Ai un PFA inregistrat la Registrul Comertului sau desfasori o profesie liberala inregistrata la ANAF? Afla ce obligatii contabile ii revin unui liber-profesionist si ce solutii exista pentru a rezolva toate aspectele legale.
Ce obligatii contabile ii revin unui liber-profesionist?
Orice liber-profesionist trebuie sa isi indeplineasca obligatiile legale si contabile pentru a evita eventuale sanctiuni din partea autoritatilor competente. Iata o listă cu ce ai de facut in momentul infiintarii ca PFA/profesie liberală:
1. Inființare PFA - inregistrarea formei legale: PFA la ONRC sau PFI la ANAF (daca desfasori o profesie liberala)
2. achizitionarea RUC (registrul unic de control): este obligatoriu pentru PFA, dar optional pentru PFI
3. Declaratia unica: depunerea declaratiei unice la maxim 30 de zile de la inregistrare
4. Obtinerea codului de TVA intracomunitar, daca este cazul
5. Contabilitate - achizitia unui soft pentru evidenta contabila lunara. Vei avea obligatia de a tine contabilitatea in partida simpla, ceea ce inseamna ca poate fi relativ simplu daca
Cartea verde a contabilitatii
Abonament PortalContabilitate ro - abonament 12 luni
Ghidul Practic al Monografiilor Contabile 2024
Operare SAGA Exemple practice si recomandari
• nu ai volum mare de activitate
• nu ai salariati
• nu ai operatiuni intracomunitare
• nu esti platitor de TVA
• si nu ai nevoie de casa de marcat.
Totusi, daca specificul activitatii este unul mai complex, atunci vei avea nevoie de un contabil.
1. Completarea registrelor obligatorii, in functie de forma de impozitare
2. Depunerea declaratiilor fiscale lunare - in functie de specificul activitatii (D300 / D301 / D390)
3. Depunerea declaratiei unice anuale - in fiecare an, pana la data de 25 mai pentru anul precedent
4. Facturare conform legii
Modalitati de indeplinire a obligatiilor contabile
Indiferent de forma legala, trebuie sa stii ca pentru toate aceste aspecte contabile exista atat solutii traditionale, cat si solutii complet digitale.
Ce alternative exista pentru indeplinirea obligatiilor contabile si legale ca liber-profesionist?
Fie ca desfasori o profesie liberala sau vrei sa infiintezi un PFA, trebuie sa te organizezi juridic inainte de a incepe activitatea economica. Cum poti face asta?
1. Traditional, prin depunerea documentelor necesare la ghiseul ANAF/ONRC
2. sau Digital, daca vrei sa te bucuri de beneficiile online-ului si sa te scutesti de birocratie, timp pierdut si procedurile intortocheate.
Traditional versus digital: Ce obligatii contabile/administrative mai poti indeplini prin digitalizare?
Online-ul castiga tot mai mult in fata serviciilor clasice, datorita avantajelor pe care serviciile digitale le ofera atat firmelor, cat si PFA-urilor si PFI-urilor. Astfel, ca PFA sau PFI poti sa
1. te infiintezi
2. sa faci modificari privind sediul profesional/domeniul de activitate
3. sa suspenzi/reiei/inchizi activitatea economica, fara niciun drum la ONRC/ANAF!
In plus, te poti bucura de
1. contabilitatea online
2. facturarea 100% digitala, nelimitata si GRATUITA
3. si chiar de generarea declaratiei unice FARA ERORI, folosind o platforma digitala dedicata antreprenorilor si freelancerilor din Romania care vor sa evite birocratia.
Iata de ce avantaje poti beneficia daca alegi online-ul și nu variantele traditionale.
Avantajele solutiilor digitale
Prin utilizarea solutiilor digitale de infiintare, facturare, contabilitate, precum si pentru eventualele modificari ulterioare, te bucuri de o serie de beneficii:
1. Fără hârtii și formulare-tip: Una din neplacerile antreprenoriatului este stresul birocratic la care esti supus atunci cand vrei sa infiintezi sau sa modifici un SRL/PFA, precum si nelipsitul dosar cu sina plin de copii ale unor documente. Folosind o solutie digitala, in loc de dosar cu sina ai parte de o aplicatie inteligenta, cu documente electronice generate instant si transmise digital. Astfel, ramai eficient si organizat. Si in plus este si eco-friendly!
2. Timp pe plus: Fără mers la instituții și stat la cozi! Nu mai trebuie sa stai la cozile de la ghisee pentru orice modificare, totul se poate face elegant, rapid si simplu din fata unui laptop/telefon, cu doar cateva clickuri.
3. ALL in ONE: Fara proceduri greoaie si costisitoare! Inființare, facturare, contabilitate, declaratia unica si alte servicii conexe utile oricarui antreprenor sau freelancer se pot face acum chiar si dintr-o singură platformă digitală. Ai toate serviciile centralizate intr-un singur cont de utilizator pe care il poti accesa oricand si de oriunde. Asa esti mai organizat, si mai ales ai certitudinea ca toate documentele sunt corecte.
4. Profesionalism: Chiar daca totul este digital, ai in continuare suport dedicat de la experti. Esti sustinut de o echipa de profesionisti care se asigura ca stii mereu ce ai de facut si ca primesti raspuns la orice intrebare. Așa ai siguranta ca faci lucrurile cum trebuie.
5. Nelimitat de timp si spatiu: Iti infiintezi si gestionezi afacerea de oriunde ai fi si oricand doresti. Nu esti dependent de o anumita locatie.