadenta.
(3) Modalitatea de amanare la plata se stabileste prin ordin al ministrului finantelor publice.


Art. III. -

(1) In contextul instituirii starii de urgenta pe teritoriul Romaniei, aprobarea operatiunilor acordate de catre Eximbank - S.A. in numele si contul statului care conduc la o expunere cumulata pe acelasi debitor sau grup de debitori de peste 50 mil. euro echivalent se poate realiza si prin urmatorul mecanism:

a) in cazul in care Eximbank pune la dispozitia operatorilor economici fonduri din imprumuturile acordate in numele si contul statului inainte de aprobarea prin Memorandum de catre Guvern, Eximbank transmite Ministerului Finantelor Publice in vederea supunerii analizei si aprobarii Guvernului Memorandumul de aprobare a acestor operatiuni in termen de 15 zile de la acordarea fondurilor;

b) in cazul in care operatiunea prezentata la lit. a) nu se aproba in termenul stabilit, Eximbank are obligatia reconstituirii fondurilor statului, diminuate cu sumele acordate operatorilor economici, din sursele proprii ale Eximbank.

(2) Prevederile alin. (1) se aplica de catre Eximbank pentru toate operatiunile efectuate incepand de la declararea starii de urgenta.


Art. IV. -

(1) Ministerul Finantelor Publice poate acorda, la solicitarea Companiei Nationale UNIFARM - S.A., un imprumut, din venituri rezultate din privatizare inregistrate in contul curent general al Trezoreriei Statului, in limita sumei de 1.150.000 mii lei, pe o perioada de 6 luni de la momentul acordarii acestuia, respectiv data creditarii contului prevazut la alin. (5).

(2) Suma se asigura de Ministerul Finantelor Publice din venituri rezultate din privatizare inregistrate in contul curent in valuta deschis la Banca Nationala a Romaniei, prin efectuarea operatiunii de schimb valutar al echivalentului in euro al sumei de 1.150.000 mii lei, determinat pe baza cursului Bancii Nationale a Romaniei valabil la data efectuarii. Echivalentul in lei al acestor sume se inregistreaza in contul curent general al Trezoreriei Statului la disponibil din venituri rezultate din privatizare.

(3) Suma prevazuta la alin. (1) va fi utilizata pentru rambursarea primei transe din imprumutul acordat de Eximbank in numele si contul statului, iar diferenta se va utiliza pentru achizitia de urgenta de material si echipament sanitar in contextul epidemiei cu coronavirus in Romania. Responsabilitatea privind utilizarea sumelor din imprumut revine Companiei Nationale UNIFARM - S.A.

(4) In termen de maximum 3 zile lucratoare de la data intrarii in vigoare a prezentei ordonante de urgenta, Ministerul Finantelor Publice incheie o conventie cu Compania Nationala UNIFARM - S.A., in care vor fi precizate drepturile si obligatiile partilor, precum si termenii si conditiile de acordare si derulare a imprumutului.

(5) Dupa semnarea conventiei, Ministerul Finantelor Publice efectueaza transferul integral al sumei prevazute la alin. (1) in maximum 3 zile lucratoare de la data solicitarii formulate intr-un cont distinct de disponibil cu afectatiune speciala deschis la Trezoreria Statului pe numele Companiei Nationale UNIFARM - S.A. Aceasta va intreprinde demersurile necesare in vederea deschiderii acestui cont la Trezoreria Statului.

(6) Imprumutul prevazut la alin. (1) se acorda cu o rata de dobanda, care ramane fixa pe toata durata de derulare a imprumutului, respectiv ROBOR la 3 luni, comunicata de Banca Nationala a Romaniei, in ultima zi lucratoare a lunii anterioare acordarii imprumutului, respectiv semnarii conventiei de imprumut, plus o marja de 1,9% pe an, si se ramburseaza integral la termenul prevazut la alin. (1), cu posibilitatea rambursarii anticipate, pe masura constituirii veniturilor.

(7) Dobanda reprezinta venit al bugetului Trezoreriei Statului si se calculeaza prin aplicarea ratei dobanzii prevazute la alin. (6) la soldul imprumutului. Dobanda astfel calculata se plateste la scadenta imprumutului prevazut la alin. (1).

(8) Pentru neplata la termen a imprumutului si a dobanzilor aferente se calculeaza o dobanda de intarziere, la nivelul dobanzii prevazute la art. 174 alin. (5) din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedura fiscala, cu modificarile si completarile ulterioare, pe zi de intarziere, pana la data stingerii obligatiei. Dobanda de intarziere reprezinta venit al bugetului Trezoreriei Statului.

(9) Compania Nationala UNIFARM - S.A. restituie imprumutul si dobanzile aferente, din veniturile proprii si sume legal constituite, in contul distinct deschis la Trezoreria Operativa Centrala, codificat cu codul de identificare fiscala al acesteia. In termen de 3 zile lucratoare de la alimentarea acestui cont, obligatiile de plata se sting in urmatoarea ordine: dobanzile de intarziere, dobanzile si ratele de capital.

(10) Creantele rezultate din gestionarea imprumutului se urmaresc si se executa in conditiile prevazute de dispozitiile legale privind executarea creantelor fiscale si se recupereaza conform legislatiei in vigoare privind colectarea creantelor fiscale de catre organul fiscal central competent in administrarea creantelor fiscale ale imprumutatului, pe baza inscrisurilor intocmite de directia de specialitate din cadrul Ministerului Finantelor Publice, prin care se individualizeaza la data scadentei sumele de recuperat si care constituie titluri executorii. In cazul in care instantele judecatoresti s-au pronuntat asupra acestor sume, executarea silita se efectueaza in temeiul hotararii judecatoresti definitive care, potrivit legii, constituie titlu executoriu.


Art. V. -

(1) In anul 2020, termenul de 31 martie inclusiv, prevazut la art. 462 alin. (1), art. 467 alin. (1) si la art. 472 alin. (1) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare, se proroga pana la data de 30 iunie inclusiv.

(2) In anul 2020, termenul de 31 martie inclusiv, prevazut la art. 462 alin. (2), art. 467 alin. (2) si art. 472 alin. (2) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare, pentru acordarea bonificatiei stabilite de consiliul local, se proroga pana la data de 30 iunie inclusiv.


Art. VI. -

Ordonanta Guvernului nr. 6/2019 privind instituirea unor facilitati fiscale, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 648 din 5 august 2019, cu modificarile si completarile ulterioare, se modifica dupa cum urmeaza:


1. La articolul 3, alineatul (1) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"
Art. 3. -
(1) Debitorul care doreste sa isi restructureze obligatiile bugetare, potrivit prezentului capitol, are obligatia de a notifica organul fiscal competent cu privire la intentia sa in perioada 8 august - 31 octombrie 2019, precum si in perioada 1 februarie - 31 iulie 2020, sub sanctiunea decaderii din dreptul de a mai beneficia de restructurarea obligatiilor bugetare, si se adreseaza unui expert independent in vederea intocmirii unui plan de restructurare si a testului creditorului privat prudent."

2. La articolul 22, alineatul (1) se modifica si va avea urmatorul cuprins:

"
Art. 22. -
(1) Solicitarea de restructurare prevazuta la art. 5 se poate depune pana la 30 octombrie 2020, sub sanctiunea decaderii."


Art. VII. -

(1) Pentru obligatiile fiscale scadente incepand cu data intrarii in vigoare a prezentei ordonante de urgenta si neachitate pana la incetarea, potrivit alin. (4), a masurilor prevazute de prezentul articol nu se calculeaza si nu se datoreaza dobanzi si penalitati de intarziere conform Codului de procedura fiscala, aprobat prin Legea nr. 207/2015, cu modificarile si completarile ulterioare.

(2) Prin derogare de la prevederile art. 157 alin. (1) lit. a) din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedura fiscala, cu modificarile si completarile ulterioare, obligatiile fiscale prevazute la alin. (1) nu sunt considerate obligatii fiscale restante.

(3) Se suspenda sau nu incep masurile de executare silita prin poprire a creantelor bugetare, cu exceptia executarilor silite care se aplica pentru recuperarea creantelor bugetare stabilite prin hotarari judecatoresti pronuntate in materie penala. Masurile de suspendare a executarii silite prin poprire asupra sumelor urmaribile reprezentand venituri si disponibilitati banesti se aplica, prin efectul legii, de catre institutiile de credit sau tertii popriti, fara alte formalitati din partea organelor fiscale.

(4) Masurile fiscale prevazute la alin. (1) - (3) inceteaza in termen de 30 de zile de la incetarea starii de urgenta.

Art. VIII. -

(1) Prin derogare de la prevederile art. 41 alin. (8) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare, contribuabilii care aplica sistemul de declarare si plata a impozitului pe profit anual, cu plati anticipate efectuate trimestrial, pot efectua platile anticipate trimestriale pentru anul 2020, la nivelul sumei rezultate din calculul impozitului pe profit trimestrial curent. Modul de calcul se pastreaza pentru toate trimestrele anului fiscal 2020.

(2) Pentru contribuabilii prevazuti la art. 16 alin. (5) din Codul fiscal, prevederile alin. (1) se aplica pentru platile anticipate datorate pentru trimestrele ramase din anul modificat care se incheie in anul 2020, precum si pentru calculul celor care sunt aferente trimestrelor din anul fiscal modificat care incepe in anul 2020 si sunt cuprinse in anul calendaristic 2020.

Art. IX. -

(1) Prin derogare de la prevederile art. 23 alin. (1) si (2) din Legea responsabilitatii fiscal-bugetare nr. 69/2010, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, si de la prevederile art. 6 alin. (2) din Legea nr. 500/2002, privind finantele publice, cu modificarile si completarile ulterioare, in anul 2020 se pot promova rectificari bugetare in primul semestru al anului.

(2) Incepand cu data intrarii in vigoare a prezentei ordonante de urgenta, pe perioada starii de urgenta instituite pe teritoriul Romaniei, prin derogare de la prevederile art. 12 alin. (1) lit. e) din Legea responsabilitatii fiscal-bugetare nr. 69/2010, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, de la prevederile art. 44 alin. (4), art. 47 alin. (4) si (8) - (11) si art. 471 alin. (2) din Legea nr. 500/2002 privind finantele publice, cu modificarile si completarile ulterioare, precum si de la prevederile art. 49. alin. (7) din Legea nr. 273/2006 privind finantele publice locale, cu modificarile si completarile ulterioare, se autorizeaza ordonatorii principali de credite sa efectueze virari de credite bugetare si credite de angajament neutilizate, dupa caz, astfel incat sa asigure fondurile necesare pentru aplicarea masurilor de combatere si prevenire a raspandirii infectarii cu coronavirusul COVID-19, cu incadrarea in prevederile bugetare anuale aprobate.

(3) Se autorizeaza Ministerul Finantelor Publice ca pe baza comunicarilor transmise de ordonatorii principali de credite a virarilor efectuate la alin. (2) in termen de 5 zile lucratoare de la data efectuarii, sa aprobe repartizarea pe trimestre a virarilor de credite bugetare si credite de angajament.


Art. X. -

(1) Pe durata starii de urgenta, intreprinderile mici si mijlocii, astfel cum sunt definite de Legea nr. 346/2004 privind stimularea infiintarii si dezvoltarii intreprinderilor mici si mijlocii, cu modificarile si completarile ulterioare, care si-au intrerupt activitatea total sau partial in baza deciziilor emise de autoritatile publice competente, potrivit legii, pe perioada starii de urgenta decretate si care detin certificatul de situatie de urgenta emis de Ministerul Economiei, Energiei si Mediului de Afaceri, beneficiaza de amanarea la plata pentru serviciile de utilitati - electricitate, gaze naturale, apa, servicii telefonice si de internet, precum si de amanarea la plata a chiriei pentru imobilul cu destinatie de sediu social si de sedii secundare.

(2) Prin derogare de la alte dispozitii legale, in contractele in derulare, altele decat cele prevazute la alin. (1), incheiate de intreprinderile mici sau mijlocii prevazute la alin. (1), poate fi invocata forta majora impotriva acestora numai dupa incercarea, dovedita cu inscrisuri comunicate intre parti prin orice mijloc, inclusiv prin mijloace electronice, de renegociere a contractului, pentru adaptarea clauzelor acestora cu luarea in considerare a conditiilor exceptionale generate de starea de urgenta.

(3) Se prezuma a constitui caz de forta majora, in sensul prezentei ordonante de urgenta, imprejurarea imprevizibila, absolut invincibila si inevitabila la care se refera art. 1.351 alin. (2) din Codul civil, care rezulta dintr-o actiune a autoritatilor in aplicarea masurilor impuse de prevenirea si combaterea pandemiei determinate de infectia cu coronavirusul COVID-19, care a afectat activitatea intreprinderii mici si mijlocii, afectare atestata prin certificatul de situatie de urgenta. Prezumtia poate fi rasturnata de partea interesata prin orice mijloc de proba. Caracterul imprevizibil se raporteaza la momentul nasterii raportului juridic afectat. Nu vor fi imprevizibile masurile luate de autoritati in conformitate cu actul normativ care a instituit starea de urgenta.

(4) Penalitatile stipulate pentru intarzieri in executarea obligatiilor decurgand din contractele incheiate cu autoritatile publice de catre intreprinderile mici si mijlocii prevazute la alin. (1) nu se datoreaza pentru durata starii de urgenta.

(5) Dispozitiile alin. (1) sunt aplicabile, in mod corespunzator, si pentru urmatoarele profesii care indeplinesc servicii de interes public: formele de exercitare a profesiei de notar public, formele de exercitare a profesiei de avocat si formele de organizare a activitatii profesiei de executor judecatoresc, a caror activitate este afectata direct prin masurile dispuse de autoritatile publice, pentru prevenirea si combaterea pandemiei determinate de infectia cu coronavirusul COVID-19. Criteriile pe baza carora sunt stabiliti beneficiarii acestei masuri se stabilesc prin hotarare a Guvernului.

(6) Membrii profesiilor prevazute la alin. (5) sunt obligati ca, pe perioada instituirii starii de urgenta, sa ia, cu observarea regulilor de disciplina sanitara si a celorlalte masuri de protectie si preventie stabilite de autoritatile competente ca urmare a instituirii starii de urgenta, masurile necesare in vederea asigurarii continuitatii activitatii. Nerespectarea acestei obligatii constituie abatere disciplinara care se sanctioneaza cu excluderea din profesie, in conditiile si cu procedura stabilite de legislatia in vigoare, aplicabile fiecarei profesii. 

(7) Salariatii formelor de exercitare a profesiilor mentionate la alin. (5) care refuza indeplinirea sarcinilor de serviciu asumate prin contractul individual de munca si din acest motiv nu se poate asigura desfasurarea in conditii optime a activitatii, respectiv continuarea activitatii in cadrul formelor de exercitare a profesiilor mentionate nu vor avea acces la beneficiile de asistenta sociala sau la alte facilitati ce vor fi acordate pe durata starii de urgenta.

(8) Organele de conducere ale profesiilor prevazute la alin. (5) vor lua masurile necesare in vederea coordonarii activitatii membrilor profesiei pe perioada instituirii starii de urgenta, vor verifica respectarea obligatiilor prevazute la alin. (6) si vor dispune masurile prevazute de legislatia in vigoare.

(9) De dispozitiile alin. (1) beneficiaza cabinetele medicilor de familie si cabinetele stomatologice in care isi desfasoara activitatea, in orice forma, cel mult 20 de persoane si a caror activitate este afectata direct prin masurile dispuse de autoritatile publice, pentru prevenirea si combaterea pandemiei determinate de infectia cu coronavirusul COVID-19. Criteriile pe baza carora sunt stabiliti beneficiarii acestei masuri se stabilesc prin hotarare a Guvernului.

(10) De dispozitiile alin. (1) beneficiaza federatiile sportive nationale si cluburile sportive care detin certificat de identitate sportiva si a caror activitate este afectata direct prin masurile dispuse de autoritatile publice pentru prevenirea si combaterea pandemiei determinate de infectia cu coronavirusul COVID-19. Criteriile pe baza carora sunt stabiliti beneficiarii acestei masuri se stabilesc prin hotarare a Guvernului.


Art. XI. -

(1) Termenul de depunere a declaratiei privind beneficiarul real, prevazut de art. 56 alin. (4) si 62 alin. (1) din Legea nr. 129/2019 pentru prevenirea si combaterea spalarii banilor si finantarii terorismului, precum si pentru modificarea si completarea unor acte normative, se prelungeste cu 3 luni de la data incetarii starii de urgenta instituite prin Decretul nr. 195/2020 privind instituirea starii de urgenta pe teritoriul Romaniei, iar pe durata starii de urgenta se suspenda depunerea acestei declaratii.

(2) Termenul de depunere a declaratiei privind beneficiarul real, prevazut de art. 344 alin. (4) din Ordonanta Guvernului nr. 26/2000 privind asociatiile si fundatiile, cu modificarile si completarile ulterioare, si termenul prevazut de art. 63 din Legea nr. 129/2019 pentru prevenirea si combaterea spalarii banilor si finantarii terorismului, precum si pentru modificarea si completarea unor acte normative, pentru completarea documentelor conform cerintelor prevazute la art. 6, 7, 16 si 17 din Ordonanta Guvernului nr. 26/2000 privind asociatiile si fundatiile, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 246/2005, cu modificarile si completarile ulterioare, se prelungeste cu 3 luni de la data incetarii starii de urgenta instituite prin Decretul nr. 195/2020 privind instituirea starii de urgenta pe teritoriul Romaniei, iar pe durata starii de urgenta se suspenda depunerea declaratiei si completarea documentelor.






Articole Similare




Atentie, Contabili!

Contabilitatea se schimba!
Cititi «Raportul Special Gratuit» oferit de specialistii nostri

DESCARCATI GRATUIT

Raportul Special
"POLITICI CONTABILE - modificari importante in Codul Fiscal"


X