Odata cu intrarea in vigoare a OMFP 170/2015 la 1 martie 2015, se aplica noi prevederi in ce priveste arhivarea registrelor de contabilitate si a documentelor justificative necesare in conducerea contabilitatii in partida simpla.
Prin urmare, s-a modificat termenul legal de pastrare a documentelor utilizate de catre persoanele care conduc contabilitatea in partida simpla.
Astfel, documentele justificative vor fi pastrate doar cinci ani, fata de termenul initial de zece ani, conform vechilor reglementari, informeaza si AvocatNet.ro, exceptie facand statele de salarii care se pastreaza pe o perioada de 50 de ani.
De asemenea, atentioneaza aceeasi sursa, documentele justificative care atesta provenienta unor bunuri cu durata de utilizare mai mare de cinci ani se pastreaza pe perioada de utilizare a bunurilor.
Despre noile reglementari aduse de Ordinul 170/2015 am mai scris AICI si AICI. Click pentru a consulta informatii complete privind prevederile aplicabile de la 1 martie.
Registrul-jurnal de incasari si plati si Registrul-inventar se pastreaza zece ani, conform prevederilor din Anexa OMFP 170/2015.
Redam mai jos noile prevederi cuprinse in CAPITOLUL IV al Anexei, referitor la arhivarea si pastrarea documentelor financiar-contabile
1. Persoanele care conduc contabilitatea in partida simpla au obligatia sa pastreze in arhiva lor registrele de contabilitate si documentele justificative care au stat la baza evidentierii operatiunilor economico-financiare in contabilitatea in partida simpla.
Cartea verde a Contabilitatii varianta online
Abonament PortalContabilitate ro - abonament 12 luni
Consilier Taxe si Impozite pentru Contabili 12 actualizari
Ghidul practic al contabilitatii in 2024 Legislatie explicata - Exemple detaliate - Monografii contabile complete
2. Termenul de pastrare a Registrului-jurnal de incasari si plati (cod 14-1-1/b) si a Registrului-inventar (cod 14-1-2/b) este de 10 ani.
3. Documentele justificative utilizate de persoanele care conduc contabilitatea in partida simpla se pastreaza pe o perioada de 5 ani, cu exceptia statelor de salarii care se pastreaza 50 de ani.
4. Documentele justificative care atesta provenienta unor bunuri cu durata de utilizare mai mare decat perioada prevazuta la pct. 3 se pastreaza pe perioada de utilizare a bunurilor.
5. Arhivarea documentelor financiar-contabile se face cu respectarea urmatoarelor reguli:
- documentele se grupeaza in dosare care se numeroteaza;
- gruparea documentelor in dosare se face cronologic si sistematic, in cadrul fiecarui an la care se refera acestea;
- dosarele continand documente financiar-contabile se pastreaza in spatii amenajate in acest scop, asigurate impotriva degradarii, distrugerii sau sustragerii, dotate cu mijloace de prevenire a incendiilor.
6. Arhivarea electronica a documentelor financiar-contabile se face cu respectarea conditiilor prevazute de Normele metodologice de intocmire si utilizare a documentelor financiar- contabile, aprobate prin Ordinul ministrului economiei si finantelor nr. 3.512/2008, cu completarile ulterioare.