email
E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit 

"E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice"

Adauga adresa ta de e-mail pentru a primi Raportul Gratuit, oferit de Contabilul.ro.
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

CE OBLIGATII PREVEDE LEGEA REFERITOR LA ARHIVAREA DOCUMENTELOR?

CE OBLIGATII PREVEDE LEGEA REFERITOR LA ARHIVAREA DOCUMENTELOR?
pastrare documentearhivare documentedocumente contabile

Documentele fac parte din patrimoniul unei companii si trebuie pastrate conform legislatiei in vigoare. Legea Arhivelor Nationale nr.16/1996 menționeaza obligatiile pe care le au entitatile ce creeaza documente dar și procedura de arhivare in timp ce Legea Contabilitatii nr. 82/1991 cu modificarile si completarile ulterioare stabileste termenele de pastrare. Cadrul legal acoperă responsabilitatile emitentilor de documente în fiecare etapa; de la Evidenta Documentelor, Pastrarea Documentelor, Selectionarea Documentelor si pana la Depunerea Documentelor la Arhivele Nationale.

Cum organizam eficient arhivarea documentelor contabile?

Legat de documentele contabile, sa retinem articolele din Pastrarea documentelor (Legea Arhivelor Nationale nr.16/1996) care stipuleaza conditiile in care trebuie pastrate acestea:

  • Art 12 (1): Creatorii si detinatorii de documente sunt obligati sa pastreze documentele create sau detinute in conditii corespunzatoare, asigurandu-le impotriva distrugerii, degradarii, sustragerii ori comercializarii in alte conditii dacet cele prevazute de lege
  • Art 12 (2): Persoanele juridice creatoare de documente sunt obligate sa le pastreze in spatii special amenajate pentru arhiva. Noile constructii ale creatorilor si detinatorilor de arhiva vor fi avizate de catre Arhivele Nationale, dupa caz, numai daca au spatii prevazute pentru pastrarea documentelor
  • Art 12 (4): Depozitele de arhiva vor fi dotate, in functie de formatul si suportul documentelor, cu mijloace adecvate de pastrare si de protejare a acestora, precum si cu mijloace, instalatii si sisteme de prevenire si stingere a incendiilor

Tot legislatia reglementeaza cum trebuie realizata arhivarea corecta a documentelor. Redam mai jos elementele de care trebuie sa țineti cont pentru organizarea eficienta a arhivei dar si pentru identificarea rapida a documentelor atunci cand este necesar:

  1. Dosarele in care sunt ordonate documentele contabile trebuie sa fie grupate pe tip de documente si pe importanta

  2. In cutie se vor regasi documente care aparțin unui singur an calendaristic, grupate pe termene de pastrare, respectiv tip de document

  3. Fiecare unitate arhivistica trebuie sa cuprinda un minim de informatii care sa usureze accesarea documentelor post depozitare, de exemplu: data si tipul documentului

  4. Daca emitentul de documente dispune de puncte de lucru/sucursale, este important sa se regaseasca denumirea acestora pe dosar iar documentele sa fie grupate ca atare in functie de tip document, department, denumirea emitentului.

Ce termene de pastrare au documentele contabile?

Tot legislatia stabileste și termenele de pastrare. Exemplificam cateva din acestea și reamintim ca respectarea lor este doar o componenta a managementului performant al arhivei:

  • 5 ani pentru: notele de receptie, bonurile de predare/transfer/consum, dispozitiile de livrare, fisele de magazie, chitantele, dispozitiile de plata, deconturile de cheltuieli, notele de debitare-creditare, etc
  • 10 ani pentru registrele de contabilitate obligatorii si documentele justificative care stau la baza inregistrarilor in contabilitatea financiara, facturile clienti, facturile furnizori, declaratiile fiscale, registrul jurnal de vanzare-cumparare
  • 50 ani pentru statele de salarii

De 15 ani, SDA- Servicii de Depozitare si Arhivare sprijina companiile sa-si minimizeze costurile prin solutii de arhivare si depozitare personalizate.

Enumeram cateva din beneficiile parteneriatului cu SDA - Servicii de Depozitare si Arhivare, companie acreditata in managementul profesional al arhivei:

  • economii de timp si bani prin servicii complete de prelucrare arhivistica, realizate cu personal specializat conform normelor in vigoare
  • optimizarea utilizarii spatiului si a costurilor legate de depozitarea arhivei
  • siguranta fizica a documentelor si securitatea informatiei, accesul facil și rapid la documente
  • eficientizarea si siguranta logistica datorita depozitelor de arhiva localizate în centrul Romaniei: Bucuresti si Brasov

de Redactia Contabilul

NOUTATI din Legislatia Contabila

Decontarile de la A la Z


Atentie la 5 tipuri de operatiuni de decontare care pun probleme in practica
 1.  Decontarea prin compensare
 2.  Darea in plata in contul dividendelor
 3.  Avantaje in natura sau cheltuieli sociale
 4.  Decontarea achizitiilor/vanzarilor cu plata in rate
 5.  Decontarile din operatiuni in participatie

Lucrarea Decontarile de la A la Z, realizata de reputatul specialist Olga Crevelescu, are marele merit ca grupeaza intr-un singur loc explicatii profesioniste si complete despre toate tipurile de decontari!

...Vezi AICI detalii complete <<

Citeste mai multe articole pe aceeasi tema:
pastrare documentearhivare documentedocumente contabile


Data aparitiei: 22 Februarie 2022
Ultima actualizare: 23 Februarie 2022

Votati articolul "CE OBLIGATII PREVEDE LEGEA REFERITOR LA ARHIVAREA DOCUMENTELOR?":
Rating:

Nota: 4.83 din 5 din 3 voturi

Urmareste-ne pe Google News

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



ARTICOLE SIMILARE



Subiectele saptamanii

  • Societate care primeste imprumut de la asociat. Care sunt inregistrarile contabile?

    • In lumea afacerilor, accesul la capital este esential pentru functionarea si dezvoltarea unei societati, mai ales in fazele incipiente ale activitatii sale. In acest context, imprumuturile de la asociati devin o modalitate frecventa prin care firmele nou infiintate isi asigura lichiditatile necesare pentru a-si desfasura activitatea. Insa, inainte de a proceda la acordarea unui astfel de imprumut, partile implicate trebuie sa fie constiente de implicatiile legale si contabile ale...» citeste mai departe aici

  • Dividende interimare distribuite in cursul anului: monografia contabila si opinia specialistului

    • Putem distribui dividende interimare in cursul anului, in baza unor situatii financiare trimestriale, insa, daca nu le platim asociatilor pana la sfarsitul anului, trebuie sa declaram si sa platim impozit pe venit pana la data de 25 a anului urmator. Monografia contabila este simpla, insa intervin cateva conturi cu care nu suntem prea obisnuiti (463 si 456), astfel ca dupa regularizarea dividendelor (cu ocazia intocmirii situatiilor financiare anuale) este im...» citeste mai departe aici

  • Ordinea stingerii obligatiilor fiscale in fisa sintetica pe platitor

    • Daca un debitor datoreaza mai multe tipuri de obligatii fiscale, iar suma platita nu este suficienta pentru a stinge toate obligatiile, atunci se stinge obligatia fiscala pe care o indica debitorul, potrivit legii, sau care este distribuita potrivit prevederilor art. 163 din Codul de procedura fiscala, dupa caz, stingerea efectuandu-se, de drept, in urmatoarea ordine: a) toate obligatiile fiscale principale, in ordinea vechimii, si apoi obligatiile fiscale accesorii...» citeste mai departe aici

  • Mijloacele fixe de la A la Z: legislatie explicata si studii de caz

    • Toate operatiunile privind mijloacele fixe - achizitie, amortizare, reevaluare, casare, vanzare – pot genera erori de aplicarea a legii, amendate drastic. Stiati ca: - in conformitate cu art. 42 alin. (1) din Legea contabilitatii nr. 82/1991 – neaplicarea corecta a reglementarilor contabile produce o amenda de la 300 lei la 4.000 lei? Ei bine, inregistrarea incorecta a unui obiect/mijloc fix poate genera o astfel de amenda! ...» citeste mai departe aici

Atentie, Contabili!

Contabilitatea se schimba!
Cititi «Raportul Special Gratuit» oferit de specialistii nostri

DESCARCATI GRATUIT
Raportul Special
"E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016
X