Salariatii care au vechime de minim 12 luni la o firma ar putea beneficia de o parte din profitul net realizat, potrivit unei initiative legislative inregistrate in septembrie la Senat.
Modificarile intra in vigoare la data de 1 ianuarie a anului urmator publicarii ei in Monitorul Oficial al Romaniei.
Initiatorii proiectului sustin ca participarea la profit a salariatiiior este o practice des intalnita la nivelul statelor membre ale Uniunii Europene, regasindu-se in 30% dintre unitatile cu peste 10 angajati.
Participarea angajatiior la profitul companiei reprezinta un instrument de crestere a bunastarii angajatilor, dar si o modalitate prin intermediul careia este redusa inegalitatea de venit si avere. De asemenea, participarea la profit reprezinta un instrument care stimuleaza fidelitatea angajatilor, imbunatatind astfel productivitatea si performanta companiilor, potrivit expunerii de motive.
1. Din profitul net realizat pentru un anumit exercitiu financiar anual, conform situatiilor financiare anuale aprobate, angajatorul are obligatia de a distribui salariatilor, cu titlul de participare la profit, suplimentar salariului si celorlaltor drepturi banesti prevazute de lege si de contractele individuale si colective de munca aplicabile o parte din acel profit net realizat.
2. Cand angajatorul este structurat pe sucursale sau alte unitati constituite in centre de profit, pentru care sunt evidentiate si calculate veniturile si cheltuielile si prin urmare si profitul si profitul net realizat, distinct fata de valorile totale calculate pe ansamblul angajatorului ca persoana juridica, participarea la profit a salariatilor se poate calcula in functie de indicatorii pentru respectivul centru de profit in care acestia au activat, daca s-a convenit astfel prin contractul colectiv de munca aplicabil.
3. De participarea la profit beneficiaza numai salariatii care au vechime de minimum 12 luni in relatia de munca cu acel angajator, neintrerupta sau intrerupta numai de suspendarea temporara a contractului individual de munca din motive de concediu pentru incapacitate temporara de munca, concediu pentru ingrijirea copilului sau alte motive neimputabiie salariatului.
4. Prin contractele colective de munca aplicabile se poate stabili o perioada minima mai lunga sau mai scurta decat cea prevazuta mai sus, dar care nu poate fi mai mare de 24 de luni.
Cartea verde a Contabilitatii varianta online
Examen Consultant Fiscal 2024
Ce NU vrea ANAF sa stii Piruete LEGALE in aspecte fiscale
Bugete cash flow rentabilitate risc - ghid practic
5. Partea din profitul net realizat care se aloca participarii la profit a salariatilor in sensul alin.(l) este de 7,5% din profitul net realizat.
6. Prin contractele colective de munca aplicabile se poate stabili o cota procentuala diferita de cea prevazuta la alin.(5), dar care nu poate fi mai mica de 7.5%, si nici mai mare de 25%.
7. Din cota stabilita conform alin.(5) si (6), o cota de 80% este destinata impartirii tuturor salariatilor eligibili conform prevederilor aiin. (3) sau (4) in mod egal pentru perioade egale lucrate in unitate, iar 20% este destinata impartirii numai salariatilor mai performanti sau tuturor, dar in cote diferentiate in functie de performantele profesionale ale salariatilor asa cum au rezultat din evaluarile profesionale periodice efectuate conform prevederilor Codului Muncii sau din propunerile facute de superiorii ierarhici, conform prevederilor contractelor colective de munca aplicabile, a contractelor individuale de munca si regulamentului intern ai unitatii.
(8) Sumele acordate salariatilor cu titlul de participare la profit reprezinta venituri asimilate salariilor, conform art. 76 alin.(2) lit.e) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal si se declara si acorda la data stabilita pentru plata salariilor sau ultimei transe a salariilor aferente lunii in care este prevazut de lege termenul pentru depunerea situatiilor financiare anuale pentru exercitiul financier in cauza.
(9) Sumele acordate salariatilor cu titlul de participare la profit sunt supuse impozitului pe venit conform prevederilor titiului IV din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu facilitatile fiscale prevazute la titlul V din aceeasi lege in ce priveste contributiile sociale obligatorii.
10. Sumele acordate salariatilor cu titlul de participare la profit conform prezentului articol sunt pentru angajatorii piatitori de impozit pe profit cheltuieii deductibile limitat pentru determinarea rezultatului fiscal, conform art.25 alin.(2) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal.
Cum va fi modificat Codul fiscal?
Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare, se modifica si completeaza dupa cum urmeaza:
1. Dupa art.22*1 se introduce un nou articol, art. 22''2, cu urmatorul cuprins:
”Art.22^2 Scutirea de impozit a sumelor acordate salariatilor ca participare la profit
Prevederile art.22 se aplica in mod corespunzator si sumelor acordate de angajatorii platitori de impozit pe profit salariatilor ca participare la profit, conform prevederilor legii speciale, pentru sumele efectiv acordate, ce nu pot depasi 25% din profitui net contabil, conform prevederilor din normele metodologice. ”
2. La art. 139, alin.(l) lit.h) se abroga.
3. La art.142, dupa lit.t) se introduce o noua litera, litera u), cu urmatorul cuprins:
” u) sumele reprezentand participarea salariatilor la profit, potrivit legii;"
4. La art. 157, alin.(l) lit.j) se abroga.
5. La art. 157, alin.(2) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"(2) Nu se cuprind in baza iunara de calcul al contributiei de asigurari sociale de sanatate sumele prevazute la art. 76 alin. (4) lit. d), art. 141 lit. d) si art. 142 si nici sumele reprezentand participarea salariatilor la profit, potrivit legii;”
6. La art.220^4, alin.(l) lit.f) se abroga.
7. La art. 220^4, alin.(2) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
”(2) Nu se cuprind in baza Iunara de calcul al contributiei asiguratorie pentru munca sumele prevazute la art. 142 si nici sumele reprezentand participarea salariatilor la profit, potrivit legii;”
Art.5 La data intrarii in vigoare a prezentului act normativ se abroga art.1, alin.(l), lit.e) din Ordonanta Guvernului nr. 64/2001 privind repartizarea profitului la societatile nationale, companiile nationale si societatile comerciale cu capital integral sau majoritar de stat, precum si la regiiie autonome, aprobata prin Legea nr.769/2001, cu modificarile si completarile ulterioare.