Digitalizarea ANAF este unul dintre subiectele fierbinti ale ultimului an, luand amploare in special in contextul pandemiei de Covid. Ceea ce pana acum era doar la stadiul de idee va deveni palpabil gratie evolutiei rapide a tehnologiei.
ANAF a facut public proiectul privind Strategia de digitalizare a institutiei publice in perioada 2021 - 2024. In contextul procesului de digitalizare a Agentiei, in cursul anului 2020 au fost operationalizate si au devenit functionale urmatoarele proiecte:
- sistemul de poprire electronica;
- simplificarea Fisei analitice pe platitor in cazul persoanelor juridice;
- identificarea vizuala on-line, in vederea inrolarii de la distanta in SPV;
- programarea online pentru asistenta a contribuabililor la sediul unitatilor fiscale;
- interconectarea SPV cu portalul ghiseul.ro in vederea facilitarii efectuarii platilor.
Pentru perioada 2021-2024, principalul obiectiv al Agentiei este reprezentat de transformarea institutiei intr-o organizatie inovativa si care sa raspunda provocarilor mediului extern. Astfel, la inceputul anului 2021 la nivelul ANAF se afla in implementare 18 proiecte semnificative, dintre care sapte sunt in curs de implementare avansata:
- SAF-T (Standard Audit File for Taxation) - transferul electronic de date contabile si financiare de la companii catre administratia fiscala;
Marea Carte Verde a Monografiilor Contabile 2024
Cartea verde a Contabilitatii varianta online
Abonament PortalContabilitate ro - abonament 12 luni
Cartea verde a contabilitatii
Citeste si: Sistemul SAF-T ar putea deveni obligatoriu din ianuarie 2022. Ce va cuprinde fisierul
- TRAFIC CONTROL - Sistemul informatic de monitorizare a tranzactiilor intracomunitare de bunuri;
- extinderea serviciilor electronice disponibile pe portalul ANAF;
- sistemul informatic NOES (Nivelul Operativ al Executarii Silite);
- sistemul informatic One Stop Shop (OSS_RO) – pachetul TVA privind comertul electronic;
- extinderea sistemului informatic necesar realizarii schimbului de informatii fiscale intre statele membre UE;
- optimizarea sistemului informatic - VIES_RO – realizarea schimbului de informatii privind livrarile intracomunitare.
De asemenea, 11 proiecte urmeaza a fi demarate in cursul anului 2021. Dintre acestea, ANAF aminteste in documente de:
- proiectul „SFERA”, care vizeaza actualizarea sistemelor informatice de administrare fiscala a contribuabililor si asigurarea interoperabilitatii acestora cu sistemele informatice ale altor institutii ale statului care detin si pot furniza informatii utile in activitatea de colectare a impozitelor si taxelor. Acest proiect va conduce la o gestionare centralizata si unitara a informatiilor referitoare la evidenta contribuabililor persoane juridice.
- proiectul „APIC” (Administratie Performanta prin Informatie Consolidata), care presupune implementarea unei platforme de tip Big Data, platforma ce va permite gestionarea unui volum masiv de
date structurate si nestructurate, analiza acestora, modelarea predictiva si implementarea unui instrument informatic integrat care sa asigure realizarea in mod automat a analizei de risc a contribuabililor. Volumele masive de date provenind din surse diferite au un efect pozitiv in procesul de luare a deciziilor in timp real. Informatiile provenite din diferite surse pot fi folosite si analizate astfel incat sa fie obtinute raspunsuri in ceea ce priveste reducerea costurilor, reducerea timpului necesar procesarii sau luarea unor decizii inteligente. Proiectul reprezinta principala forta motrice a implementarii si functionarii sistemului de analiza de risc al Agentiei.
Sub-obiective strategice
1. Adoptarea unui design nou si inovator de procese de activitate si servicii, orientat catre asteptarile si cerintele contribuabililor:
Implementarea unui mecanism anual de analiza si evaluare, in vederea adaptarii la noile tendinte si cerinte exprimate de catre partenerii externi:
- evaluarea anuala a impactului serviciilor oferite;
- evaluarea anuala a satisfactiei contribuabililor privind interactiunea cu ANAF;
- evaluarea, prin sondaje de opinie, a necesarului de imbunatatire a serviciilor prestate, din perspectiva contribuabililor;
- evaluarea poverii fiscale pentru contribuabili si a masurilor care pot fi intreprinse in vederea imbunatatirii acestui aspect, conform modelului OCDE;
- consultarea mediului de afaceri si a mediului academic, prin intermediul Consiliului Consultativ, cu privire la masurile viitoare ce urmeaza a fi adoptate de catre ANAF; § realizarea unor planuri anuale de masuri privind prioritizarea activitatilor care sustin conformarea fiscala.
Simplificarea formularelor, declaratiilor si a altor documente fiscale pentru a sustine conformarea voluntara la declararea obligatiilor fiscale:
- reducerea numarului de formulare si declaratii;
- simplificarea si reconceptualizarea formularelor si declaratiilor;
- simplificarea, in continuare, a fisei analitice pe platitor.
Simplificarea graduala a procedurilor vamale, conform prevederilor Codului Vamal al Uniunii. Specializarea activitatii de administrare fiscala a marilor contribuabili, pe sectoare de activitate, pentru o mai buna intelegere a specificului fiecarei industrii si pentru o interactiune adaptata la cerintele specifice ale contribuabililor. Reconceptualizarea managementului arieratelor fiscale, obiectivul final fiind utilizarea metodelor de segmentare a debitorilor in functie de profilul de risc.
Dezvoltarea serviciului de Call-center prin:
- marirea capacitatii tehnice a sistemului de a prelua simultan mai multe apeluri;
-implementarea de mesaje vocale preinregistrate, redate automat prin sistemul Raspuns Vocal Interactiv;
- cresterea numarului de operatori Call-center si formarea profesionala continua a acestora.
2. Furnizarea de servicii simple si accesibile pentru contribuabili:
- extinderea mecanismului audierii contribuabilului prin mijloace de comunicare la distanta, in vederea sprijinirii activitatii de conformare fiscala voluntara;
- asigurarea inregistrarii fiscale initiale, cat si a depunerii de mentiuni ulterioare, prin mijloace electronice;
- simplificarea procedurii de inregistrare in scopuri de TVA;
- extinderea la nivel national a serviciului de programari on-line si furnizarea de servicii in sistem self- service.
3. Atitudine proactiva fata de contribuabili pentru a facilita procesul de cunoastere a modului de conformare la indeplinirea obligatiilor fiscale:
- transmiterea de informari personalizate catre contribuabili prin intermediul Spatiului Privat Virtual;
- organizarea de campanii de mediatizare;
- organizarea de sesiuni de asistenta pe pagina de Facebook a ANAF;
- transmiterea de indrumari catre contribuabilii persoane fizice, prin care vom oferi informatii si asistenta in vederea indeplinirii, in mod corespunzator, a obligatiilor declarative si de plata.
Digitalizarea este mai mult ca oricand necesara pentru a deservi mai bine contribuabilii si mediul de business, pentru a asigura coordonarea eforturilor administrative cu modul in care contribuabilii utilizeaza tehnologia digitala, pentru a creste performanta serviciilor publice oferite in domeniul administrarii fiscale si vamale, a reduce povara administrativa si a facilita comunicarea intre ANAF si contribuabili in ambele sensuri, dupa cum precizeaza institutia.
Consulta documentul integral AICI - Strategia ANAF 2021 - 2024
De asemenea, institutia a mai publicat inca doua documente care pot fi consultate mai jos:
Strategia de digitalizare a ANAF (2021 - 2025)
Planul de comunicare (2021)
Foto: pixabay.com