Ultima saptamana a fost presarata cu cateva modificari fiscale importante care vor schimba directia multor firme. A fost facut pasul concret privind facturarea electronica si a fost oficializata procedura de acordare a esalonarii la plata, in forma simplificata.
Descopera toate noutatile interpretate pe scurt in randurile urmatoare.
Modificari fiscale 8 – 14 noiembrie 2021: fii la curent cu ultimele noutati
1. O.M.F. nr. 1.365/2021 pentru aprobarea Procedurii de utilizare si functionare a sistemului national privind factura electronica RO e-Factura, precum si de primire si descarcare a facturii electronice de catre destinatarii facturii electronice emise in relatia B2G in sistemul national privind factura electronica RO e-Factura
Publicat in: M.Of. nr. 1065 din 08.11.2021
Ce prevede: Procedura aprobata prin acest ordin stabileste cadrul de utilizare si functionare a sistemului national privind factura electronica RO e-Factura precum si de primire si descarcare a facturii electronice de catre destinatarii facturii electronice emise in relatia B2G in sistemul national privind factura electronica RO e-Factura.
Sistemul RO e-Factura este creat, dezvoltat si administrat de catre Ministerul Finantelor, prin Centrul National de Informatii Financiare.
Pentru utilizarea sistemului informatic RO e-Factura, operatorii economici trebuie sa fie inregistrati in Spatiul privat virtual (SPV) in nume propriu sau prin reprezentant legal, prin reprezentant desemnat ori prin imputernicit. In vederea utilizarii sistemului RO e-Factura in relatia B2B, emitentul si destinatarul trebuie sa fie inregistrati in Registrul RO e-Factura.
2. O.M.F. nr. 1.366/2021 pentru aprobarea Specificatiilor tehnice si de utilizare a elementelor de baza ale facturii electronice - RO_CIUS - si a regulilor operationale specifice aplicabile la nivel national
Ce NU vrea ANAF sa stii Piruete LEGALE in aspecte fiscale
Registrul de Evidenta Fiscala PFA
Manualul Contabilului Incepator - stick USB
Publicat in: M.Of. nr. 1065 din 08.11.2021
Ce prevede: Ordinul aproba specificatiile tehnice si de utilizare a elementelor de baza ale facturii electronice - RO_CIUS - si regulile operationale specifice aplicabile la nivel national, conforme cu standardul european de facturare electronica SR EN 16931-1, respectiv in documentul SR EN 16931-1, publicat pe site-ul www.asro.ro.
3. H.G. nr. 1.183/2021 privind prelungirea starii de alerta pe teritoriul Romaniei incepand cu data de 9 noiembrie 2021, precum si stabilirea masurilor care se aplica pe durata acesteia pentru prevenirea si combaterea efectelor pandemiei de COVID-19
Publicat in: M.Of. nr. 1070 din 08.11.2021
Ce prevede: Prin aceasta hotarare, incepand cu data de 09 noiembrie 2021 se prelungeste cu 30 de zile starea de alerta pe intreg teritoriul tarii, instituita prin H.G nr. 394/2020 privind declararea starii de alerta si masurile care se aplica pe durata acesteia pentru prevenirea si combaterea efectelor pandemiei de COVID-19, aprobata cu modificari si completari prin Hotararea Parlamentului Romaniei nr. 5/2020, cu modificarile si completarile ulterioare, si prelungita ulterior prin acte normative.
4. O.A.N.A.F. nr. 1.767/2021 pentru aprobarea Procedurii de acordare a esalonarii la plata, in forma simplificata, de catre organul fiscal central
Publicat in: M.Of. nr. 1072 din 08.11.2021
Ce prevede: Ordinul aproba procedura de acordare a esalonarii la plata, in forma simplificata, esalonare introdusa in Codul de procedura fiscala prin O.G. nr. 11/2021, aplicabila incepand cu data de 01 octombrie 2021.De asemenea, prin acest ordin sunt aprobate si modelul documentelor conexe procedurii, inclusiv modelul cererii de acordare a esalonarii la plata, in forma simplificata.
5. O.A.N.A.F. nr. 1.783/2021 privind natura informatiilor pe care contribuabilul/platitorul trebuie sa le declare prin fisierul standard de control fiscal, modelul de raportare, procedura si conditiile de transmitere, precum si termenele de transmitere si data/datele de la care categoriile de contribuabili/platitori sunt obligate sa transmita fisierul standard de control fiscal
Publicat in: M.Of. nr. 1073 din 09.11.2021
Ce prevede: Prin acest ordin se aproba:
- natura informatiilor pe care contribuabilul/platitorul trebuie sa le declare prin fisierul standard de control fiscal (SAF-T) - Anexa nr. 1 la ordin;
- modelul declaratiei informativa D406 - Anexa nr. 2 la ordin;
- procedura si conditiile de transmitere a Declaratiei D406- Anexa nr. 3 la ordin
- termenele de transmitere a declaratiei D406 - Anexa nr. 4 la ordin
- data/datele de la care categoriile de contribuabili/platitori sunt obligate sa transmita declaratia informative D406, precum si categoriile de contribuabili/platitori exceptate de la transmiterea acesteia - Anexa nr. 5 la ordin
Obligatia de transmitere a fisierului standard de control fiscal prin intermediul Declaratiei informative D406 devine efectiva pentru fiecare categorie de contribuabili, la urmatoarele date de referinta:
• 1 ianuarie 2022 - pentru contribuabilii incadrati in categoria marilor contribuabili la data de 1 ianuarie 2022, care au facut parte din aceasta categorie si in anul 2021;
• 1 iulie 2022- pentru contribuabilii incadrati in categoria marilor contribuabili la data de 1 ianuarie 2022, care nu au facut parte din aceasta categorie in anul 2021;
• 1 ianuarie 2023- pentru contribuabilii incadrati in categoria contribuabili mijlocii la data de 31 decembrie 2021 ;
• 1 ianuarie 2025- pentru contribuabilii incadrati in categoria de contribuabili mici la data de 31 decembrie 2021;
Pentru contribuabilii nou-inregistrati/incadrati dupa data de referinta pentru fiecare categorie in parte, obligatia de depunere a Declaratiei informative D406 incepe de la data efectiva a inregistrarii, prima depunere a Declaratiei informative D406 urmand sa se faca in ultima zi a lunii care urmeaza perioadei pentru care se face raportarea, ulterior datei de referinta pentru categoria in care au fost inregistrati/incadrati.
6. Legea nr. 267/2021 pentru completarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 41/2016 privind stabilirea unor masuri de simplificare la nivelul administratiei publice centrale si pentru modificarea si completarea unor acte normative
Publicat in: M.Of. nr. 1076 din 10.11.2021
Ce prevede: Prin aceasta lege se introduc modificari O.U.G. nr. 41/2016 ce vizeaza debirocratizarea sistemului administrative.
Astfel, de la 01 ianuarie 2022, se interzice institutiilor publice si organelor de specialitate ale administratiei publice centrale sa solicite persoanelor fizice sau persoanelor juridice, in vederea solutionarii cererilor pentru furnizarea unui serviciu public, copii de pe avize sau alte documente care au fost emise de catre institutii publice sau organe de specialitate ale administratiei publice centrale. Institutiile publice si organele de specialitate ale administratiei publice centrale solicita entitatilor care au emis aceste documente, in format electronic, copii sau extrase ale acestora, in baza consimtamantului expres al beneficiarului serviciului public.