Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
email
Noutati in Codul Fiscal 2020 - 11 Monografii Contabile actualizate la zi

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit 

"Noutati in Codul Fiscal 2020 - 11 Monografii Contabile actualizate la zi"

Adauga adresa ta de e-mail pentru a primi Raportul Gratuit, oferit de Contabilul.ro.

OUG nr. 30/2020. Masura privind somajul tehnic a fost OFICIALIZATA. Cine beneficiaza de ajutor de la stat

OUG nr. 30/2020. Masura privind somajul tehnic a fost OFICIALIZATA. Cine beneficiaza de ajutor de la stat
OUG nr. 30/2020somaj tehniccoronavirusasigurari sociale

OUG nr. 30/2020, actul prin care se hotaraste ca somajul tehnic va fi suportat de stat, dar si alte masuri anticriza, a fost publicata in Monitorul Oficial nr. 231 din 21 martie 2020.

Este vorba despre Ordonanta de urgenta nr. 30/2020 pentru modificarea si completarea unor acte normative, precum si pentru stabilirea unor masuri in domeniul protectiei sociale in contextul situatiei epidemiologice determinate de raspandirea coronavirusului SARS-CoV-2. 

Potrivit noului act normativ, statul va sprijini mediul de afaceri si va suporta suporta somajul tehnic in cazul firmelor care de suferit in urma masurilor luate ca urmare a coronavirusului.

 

GHID practic privind somajul tehnic - informatii complete despre procedura >>
 

OUG nr. 30/2020 - Masura privind somajul tehnic (Art. XI)

Pentru perioada suspendarii contractului individual de munca din initiativa angajatorului, in cazul intreruperii temporare a activitatii, indemnizatia de care beneficiaza salariatii sa fie suportata din bugetul asigurarilor pentru somaj. Nivelul indemnizatiei va fi de minimum 75% din salariul de baza corespunzator locului de munca ocupat platit din fondul de salarii, dar nu mai mult de 75% din castigul salarial mediu brut prevazut de Legea nr. 6/2020 privind bugetul asigurarilor sociale de stat pe anul 2020. 
 

De aceste prevederi urmeaza sa beneficieze salariatii angajatorilor care indeplinesc una din urmatoarele conditii:


a) intrerup activitatea total sau partial in baza deciziilor emise de autoritatile publice competente potrivit legii, pe perioada starii de urgenta decretate si detin Certificatul de situatii de urgenta emis de Ministerul Economiei, Energiei si Mediului de Afaceri, prevazut la art. 12 din Decretul Presedintelui Romaniei nr. 195/2020. Ministerul Economiei, Energiei si Mediului de Afaceri elibereaza certificatul de situatii de urgenta conform metodologiei aprobata prin ordin.
 

b) reduc activitatea ca urmare a efectelor epidemiei COVID-19 si nu au capacitatea financiara de a achita plata tuturor salariilor angajatilor lor. Angajatorii pot beneficia de plata indemnizatiei prevazuta pentru cel mult 75% dintre angajatii care au contracte individuale de munca active la data intrarii in vigoare a prezentei ordonante.
 

Pentru angajatorii mentionati la litera b) plata se va realiza in baza unei declaratii pe propria raspundere din care sa reiasa angajatorul inregistreaza o diminuare a incasarilor din luna anterioara depunerii declaratiiei pe propria raspundere, cu un procent de minimum 25% fata de media incasarilor din perioada ianuarie – februarie 2020 si ca nu are capacitate financiara pentru a plati toti angajatii.
 


Textul OUG nr. 30/2020 

vand in vedere hotararile Comitetului National pentru Situatii Speciale de Urgenta, precum si instituirea starii de urgenta prin Decretul nr. 195/2020 privind instituirea starii de urgenta pe teritoriul Romaniei, publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 212 din 16 martie 2020,

avand in vedere ca decretul prevede acordarea unei majorari a salariului in cuantumul prevazut la art. 3 alin. (1) din Legea nr. 19/2020 privind acordarea unor zile libere parintilor pentru supravegherea copiilor, in situatia inchiderii temporare a unitatilor de invatamant, respectiv o indemnizatie pentru fiecare zi libera care se plateste din capitolul aferent cheltuielilor de personal din bugetul de venituri si cheltuieli al angajatorului si este in cuantum de 75% din salariul corespunzator unei zile lucratoare, dar nu mai mult de corespondentul pe zi a 75% din castigul salarial mediu brut utilizat la fundamentarea bugetului asigurarilor sociale de stat, acordata pe perioada inchiderii temporare a unitatilor de invatamant, in situatia in care celalalt parinte nu beneficiaza de drepturile reglementate in aceasta lege,

avand in vedere evolutia situatiei epidemiologice internationale determinata de raspandirea coronavirusului SARS-CoV-2 la nivelul a peste 150 de tari, in care aproximativ 160.000 de persoane au fost infectate si peste 5.800 au decedat, precum si declararea "Pandemiei" de catre Organizatia Mondiala a Sanatatii la data de 11.03.2020,

concomitent cu limitarea sau intreruperea activitatilor socioeconomice,

in contextul masurilor adoptate la nivelul statelor europene, in scopul prevenirii raspandirii comunitare a infectiei,

luand act de evolutia situatiei epidemiologice pe teritoriul Romaniei si de evaluarea riscului de sanatate publica pentru perioada imediat urmatoare, care indica o crestere masiva a numarului de persoane infectate cu coronavirusul SARS-CoV-2,

tinand cont de faptul ca neluarea unor masuri urgente, cu caracter exceptional, in domeniul social si economic ar aduce grave prejudicii cu efecte pe termen lung asupra angajatilor si a beneficiarilor unor masuri de asistenta sociala,

aceste elemente vizeaza un interes public si constituie o situatie extraordinara, a carei reglementare nu poate fi amanata si impune adoptarea de masuri imediate pe calea ordonantei de urgenta, pentru stabilirea mijloacelor si procedurilor necesare pentru siguranta sociala si economica a populatiei, precum si reglementarea unor masuri de protectie sociala pe perioada starii de urgenta decretate.


In temeiul art. 115 alin. (4) din Constitutia Romaniei, republicata,

Guvernul Romaniei adopta prezenta ordonanta de urgenta.


Art. I. -

Legea nr. 19/2020 privind acordarea unor zile libere parintilor pentru supravegherea copiilor, in situatia inchiderii temporare a unitatilor de invatamant, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I nr. 209 din 14 martie 2020, se modifica si se completeaza, dupa cum urmeaza:

1. La articolul 1, alineatele (1) si (3) se modifica si vor avea urmatorul cuprins:
"
Art. 1. -

(1) Se acorda zile libere unuia dintre parinti pentru supravegherea copiilor, in situatia suspendarii cursurilor sau inchiderii temporare a unitatilor de invatamant unde acestia sunt inscrisi, ca urmare a conditiilor meteorologice nefavorabile sau a altor situatii extreme decretate astfel de catre autoritatile competente cu atributii in domeniu.

(3) Prin parinte, in sensul prezentei legi, se intelege:

a) parintele firesc, potrivit Legii nr. 287/2009 privind Codul civil, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare;
b) adoptatorul;
c) persoana care are copilul/copiii in incredintare in vederea adoptiei;
d) persoana care are in plasament copilul sau in tutela;
e) persoana desemnata conform art. 104 alin. (2) din Legea nr. 272/2004 privind protectia si promovarea drepturilor copilului, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare;
f) parintele sau reprezentantul legal al persoanei adulte cu handicap inscrisa intr-o unitate de invatamant."

2. La articolul 1, dupa alineatul (3) se introduc patru noi alineate, alineatele (31)-(34), cu urmatorul cuprins:
"
(31) Beneficiaza de prevederile prezentei legi si parintele sau reprezentantul legal al copilului cu handicap grav nescolarizat, care a optat pentru acordarea indemnizatiei in conditiile Legii nr. 448/2006 privind protectia si promovarea drepturilor persoanelor cu handicap, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, doar in conditiile in care activitatea serviciului de zi este suspendata ca urmare a conditiilor meteorologice nefavorabile sau a altor situatii extreme decretate astfel de catre autoritatile competente cu atributii in domeniu.

(32) Prevederile prezentei legi se aplica si pentru parintele sau reprezentantul legal care are in ingrijire, supraveghere si intretinere persoana adulta incadrata in grad de handicap grav sau in grad de handicap grav cu asistent personal pentru care s-a optat pentru acordarea indemnizatiei in conditiile Legii nr. 448/2006, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, doar daca beneficiaza de servicii de zi, a caror activitate a fost suspendata ca urmare a conditiilor meteorologice nefavorabile sau a altor situatii extreme decretate astfel de catre autoritatile competente cu atributii in domeniu.

(33) Prevederile prezentei legi nu se aplica in cazul in care una dintre persoanele prevazute la alin. (3) se afla in una sau mai multe din urmatoarele situatii:

a) este in concediul prevazut la art. 2 alin. (1) sau art. 11 alin. (2) ori art. 31 alin. (1) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 111/2010 privind concediul si indemnizatia lunara pentru cresterea copiilor, aprobata cu modificari prin Legea nr. 132/2011, cu modificarile si completarile ulterioare;
b) este asistentul personal al unuia dintre copiii aflati in intretinere;
c) se afla in concediu de odihna/concediu fara plata.


(34) Prevederile prezentei legi nu se aplica in cazul persoanelor ale caror raporturi de munca sunt suspendate pentru intreruperea temporara a activitatii angajatorului sau in cazul sotului/sotiei acestora, in conditiile art. 52 alin. (1) lit. c) din Legea nr. 53/2003 - Codul muncii, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare. Prevederile prezentei legi nu se aplica nici in cazul in care celalalt parinte nu realizeaza venituri din salarii si asimilate salariilor, venituri din activitati independente, venituri din drepturi de proprietate intelectuala, venituri din activitati agricole, silvicultura si piscicultura, supuse impozitului pe venit potrivit prevederilor Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare."


3. La articolul 2, alineatele (2) - (4) se modifica si vor avea urmatorul cuprins:
"
(2) Cererea prevazuta la alin. (1) va fi insotita de o declaratie pe propria raspundere a celuilalt parinte, din care sa rezulte ca acesta nu a solicitat la locul sau de munca zile libere ce i s-ar cuveni potrivit prezentei legi si nici nu se afla in una dintre situatiile prevazute la art. 1 alin. (33), precum si de o copie a certificatului/certificatelor de nastere al/ale copilului/copiilor.

(3) Prevederile alin. (2) nu se aplica persoanei singure din familia monoparentala, definita in conditiile art. 3 din Legea nr. 277/2010 privind alocatia pentru sustinerea familiei, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare.

(4) Acordarea zilelor libere pentru angajatii din unitatile sistemului energetic national, din unitatile operative de la sectoarele nucleare, din unitatile cu foc continuu, din unitatile de asistenta sociala, de telecomunicatii, ale radioului si televiziunii publice, din transporturile pe caile ferate, din unitatile care asigura transportul in comun si salubritatea localitatilor, precum si aprovizionarea populatiei cu gaze, energie electrica, caldura si apa, comert alimentar, productie si distributie medicamente si echipamente sanitare, distributie carburanti, personalul din cadrul unitatilor farmaceutice se realizeaza doar cu acordul angajatorului."

4. La articolul 2, dupa alineatul (4) se introduce un nou alineat, alineatul (5), cu urmatorul cuprins:
"
(5) Angajatorii din domeniile prevazute la alin. (4) acorda zilele libere in conditiile prezentei legi, doar dupa epuizarea optiunilor prevazute de reglementarile legale in vigoare pentru desfasurarea activitatii si cu obligatia asigurarii continuitatii activitatii, respectiv prin programe individualizate de lucru, munca in schimburi, munca la domiciliu si telemunca."

5. Articolul 3 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"

Art. 3. -
(1) Indemnizatia pentru fiecare zi libera se plateste din capitolul aferent cheltuielilor de personal din bugetul de venituri si cheltuieli al angajatorului si este in cuantum de 75% din salariul de baza corespunzator unei zile lucratoare, dar nu mai mult de corespondentul pe zi a 75% din castigul salarial mediu brut utilizat la fundamentarea bugetului asigurarilor sociale de stat.

(2) Indemnizatia prevazuta la alin. (1) este supusa impozitarii si platii contributiilor de asigurari sociale in conditiile prevazute de Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare.

(3) Prin derogare de la prevederile Legii nr. 200/2006 privind constituirea si utilizarea Fondului de garantare pentru plata creantelor salariale, cu modificarile ulterioare, sumele pentru plata indemnizatiei prevazute la alin. (1) se deconteaza din acest fond numai pe perioada prevazuta la art. 1 alin. (4).

(4) Angajatorii pot cere numai decontarea sumelor reprezentand indemnizatia neta, incasata efectiv de parinte.

(5) Impozitele si contributiile de asigurari sociale aferente indemnizatiei prevazute la alin. (1) se suporta din capitolul aferent cheltuielilor de personal din bugetul de venituri si cheltuieli al angajatorului in conditiile prevazute de Legea nr. 227/2015, cu modificarile si completarile ulterioare.

(6) Pentru personalul institutiilor si autoritatilor publice, astfel cum sunt definite la art. 2 alin. (1) pct. 30 din Legea privind finantele publice nr. 500/2002, cu modificarile si completarile ulterioare, si la art. 2 alin. (1) pct. 39 din Legea privind finantele publice locale nr. 273/2006, cu modificarile si completarile ulterioare, indiferent de sistemul de finantare si de subordonare, inclusiv activitatile finantate integral din venituri proprii, infiintate pe langa institutiile publice, indemnizatia prevazuta la alin. (1) nu se ia in calcul la determinarea limitei prevazute la art. 25 din Legea-cadru nr. 153/2017 privind salarizarea personalului platit din fonduri publice, cu modificarile si completarile ulterioare.

(7) Pana la inchiderea anului fiscal, sumele decontate potrivit alin. (1) vor fi inapoiate Fondului de garantare din bugetul de stat, dupa caz, potrivit unei proceduri stabilite prin hotarare a Guvernului."

6. Dupa articolul 3 se introduce un nou articol, articolul 31, cu urmatorul cuprins:
"
Art. 31. -

(1) Personalul prevazut la art. 32 alin. (1) din anexa nr. 1 la Decretul nr. 195/2020 privind instituirea starii de urgenta pe teritoriul Romaniei are dreptul la o majorare acordata suplimentar drepturilor salariale cuvenite, in cuantumul prevazut la art. 3 alin. (1), corespunzator numarului de zile lucratoare din perioada starii de urgenta in situatia in care celalalt parinte nu beneficiaza de drepturile prevazute la art. 1 sau in prezentul articol.

(2) Pentru personalul din Sistemul national de aparare, ordine publica si securitate nationala, majorarea prevazuta la alin. (1) se suporta din bugetul de stat.

(3) Pentru personalul institutiilor si autoritatilor publice, astfel cum sunt definite la art. 2 alin. (1) pct. 30 din Legea nr. 500/2002 privind finantele publice, cu modificarile si completarile ulterioare, si la art. 2 alin. (1) pct. 39 din Legea nr. 273/2006 privind finantele publice locale, cu modificarile si completarile ulterioare, indiferent de sistemul de finantare si de subordonare, inclusiv activitatile finantate integral din venituri proprii, infiintate pe langa institutiile publice, majorarea prevazuta la alin. (1) nu se ia in calcul la determinarea limitei prevazute la art. 25 din Legea-cadru nr. 153/2017, cu modificarile si completarile ulterioare."

7. Articolul 4 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"
Art. 4. -
Numarul de zile libere acordate potrivit prezentei legi, respectiv numarul de zile lucratoare pentru care se acorda majorarea prevazuta la art. 31 alin. (1) se stabilesc de catre Guvern, prin hotarare, pentru fiecare situatie dintre cele prevazute la art. 1 alin. (1) si art. 31."

8. Articolul 6 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"

Art. 6. -
In termen de 30 de zile de la intrarea in vigoare a prezentei legi va fi aprobata hotararea Guvernului prevazuta la art. 3 alin. (7), precum si procedurile aferente decontarii sumelor privind plata indemnizatiei prevazuta la art. 2."


Art. II. -

(1) Acordarea stimulentului de insertie prevazut la art. 7 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 111/2010 privind concediul si indemnizatia lunara pentru cresterea copiilor, aprobata cu modificari prin Legea nr. 132/2011, cu modificarile si completarile ulterioare, se efectueaza fara intrerupere, pe o perioada de 90 zile in cazul persoanelor care, incepand cu data intrarii in vigoare a prezentei ordonante de urgenta, se afla in una sau mai multe dintre urmatoarele situatii:

a) beneficiaza de concediile prevazute la art. 2 alin. (1) lit. a), b) si d) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 158/2005 privind concediile si indemnizatiile de asigurari sociale de sanatate, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 399/2006, cu modificarile si completarile ulterioare;

b) beneficiaza de concediul prevazut de Legea nr. 19/2020 privind acordarea unor zile libere parintilor pentru supravegherea copiilor, in situatia inchiderii temporare a unitatilor de invatamant;

c) se afla in perioada prevazuta la art. 52 alin. (1) lit. c) din Legea nr. 53/2003 - Codul muncii, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare;

d) li s-a suspendat ori le-a incetat raportul de munca ori de serviciu, ca urmare a instituirii situatiei de urgenta in conditiile Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 1/1999 privind regimul starii de asediu si regimul starii de urgenta, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 453/2004, cu modificarile si completarile ulterioare.


(2) In cazul in care, dupa perioada prevazuta la alin. (1), persoana indreptatita realizeaza venituri supuse impozitului pe venit potrivit prevederilor art. 3 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 111/2010, aprobata cu modificari prin Legea nr. 132/2011, cu modificarile si completarile ulterioare, atunci stimulentul de insertie se acorda, potrivit legii, pana la implinirea de catre copil a varstei de 3 ani sau 4 ani in cazul copilului cu dizabilitate.

(3) Prevederile alin. (1) si (2) se aplica corespunzator si in cazul persoanelor care beneficiaza de indemnizatia prevazuta la art. 32 alin. (5) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 111/2010, aprobata cu modificari prin Legea nr. 132/2011, cu modificarile si completarile ulterioare.

(4) Prevederile alin. (1) se aplica si persoanelor care la data intrarii in vigoare a prezentei ordonante de urgenta se afla in plata stimulentului de insertie, cu respectarea prevederilor art. 17 alin. (1) lit. a) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 111/2010, aprobata prin Legea nr. 132/2011, cu modificarile si completarile ulterioare.


Art. III. -

(1) Incepand cu data intrarii in vigoare a prezentei ordonante de urgenta si in baza Decretului nr. 195/2020 privind instituirea starii de urgenta pe teritoriul Romaniei, cererile, declaratiile si documentele doveditoare pentru solicitarea beneficiilor de asistenta sociala acordate din bugetul de stat prin bugetul Ministerului Muncii si Protectiei Sociale pot fi depuse in format letric sau prin posta electronica.

(2) Cererile, declaratiile si documentele doveditoare prevazute la alin. (1) vizeaza acordarea urmatoarelor beneficii de asistenta sociala:

a) ajutorul social acordat in baza Legii nr. 416/2001 privind venitul minim garantat, cu modificarile si completarile ulterioare;
b) alocatia pentru sustinerea familiei acordata in baza Legii nr. 277/2010 privind alocatia pentru sustinerea familiei, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare;
c) alocatia de stat pentru copii acordata in baza Legii nr. 61/1993 privind alocatia de stat pentru copii, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare;
d) drepturile acordate in baza Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 111/2010 privind concediul si indemnizatia lunara pentru cresterea copiilor, aprobata cu modificari prin Legea nr. 132/2011, cu modificarile si completarile ulterioare;
e) alocatia lunara de plasament acordata in baza Legii nr. 272/2004 privind protectia si promovarea drepturilor copilului, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare;
f) drepturile acordate in baza art. 50 din Legea nr. 273/2004 privind procedura adoptiei, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare;
g) ajutorul pentru incalzirea locuintei acordat in baza Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 70/2011 privind masurile de protectie sociala pentru perioada sezonului rece, aprobata prin Legea nr. 92/2012, cu modificarile si completarile ulterioare;
h) indemnizatia lunara de hrana acordata in baza Legii nr. 584/2002 privind masurile de prevenire a raspandirii maladiei SIDA in Romania si de protectie a persoanelor infectate cu HIV sau bolnave de SIDA, cu modificarile ulterioare.


(3) Depunerea prin posta electronica a cererilor, declaratiilor si documentelor doveditoare pentru solicitarea beneficiilor prevazute la alin. (2) se face astfel:

a) pentru beneficiile prevazute la lit. e)-f) si h), la agentiile pentru plati si inspectie sociala judetene, respectiv a municipiului Bucuresti, denumite in continuare agentii teritoriale, in a caror raza teritoriala isi au domiciliul, resedinta ori locuiesc efectiv solicitantii;
b) pentru beneficiile prevazute la lit. a)-d) si g), la autoritatile administratiei publice locale in a caror raza teritoriala isi au domiciliul, resedinta ori locuiesc efectiv solicitantii.


(4) Depunerea prin posta electronica a cererilor, declaratilor si documentelor doveditoare este optionala si se realizeaza in conditiile in care agentiile teritoriale ori autoritatile administratiei publice locale au dezvoltate sisteme de primire electronica, cu respectarea prevederilor Regulamentului (UE) 2016/679 al Parlamentului European si al Consiliului din 27 aprilie 2016 privind protectia persoanelor fizice in ceea ce priveste prelucrarea datelor cu caracter personal si privind libera circulatie a acestor date si de abrogare a Directivei 95/46/CE (Regulamentul general privind protectia datelor).

(5) Incepand cu data prezentei ordonante de urgenta, pe perioada de aplicabilitate a Decretului nr. 195/2020 privind instituirea starii de urgenta pe teritoriul Romaniei, decizia de acordare/respingere/incetare/suspendare a dreptului de asistenta sociala pentru oricare din beneficiile sociale prevazute la alin. (2) se poate transmite beneficiarului in format letric sau prin posta electronica de catre agentia teritoriala emitenta.


Art. IV. -

(1) Agentia Nationala pentru Plati si Inspectie Sociala, agentiile teritoriale si autoritatile administratiei publice locale vor lua masurile necesare pentru implementarea sistemului de transmitere prin posta electronica a cererilor si documentelor doveditoare pentru solicitarea beneficiilor de asistenta sociala prevazute la art. III alin. (2), in termen de maximum 10 zile de la data intrarii in vigoare a prezentei ordonante de urgenta.

(2) Organizarea modului de primire prin posta electronica a cererilor, declaratiilor si documentelor doveditoare se stabileste prin decizie a directorului general al Agentiei Nationale pentru Plati si Inspectie Sociala pentru drepturile prevazute la art. III alin. (2) lit. c) -f) si h), respectiv prin dispozitie a primarului pentru drepturile prevazute la art. III alin. (2) lit. a), b) si g).

(3) Pentru cererile, declaratiile si documentele doveditoare pentru solicitarea drepturilor prevazute la art. III alin. (3) lit. b), depuse prin posta electronica la autoritatile administratiei publice locale, acestea au obligatia de a transmite la agentia teritoriala, in termenul prevazut de lege, solicitarile primite, la adresa de posta electronica oficiala a institutiei sau prin Punctul de contact unic electronic, conform Hotararii Guvernului nr. 922/2010 privind organizarea si functionarea Punctului de contact unic electronic, si Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 41/2016 privind stabilirea unor masuri de simplificare la nivelul administratiei publice centrale si pentru modificarea si completarea unor acte normative, aprobata cu modificari prin Legea nr. 179/2017.


Art. V. -

(1) In cazuri exceptionale, agentiile teritoriale si/sau autoritatile administratiei publice locale pot solicita persoanelor care au depus cererea si documentele doveditoare prin posta electronica prezentarea la sediul institutiei.

(2) Prin cazuri exceptionale se inteleg urmatoarele:

a) determinarea unor inadvertente intre informatiile din documentele transmise si cele din bazele de date ale altor institutii la care agentiile teritoriale sau autoritatile administratiei publice locale au acces pentru verificarea indeplinirii de catre solicitanti a criteriilor de acordare a drepturilor;
b) informatiile din documentele transmise sunt incomplete sau pe baza acestora nu se poate determina indeplinirea conditiilor de eligibilitate.

(3) Termenul prevazut de lege pentru solutionarea cererii in cazurile exceptionale prevazute la alin. (2) se prelungeste cu pana la 15 zile lucratoare pentru verificarea realitatii, legalitatii si conformitatii documentelor transmise, precum si pentru solicitarea de documente doveditoare suplimentare.


Art. VI. -

Agentia Nationala pentru Plati si Inspectie Sociala, agentiile teritoriale si autoritatile administratiei publice locale vor a afisa la sediul institutiilor si pe web site-ul propriu informatiile necesare privind posibilitatea si procedura solicitarii beneficiilor de asistenta sociala prin posta electronica, in termen de maximum 10 zile de la data intrarii in vigoare a prezentei ordonante de urgenta.


Art. VII. -
Pe perioada situatiei de urgenta instituite prin Decretul nr. 195/2020 privind instituirea starii de urgenta pe teritoriul Romaniei, transmiterea prin posta electronica a cererilor si documentelor doveditoare pentru solicitarea drepturilor de asigurari devine principalul mijloc de comunicare.


Art. VIII. -
Rapoartele de monitorizare prevazute la art. 30 alin. (2) din anexa la Hotararea Guvernului nr. 118/2014 pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a prevederilor Legii nr. 197/2012 privind asigurarea calitatii in domeniul serviciilor sociale, cu modificarile si completarile ulterioare, intocmite inainte de instituirea starii de urgenta prin Decretul nr. 195/2020 privind instituirea starii de urgenta pe teritoriul Romaniei, raman valabile dupa incetarea starii de urgenta si vor fi luate in considerare in procesul de evaluare pentru acordarea unei noi licente pentru serviciul social.


Art. IX. - 

(1) Pe perioada instituirii starii de urgenta prin Decretul nr. 195/2020 privind instituirea starii de urgenta pe teritoriul Romaniei, beneficiile de asistenta sociala care au drept conditie frecventarea cursurilor de invatamant de catre copii sau tineri se acorda fara intrerupere.

(2) Pe perioada starii de urgenta instituite prin Decretul nr. 195/2020 privind instituirea starii de urgenta pe teritoriul Romaniei, alocatia zilnica de hrana de care beneficiaza copiii cu cerinte educationale speciale se acorda pe perioada valabilitatii certificatului de orientare scolara fara a fi conditionata de numarul de zile de scolarizare si de prezenta scolara.

(3) Pe perioada starii de urgenta instituite prin Decretul nr. 195/2020 privind instituirea starii de urgenta pe teritoriul Romaniei, acordarea stimulentelor educationale prevazute de Legea nr. 248/2015 privind stimularea participarii in invatamantul prescolar a copiilor provenind din familii defavorizate, cu modificarile ulterioare, nu este conditionata de frecventa regulata la gradinita a copiilor din familiile beneficiare ale stimulentului educational.


Art. X. -


(1) Pe perioada starii de urgenta instituite prin Decretul nr. 195/2020 privind instituirea starii de urgenta pe teritoriul Romaniei, cererile si documentele doveditoare pentru stabilirea si plata, in conditiile legii, a drepturilor banesti ce se suporta din bugetul asigurarilor pentru somaj, precum si din Fondul de garantare pentru plata creantelor salariale pot fi depuse la agentiile pentru ocuparea fortei de munca judetene, precum si a municipiului Bucuresti in format letric sau prin posta electronica, cu respectarea prevederilor Regulamentului (UE) 2016/679 al Parlamentului European si al Consiliului din 27 aprilie 2016 privind protectia persoanelor fizice in ceea ce priveste prelucrarea datelor cu caracter personal si privind libera circulatie a acestor date si de abrogare a Directivei 95/46/CE (Regulamentul general privind protectia datelor).

(2) Agentia Nationala pentru Ocuparea Fortei de Munca, agentiile pentru ocuparea fortei de munca judetene, precum si a municipiului Bucuresti au obligatia de a lua masurile necesare pentru implementarea sistemului de transmitere prin posta electronica a cererilor si documentelor doveditoare prevazute la alin. (1).

(3) In cazuri exceptionale, agentiile pentru ocuparea fortei de munca judetene, precum si a municipiului Bucuresti pot solicita persoanelor care au depus cererea si documentele doveditoare prin posta electronica prezentarea la sediul institutiei.

(4) Prin situatii exceptionale se inteleg urmatoarele:

a) identificarea unor inadvertente in documentele transmise;
b) informatiile din documentele transmise sunt incomplete sau pe baza acestora nu se poate determina indeplinirea conditiilor legale pentru acordarea drepturilor prevazute la alin. (1).

(5) Termenele prevazute de lege pentru solutionarea cererilor in situatiile exceptionale prevazute la alin. (4) se prelungeste cu pana la 15 zile lucratoare pentru verificarea realitatii, legalitatii si conformitatii documentelor transmise, precum si pentru solicitarea de documente doveditoare suplimentare.

(6) Agentiile pentru ocuparea fortei de munca judetene, precum si a municipiului Bucuresti au obligatia de a afisa la sediul acestora si pe web site-ul propriu informatiile necesare privind transmiterea prin posta electronica a cererilor si documentelor doveditoare prevazute la alin. (1).


Art. XI. -
(1) Pe perioada starii de urgenta instituite prin Decretul nr. 195/2020 privind instituirea starii de urgenta pe teritoriul Romaniei, pentru perioada suspendarii temporare a contractului individual de munca, din initiativa angajatorului, potrivit art. 52 alin. (1) lit. c) din Legea nr. 53/2003 - Codul muncii, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, ca urmare a efectelor produse de coronavirusul SARS-CoV-2, indemnizatiile de care beneficiaza salariatii se stabilesc la 75% din salariul de baza corespunzator locului de munca ocupat si se suporta din bugetul asigurarilor pentru somaj, dar nu mai mult de 75% din castigul salarial mediu brut prevazut de Legea bugetului asigurarilor sociale de stat pe anul 2020 nr. 6/2020.

(2) De prevederile alin. (1) beneficiaza salariatii angajatorilor care indeplinesc una din urmatoarele conditii:

a) intrerup activitatea total sau partial in baza deciziilor emise de autoritatile publice competente potrivit legii, pe perioada starii de urgenta decretate, si detin certificatul de situatii de urgenta emis de Ministerul Economiei, Energiei si Mediului de Afaceri, prevazut la art. 12 din anexa nr. 1 la Decretul nr. 195/2020 privind instituirea starii de urgenta pe teritoriul Romaniei. Ministerul Economiei, Energiei si Mediului de Afaceri elibereaza certificatul de situatii de urgenta conform metodologiei aprobate prin ordin;

b) reduc activitatea ca urmare a efectelor epidemiei COVID-19 si nu au capacitatea financiara de a achita plata tuturor salariilor angajatilor lor. Angajatorii pot beneficia de plata indemnizatiei prevazute la alin. (1) pentru cel mult 75% dintre angajatii care au contracte individuale de munca active la data intrarii in vigoare a prezentei ordonante de urgenta.

(3) Pentru angajatorii mentionati la alin. (2) lit. b), plata indemnizatiei prevazute la alin. (1) se va realiza in baza unei declaratii pe propria raspundere din care sa reiasa faptul ca angajatorul inregistreaza o diminuare a incasarilor din luna anterioara depunerii declaratiei pe propria raspundere, cu un procent de minimum 25% fata de media incasarilor din perioada ianuarie-februarie 2020, si ca nu are capacitate financiara pentru a plati toti salariatii.

(4) Indemnizatia prevazuta la alin. (1) este supusa impozitarii si platii contributiilor sociale obligatorii, conform prevederilor Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare.

(5) In cazul indemnizatiei prevazute la alin. (1), calculul, retinerea si plata impozitului pe venit, a contributiei de asigurari sociale de stat si a contributiei de asigurari sociale de sanatate se realizeaza de catre angajator din indemnizatiile incasate din bugetul asigurarilor pentru somaj.

(6) Pentru calculul impozitului pe venit prevazut la alin. (5) se aplica prevederile art. 78 alin. (2) lit. b) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare. Declararea impozitului pe venit, a contributiei de asigurari sociale de stat si a contributiei de asigurari sociale de sanatate se realizeaza de angajator prin depunerea declaratiei prevazute la art. 147 alin. (1) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare.

(7) Termenul de plata si declarare a obligatiilor fiscale prevazute conform alin. (5) este data de 25, inclusiv, a lunii urmatoare celei in care se face plata din bugetul asigurarilor de somaj.

(8) Pentru indemnizatia prevazuta la alin. (1) nu se datoreaza contributie asiguratorie pentru munca conform prevederilor art. 2205 din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare.


Art. XII. -
(1) In vederea acordarii sumelor necesare platii indemnizatiei prevazute la art. XI alin. (1) angajatorii depun, prin posta electronica, la agentiile pentru ocuparea fortei de munca judetene, precum si a municipiului Bucuresti, in raza carora isi au sediul social, o cerere semnata si datata de reprezentantul legal, intocmita conform modelelor prevazute in anexele nr. 1 si 2 la prezenta ordonanta de urgenta, insotita de lista persoanelor care urmeaza sa beneficieze de aceasta indemnizatie, asumata de reprezentantul legal al angajatorului, intocmita conform modelului prevazut in anexa nr. 3.

(2) Plata sumei prevazute la art. XI alin. (1) se face in baza cererii semnate si datate de reprezentantul legal, depusa prin posta electronica, la agentiile pentru ocuparea fortei de munca judetene, precum si a municipiului Bucuresti, in raza carora isi au sediul social.


Art. XIII. -

(1) Documentele prevazute la art. XII alin. (1) si (2) se depun in luna curenta pentru plata indemnizatiei din luna anterioara.

(2) Plata din bugetul asigurarilor pentru somaj a indemnizatiilor prevazute la art. XI alin. (1) se face in cel mult 30 de zile de la depunerea documentelor.


Art. XIV. -

(1) Cheltuielile din bugetul asigurarilor pentru somaj efectuate potrivit art. XI alin. (1) se pot acoperi din fonduri externe nerambursabile prin Ministerul Fondurilor Europene, in limita sumelor alocate si in conformitate cu prevederile si regulile de eligibilitate aplicabile.

(2) Modelul declaratiei pe propria raspundere prevazut la art. XI alin. (3) se stabileste prin ordin comun al ministrului muncii si protectiei sociale si al ministrului fondurilor europene.


Art. XV. -

(1) Alti profesionisti, astfel cum sunt reglementati de Legea nr. 287/2009 privind Codul civil, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, care nu au calitatea de angajatori si intrerup activitatea total sau partial in baza deciziilor emise de autoritatile publice competente potrivit legii, pe perioada starii de urgenta instituite prin Decretul nr. 195/2020 privind instituirea starii de urgenta pe teritoriul Romaniei, beneficiaza din bugetul general consolidat de o indemnizatie egala cu salariul de baza minim brut pe tara garantat in plata stabilit pentru anul 2020.

(2) Pe perioada starii de urgenta instituite prin Decretul nr. 195/2020 privind instituirea starii de urgenta pe teritoriul Romaniei, pentru perioada suspendarii temporare a contractului de activitate sportiva, din initiativa structurii sportive, ca urmare a efectelor produse de coronavirusul SARS-CoV-2, persoanele prevazute la art. 671 alin. (1) lit. a) -c) din Legea educatiei fizice si sportului nr. 69/2000, cu modificarile si completarile ulterioare, beneficiaza de o indemnizatie de 75% din drepturile in bani aferente contraprestatiei activitatii sportive, dar nu mai mult de 75% din castigul salarial mediu brut prevazut de Legea bugetului asigurarilor sociale de stat pe anul 2020 nr. 6/2020. Indemnizatia se suporta din bugetul general consolidat.

(3) Indemnizatia prevazuta la alin. (1) este supusa impozitarii si platii contributiilor in conditiile prevazute de Legea nr. 227/2015 privind Codul Fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare.


Art. XVI. -

Articolul 9 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 158/2005 privind concediile si indemnizatiile de asigurari sociale de sanatate, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 1.074 din 29 noiembrie 2005, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 399/2006, cu modificarile ulterioare, se modifica si va avea urmatorul cuprins:

"
Art. 9. -
(1) Persoanele asigurate prevazute la art. 1 alin. (1) si (2) au dreptul la concediu si indemnizatie pentru incapacitate temporara de munca, fara indeplinirea conditiei de stagiu de asigurare, in cazul urgentelor medico-chirurgicale, tuberculozei, bolilor infectocontagioase din grupa A, neoplaziilor si SIDA. Lista cuprinzand urgentele medico-chirurgicale, precum si bolile infectocontagioase din grupa A este stabilita prin hotarare a Guvernului.

(2) In scopul prevenirii imbolnavirilor, persoanele asigurate prevazute la art. 1 alin. (1) si (2) au dreptul la concediu si indemnizatie pentru carantina, fara indeplinirea conditiei privind stagiul de asigurare."


Art. XVII. -

Prin derogare de la prevederile art. 13 alin. (2) si art. 14 alin. (3) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 158/2005, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 399/2006, cu modificarile si completarile ulterioare, certificatele de concediu medical, care cuprind a 91-a zi sau depasesc 183 de zile, acordate in perioada starii de urgenta instituite prin Decretul nr. 195/2020 privind instituirea starii de urgenta pe teritoriul Romaniei, se elibereaza si se deconteaza fara avizul medicului expert al asigurarilor sociale."

Art. XVIII. -
Anexele nr. 1-3 fac parte integranta din prezenta ordonanta de urgenta.

 

 

Citeste si: OUG nr. 29/2020 – actul privind masurile anticriza pentru mediul de afaceri este in MONITOR

de Ghinea Viorica

Citeste mai multe articole pe aceeasi tema:
OUG nr. 30/2020somaj tehniccoronavirusasigurari sociale

Ti-a placut acest articol? Da Like, Printeaza sau trimite prin WhatsApp si Email!

Data aparitiei: 21 Martie 2020


Votati articolul "OUG nr. 30/2020. Masura privind somajul tehnic a fost OFICIALIZATA. Cine beneficiaza de ajutor de la stat":
Rating:

Nota: 4.54 din 5 din 14 voturi


Alte articole publicate in data de 21 Martie 2020 ARTICOLE SIMILARE

Opinia ta conteaza! Scrie-ne mai jos ce parere ai despre acest subiect dar si ce alte subiecte din domeniu te intereseaza si ai dori sa scriem despre ele!


Daca ai intrebari care necesita consultanta in contabilitate, le poti adresa pe www.PortalContabilitate.ro sau www.ClubContabilitate.ro. Va multumim!


X
user
user

Intrebare antispam: 1 + 3 =
  Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Subiectele saptamanii

  • Catalog mijloace fixe 2020 si durate normale de functionare

    • Consultati varianta actualizata a Catalogului mijloacelor fixe 2020 si duratele normale de functionare, aprobata prin H.G. nr. 2.139/2004 (Monitorul Oficial nr. 46/2005).    Organizarea prin catalog mijloace fixe presupune clasificarea mijloacelor fixe utilizate in economie si duratele normale de functionare ale acestora care corespund cu duratele de amortizare in ani, aferente regimului de amortizare liniar.  In Nomenclatorul mijloac...» citeste mai departe aici

  • Descarcare declaratii electronice actualizate de ANAF

    • Iti punem la dispozitie cele mai importante declaratii fiscale electronice actualizate de ANAF (Agentia Nationala de Administare Fiscala). Aceasta lista contine o serie de declaratii fiscale actualizate in 2020 si reprezinta un instrument util atat pentru profesionistii din domeniul financiar-contabil, cat si pentru restul contribuabililor care depun astfel de formulare.   Noutati despre modificarile declaratiilor electronice gasiti in sectiunea noastra ...» citeste mai departe aici

  • Completarea declaratiei 230: ANAF a publicat noul PDF inteligent

    • UPDATE in 9 aprilie 2020. Agentia Nationala de Administrare Fiscala a actualizat PDF-ul inteligent pentru Declaratia 230 – formularul valabil in 2020.   Formularul 230 reprezinta Cerere privind destinatia sumei reprezentand 2% sau 3,5% din impozitul anual pe veniturile din salarii si din pensii/ Cerere privind destinatia sumei reprezentand pana la 3,5% din impozitul anual datorat, conform ...» citeste mai departe aici

  • Descarca ultima versiune pentru Declaratia 300

    • Agentia Nationala de Administrare Fiscala a actualizat PDF-ul inteligent necesar pentru generarea Declaratiei 300 - Decont de taxa pentru valoarea adaugata.   Modificarile aduse formularului sunt conforme cu OANAF nr. 2.227/2019, act ce a fost publicat in Monitorul Oficial nr. 687 din data de 20 august 2019. Declaratia 300 a ajuns la versiunea A 6.0.3 din data de 2 septembrie 2019. Principalele modificari ale declaratiei 300 sunt dete...» citeste mai departe aici

  • Unii bugetari din Romania ar putea intra in somaj tehnic prin rotatie, cu 75% din salariul de baza

    • Bugetarii din anumite sectoare publice ar putea intra in somaj tehnic prin rotatie, cu 75% din salariul de baza, potrivit unui anunt facut de Violeta Alexandru, ministrul Muncii, pe Facebook.    “Trecem printr-o perioada in care multe lucruri s-au schimbat. Intr-o buna parte a sistemului public s-a redus activitatea. De la mediul privat, din datele pe care le vad zilnic despre contractele suspendate sau incetate, am cel mai clar semnal. Se...» citeste mai departe aici

  • Modificari legislative pentru vouchere de vacanta si tichete culturale. Analiza zilei cu Irina Dumitrescu

    • Specialistul Irina Dumitrescu ne prezinta in continuare noile modificari legislative pentru vouchere de vacanta si tichete culturale. Valabilitatea voucherelor de vacanta a fost prelungita pana la data de 31 mai 2021 si s-a stabilit valoarea sumei indexate care se acorda sub forma de tichete culturale pentru intervalul calendaristic.    Modificari privind voucherele de vacanta Pri...» citeste mai departe aici

Newsletter zilnic GRATUIT

Noutati in Codul Fiscal 2020 - 11 Monografii Contabile actualizate la zi
Aboneaza-te la newsletterul Contabilul.ro si primesti gratuit Raportul special "Noutati in Codul Fiscal 2020 - 11 Monografii Contabile actualizate la zi".
Stiri si analize economice
SATI

Atentie, Contabili!

Modificari in Codul Fiscal 2020 - ATENTIE la monografiile contabile actualizate
Cititi «Raportul Special Gratuit» oferit de specialistii nostri

DESCARCA GRATUIT Raportul Special
"Noutati in Codul Fiscal 2020 - 11 Monografii Contabile actualizate la zi"


email
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016
X