Ministerul Economiei a publicat proiectul de Ordonanta de urgenta pentru liberalizarea promovarii exportului romanesc. Se doreste implementarea unui sistem de deductibilitate extinsa a cheltuielilor legate de activitatea de export pentru toate firmele care isi doresc acest lucru.
Astfel, statul poate sa incurajeze exportul intr-un mod prin care sa poata beneficia orice intreprindere romana si fara a le favoriza pe unele in pofida altora. Acest sistem este accesibil tuturor, nu confera avantaje doar unor firme si, mai mult, incurajeaza responsabilitatea antreprenoriala a deciziilor de cheltuire a banilor. Incurajeaza responsabilitatea deoarece costul participarii la actiuni de promovare este impartit intre firma si stat. Astfel intreprinderile au stimulentul sa fie chibzuite cu cheltuielile ocazionate. Un astfel de stimulent nu exista atunci cand un organism central poate cheltui banii publici.
Alte beneficii sunt reprezentate de extinderea optiunilor de evenimente pentru exportatori. Acestea nu ar mai fi decise in mod limitativ in cadrul Consiliului de Export, in functie de negocierea unui buget intre diferite sectoare. Ar deschide oportunitatea participarii exportatorilor la targuri si misiuni tintite pe piete sau nise alese conform propriilor nevoi si planuri de afaceri.
Nu in ultimul rand se evita costurile administrative, de implementare, contractarea in cadrul procedurilor de achizitii publice, costuri legate de implementarea masurilor Curtii de Conturi, litigiile generate si pierdute in legatura cu incidentele ivite in PPE.
Potrivit proiectului de OUG care va modifica si completa Codul fiscal:
"1. La articolul 25 alineatul (4), dupa litera t) se introduce o noua litera, litera t), cu urmatorul cuprins:
t) cheltuielile reprezentand:
1. costul de participare la targuri si expozitii internationale, inclusiv cheltuieli privind transportul si cazarea a maxim doi participanti, cheltuielile privind transportul sau formalitatile vamale ale exponatelor, mostrelor si materialelor publicitare, cheltuielile privind inchirierea, elaborarea, construirea sau amenajarea spatiului expozitional, cheltuielile generale pe perioada de desfasurare a actiunilor promotionale, de reprezentare si de protocol, cheltuielile privind materialele publicitare de prezentare si promovare cu caracter economic general;
2. cheltuielile aferente realizarii de studii de piata si pe produse, inclusiv pentru obiective complexe, pe piete de interes pentru exportul romanesc;
Ce NU vrea ANAF sa stii Piruete LEGALE in aspecte fiscale Registrul de Evidenta Fiscala PFA Cartea verde a contabilitatii
3. realizarea de actiuni de publicitate si reclama cu caracter general, pe piete de interes pentru exportul romanesc.
Contribuabilii care inregistreaza aceste cheltuieli scad o jumatate din costul lor din impozitul pe profit datorat pentru trimestrul in care au fost efectuate, in cazul in care acestia datoreaza impozit pe profit trimestrial, sau din impozitul pe profit anual, in cazul contribuabililor care aplica sistemul anual de declarare si plata a impozitului pe profit. Sumele care nu sunt scazute din impozitul pe profit potrivit prevederilor prezentei litere se reporteaza in urmatorii 7 ani consecutivi. Recuperarea acestor sume se va efectua in ordinea inregistrarii acestora, in aceleasi conditii, la fiecare termen de plata a impozitului pe profit.”
2. Dupa alineatul (1^7) al articolului 56 se introduc doua noi alineate, alineatele (1^8) si (1^9), cu urmatorul cuprins:
„(1^8) Microintreprinderile scad din impozitul pe veniturile microintreprinderilor in trimestrul in care au fost inregistrate, in limita impozitului pe veniturile microintreprinderilor datorat pentru trimestrul respectiv, o jumatate din costul:
1. de participare la targuri si expozitii internationale, inclusiv cheltuieli privind transportul si cazarea a maxim doi participanti, cheltuielile privind transportul sau formalitatile vamale ale exponatelor, mostrelor si materialelor publicitare, cheltuielile privind inchirierea, elaborarea, construirea sau amenajarea spatiului expozitional, cheltuielile generale pe perioada de desfasurare a actiunilor promotionale, de reprezentare si de protocol, cheltuielile privind materialele publicitare de prezentare si promovare cu caracter economic general;
2. cheltuielile aferente realizarii de studii de piata si pe produse, inclusiv pentru obiective complexe, pe piete de interes pentru exportul romanesc;
3. realizarea de actiuni de publicitate si reclama cu caracter general, pe piete de interes pentru exportul romanesc.
(1^9) Sumele care nu sunt scazute potrivit prevederilor alin. (1^8) din impozitul datorat pe veniturile microintreprinderilor se reporteaza in trimestrele urmatoare, pe o perioada de 28 de trimestre consecutive. Scaderea acestor sume din impozitul pe veniturile microintreprinderilor datorat se efectueaza in ordinea inregistrarii acestora, in aceleasi conditii, la fiecare termen de plata a impozitului pe veniturile microintreprinderilor.”
Art. II. – Ordonanta de urgenta nr. 120/2002 privind aprobarea Sistemului de sustinere si promovare a exportului cu finantare de la bugetul de stat, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 67 din data de 29 ianuarie 2008, cu modificarile si completarile ulterioare, se modifica dupa cum urmeaza:
1. Art. 1 alin. (3) se abroga.
2. Art. 2 alin. (1) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
„(1) Sumele de la bugetul de stat pentru sustinerea si promovarea exportului se vor aproba distinct in bugetele Ministerului Agriculturii si Dezvoltarii Rurale si Ministerului Finantelor - Actiuni generale**).”
3. Art. 2 alin. (3) se abroga.
4. Art. 3 alin. (2) se abroga.
5. Art. 4 se abroga.
6. Punctele II.1 si II.2 din Anexa se abroga."