email
E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit 

"E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice"

Adauga adresa ta de e-mail pentru a primi Raportul Gratuit, oferit de Contabilul.ro.
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Organizarea contabilitatii

organizarea contabilitatiicontabilitatea in partida dublacontabilitatea in partida simpla

Organizarea contabilitatii

Atat persoana juridica ce-si tine contabilitatea, cat si terte parti interesate, ca de pilda investitorii prezenti si potentiali, creditorii financiari si comerciali, clientii, institutiile publice – mai ales cele cu atributiuni fiscale, angajatii au nevoie si sunt indreptatiti sa primeasca informatii cu privire la pozitia financiara, performanta financiara si fluxurile de trezorerie ale persoanei juridice respective.

Conform art. 1 din L. contabilitatii, toate persoanele juridice, inclusiv statul, prin grija Ministerului Finantelor Publice si o parte din persoanele fizice.

Nu numai persoanele juridice organizeaza contabilitate, ci si persoanele fizice care obtin venituri independente (altele decat veniturile a caror evidenta este inclusa deja in contabilitatea altcuiva – exemplu, salariile). Mai mult, nu numai persoanele juridice a caror activitate are ca scop obtinerea de profit organizeaza contabilitate, ci si acelea care desfasoara activitati non-profit sau reprezentantele persoanelor juridice straine. Si in cazul acestora exista cel putin o alta persoana interesata de informatiile financiare ale persoanei in cauza.

Contabilitatea poate fi organizata ca si contabilitate in partida dubla, fiind in acest caz insotita de contabilitatea de gestiune si contabilitate in partida simpla.

Contabilitate a in partida dubla reprezinta regula. Aceasta presupune intocmirea balantei de verificare, a tuturor registrelor de contabilitate obligatorii si a situatiilor financiare anuale.

In esenta, contabilitatea in partida dubla porneste de la ideea existentei unui echilibru intre ceea ce detine o intreprindere si sursele de proveninta a acelor bunuri. Pornindu-se de analiza contabila a tranzactiei, aceasta este transpusa in limbaj contabil prin intermediul unui articol contabil care cuprinde o formula contabila si o explicatie. Formula contabila simpla sau compusa exprima grafic modificarile produse de o tranzactie prin debitarea unuia sau mai multor conturi in corespondenta cu creditarea unui sau mai multor conturi.

Scopul inregistrarii in contabilitate a tranzactiilor este acela de a intocmi situatia financiara. De fapt, in ultimii ani chiar si predarea la scoala a contabilitatii porneste de la explicarea situatiilor financiare anuale, iar standardele internationale de contabilitate au fost regandite ca si Standarde Internationale de Raportare Financiara.

Reglementarea contabila de baza in Romania este OMFP 1.752/2005. Acest ordin reprezinta reglementarea contabila nationala conforma cu reglementarea europeana, este deci regula de la care se fac exceptii. In functie de specificul activitatii sau de existenta proprietatii de stat, exista mai multe acte normative care reglementeaza modul de organizare si conducere a contabilitatii. De pilda, pentru persoanele juridice fara scop patrimonial - asociatii, fundatii sau alte organizatii de acest fel, partide politice, patronate, organizatii sindicale, culte religioase - contabilitatea se organizeaza si conduce pe baza O.M.F.P. nr. 1.969/2007 – Anexa 1 (sistem simplificat de raportare financiara), dar se completeaza pentru activitati economice cu reglementarea de baza, pentru institutiile financiare nebancare actul normativ principal este Ordinul B.N.R. nr. 2/2006 etc.

Contabilitate a in partida simpla, reprezinta exceptia. Aceasta presupune intocmirea unor formulare si registre contabile specifice sau comune pe economie, dar nu si intocmirea situatiilor financiare anuale.

In esenta, acest sistem de contabilitate incomplet, aparut inaintea contabilitatii in partida dubla, porneste de la ideea inregistrarii simple doar a raporturilor „intreprinderii” cu tertii si doar intr-una din coloanele unui cont, fara sa se puna in corespondenta ceea ce detine o intreprindere cu sursa de provenienta a bunurilor respective.

Actele normative principale privind acest tip de contabilitate sunt:

O.M.F.P. nr. 1.969/2007 - Anexa 2 , care se refera la persoanele juridice. Nomenclatorul registrelor si formularelor cuprinde si formulare specifice cum ar fi "Situatia soldurilor elementelor de activ si de pasiv” - cod 14.6.30/d, adaptabil in functie de specificul activitatii, iar ca si registre specifice ar fi registrele asociatiilor de proprietari. „Situatia soldurilor ...” se intocmeste lunar si are rol similar cu al balantei de verificare din contabilitatea in partida dubla. 

NOUTATI din Legislatia Contabila

Atentie la noutatile privind PROCEDURILE CONTABILE!


Important: modificarile fiscale privind subiectele sensibile pentru orice contabil sunt luate acum in vizor in lucrarea specializata Proceduri Contabile pentru Societati Comerciale:

• ajustarea pentru depreciere
• TVA
• contributii sociale
• contributia asiguratorie pentru munca
• impozite si taxe locale
  - decontarea unei parti din salariu
  - organizarea adunarilor generale ale actionarilor

Va oferim 40 de modele de proceduri gata scrise, in conformitate perfecta cu noua legislatie fiscala! 

...Vezi AICI detalii complete <<

Citeste mai multe articole pe aceeasi tema:
organizarea contabilitatiicontabilitatea in partida dublacontabilitatea in partida simpla


Data aparitiei: 23 Iunie 2008

Votati articolul "Organizarea contabilitatii":
Rating:

Nota: 4 din 5 din 2 voturi

Urmareste-ne pe Google News

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



ARTICOLE SIMILARE



Subiectele saptamanii

  • Avansuri de trezorerie: documente justificative pentru avansuri spre decontare si functiunea contului 542

    • Entitatile pot acorda sume in numerar sau prin banca, denumite avansuri spre decontare, puse la dispozitia angajatilor, in vederea efectuarii unor plati in numele societatii sau in vederea efectuarii unor deplasari in interes de serviciu. Avansurile spre decontare sunt sume puse la dispozitia administratorilor sau a salariatilor din entitate, in vederea efectuarii unor plati in numele acesteia. De regula, justificarea avansului si transformarea sa in cheltuiala efec...» citeste mai departe aici

  • Ordinea stingerii obligatiilor fiscale in fisa sintetica pe platitor

    • Daca un debitor datoreaza mai multe tipuri de obligatii fiscale, iar suma platita nu este suficienta pentru a stinge toate obligatiile, atunci se stinge obligatia fiscala pe care o indica debitorul, potrivit legii, sau care este distribuita potrivit prevederilor art. 163 din Codul de procedura fiscala, dupa caz, stingerea efectuandu-se, de drept, in urmatoarea ordine: a) toate obligatiile fiscale principale, in ordinea vechimii, si apoi obligatiile fiscale accesorii...» citeste mai departe aici

  • De ce este esential sa aveti Dosare Permanente ale Clientilor: 7 avantaje majore

    • Atunci cand sunt solicitate lucrari de audit interne/externe sau firma-client are inspectii fiscale, dosarul permanent furnizeaza toate documentele necesare pentru a sustine tranzactiile si operatiunile contabile ale clientului. Acest lucru reduce timpul si efortul necesar pentru pregatirea si gestionarea auditului si creste nivelul de incredere in fata auditorilor/inspectorilor.   Dosarul permanent este un instrument vital in procesul de tinere a contabili...» citeste mai departe aici

  • Impozitul minim pe cifra de afaceri (IMCA): formula de calcul si exemplu practic

    • Incepand cu anul 2024, contribuabilii care inregistreaza in anul precedent o cifra de afaceri de peste 50.000.000 euro si care, in anul de calcul, determina un impozit pe profit cumulat de la inceputul anului fiscal/anului fiscal modificat pana la sfarsitul trimestrului/anului de calcul mai mic decat impozitul minim pe cifra de afaceri stabilit potrivit unei formule prevazute la art. 181 alin. (3) din Codul fiscal, sunt obligati la plata impozitului pe pr...» citeste mai departe aici

Atentie, Contabili!

Contabilitatea se schimba!
Cititi «Raportul Special Gratuit» oferit de specialistii nostri

DESCARCATI GRATUIT
Raportul Special
"E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016
X