Fisa postului si regulamentul intern vor reveni pe lista de obligatii a IMM-urilor cu pana la 9 angajati, stabileste Legea 275/2022 pentru respingerea OUG 37/2021 pentru modificarea si completarea Codului muncii.
Actul normativ a aparut in Monitorul nr. 961 din 3 septembrie 2022 si intra in vigoare de joi, 6 octombrie 2022.
OUG 37/2021 cuprindea mai multe masuri pentru debirocratizarea microintreprinderilor cu pana la 9 angajati:
- Specificarea atributiilor postului se va putea face verbal, dar si prin intocmirea fisei postului, cum se intampla pana acum. Pentru asigurarea flexibilitatii relatiilor de munca, la solicitarea scrisa a salariatului, angajatorul este obligat sa-i comunice in scris fisa postului, cu specificarea atributiilor care ii revin;
- Angajatorului cu pana la 9 salariati i se da posibilitatea sa tina evidenta orelor de munca prestate zilnic de fiecare angajat, in conditiile stabilite cu acestia prin acord scris;
- Pentru debirocratizarea si simplificarea procedurilor in domeniul resurselor umane, a fost introdusa eliminarea obligatiei de intocmire a Regulamentului intern de catre aceste microintreprinderi.
Explicatia Parlamentului a fost ca “Respingerea ordonantei de urgenta s-a aprobat intrucat s-a considerat ca masurile propuse ar crea un dezechilibru major in relatiile de munca prin imposibilitatea angajatorului de a-si realiza obligatiile prevazute de lege, in acelasi timp lasand angajatii fara protectie.”
Potrivit documentului, “Masurile propuse golesc de continut prevederile art. 40 alin. (1) din Codul muncii, in sensul ca micul intreprinzator nu mai poate sa-si exercite autoritatea de control asupra modului de indeplinire a sarcinilor de serviciu si nici sa constate savarsirea abaterilor disciplinare si sa aplice sanctiunile corespunzatoare, potrivit legii, contractului colectiv de munca aplicabil si regulamentului intern.”
Ghidul practic al contabilului din domeniul constructiilor
Consilier Taxe si Impozite pentru Contabili 12 actualizari
Operare SAGA Exemple practice si recomandari
Totul despre documentele de contabilitate primara Solutii de organizare a gestiunilor
“Angajatorul are obligatia (potrivit Legii nr. 319/2006) de a evalua riscurile de accidentare si imbolnavire profesionala, adica evalueaza fiecare post de lucru, fiecare sarcina de munca, deci fiecare atributie. Or, daca acestea nu sunt stabilite in forma scrisa, angajatorul nu poate respecta aceasta obligatie si, in consecinta, nu se asigura securitatea si sanatatea in munca, fapt ce contravine legilor speciale si directivelor europene.”, isi motiveaza Parlamentul decizia.
Se considera ca micul intreprinzator va fi supus unor riscuri enorme, mai ales in fata instantelor de judecata care nu vor avea instrumente de control a starii de fapt si de drept intr-un anumit litigiu. De asemenea, angajatorii vor fi „descoperiti” si in fata controalelor inspectorilor de munca. Acestia vor fi nevoiti sa solutioneze petitiile lucratorilor fara a avea repere concrete, singurul argument fiind „cuvantul salariatului impotriva cuvantului angajatorului”.