Inca un pas important in debirocratizarea mediului de afaceri ar putea fi inscrierea online la Registrul Comertului, potrivit unei initiative legislative inregistrate recent la Senat.
Masurile privind inregistrarea in Oficiului National al Registrului Comertului urmaresc:
a) Crearea cadrului legal prin care formalitatile pentru constituirea unei societati si inregistrarea unei sucursale se pot derula integral online, prin utilizarea mijloacelor de identiflcare electronica si a mijloacelor electronice de comunicare;
b) Simplificarea procedurii de inregistrare in registrul comertului pentru a permite depunerea de documente in format electronic, veriflcarea indeplinirii conditiilor prevazute de lege realizand-se prin comunicarea intre autoritati si utilizarea informatiilor/documentelor aflate deja la dispozitia acestora.
c) Reglementarea procedurii de inregistrare in registrul comertului in baza controlului de legalitate, realizat de registratorul comercial;
d) Reglementarea statutului registratorului comercial;
Marea Carte Verde a Monografiilor Contabile 2024 - REDUCERE 40
Registrul de Evidenta Fiscala PFA
Contractul de mandat Optimizare fiscala Avantaje si dezavantaje
e) Reglementarea accesului online la informatiile privind societatile europene, inclusiv la informatiile privind societatile inregistrate in alte state membre ale Uniunii si, pentru a imbunatati accesibilitatea serviciului public al registrului comertului, asigurarea disponibilitatii de informatii extinse si actualizate privind infiintarea si functionarea societatilor;
f) Degrevarea judecatorilor de sarcinile ce exced activitatii judiciare m ceea ce priveste organizatiile cu scop nepatrimonial care functioneaza conform Ordonantei nr. 26/2000 cu privire la asociatii si fundatii, inscrierea lor si inscrierea mentiunilor obligatorii legate de modificari de orice fel lichidare putand fi preluate de registratorii comerciali;
g) Asigurarea de proceduri unitare pentru inregistrarea persoanelor juridice, a persoanelor fizice care desfasoara activitati economice si a organizatiilor fara scop lucrativ, pentru evidenta acestora si inregistrarea de mentiuni.
Citeste si: Reguli privind accesul la Registrul Comertului. Certificatul verde si buletinul se prezinta la intrare
"In 2019 Comisia Europeana a lansat un pachet de modificare a legislatiei comunitare in privinta infiintarii, a publicitatii, a interconectarii registrelor comerciale din statele membre cu scopul incurajarii libertatii de circulatie a capitalurilor in spatiul Uniunii Europene, facilitand accesul transfrontalier la informatiile privind societatile comerciale din Uniune si permitand comunicarea electronica dintre registrele din statele membre in legatura cu anumite operatiuni transfrontaliere relevante pentru societatile comerciale.
Valorificarea instrumentelor si proceselor digitale cu ocazia infiintarii societatilor si pe tot parcursul functionarii acestora sunt prevazute in Directiva (UE) 2019/1151 a Parlamentului European si a Consiliului in ceea ce prive§te utilizarea instrumentulelor si a proceselor digitale in contextul dreptului societatilor. Ca urmare a termenului de 1 august 2021 stabilit pentru transpunerea prevederilor acesteia, proiectul de lege privind registrul comertului este rezultatul unei evolutii constante, in sensul simplificarii formalitatilor si de reducere a sarcinilor administrative, pentru a incepe o activitate economica mai usor, mai rapid si mai eficient, din punct de vedere al timpului si costurilor.
Potrivit prevederilor art. 5 din Ordonanta nr. 26/2000 cu privire la asociatii si fundatii, organizatiile cu scop nepatrimonial dobandesc personalitate juridica prin inscrierea in Registrul asociatiilor si fundatiilor aflat la grefa judecatoriei in a carei circumscriptie teritoriala isi au sediul, respectiv conform art. 36 alin. (1) in cazul federatiilor, acestea devin persoane juridice din momentul inscrierii in Registrul federatiilor aflat la grefa tribunalului.
Procedura de parcurs potrivit legislatiei in vigoare prezinta unele inconsecvente atat raportate la formalitatile de inregistrare a societatilor cat si la autoritatea de decizie a infiintarii/inregistrarii de menfluni. Astfel, rolul judecatorului nu este unul exclusiv judiciar, o serie de atributii fiind mai degraba de natura administrative, cum ar fl veriflcarea actelor depuse in sustinerea cererilor. Totodata, inscrierea unei asociatii, fundatii precum si inscrierea mentiunilor dureaza excesiv de mult.", se mentioneaza in expunerea de motive.
Extras din proiectul legislativ:
Registrul comertului este tinut de ONRC, in sistem informatic, iar inregistrarea in registrul comertului si in alte registre tinute de ONRC se efectueaza electronic.
Activitatea ONRC este sustinuta de un centru de date principal si de un centru de date secundar, la o distanta rezonabila din punct de vedere tehnic de central de date principal, ambele localizate pe teritoriul Romaniei.
Registrul comertului gestioneaza urmatoarele categorii de registre:
a) un registru pentru inregistrarea societatilor, companiilor nationale, societatilor nationale, regiilor autonome, grupurllor de interes economic, societatilor europene, grupurilor europene de interes economic, a altor persoane juridice expres prevazute de lege, cu sediul principal in Romania, a sucursalelor acestora si, dupa caz, a sucursalelor persoanelor juridice cu sediul principal in strainatate;
b) un registru pentru inregistrarea societatilor cooperative si societatilor cooperative europene cu sediul principal in Romania, a sucursalelor acestora si, dupa caz, a sucursalelor societatilor cooperative sau societatilor cooperative europene cu sediul principal in strainatate;
c) un registru pentru inregistrarea persoanelor fizice autorizate, intreprinderilor individuale si intreprinderilor familiale, cu sediul profesional si, dupa caz, puncte de lucru in Romania;
d) un registrul special pentru inscrierea asociatiilor §i fundaliilor aflat la ORC unde isi are sediul, dupa caz filiale.
e) un registru al federatiilor pentru inscrierea federatiilor aflate la ORC unde isi are sediul social
Modul de tinere a registrelor, de efectuare a inregistrarilor, de prestare a serviciilor de catre ONRC si oficiile registrului comerjului se stabileste prin ordin al ministrului justitiei.
Oficiul registrului comertului pastreaza un dosar cu cererile de mregistrare, inscriere in registrul comertului, documentele in sustinerea acestora, documentele in baza carora se efectueaza inregistrarile, inscrierile in registrul comertului si documentele care atesta efectuarea inregistrarii, inscrierii.
(2) Documentele prevazute la alin.(l) se arhiveaza de Oficiul National al Registrului Comertului sau, dupa caz, de structurile teritoriale ale acestuia si in forma electronica, intr-un format care permite citirea si cautarea pe calculator sau sub forma de date structurate.
(3) Documentele si informatiile depuse pe suport de hartie sunt convertite in format electronic de catre ONRC si oficiile registrului comertului, in termen de 30 zile de la inregistrarea acestora.
(4) Prin derogare de la prevederile alin. (3),documentele depuse pe suport de hartie inainte de data de 31 decembrie 2006 se convertesc in format electronic de catre ONRC si oficiile registrului comertului la primirea unei solicitari de eliberare prin mijloace electronice a unor copii sau copii certificate ale acelor documente.
Art. 9 - (1) Registrul comertului, tinut de ONRC, face parte din sistemul de interconectare a registrelor comertului din statele membre ale Uniunii Europene, denumit in continuare sistemul de interconectare a registrelor comertului.
(2) Sistemul de interconectare a registrelor comertului este constituit din registrele comertului din statele membre ale Uniunii Europene si platforma centrala europeana. La nivel european, punctul de acces electronic la sistemul de interconectare este portalul european e-Justitie. La nivel national, punctul de acces de interconectare a registrelor comertului este registrul comertului, la nivel central.
(3) Prin sistemul de interconectare a registrelor comertului, registrul comertului pune la dispozitia publicului documentele §i informatiile referitoare la profesionistii inregistrati in registrul comertului sau, dupa caz, la alte categorii de persoane inregistrate in registrul comertului.
(4) Oficiul registrului comertului realizeaza, prin sistemul de interconectare a registrelor comertuui, cu titlu gratuit, schimbul de documente si informatii cu registrele comertului din statele membre ale Uniunii Europene in cazul operatiunilor de fuziune transfrontaliera si al sucursalelor infiintate de societati cu sediul in statele membre ale Uniunii Europene.
(5) ONRC asigura interoperabilitatea registrului comertului cu sistemul de interconectare a registrelor comertului din statele membre ale Uniuni Europene, documentele si informatiile fiind disponibile in format standard de mesaj si fiind accesibile prin mijloace electronice, cu respectarea standardelor de securitate pentru transmisia si schimbul datelor, in conditiile legii.
(6) ONRC poate constitui, prin registrul comertului, puncte de acces optionale la sistemul de interconectare a registrelor comertului. Constituirea punctelor de acces optionale se aproba prin ordin al ministrului justitiei.
Art. 10 - Pentru identificare, inclusiv in comunicarea dintre registrele comertului din statele membre prin sistemul de interconectare, profesionistii inregistrati in registrul comertului au si un identificator unic la nivel european, denumit in continuare EUID, care include elementul de identificare al Romaniei, elementul de identificare al registrului national, numarul persoanei din registrul respectiv, si daca este necesar , alte elemente pentru a evita erorile de identificare.
Structura EUID se aproba prin ordin al ministrului justitiei.
Art. 11 - (1) Registrul comertului este public. Oficiul registrului comertului elibereaza, la cererea si pe cheltuiala persoanei interesate, in limba romana, cu respectarea legislatiei privind protectia datelor cu caracter personal, informatii si certificate constatatoare despre datele inregistrate in registrul comertului, precum si certificate constatatoare ca un anumit act sau fapt nu este inregistrat, copii si copii certificate ale tuturor actelor inregistrate sau prezentate ori a oricarei parti a acestora, in forma in care au fost depuse in sustinerea cererilor de inregistrare.
(2) Cererea de eliberare de informatii si documente poate fi depusa la ghiseu ori transmisa prin posta sau servicii de curierat sau prin mijloace electronice, fiind insotita, cu exceptia cererii semnate electronic calificat, de o copie a actului de identitate.
Oficiul registrului comertului elibereaza documentele prevazute la alin.(]) in forma electronica, semnate electronic calificat sau, dupa caz, cu sigiliul electronic, ori pe suport hartie, la sediul ONRC si al oficiilor registrului comertului, sau prin servicii de posta sau curierat.
(4) Copiile in format electronic si cele pe suport hartie sunt certificate pentru conformitate. La cerere, se pot elibera si copii fara formalitatea certificarii.
(5) Copii m format electronic ale documentor si informatiile prevazute la alin. (1) se pun la dispozitia publicului si prin sistemul de interconectare a registrelor comertului.
(6) Documentele primite, respectiv transmise pe cale electronica se gestioneaza si prin interconectarea cu Punctul de Contact Unic electronic, denumit in continuare PCU in conformitate cu prevederile Ordonantei de urgenta a Guvemului nr. 49/2009 privind libertatea de stabilire a prestatorilor de servicii si libertatea de a furniza servicii in Romania, aprobata prin Legea nr. 68/2010 cu modificarile ulterioare.
Consulta proiectul de lege integral. ►